Miksi influensserit ja somettajat ärsyttävät niin monia?
Miksi influensserit ja somettajat ärsyttävät niin monia? Jos sisältö ei kiinnosta, aina voi olla seuraamatta. Silloin ette selvästikään kuulu kyseisen henkilön kohderyhmään, joten sisällön voi ihan hyvin ohittaa. Silti tuntuu, että monet seuraavat ihmisiä, joita eivät edes pidä, ja valittavat sitten heidän sisällöstään. Jos sisältö on mielestäsi turhaa, miksi sitä pitää seurata?
Ihmettelen myös väitettä, että kaikki somettajat olisivat lahjattomia. Ei somessa menestyminen tyhjästä synny, kyllä siinäkin tarvitaan kiinnostavaa persoonaa, osaamista, luovuutta, pitkäjänteisyyttä, esiintymistaitoja ja ymmärrystä markkinoinnista sekä siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa. Myös oman brändin rakentaminen ja yleisön sitouttaminen vaativat paljon työtä, vaikka työ ei aina näy ulospäin samalla tavalla kuin perinteisissä ammateissa. Lisäksi somessa on paljon asiantuntijoita ja asiapohjaista sisältöä tekeviä bloggaajia ja tubettajia, jotka jakavat oikeasti hyödyllistä tietoa.
Kommentit (36)
He ovat kateellisia, kun itse rämpivät aamulla räntäsateessa töihin, joita vihaavat, ja toinen tekee työnsä Balilta riippumatosta käsin.
itsekkaita ja luulevat olevansa jotain. os sulla ei ole muuta kuin ig ja paa tyhja niin turha ihminen kyseessa
Hölmöläiset luulevat olevansa guruja ja Einsteineja Dunning - Kruger ilmiön pauloissa.
Täydellinen nyhjää tyhjästä rooli! ihan itse ovat keksineet olevansa jotain influenssereita. Arvostan ihan rehtiä somettajaa tahi tubettajaa mikä esittelee vaikka talonsa rakentamista tai korjaamista, ammattiaan ja siinä tekemistään.
Pelkkä käsilaukkujen, vaatteiden yms esittelyt, matkojen ja hotellien ruinaaminen koska on niin suosittu, tai muut täysin tarpeeton ei voisi vähemmän kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
itsekkaita ja luulevat olevansa jotain. os sulla ei ole muuta kuin ig ja paa tyhja niin turha ihminen kyseessa
Millä lailla he ovat ilmaisseet, että ovat itsekkäitä tai että heidän päänsä olisi tyhjää täynnä? Pelkästään se, että tienaa rahaa Instagramin kautta, ei kerro vielä yhtään mitään ihmisen älykkyydestä. Päinvastoin, voisi ajatella positiivisena asiana sitä, että he osaavat hyödyntää somea, tehdä sillä rahaa ja rakentaa itselleen mielenkiintoisen elämän.
Se tuolla itsensä elättää ilman yhteiskunnan rahaa, niin täysin kunniallinen työ minusta. En kyllä itse seuraa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen nyhjää tyhjästä rooli! ihan itse ovat keksineet olevansa jotain influenssereita. Arvostan ihan rehtiä somettajaa tahi tubettajaa mikä esittelee vaikka talonsa rakentamista tai korjaamista, ammattiaan ja siinä tekemistään.
Pelkkä käsilaukkujen, vaatteiden yms esittelyt, matkojen ja hotellien ruinaaminen koska on niin suosittu, tai muut täysin tarpeeton ei voisi vähemmän kiinnostaa
Miksi talon rakentamisen tai esittelyn pitäisi olla yhtään rehdimpää kuin vaikkapa matkabloggaaminen? Ne, joita kiinnostaa talon rakentaminen, seuraavat rakennusblogeja, kun taas matkailusta kiinnostuneet saavat inspiraatiota matkablogeista. Kaikki eivät tietenkään pidä samoista asioista, mutta jokaiselle löytyy somesta jotakin. Jokaiselle jotakin. On aika hassua määritellä, että vain se sisältö, mikä itseä kiinnostaa, olisi jotenkin arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuluta kuluta, osta tää mun kauppaama valmennus/tuote/palvelu hei. Vituttaa mainokset muutenkin ja nämähän on käveleviä mainoksia kaikki. Mutta osaan kyllä olla seuraamatta heitä, niin vältyn kaikelta tuolta roskalta.
Toimiihan tämä Vauva-palstakin mainoksilla, mutta et kuitenkaan boikotoi tätä?
Kateellisuus ja ymmärtämättömyys.
Kun joku pärjää hyvin tekemällä jotain sellaista mitä itse ei ymmärrä mutta joka näyttää helpolta niin kyllähän se harmittaa.
Pohjimmiltaan some-busineksessa on kyse ihan samasta kuin kaikessa muussakin liiketoiminnassa ja työn teossa: luot jotain sellaista millä on jollekin toiselle enemmän arvoa kuin mitä asian tekeminen kustantaa itsellesi.
Some-influensserin kohdalla se arvo tulee siitä yleisöstä, jotka taas tulevat kanavalle koska influensserin luoma sisältö kiinnostaa heitä.
Siinä mielessä tuo on hirveän hyödyllistä businesta että siinä ei kukaan häviä mitään. Sisällön katsoja saa häntä kiinnostavaa sisältöä, mainostaja saa oikeanlaisen yleisön ja somettaja saa työstään palkkion. Kaikki voittavat, luonnonvaroja ei kuluteta eikä mitään tuoteta hikipajoissa eikä synny mikromuoveja edes pakkauksista kun kaikki on nollia ja ykkösiä tietokoneen muistissa.
Miksi siis se harmittaa niin paljon?
Monet sanoivat livestreamissä ammutusta Valeria Márquez:ista että ansaitsi kuolemansa koska oli influensseri o_o kommenttikenttä täynnä tuollaisia kommentteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluta kuluta, osta tää mun kauppaama valmennus/tuote/palvelu hei. Vituttaa mainokset muutenkin ja nämähän on käveleviä mainoksia kaikki. Mutta osaan kyllä olla seuraamatta heitä, niin vältyn kaikelta tuolta roskalta.
En ole koskaan näyhnyt mainoksia tällä palstalla. Mainoksen estäjät nääs.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki influensserit ovat automaattisesti itsekkäitä, mutta kukaan kaupan kassa, siivooja tai raksamies ei missään nimessä voi olla itsekäs? 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan näyhnyt mainoksia tällä palstalla. Mainoksen estäjät nääs.
-eri
Vaikka henkilökohtaisesti estät mainokset niin kyllä tämä silti on kanava, joka hyvin pitkälti pyörii mainostoiminnan varassa kuten myös televisio, lehdet ja muu media.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä miten paljon asioita menisi maailmassa hukkaan ILMAN mainontaa ja markkinointia kun ihmiset joutuisivat ostamaan kaiken sokkona ja kuin sika säkissä. Täysin tietämättömänä tuotteen ominaisuuksista, laadusta, sopivasta käyttötarkoituksesta tai mistä sen saa haltuunsa.
Ostaisit sohvan niin et tietäisi onko pihasohva, kulmasohva vai kenties nukkekodin sohva. Et näkisi missään kuvaa, hinta olisi epämääräinen (”lasku tulee perässä”) ja tilauksen tehtyäsi paljastuisi että itse asiassa se ostamasi sohva onkin Portugalissa. Saat hakea sen sieltä.
Markkinointia on kaikki asiakaspalvelu joka tapahtuu ennen kuin asiakas ostaa tuotteen. Mm se, että asiakkaalle kerrotaan mikä tuote on, mihin se parhaiten soveltuu, mitä se maksaa, miten sen voi ostaa jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko tätä sun mielipidettä hieman enemmän? Mihin perustat tällaisen päätelmän? Etenkin kiinnostaisi kuulla, miten olet päätynyt siihen, että kaikki influensserit ovat täysin samanlaisia. Aika laaja yleistys ilman sen kummempia perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä miten paljon asioita menisi maailmassa hukkaan ILMAN mainontaa ja markkinointia kun ihmiset joutuisivat ostamaan kaiken sokkona ja kuin sika säkissä. Täysin tietämättömänä tuotteen ominaisuuksista, laadusta, sopivasta käyttötarkoituksesta tai mistä sen saa haltuunsa.
Ostaisit sohvan niin et tietäisi onko pihasohva, kulmasohva vai kenties nukkekodin sohva. Et näkisi missään kuvaa, hinta olisi epämääräinen (”lasku tulee perässä”) ja tilauksen tehtyäsi paljastuisi että itse asiassa se ostamasi sohva onkin Portugalissa. Saat hakea sen sieltä.
Markkinointia on kaikki asiakaspalvelu joka tapahtuu ennen kuin asiakas ostaa tuotteen. Mm se, että asiakkaalle kerrotaan mikä tuote on, mihin se parhaiten soveltuu, mitä se maksaa, miten sen voi ostaa jne jne.
Ja jos jonkun influensserin esittelemät tuotteet eivät itseä kiinnosta, silloin et todennäköisesti ole hänen kohderyhmäänsä. Taitava influensseri osaa valita yhteistyökumppaninsa niin, että hänen lukijakuntansa kokee yhteistyöt ja suositukset kiinnostaviksi ja omaan sisältöön sopiviksi. Eihän yhteistyön tarkoitus olekaan miellyttää jokaista ihmistä, vaan tavoittaa juuri se yleisö, jota kyseinen tuote tai palvelu kiinnostaa.
Kukapa tyhjäntoimittajista on koskaan piitannut. Maailma pärjäisi tai jopa pelastuisi ilman heitä, kun ihmiset käyttäisivät aikansa muuten kuin turhanpäiväiseen someseuraamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jonkun influensserin esittelemät tuotteet eivät itseä kiinnosta, silloin et todennäköisesti ole hänen kohderyhmäänsä. Taitava influensseri osaa valita yhteistyökumppaninsa niin, että hänen lukijakuntansa kokee yhteistyöt ja suositukset kiinnostaviksi ja omaan sisältöön sopiviksi. Eihän yhteistyön tarkoitus olekaan miellyttää jokaista ihmistä, vaan tavoittaa juuri se yleisö, jota kyseinen tuote tai palvelu kiinnostaa.
Sehän tuossa on ihan parasta. Kun televisiosssa tulee mainoskatko niin yleensä 95% mainoksista on sellaisia että ne eivät kiinnosta itseäni ollenkaan.
Niiden harvojen seuraamieni influenssereiden kanavilla olevat mainokset taas yleensä ovat, jos eivät nyt 100% niin ainakin 50% kiinnostavia.
Mikä on kymmenen kertaa parempi kuin perinteisen median osumatarkkuus.