Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua kun vauva valvottaa ja neuvolassa todetaan, että vauvat nyt on sellaisia?

Vierailija
22.04.2010 |

Meillä on kolme lasta, joista nuorin syntyi pari kuukautta etuajassa ja vietti ekan 2kk sairaalassa. Oli jo sairaalassa itkuinen. Kotiin päästyään tytön itkut on vaan pahentuneet ja voisi melkeinpä sanoa, että itkee aina hereillä ollessaan ja nukkuukin todella vähän.

Kohta 2kk on tyttö ollut kotona ja tämä valvominen alkaa todella ottaa voimille. Migreenikohtauksia on vähän väliä kun en saa nukkua tarpeeks eikä mieskään voi aina tytön kanssa valvoa kun hänen on käytävä töissäkin.

Neuvolassa olen väsymyksestäni puhunut ja kysynyt, että voisiko saada apua, mutta vastaukseksi olen saanut vain toteamuksia, että vauvat nyt valvottaa.

Päivällä pitäis kuitenkin jaksaa kahden isomman kanssa touhuta eikä sitä monenakaan päivänä jaksa. Monesti ollaan sisällä ja mies vie lapset ulos vasta kun tulee töistä tai jos on aamuvuorossa niin vie lapset aamulla ulos. Olen monesti sänkypotilas kun migreeni on melkeinpä joka päivä univelan takia.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistä pph:ta kannattais varmaan selvittää oisko heillä vapaita paikkoja.

Vierailija
2/48 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peesi allaolevaan.

jotain muuta kuin ongelman vähättelyä. Pohdintaa siitä mikä tilanne on, mikä on tavallista ja mikä ei, mistä itkut yleensä johtuu, miten omaa jaksamista voi auttaa, jne.

Se on oikeesti ihan kamalaa, että terveydenhoitaja sanoo, että sellaista se on, vauvat itkee. Minä esikoisen ollessa kyseessä ihan oikeesti luulin, että kaikki vauvat itkee ympärivuorokautisesti ja nukkuu yöllä kaks tuntia ja itkee taas kakskyt. Ja sitten kanssa luulin, että oon ihan surkee äiti, kun en jaksa leipoa pullia ja hoitaa vauvaa ilman miehen apua, kuten muut äitikaverit jaksoi.

Ne itsesyytökset ja itseni piiskaamiset se terveydenhoitaja olisi voinut estää uskomalla, että vauva todella itki poikkeuksellisen paljon. Ymmärtämällä tilannetta ja keskustelemalla siitä hän olisi voinut parantaa meidän perheen hyvinvointia huomattavasti, kun olisi osattu suhteuttaa tilanne paremmin.

Sen sijaan terveydenhoitaja päätti vähätellä ja mitätöidä meidän murheet ja jättää meidät selvittämään tilanteen mittasuhteet ihan itse. No eipä siihen meiltä kokemattomilta vanhemmilta mennytkäään kuin pari vuotta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan maksusitoomuksella ei maksa sen enempää kuin kunnallinenkaan hoito.

Vierailija
4/48 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan kylmät väreet, ,kun meillä oli nuorimmaisen kanssa ihan samanlaista.

- Minkä ikäisiä vanhemmat lapsesi ovat? Saat heistä yksityisen hoidon tukea, joka helpottaa hoitajan palkkaamista kotiin. (Hoitajia löytyy hoitopaikka.net tai mol.fi)

- Missä asutte? Pääkaupunkiseudun kunnissa saat lisäksi kuntalisää yksityisen hoidon tukeen. Esim. Espoossa alle 3-vuotiaasta saa enimmillään n.800 euroa/kk.

- Hoitajan voit ottaa esim. 15 tunniksi, jolloin voit nukkua.

Epäilen, että lapsellasi on refluksi ja siihen on olemassa erittäin hyvä lääkitys. Refluksissa ei välttämättä tule pulautuksia. Mene sisätautilääkärille ja pyydä lääkitys joka tapauksessa.

Vierailija
5/48 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta löytyy syy itkuisuuteen.

Tuota menoa et todellakaan kauaa jaksa. Valitettavasti tiedän sen kokemuksesta!

Terv. koliikkivauvan migreeniäiti, onneksi jo nyt ex-koliikki ja jo iso lapsi

Vierailija
6/48 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähä ymmärrystä vtun idiootti

Vierailija
7/48 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan siis käyty vyöhyketerapiassa ja tehty monta muuta, joiden pitäis auttaa koliikkiin. Koliikkia siis tytöllä on epäilty.

Lisäksi ollaan käyty allergialääkärillä tytön kanssa ja allergioiden mahdollisuus on olemassa. Minä en siis imetä. Migreenin takia oksennan päivittäin enkä kykene syömään mitään ja vaikka pystyis niin oksennan ne hetken perästä pois. Tyttö saa korviketta. Nyt allergialääkärin suosituksesta on ostettu maitoallergikolle tarkoitettua erityiskorviketta. Ainakaan vielä ei ole ollut vaikutusta, mutta tiedän, että se vie aikansa ja ettei välttämättä ensimmäinen sovi.

Itku on välillä nälkäitkua, jollon kelpaa korvike, mutta välillä ei kelpaa maito vaan itku on selvästi kipuitkua. Johonkin sattuu, mutta minne...

Minä olen tämän migreenin takia saikulla, mutta kukas nuo lapset hoitaa ellen minä kun mies on suurimman osan ajasta töissä.

Voisin kyllä ajatella laittavani isommat hoitoon esim. väliaikaisesti, mutta hoitopaikkaa ei saa kun n. 2kk päästä. Siitä siis ei ole apua tämänhetkiseen tilanteeseen.

Lasten kummit ovat töissä ja heillä on itselläänkin tällä hetkellä pieniä lapsia. Vain minun vanhempani ovat elossa ja he auttavat välillä, mutta ovat sen verran iäkkäitä/sairaita, etteivät pysty pitkiä aikoja lapsia hoitamaan eikä täysin yksin koskaan.

ap

ja hoitaa lapset.

Vierailija
8/48 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Monilla kunnilla on korvausta vastaan mahdollista saada perhetyöntekijä kotiin esim. 1-2 kertaa viikossa. Perhetyöntekijät ovat usein esim. lastenhoitajia/perhepäivähoitajia koulutukseltaan ja voisivat olla lasten kanssa, jotta pääsisit hetkeksi nukkumaan. Ainakin kunnassa, jossa itse asun, yhteystiedot löytyvät kunnan nettisivuilta samasta paikasta kuin päivähoitoasiat. Ja kyllä neuvolan th:kin pitäisi osata tässä asiassa sinua neuvoa. Jaksamista sekä sinulle että vauvalle!

Vierailija
9/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä maailmassa kaikkea saa, täytyy opetella maksamaan palveluista. Toinen vaihtoehto on tukiperhe, joka ottaa kaikki lapset kerran kuussa.

Vierailija
10/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et sano ääneen, että haluan perhetyöntekijän, niin eivät ne osaa lukea ajatuksia! Turha sitä on voivotella, että eivät anna apua, jos et yksilöi muuta avun tarvetta kuin migreenin ja väsymyksen. Ihan vinkkinä: kaikki vauvojen äidit kokevat joskus olevansa väsyneitä, ei neuvola voi jokaiselle hankkia kodinhoitajaa.

Migreeniin auttaa lääkitys, mene lääkäriin keskustelemaan siitä, ja väsymykseen nukkuminen. Jos teitä on sielä 2 aikuista niin voisi kuvitella, että 2 yötä viikossa voit nukkua aika hyvin, mies sitten ne loput 5.

Lapsen jatkuva itku taas on asia, josta vanhempien olettaisi olevan sen verran kiinnostuneita, että veisivät lapsen lääkäriin. Keskosvauvoilla on oma seurantansa, puhu siellä.

Vierailija
11/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin miten voimat voi valua pois itkevän vauvan kanssa, eikä tilannetta suinkaan helpota isommat lapset, jotka hekin tarvitsevat äitiä.

Lapsia ei noin vaan voi pistää päiväkotiin, niin kuin joku ehdotti. Päivähoitopaikkaa pitää hakea, ja monissa perheissä se on rahakysymys myöskin. Samoin lastenhoitaja maksaa.

Olisiko ap:lla anoppia, omia vanhempia tai muuta tahoa käytettävänä? Edes pari kertaa viikossa?

Vierailija
12/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhteys lapsiperheiden kotipalveluun. Me saatiin sieltä apua ja hoitaja tuli viemään lapsia ulos, että sain itse levättyä, kun meillä oli ihan kamala tilanne. Voimia paljon! Toivottavasti vauvan vaivat menevät pian ohi!

T: Elämää ja unettomuutta kahden allergisen lapsen kanssa useamman vuoden elänyt--

Vierailija
13/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selvitettävä aivan ensiksi. Onko kipuja vai nälkä vai mitä?

Meillä kesti viisi vuotta, ennen kuin älysin, että lapsella on aistihäiriö. Neuvolasta vaan sanottiin tuota, että vauvat nyt itkee. Ja kun se vihdoin selvisi, niin sitten vuoden jono terapiaan.

Ei paljon naurattanut tuona aikana. Että joo, onhan se selvitettävä mikä vauvaa itkettää. Mutta se ei ole aina yksinkertaista. Ja siinä odotellessa sitä apua kyllä tarvii.

Me palkattiin itse apua.

Vierailija
14/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenin takia oksennan päivittäin

Mikä lääkitys sinulla on??

Vierailija
15/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanot ettei ole, eli syy selville! Sinun ja vauvan etu, että pidät tiukasti puolesi!!

Miehelläni oli vauvana nivustyrä, jota ei moneen kuukauteen hoksattu. Anopin tervejärkisyys kyseenalaistettiin, kunnes vika huomattiin.

Ei kärsinyt vauva enää ja itku loppui.

Vierailija
16/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain muuta kuin ongelman vähättelyä. Pohdintaa siitä mikä tilanne on, mikä on tavallista ja mikä ei, mistä itkut yleensä johtuu, miten omaa jaksamista voi auttaa, jne.

Se on oikeesti ihan kamalaa, että terveydenhoitaja sanoo, että sellaista se on, vauvat itkee. Minä esikoisen ollessa kyseessä ihan oikeesti luulin, että kaikki vauvat itkee ympärivuorokautisesti ja nukkuu yöllä kaks tuntia ja itkee taas kakskyt. Ja sitten kanssa luulin, että oon ihan surkee äiti, kun en jaksa leipoa pullia ja hoitaa vauvaa ilman miehen apua, kuten muut äitikaverit jaksoi.

Ne itsesyytökset ja itseni piiskaamiset se terveydenhoitaja olisi voinut estää uskomalla, että vauva todella itki poikkeuksellisen paljon. Ymmärtämällä tilannetta ja keskustelemalla siitä hän olisi voinut parantaa meidän perheen hyvinvointia huomattavasti, kun olisi osattu suhteuttaa tilanne paremmin.

Sen sijaan terveydenhoitaja päätti vähätellä ja mitätöidä meidän murheet ja jättää meidät selvittämään tilanteen mittasuhteet ihan itse. No eipä siihen meiltä kokemattomilta vanhemmilta mennytkäään kuin pari vuotta...

Vierailija
17/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on töissä terveydenhoitaja, joka ei saa edes kirjoittaa lääkkeitä. Halusitko kunnan sosiaaliohjaajan numeron? Halusitko varata ajan lekurille? Halusitko varata ajan lastenlääkärille? Mitä ne nyt tekivät mielestäsi väärin?

Vierailija
18/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysellä asiasta ja sen perusteella ottaa kantaa, onko asia normaalia. Th voi myös kertoa mistä sitä apua löytää,antaa numeroita ja ottaa koko perheen jaksamisen huomioon. Tai terveydenhoitaja voi vaihtaa sujuvasti puheenaihetta ja jättää huomioimatta sen, että äiti itkee väsymystään kahden valvotun vuoden jälkeen kysymättä sanaakaan äidin jaksamisesta tai voinnista.

Vierailija
19/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin tervejärkisyys kyseenalaistettiin, kunnes vika huomattiin.

Itse en koe, että niistä oli apua, vaikka tokihan se oli mukavaa käydä jutustelemassa sairaanhoitajan kanssa omista asioista, mutta oikeesti en kokenut tilani mitenkään kohentuvan hoitojen aikana.

Sen sijaan kun lapsi pääsi terapiaan, niin mulla ja koko perheellä alkoi uusi elämä.

Että niin nykyäänkin pistetään vain äidin mielenterveyden piikkiin lasten itkuisuus. Sillä eihän lapsissa mitään sen kummempaa vikaa voi olla, toiset vaan itkee enmmän kuin toiset.

Hohhoijaa tätä nykyaikaakin.

Vierailija
20/48 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi valvotti yli vuoden ja meinasin seota, oikesti seota jatkuvan univelan takia. Lapsi on vieläkin välillä aika rauhaton öisin vaikka ikää on tullut lisää. Mutta helpompaa on ollut. Asiaan.

Me ravattiin ties missä lääkäreillä ja kokeiltiin lähes kaikkea mahdollista mutta mikään ei auttanut. Vauva heräili noin 15-30 minuutin välein huutamaan. Oli suoranainen ihme jos nukkui tunnin taikka kaksi ihan hiljaa känisemättä. Kun lapsi oli noin vuoden ikäinen yksi lääkäri käski kokeilla närästyslääkettä kuukauden kuurina, Gaviskonia. Ja ihme tapahtui, lapsen itkuinen olemus muuttui totaalisesti!!! Ja vähitellen lapsi oppi nukkumaankin pidempiä aikoja kerrallaan. Närästys oli ilmeisesti korventanut kurkkua jatkuvasti. Ei siis ihme että itketti ja oli ärtynyt aina. Kuuntele tarkasti kun laitat vauvan nukkumaan, kun vauva nukkuu. Nieleskeleekö oudosti, röyhtäileekö paljon, väänteleekö naamansa tuskasen näköisenä? Onko lapsella usein kuivaa yskää? Toi vaiva voi olla aika huomaamatonkin, siksi mekään eikä lääkäritkään osanneet sitä epäillä.

Lääkäriltä voit myös saada lähetteen sairaalaan osastolle jos olo on tosi kurja. Hoitajat hoitaa vauvan ja seuraa sitä ja lapsesta otetaan kokeita. Itse saat nukkua omassa huoneessa ilman lasta. Voi paljastua jotain lapsen vaivoista kun ammattilaiset seuraa lasta esim.vuorokauden.

Koita jaksaa ja yritä saada jotain apua, mitä vain :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi