Voiko työantaja velvoittaa työtekijää käyttämään keksittyä nimeä
asiakkaiden kanssa asioidessa? siis valehdella asikaalle oman nimensä? Jos keksin nimeksi itselleni vaikka Mirja Mikkonen ja sitten sellainen henkilö onkin olemassa, onko nimen käyttä rikos?
Kommentit (22)
Minä halusin käyttää keksittyä nimeä asiakkaiden kanssa, mutta työnantajan mielestä se ei ollut laillista, joten jouduin käyttämään omaani.
voi määrätä tuollaisista henkilökunnallaan.
jos mulle tultaisiin tollasta ehdsottamaan heräisi heti epäily, että firmassa puuhataan jotain epärehellistä. Siksi en suostuisi.
tuon ymmärtäisin. Mutta eikö sitten voisi käyttää pelkkää etunimeä? (Ja jos se on tosi harvinainen eikä halua kotiin häirikköpuheluita niin "lempinimen" keksiminen tuskin olisi kovin vaarallista.) Tyyliin "Täällä Niina Lehtifirma Oy:stä päivää."
siis kun numerotiedustelussa vastataan, niin he käyttävät ETUNIMEÄ. Ja voihan he sanoa olevansa vaikka Leena, vaikka oikea nimi olisi Tiina. Aikaisemmin numeropalvelussa kyllä käytettiin ihan oikeita etunimiä.
kuin valehdella jotain, siitä on kyse nyt.
ap.
Itse olin ravintolassa töissä ja työnantaja vaati pitämään nimikylttiä rinnassa, siitä kävi ilmi koko nimi.
Itselläni on aika harvinainen nimi joten yhtään nimikaimaa ei ole olemassa.
Yhtään yövuoroa ei kulunut etteikö minulle olisi henk.kohtaiseen numeroon soitettu, lisäksi outoja miehiä kävi soittelemassa ovikelloani ja nimettömiä rakkauskirjeitäkin tuli useita
Onneksi sääntö muuttui ja pelkkä etunimi riitti jatkossa.
esimiehesi ei ollut ilmeisesti mitenkään kokenut esimiestehtävissä, siinä syy.
Mutta oikeasti toisen niemellä esiintyminen on moraalitonta.
... ja sekin ulkomailta (Keski-Euroopasta); siellä on yleistä käyttää puhelintyössä keksittyä nimeä. Jotain helppoa, tyyliin Mirja Mikkonen, joka asiakkaan on helppo muistaa ja josta hänen ei tarvitse kysyä miten se kirjoitetaan.
Asian täytyy vain tientekin olla työpaikalla tiedossa, jotta kollegat tietävät, ketä tarkoitetaan asiakkaan tiedustellessa "Mirja Mikkosta".
Mutta Suomen lainsäädännöstä ei ole kokemusta.
niin mitä vastata??? siinäpä pulma, "juu, ei se minun oikea nimeni ole, se on keksitty."
Minulla on lähtökohtana nyt se etten halua valehdella.
ap.
taikka sitten vain se etunimi.. siihen voisin suostua.
ap.
vähän valaista että missä työssä tuollaista vaaditaan?? Itse olen ollut puhelinmyyntityössä kahdessa paikassa ja kyllä siellä ihan omalla nimellä esittäydyttiin.
sitten on ettet voi omaa nimeäsi sanoa? Asiakas ei sitä muista kuin kaksi ekaa sekuntia...
mutta aina ei todellakaan halua omaa nimeä kertoa.
työkaverini joka on ollut alalla 10v. sanoi ettei kertaakaan ole nimeä kysytty.
Silloin harvoin kun nimeä kysytään kyseessä on yleensä joku kiukustunut asiakas.
ap.
sitten on ettet voi omaa nimeäsi sanoa? Asiakas ei sitä muista kuin kaksi ekaa sekuntia...
en valehdella..mutta vain siis etunimeni, sukunimeni on hyvin harvinainen ja sitä joutuu yleensä tavaamaan.
ap.
työkaverini joka on ollut alalla 10v. sanoi ettei kertaakaan ole nimeä kysytty. Silloin harvoin kun nimeä kysytään kyseessä on yleensä joku kiukustunut asiakas. ap.
Eli työnantaja sitä mieltä että jos asiakas alkaa tinkaamaan nimeä, valehdellan joku? Vai sinäkö olet sitä mieltä ettet sano omaa nimeäsi?
työkaverini joka on ollut alalla 10v. sanoi ettei kertaakaan ole nimeä kysytty. Silloin harvoin kun nimeä kysytään kyseessä on yleensä joku kiukustunut asiakas. ap.
Eli työnantaja sitä mieltä että jos asiakas alkaa tinkaamaan nimeä, valehdellan joku? Vai sinäkö olet sitä mieltä ettet sano omaa nimeäsi?
mutta että etunimi saa riittää, en kerro sukunimeäni.Esimies ei siihen kommentoinut sitten mitään..
ap.
työssä tuollainen vaatimus voi olla? Ja miksi?