** KESÄNUPUT -08 to-su **
Kommentit (122)
Heippa-ti-rallaa!
Päästiin kotiin keskiviikkona, ei olisi päästänyt, kun bili-rubiini arvot nousussa, mut sain lääkäriltä luvan lähteä, kun isommalla oli putkitus torstai aamuna. käytäis kontrolli kokeessa samalla...no arvot oli 267, kun 275 on niin joutuis valohoitoon(riippuu arvo raskausviikoista), päästiin silti kotiin ja maanantaina käydään kotikunnan tk ottaa kontrolli näyte taas, et nähään onko laskusuunnassa, jos ei niin joutuu vauva osastolle valohoitoon...toivotaan ettei!
mä kyllä uskon et on jo laskusuunnassa, typsy on hirmu pirtee unien välissä, syö TOSI hyvin ja pissaa ja kakkaa, mikä on ehdoton et bili häviää...
on niin ihana olla kotona vauvan kans :x
isot siskot on kans ihan lääpällään, niinku isukkikin :-)
vauva tuoksuu niin hyvältä...et vois tuoksutella koko ajan...
nukkunutkin ihan hyvin, eikä turhia itkeskele, hyvin tyytyväinen vauveli ;-)
täytyy tästä lähteä touhuamaan, ku ei oo enään mahakaan tiellä, eikä kolota!!!
aurinko07+ nuuskis(nimikin on päätetty)
Moikka,
Zurite ehkä on jo ennättänytkin kirjoittamaan, että meille syntyi 25.5. poikavauva. Vauva syntyi klo 1.27, ja strategiset mitat olivat 49 cm, 3400 g ja pipo 34 cm. Synnytys meni hyvin. Päästiin vasta eilen kotiin, koska vauva sai sairaalasta märkäruven tyyppisen bakteeri-ihottuman, jota hoidettiin neljä päivää suonensisäisillä antibiooteilla. Synnytskertomus tulee joku päivä ja käyn lueskelemassa teidän muiden juttuja, jahka ennätän. Vauva on mielettömän ihana!
Nyt imettämään,
Niina ja poitsu
2 jälkeen heräsin ja kävin vessassa. Sitten alkoi selän puolella tuntua semmoinen jomotus ja supisteli niin että vihloi tuonne nivusiin. Vajaat 2h siinä meni hoipparoidessa ja lämpöhauteella selkää hautoessa. Kyllä tuntui kamalalta. Ihan muistui mieleen pojan synnytys ja ne supistukset. Sitten loppuivat siinä 4 aikaan ja sain unen päästä kiinni. Aamusta supisteli muutamaan otteeseen myös kipeästi mutta vain yksittäisiä sillointällöin.
Aamusta piti sitten suoriutua labraan verikokeeseen ja osasin ajaa tuosta Harjulan risteyksestä ohi. Piti ottaa sightseeing kierros KYsin pihasta että päästiin pojan kanssa koukkaamaan oikealle suunnalle. :)
Pesukonekin hajosi, mokoma. Piti se raijata huoltoon. Onneksi oli avuliaita reiskoja siellä piha täys niin ei tarttenu avata kuin peräkontti avata. Välistä kyllä tuntuu että järki seisoo. Pitää varmaan sijoittaa päikkäreihin tänään.
Alcatraz: Juu ei ne miehet osaa ajatuksia lukea, tekevät muuten vain miten ovat tottuneet ja mallista nähneet. Ja exvaimo kun itseään kehuu niin suotakoon se hänelle, onhan senkin raasun jostain itsetunto kasvatettava. Muista että sinä olet sinä ja ei kait se ukkosi sinua ole exän sijaan siihen ottanut? Asiat teidän mökissä hoidetaan nyt toisella tavalla. Pelisäännöt pitää vaan sopia ettei tule paha mieli eikä tartte noita hassutuksia mielessään hautoa.
Ananas: Mulla on kanssa tullut maitoa jo viikoilta nakki ja kivi. Ja tiedän edellisestä imetyskerrasta että mulla on nännipihassa maitotiehyt josta lentää suihuna parhaimmillaan maitoa jos rinta on täys. :)
Kanelisokeri; Ei kait siinä kierukan asennuksessa enää mitään tartte todistella jos kierukka on jo etukäteen ostettu? Luulisi että on vaikea niillä ensimmäisillä kuukautisilla tähdätä vuodon ajalle asentamaan mokomaa härpäkettä kun ainakin minulla on sitä vuotoa milloin mitenkin ennenkuin tasaantuu hormonikierto. Ja aina on ne ekat menkat olleet semmoisia "kuin-härän-kurkusta" mallisia. Pitää sitten varmaan niiden aikana mennä asioikseen sitä hakemaan.
Tylsää muuten kun kuukautiset alkaa taas. Paljon kivempi näin kun ei tartte kytätä mokomia.
- Pirkko ja punkero rv 36+1
hui, vimppa raskauskuukausi alkoi mullakin. Perästä kuuluu!
Ajatelkaa, ensimmäiset kesänuput on jo kotiutuneet! Kateeksi käy, kävin eilen neuvolassa ja th sanoi ettei ole kaveri vielä kunnolla edes laskeutunut. Eli juhannukseen asti mennään minun tuurilla... No kaikki arvot oli kunnossa eli sen puoleen syytä olla onnellinen, eikä näitä viikkojakaan vielä liikaa ole. Jotenkin vaan niin kärsimätön olo!! Hemoglobiini oli noussut 109->128 ja minullekin th sanoi samaa mitä jollekin muulle täällä, että ennen synnytystä tuppaa nousemaan sinne lähtöarvoihin. Ihan uutta tietoa minullekin.
Jostakin kerkesin napata flunssankin tähän väliin, kurkku on aivan sairaan kipeä ja kauhia niiskuttaminen päällä. Esikoisella on kuume jo laskenut mutta yskä tuli tilalle.
Joku kyseli isän eväistä laitokselle, meillä oli muistaakseni pari valmispizzaa mukana (niitä ihania saarioisten lätkiä...), synnärillä oli jääkaappi missä niitä pystyi säilyttämään, ja myös mikro lämmitystä varten. Lisäksi mies söi minulle synnytyksen jälkeen tuodun lämpimän ruuan kun ei tälle tätille ruoka maistunut. Varmaan kätilöt katsoi että onpas ritarillista :)
Hämmästys oli muuten suuri kun toissapäivänä taivuin vielä pyörän selkään! Pyöräiltiin mummolaan ja takas, olisko matkaa noin kolme kilsaa suuntaansa. Eikä yhtään supistusta palkaksi tästä :) Aika hissukseen kyllä poljin, ja ylämäet talutin suosiolla.
Tuli tässä mieleen että onko siellä neuvolassa nykyään ihan natsimeininki ton painon kanssa? Minulle on tullut tähän mennessä 10 kiloa painoa (ja viikkojahan on 37+3) eli mielestäni ei ollenkaan liikaa, mutta neuvolassa on jo pari kertaa kautta rantain annettu ymmärtää että siinä olis jo liikaa. Mitä hittoa?! Eikös keskimääräinen painon lisäys oo jotain 10-12 kiloa, eli siihen verrattuna ihan normimäärä tullut kiloja. Ja minähän en jätskinsyönnistä luovu!!!!
Lisää kesänuppuja odotellessa...
Deepet_Blue 37+3
Sukunimiasiaa vielä. Taisin kirjoitella, että tietäisin yhden avoparin ,jonka yhteisillä lapsilla olisi eri nimet, mutta taidan muistaa väärin. Itsekin luin säädöksiä, joissa ihan selkeästi sanotaan että sama nimi pitää olla sisaruksilla, jos on molemmat vanhemmat samat.
Eväistä. En oikein tiedä mitä itselle ottaisi mukaan. Jotain pientä kivää naposteltavaa, mutta kun mitään oikeasti hyvää ei voi ostaa etukäteen kun sen sitten syö kuitenkin heti. Tutustumiskäynnillä sanottiin että omaa lempijuomaa kannattaa ottaa mukaan, mutta kun mä juon normaalisti aina vain vettä ja välillä vähän kahvia. Eikö naistenklinikalla muka ole jääkaappia mitä saisi käyttää? Mä en ajatellut että miehelle pitäisi pakata ruokaa, eikö tuon nyt jo luulisi tähän ikään mennessä oppineen itse hankkimaan ruokaa jos on sen tarpeessa?? Vähän kyllä huolettaa ettei se kuitenkaan ota mitään eväitä ja sitten kuukahtaa kun ei ole syönyt mitään.
Tänään neuvolassa RR 118/60, pissa puhdas, hb 125 (noussut), sf mitta 34cm, pää ei vielä kiinnittynyt, syke 135-145, painoa 900g/viikko. Terkan kommentti painosta: Jess sulle on tullut lisää painoa! Täällä vähän eri meiniki kuin esim. m-pirkolla, joten en osaa oikein sympatiseerata...
Tylsää tosiaan kun kuukautiset alkavat sitten taas. Kierukka olisi kiva, kun ei sitten tarvitsisi vuodella koko aikaa. Taidan kuitenkin kokeilla Cerazettea. Mieluitan kyllä ottaisin entiset e-pillerit takaisin heti, söin niitäkin useamman levyn putkeen niin on mukavampi olla.
Ihana ilma ulkona, pitänee mennä vähän kävelylle! Ainakaan toistaiseksi vauva ei ole näyttänyt mitään merkkeja siitä että aikoisi syntyäkin joskus.
sroigh 38+2
Mulla on miehelle myslipatukoita ja energiajuomaa, itselle yksi suklaapatukka. Me kun asutaan ihan sairaalaan vieressä, niin mies voi vaikka tarvittaessa käydä kotona. Onhan siellä sairaalassa myös kanttiini mistä voi käydä päiväsaikaan sämpylää tms.
Maidosta: Mulla on kans tullut jo 20 viikolta lähtien maitoa. Yöllä on pakko pitää liivinsuojia, koska rinnat painuu yhteen ja silloin maitoa valuu. Päivällä en ole vielä pitänyt, liivissä on kyllä aina oranssit tahrat, mutta nää liivit lähtee joka tapauksessa raskauden jälkeen roskiin, joten ihan sama. Pesen niitä joka toinen päivä kuitenkin.
Tänään on kyllä ollut hirmu tukala olo tuolla alapäässä. Toivoisin, että ois merkkiä synnytyksestä. Muina päivinä on ollut ihan pirteä ja kivuton olo. Tää on kyllä rasittavaa tää odottaminen! Oiskin ylläri kun vaikka vedet poksahtaisi ja lähtö tuliskin yllättäen. Supistuksia kyttää koko ajan ja toiveet nousee kun tulee vähänkin kipeämpi tapaus.
Mietin just, että lähdenkö yksin Prismaan ostoksille. Pitänee vähän aikaa kuulostella oloa. Kävelyreissuhan se nimittäin olisi, taksilla sitten poispäin. Oisko meiltä joku 45 minuutin kävelymatka Prismaan. Nyt ois kyllä ihan hyvä käydä kun on vaipat ym. lopussa. Jääkaappikin on tyhjä. Ois ainakin esikoiselle ruokaa ja vaippoja sitten valmiina jos minä joudun poistumaan synnärille.
Onnea jo kotiutuneille ja tsemppiä laitoksella olijoille!
Tytteli-83 rv 39+4
Heipsan,
Taitaa olla vuorokausi siitä kun edellisen kerran kirjottelin..
Eilen oli tosi turhautunut olo taas koko päivän, nyt parempi päivä.. Max 2,5 viikkoa enää! Olen nyt asennoitunut että yli tämä menee ja ainakin tänään olen vakuuttunut että kestän sen! :D
Eilen mua alko 12 aikaan supisteleen kipeesti. Puolen tunnin ajan tuli ihan parin min välein taas. Sit ne laantu.. ja seuraavat 2h tuli vartin välein kunnes loppuivat kokonaan, pöh..
Muuta ei oikein eilen ollutkaan, paitsi perus vihlonnat alapäässä ja nivusissa.
Käytiin miehen töitten jälkeen shoppaileen ja tarttuhan sitä kaikenlaista mukaankin sit. :D
Sit käytiin mun vanhempienkin luona kylässä.
Väsymys on ihan mieletöntä! Nukuin sikeesti koko yön heräämättä, OHHOH. Heräsin kuudelta ekan kerran tänä aamuna ja valvoinkin sit 9 asti. 9:ltä kömmin takas sänkyyn ja heräsin 10.45. Ihanaa että unta piisaa!! Kyllä kai se luonto järjestää kropalle lepoa ja unta vaan..hyvä niin.
Minäkin muuten kaipaan hikiliikuntaa ja jumppia ihan älyttömästi!!!! Eipä tässä ole aikoihin päässyt kunnolla hikoileen liikunnan parissa enkä aikoihin ole enää päässyt uimaankaan.
Työelämää en kaipaa kyllä yhtään ;)
Kiitos kommenteista Maarmelaadi.
Kyllä mä olen miehen kanssa puhunut aiheesta ja paljon koska se asia on mun mielessä päivittäin. Ja kyllä mies ymmärtää. Teoriassa on hyvä ajatus ottaa yhteyttä sinne poikien äitiin, käytäntö on sit eri juttu ;) Hän ei tosiaankaan ole kovin yhteistyöhaluinen, ei ole ollut päivästä yksi lähtien.
Mutta.. kaikki nyt riippuu koska tämä vauva syntyy. Turhaan mä liikaa mietin kun ei vielä tiedetä koska synnytys on. JOS kävis niin että se olis ens viikon alussa ja kotiutuminen tyyliin viikon päästä pe, se onnistuu kyllä että mies sitten soittaa exälleen että ei hae poikia koska poikien mummo eli miehen ex-anoppi on siellä heitä hoitamassa kun tuo miehen ex tekee vuorotöitä.
Kyllä nää asiat järjestyy.. sitä vaan liikaa murehtii välillä.. ja se on tietysti ihan sallittuakin.. :)
Jännää tosiaan että kukahan on seuraava kesänupun saaja? :) Kanelisokeri, Ananas..?
Alcatraz: Toivottavasti saatte miehesi kanssa juteltua nuo synnytyskuviot läpi ja poikien hoidot järjestyis myös teillä!
Nappula: mullahan lorahti hieman lapsivettä toissaviikon sunnuntaina. Neuvolassa terkka sitten sanoi että sitä ei enempää pääsekään välttämättä lorahtamaan sen takia kun vauvan pää toimii siellä nyt korkkina.. mutta, mene ja tiedä.. olen kyllä kuullut että voi ne vedet lorahtaa kokonaankin vaikka vauva oliskin kiinnittynyt. että hyvän vastauksen sait multa ;)
Auringolle ja Niinalle vielä kerran lämpöiset onnittelut!! Kivaa kun olette päässeet nyt kotiutumaan!! :)
Mukavaa perjantaita! Ihana keli on, pitää kohta syödä ja sitten lähteä ulos!:)
a_j + pötkis 39+1
vauvansa hakeneille!!
Maarmeladi
P.S. Miehen kuukahtamisen estämiseksi ehdotan sairaalakassiin pakattavaksi esim. kaupan marjakeittoja ja kiisseleitä, myslipatukoita, välipalakeksejä (niitä on vaikka sun minkälaisia mutta eihän noita tuu koskaan ostettua, ostaakohan niitä ketkään muut kuiin synnyttämään menijät)... Eiköhän tolla satsilla jo yhden yön yli selviä jos synnytys pitkittyy. Vettä tulee synnärin hanasta. Eikä yleensä niin kiire tule, että ei ehtisi yön selkään lähteissä heittää kassiin mukaan muutaman hedelmän tai voileivän.
Ei ole ollenkaan aiheeton huoli tuo mieseläjien kuukahtaminen synnytykseen, nainen nimittäin synnytyksen toden teolla ollessa käynnissä ei useinkaan syötävää kaipaa mutta ukkelit varmaan jo ihan lohturuoka-tarkoituksessa tarttevat jotain, on se varmaan sen verta rankka kokemus katsella kärsivää vaimoa tuntitolkulla. Itse ainakin mieluummin synnytän itse kuin katson vierestä voimatta tehdä mitään.
onnea vauvan jo saaneille!
että voiki väsyttää. mitä pidemmälle viikot menee sitä huonommin nukun.
olin just neuvolassa, toivoisin niiiin et ois viimenen ennen jälkitarkastusta. joka paikka ihan turvoksissa, hb 106 ja paineet 145/76.
+/-0 protskua pissassa. eilen just kävin lenkillä et josko se ees vähän vauhdittais jotain jossain mut olin sen jälkee vaa ihan poikki vaikka vauhti ei päätä huimannukkaa. nyt liäkär sano ettei miää lenkkejä enää. nostaa kuulemma liikaa paineita.
sit koko ajan pitää tarkkailla kaikkee ja herkästi lähtee päivystyksee, pelkää raskausmyrkytystä.
sitä ihmettelen mitä ne sählää sielä huoneissansa. reilu viikko sitte kävin gynetutkimuksessa ja sano et ois parille sormelle auki. mähä olin heti ihan toiveikas. nyt sitte sano et ihan suljettuhan tää on, ollu koko ajan. !! aha. ei siis kuitenkaa toiveitakaa parii viikkoo viel. hoooooh.
katellaan..
alf 38+6
Onnittelut kaikille nyyttinsä lunastaneille! Niin ihanilta kuulostavat tuo vauvantuoksu ym. jutut. Kateellinen taidan vain olla.
Aamulla oli neuvola. Siellä jälleen kaikki ok. Painoa oli tullut 800 g, selvästi nousee enemmän mitä lämpimämpiä päiviä takana. Taitaa pientä turvotusta kuitenkin olla, vaikken itse juuri mitään huomaa. Odotettavissa siis, että ensi käynnillä menee 10 kg raja rikki. Hemppakin oli noussut, kiitos raudan. Sen syömistä kyllä jatkan synnytykseen asti ja tod.näk. joutuu sen jälkeenkin syömään. SF-mitta 33 cm.
Kanelisokerille tsemppiä, josko sinä saisit seuraavan nupun syliisi. Lupaavalta kuulostaa. Ja eikö tuo "pahoinvointi" voi olla merkki myös synnytyksen lähestymisestä?
Eliador tasan 39!!!
en oo kyllä yhtää miettiny mitä syömistä synnytykseen mukaa.. sairaalakassiki koko ajan vaiheessa ku tuntuu et tartten kaikkia tavaroita sieltä..
vähän rasittavaa muuten ku het jos ei jossain näy tai oo mukana tai vastaa puhelimeen ym ni oon synnyttämässä tietenki. joko joko joko. "aattelin et oot siellä ku ei oo kuulunu". mitä, ai pariin tuntii..... suunnillee.
Mulla oli aamusta taas neuvola. SF 35cm, pissa puhas ja paineet 73/127. Näyttää paineet vaan paranevan loppua kohden ;) Painoa oli tullut kokonaiset 100g! Tuolla karkkilakolla sitä pötkii pitkälle :) Terkka toivotteli tervetulleeksi taas ensi viikolla, sit ois rv 40+1 käynti, jos olen vielä kasassa.
Ehkäisystä synnytyksen jälkeen, jaa, ei ole tietoakaan mitä tekis. Emme haluais sen kondoomin kaa enää vehdata pitkään. Pillereitäkin söin nuoruudessa, kunnes lopetin ne hormoonihommien vuoksi. PAinokin vaan nousi silloin koko ajan. Pitää keskustella sit gynen kaa, mitä se meille keksis..
Voi että kun pääsis viikonlopun aikana tositoimiin! On niin kipeä koko lantion alueelta, ettei tosikaan. Yöllä itkua vääntäen saa kyljen käännettyä.. plääh.
Rouva 39+3
ONNEA Niinalle ja Auringolle! Täällä kanssa odotellaan että pääsisi nuuskimaan ihanalta tuoksuvaa vauvaa:)
Tänään olin myös neuvolassa: pissa ok, rr108/67, sf 35, syke148, vauvan pää oli alhaalla ja kiinnittynyt kuulemma pari milliä sai päätä liikkumaan. Kysyin th painoarviota n.3,1kg oli arvio.
Ensi perjantaina olisi seuraava neuvola. Vähän rasittavaa käydä siellä näin usein, varsinkin kun auto on rikki ja joutuu kävelemään sinne n.2km/suunta.
Ekalla kerralla miehellä oli mukana synnytyksessä yksi karkkipussi:D ja tokalla kerralla pari hedelmää ja karkkipussi:D Kävi välillä kanttiinissa hakemassa syötävää kun esikoisesta oltiin kaksi vuorokautta synnytyssalissa ja kuopuksestakin puolivuorokautta.
ilonella 37+1
Yks asia jäi muuten kaivertamaan mieltä tuolta neuvolsta. Nimittäin tää lapsonen on nyt masussa pää alaspäin mutta niinkuin kasvot ylöspäin. Eli olis tulossa otsa edellä. Kysyin siltä tädiltä tästä ja se vaan meinas, ettei silloin voi alateitse synnyttää, silloin tulee automaattisesti leikkaus.
ETTÄ MITÄH! ihan rauhassa ku mun pitää nyt vaan katella kääntyykö se asukki siellä??? Mahtuuko kääntymään vielä???
pers kun nyt vasta hokasin alkaa hermostumaan tästä asiasta.....
Onnea jo sairaalasta kotiutuneille :) Mäkin niin toivon että pääsin haistelemaan ihania vauvan tuoksuja...:)
Rouva80: Mulla oli tiistaina äippäpolilla se synnytystapa-arvio ja ultra. Kysyin kans lääkäriltä että onko se nyt kiinnittynyt oikealla lailla, ettei esim. kasvo-tarjonnassa oo. Lääkäri meinas että sillä ei täs vaihees oo vielä mitään väliä miten se pää siellä alhaalla on ku kuulemma synnytyksen aikanakin vauva vielä yleensä kääntää päätään oikeaan suuntaan eli kasvot äidin selkärankaan päin. Ennen ponnistusvaihetta saattaa kuulemma se pää olla miten vain...? Mutta kannattaahan se varmaan tarkistaa ultralla tms. ennen kuin alat ponnistamaan ettei oo esim. kasvotarjonnassa. Parilla mun sukulaisella on vauvat olleet kans väärin kiinnittyneitä, esim. pää vähän jotenki vinoon kiinnittyny- nii ovat joutuneet sektioon. Mutta älä nyt vielä ressaa- vauva voi siis ainakin sen lääkärin sanojen mukaan kääntää päätään kovastikin :)
Mulla meni tänä aamuna pitkään ennen ku pääsin sängystä ylös...Ensin ei yöllä meinannu uni tulla ja sitte ku tuli joskus 1 maissa niin unta riittikin yli 9 asti. Loikoilin sitten vielä sängyssä ennen ku nousin kunnolla ylös- kuulostelin vauvan liikkeitä :) Nyt oon sitte yrittäny tehdä viikkosiivousta- toi suihkuhuoneen kaakeleiden peseminen on mun mielestä aina veemäisin homma...:( Eihän se tosin haittais vaikka sais aikaan supistuksiakin...Koko eilisen illan ja tämän aamunki oli menkkamaista kipua selässä ja vatsa pinkeänä, mutta ei kyllä sen enempää...:( Voi kun aika kulkee hitaasti!!!
Hyviä vinkkejä muuten annoitte tuosta ruokapuolesta. Mulla on muuten kaas vaan sama ongelma ku Sroigh:lla (muistinkohan nimimerkin oikein) että mitään hyväskää sinne kassiin ei passaa vielä laittaa ku se tulee muuten syötyä...:D Jonkun lakupussin olin aatellu että vois itelle ottaa, mutta mitenköhän sen pystyis unohtamaan että siellä kassissa sellanen on? Mutta myslipatukat yms. kuulostaa kyllä hyvältä ajatukselta. Ne Elovenan välipalapatukat on kans hyviä ja vie oikeastikin nälän joksikin aikaa pois. Mulla on niitä töissä ollu sellaseen "kiire-syömiseen"- jos on hirveä nälkä mutta ei vielä ehdi tauolle niin siirtää hyvin nälkää eteenpäin :)
Pitäis kai lähteä kaupungille asioille...Palataanpa taas illalla :)
Suvi kera maha-asukin 38+1
Grrh...mikä lie teiniakne iskenyt tässä viime metreillä. Naama alkanut viime päivinä kukkimaan oikein urakalla - tottakai. Sopii hyvin yhteen näitten silmäpussien ja verestävien silmänvalkuaisten kanssa. No luulen ettei laitokselle tule ketään vieraita käymään kuitenkaan - korkeintaan yksi tuttava tästä lähikyliltä - joten ei tarvitse pelätä joutuvansa kenenkään kameran eteen näytille. Mutta ärsyttää silti :-)
Outo ilmiö muutenkin, että mulla on nyt kevään ajan reidet ollut täynnä näppyä, ihan kuin akne iskenyt kinttuihinkin. Tosi pitkään kestänyt eikä lähde pois, koskaan aiemmin ei ole ollut. Ja nyt kun on kintut paljaina viilettänyt pihalla niin selkeästi tulehtuneitakin noista osa. On sitten tosi kaunis näky :-)
Sairaalaeväistä: itse en ota mukaan mitään, ei siinä tohinassa maistu muu kuin vesi. Ja sitä kuluu. EKa synnytys oli pitkä, mies kävi siinä jossain vaiheessa naistenklinikalla vain kerran kahvia keittelemässä siellä isien huoneessa ja pyysin että kävis hakemassa mulle jostain jaffaa ja suklaata varuiksi. Mutta molemmat jäi kyllä miehen tuhottaviksi, ei ne mulle enää maistuneet kun palasi saliin. Kätilö mulle sanoi ettei kauheasti kannata tankkailla ja syödä, en sitten kysynyt edes miksi.
Nytkään en ota mitään muuta mukaan kuin vesipullon automatkalle, enkä usko että mieskään mitään haluaisi syödä mikäli pääsee/ehtii/edes haluaa tulla mukaan. Korkeintaan kupillisen kahvia pahimpaan väsymykseen jos yötä vasten on synnytys päällä.
Ja eikös melkein kaikissa sairaaloissa ole ainakin jotain automaatteja auloissa pahimpaan hätään mistä voi ainakin jotain makeaa ostaa...?
Missäs kaikki luuraa, synnyttämässäkö? Täh? Nyt niitä supistuksia tänne ja sassiin, ensi yö olisi paras ajankohta meikäläisen synnytykselle :-)
Nappula 39+3
tuli mieleen kun kalenteria kattelin, että vuosi sitten tein raskaustestia, ja sain positiivisen tuloksen. Odotus päättyi sitten keskenmenoon heinäkuun lopussa. Eipä sitä silloin olisi uskonut että nyt olen viimesilläni.
Eväistä... me ei viimeksi otettu evästä kun yliaikaiskontrolliin lähdettiin, ja mies kävi sitten syömässä välissä jossain kanttiinissa. Meinas just tuossa että kaukana oli. Oltiin aateltu tehdä pari voileipää mukaan mutta jäi sitten aamulla. Itelle oon pakannut suklaalevyn matkaan, en varmaan syö sitä synnyttäessä vaan sitten jälkeen päin. Mun mielestä OYSissa synnyttäjä kyllä saa ruokaa jos nälkä on mutta miehen on syytä varautua ite. Ei ne kyllä välttämättä ite hoksaa varautua.
Nyt on meidän tytön päivähoitoura väliaikaisesti ohi. Viimenen päivä takana, saas nähä mitä maanantaina sanoo kun ei tarvi lähteekään hoitoon. Tänään tuli sitten postissa ilmoitus että on saanut syksyksi paikan tohon viereiseen päiväkotiin, virikehoitoon pistin hakemuksen.
Mulla ei juuri supisteluista tietoa vaikka viime päivinä oon touhuillut tosi ahkerasta, mm. siivonnut ja shoppaillut. Uutena mukaan on tullut sukkapuikkovihlaisut. Vielä piti painosta sanoa, että mulle oli tullut pari sataa grammaa viimeksi lisää, th kyseli että oonko syönyt tarpeeksi :) erilaisia kommentteja löytyy. Musta reilu 10 kg on ihan hyvä painon nousu, naapurilla painoa oli tullut noin 7 kg ja th oli ollut sitä mieltä että se on ihan minimi painon nousu (naapuri on ihan normaalikokoinen naisihminen).
TOivottavasti tää vauva syntys pian, että pääsisin liikkumaan ja istutusten kimppuun.
t. SannaNu ja tiuhti rv 39+4
Ei olla synnyttämässä ei. Häpyliitosta vihloo, mutta supistuksen supistusta ei kyllä ole kuulunut. Nyt olisi kyllä se huono hetki syntyä, kun mies lähti lasten kanssa mökille, ja sieltä ajaa ainakin neljä tuntia tänne. Edellisen synnytyksen perusteella olisin jo osastolla vaavi kainalossa siinä vaiheessa;)
Mä en kanssa muista, että olisin ottanut mukaani mitään evästä synnyttämään. Luulen, ettei mulla ole ollut mukana kuin neuvolakortti. Mies on sitten tuonut muita tavaroita perässä, ja syömisestä en kyllä muista mitään. Jos on mies jotain syönyt, niin mulla ei ole muistikuvaa. Mulle ei ainakaan maistunut kuin vesi.
Mulla oli sitten hiivatulehdus. Toinen jo tän raskauden aikana. Näitä ei edellisissä raskauksissa ollutkaan. Ja turvotuskin on saapunut ilokseni;) Jipii, kun on hehkeä olo!
Mietin täällä itsekseni, että millaistakohan se olisi, jos menisivät lapsivedet. Mulla on synnytykset aina alkaneet supistuksilla. Sen takia onkin kurjaa, kun yhtään supistusta ei ole vielä tullut. Yli juhannuksen mennään varmasti. Mutta kömmin tuonne yksikseni nukkumaan. saankohan unta kun ei ole edes koiraa!! Olen tänään taas itkenyt päiväkodissa, kun lapset oli viimistä päivää. Ja sama vollotus alko kun muu perhe lähti viikonlopun viettoon. Hirmu ikävä. Mä oon ihan hormonihirviö!!!
Selma 36+3
Kun se oli eilen ja on vielä tänäänkin, ja aamu-uutisissa sanottiin että tiedossa pitkä lämmin kausi! Voi miten ihanaa, tämä hyinen hyyhmä ja radesateet ovatkin alkaneet vähän tympiä näin kesän korvilla.
Maidontulosta: Minullakin hieman loppuraskautta kohti tiputtelee kolostrumia (sitä oranssia siis) rinnoista, mutta vähemmän kuin esim. viime raskaudessa jolloin jouduin jo ottamaan liivinsuojat käyttöön loppuraskaudesta. Ananas, et ole luonnonoikku vaan joillakin vaan on niitä maitotiehyitä myös kainalon puolella. Ehkei mukavin juttu mutta e tavatontakaan. Tunnen muuten yhden äidin, jolla maidoneritys on ollut ensimmäinen raskausoire joskus viikolla 4+jtn, joten hyvin yksilöllisiä nämä maitoasiat ovat! Varsinainen maidonnousu tapahtuu sitten hormonaalisesti kun vauva on syntynyt ja kun istukka on kokonaan poistunut kohdusta.
Nappulalle lähettelen täältä supistuksia, sillä meidän perheen aikatauluihin sopisi paremmin tuolla ensi viikon lopulla synnytellä.
Alcatraz(ko se oli?): Putkiaivo-miehille kannatttaa aina ihan suoraan sanoa näistä tuntemuksista, kun ne eivät ymmärrä naisten monimutkaisia ajatusketjuja ;-) Meillä ainakin on varsin hyvällä tunneälyllä varustettu mies talossa, mutta joskus sillä vaan menee yli mun päässäni kehittelemät tippaleipä-ajatukset ja se käskee mua selittämään mitä oikein tarkoitan ja mistä tämä ajatus nyt oikein tuli.
Kanelisokerilla kuulostaa lupaavalta, jäämme kuuntelemaan!
Oma napa: Tänä aamuna esikoisen eskarin todistustenjako ja suviirsi (minulle ensimmäinen äidin ominaisuudessa) sekä runonlausuntaa, mikä sai aikaan aivan hillittömän liikutuksen. Olin ajatellut että pidän itseni koossa, yhtäkkiä tajuten että koossapito ei nyt onnistu vaan kyyneleet valuivat valtoimenaan. Poika hieman hämmästyneenä ja ehkä myös miehisen huvittuneena katseli äidin suuntaan =) Seremoniaa seurasi sitten hysteerinen halailu ja itku, kaikki päiväkodin tädit itkivät ja vanhemmat (=äidit) itkivät. Tämän jälkeen menin sitten pienemmän pojan ryhmään viemään lapsen aamupalalle ja tädeille samalla lahjoja, ja sielläkin kaikkia itketti. Voivoi. Vieläkin naama ihan turvoksissa.
Vauveli on masussa varsin rauhallisena ollut pari päivää, välillä potkiskelee laiskasti mutta mitään suuria kääntymyksiä ei enää yritä tehdä. Minä yritän päästä aamupäivän väsymyksen yli sillä en VOI mennä päiväunille kun ulkona on tuollainen ihana kesä. Taidan lähteä puutarhaostoksille, kukkalaatikoista puutttuvat vielä kesäistutukset ja pari amppeliakin mahtuisi hyvin vielä roikkumaan sinne tänne! Ja jos jaksaisin sen verran koukkia tossa pihalla, että istuttaisin pikkuruiselle kasvimaalleni (mökillä on tosiaan se anopilta peritty valtava) pari riviä salaattia. Pihanlaitto kotona ei kyllä ole suurimmissa intresseissä, kun tänne tulee uudet asukkaat heinäkuun lopussa ja me muutamme uuteen kotiin. Mutta jotain pientä, ja sitten sellaista (=ruukkuistutuksia) minkä voi heinäkuussa lastata autoon ja viedä uuden kodin pihalle.
Maarmeladi 38+5