Miks kaunokirjallisuutta luetaan?
Jo 1700-luvulla tiedettiin, että se mädättää nuorison ja eläviä esimerkkejä tästä löytyy pilvin pimein.
Kommentit (19)
Minä ainakin luen, koska se on parasta.
Itse asiassa nykyään monet nuoret on innostuneet taas lukemaan.
Tai telkkaria katsellaan? Tai YouTubea? Elokuvia? Teatteria? En käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää talouskasvua
Saa elää monta elämää. Voi haastaa omaa maailmankuvaansa. Kieli kehittyy. Empatiakyky kehittyy. Kehittyy kyky ymmärtää erilaisisia elämänkohtaloita erilaisissa historiallisissa tilanteissa. Lukenut ihminen ei yleensä sorru yksinkertaistavaan mustavalkoiseen ajatteluun. Nyt ei tietenkään puhuta pelkästä dekkareiden ja viihteen maailmasta, joka yleensä tarjoaa kovin yksinkertaisia ratkaisuja ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää talouskasvua
Lisää kirjakaupan tuottoa. Ja paperin kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää talouskasvua
Fiksuimmat ihmiset lukevat.
Miksi, ap, luulet, että n atsit polttivat kirjoja roviolla? Kiellettyjen kirjojen listat oli myös Neuvostoliitossa, ja meillä Suomessakin sensuroitiin kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää talouskasvua
Eikä tarvitsekaan. Ihmisen elämään kuuluu muutakin kuin rahanteko.
Ei sinun täällä olosikaan lisää talouskasvua, joten alahan mennä tekemään jotain hyödyllistä, hus!
Vierailija kirjoitti:
Miksi, ap, luulet, että n atsit polttivat kirjoja roviolla? Kiellettyjen kirjojen listat oli myös Neuvostoliitossa, ja meillä Suomessakin sensuroitiin kirjoja.
Ja nyt sama meininki on Jenkeissä, pian saamme kuulla oikeista rovioista sielläkin. Ihme, että siellä ylipäänsä on enää mitään kirjallisuutta.
Koska se on hauskaa ja kehittää kieltä ja ajattelua eikä mädätä yhtään ketään.
Mikähän arvon ap:n mielestä sitten olisi sallittua?
Laaja yhteiskunnallinen romaani kertoo yleensä jotakin oleellista maan historiasta. Se voi havainnollistaa kokonaisen sukupolven tarinan ja ongelmia. Se voi olla kuin peili kansakunnan silmien edessä. Ei koskaan enää tällaista todellisuutta, näin voi käydä, varotaan tällaista kehitystä.
Vain sivistymätön ihminen pohtii tällaista. Ennen rahvaanomaisuutta hävittiin, nykyään se on suorastaan ylpeyden aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää talouskasvua
Millä perusteella? Mikä sitä lisää?
Se onkin varma tapa saada nuoret lukemaan, kielletään se heiltä.