Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä veti herneet nenään ja sain todella

Vierailija
21.04.2010 |

kauniin tekstiviestin.

En suostunut lainaamaan autoani. Selitin, että en lainaa autoani kenellekään. Se on periaatepäätös, minkä olen tehnyt noin 20 v sitten. Sain ystäväni silmilleni.

Heillä on kaksi autoa mutta kummassakin on jotain pikkuvikaa. Ajokuntoisia ovat kyllä.

On alkanut ärsyttämään myös heidän alstensa käytös: vietkö meidät tänään HopLopiin, saammeko tulla teille nyt, pääsemmekö yökylään. Tätä ruinaamista esiintyy joka kerta kun näen lapset ja näen heidät 3-5 krt/vko.

Meillä on erilainen taloudellinen asema ja olemme yrittäneet auttaa heitä monella tapaa. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että jokin raja on hämärtynyt. Itselleni tuli tunne, että olen hyväksikäytetty ja ajattelin nyt ottaa etäisyyttä heihin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette niitä ratkoneet?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn vaivatta pitämään mahdolliset hyväksikäyttöä yrittävät tyypit kohtuudessa. En juurikaan lainaa mitään ja annan vielä vähemmän.

Vierailija
2/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa rahan lainaamista. Maksaa takaisin ja taas viikon päästä sama seteli takas lainaan. Lopetin lainaamisen ja ystävä suuttui. Ei pidä enää kunnolla yhteyttä, harmittaa vain kummipojan takia tuo :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ajoi auton paskaksi ja sen vuoksi meillä ei ole toistaiseksi autoa.

Ymmärrän oikein hyvin jos sitä autoa ei halua lainata.

Maksatko lasten HopLopissa käynnit?

Lapset varmaan pitävät sinusta ja perheestäsi kovasti ja sen vuoksi haluavat teille. Ota se kohteliaisuutena. Tietenkään niitä ei pidä ottaa kun vain silloin kun haluaa.

Itsekin ottaisin tuossa tilanteessa hieman etäisyyttä.

Vierailija
4/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juotavaa ja syötävää. Eikä ole koskaan kysytty, että paljonko minulle pitäisi antaa rahaa.

Kyllä on tottakai kohteliaisuus lapsilta mutta kun he tulevat meille alkaa kinuaminen karkista, jäätelöstä, limsasta jne. Jos sanon, että nyt ei ole, niin vastaus on, että mennään Prismaan.

ap

Vierailija
5/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on kaksi autoa mutta kummassakin on jotain pikkuvikaa. Ajokuntoisia ovat kyllä.

Kannattaisi sanoa, että voit lainata, mutta joku käteisvakuus pitää saada, jos jotain tapahtuu.

WT-piireissä voi monta kertaa todeta "friends like that, who needs enemies".

Vierailija
6/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein valitettavasti käy niin, että kun kerran harjoittaa hyväntekeväisyyttä, tietyt ihmiset eivät osaa arvostaa sitä, vaan ovat vaatimassa lisää. Olen itse torpannut yhden alkavan ystävyyssuhteen sen jälkeen, kun heti alussa oltiin kyselemässä autokyytiä toiselle puolelle suomea, ja selkeästi harmistuttiin/loukkaannuttiin, kun sitä ei tarjottu. Ja minun olisi pitänyt hommata tämä uusi tuttavuus vanhan ystäväni juhliin, joihin olin itse kutsuttu henkilökohtaisesti jne. Ei kovin terveitä ja mukavia merkkejä ihmisissä tuollaiset.

Vierailija
7/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi sanoa, että voit lainata, mutta joku käteisvakuus pitää saada, jos jotain tapahtuu.

WT-piireissä voi monta kertaa todeta "friends like that, who needs enemies".

Jos auto esim. kolaroidaan pahasti, ei siinä paljoa vakuutukset riitä (jotka todnäk. jättäisi tuo tyyppi maksamatta). Siinä putoaa auton arvo, voi mennä lunastukseen jopa, omat vakuutuskuviot hajoaa jne. Ja vielä se vaiva ja ongelmat, joita koituu siitä, jos joutuu hankkimaan uuden auton.

Auton lainaaminen on puhdasta hyväntekeväisyyttä, jota jokaisen kannattaisi harkita hyvin tarkkaan ennenkuin siihen ryhtyy. Asia erikseen on tietysti romuloota, joka on menossa romuttamolle jo muutenkin.

Vierailija
8/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain kun sillä on jotain myymistä. Eli on mukana Tupperware-tyylisessä toiminnassa. Tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Siksi en ole enää tekemisissä enkä osta enää mitään, vaikka noita kutsuja satelee vähän väliä.

Vierailija
9/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauniin tekstiviestin.

Oletteko "oikeita" ystäviä, vaiko lähemmin tutustuneita naapureita? Tuli vaan sellainen olo tuosta, kun lapset juksevat jatkuvasti teillä...

Minusta tuollainen jatkuva muiden lasten kustantaminen hauskuuksiin voisi loppua. Ei olisi pitänyt alunperinkään aloittaa. Viedä voi, mutta neuvotellen, vanehmipen kanssa siitä, kuinka paljon lapsi/lapset tarvitsevat omaa rahaa mukaan. Myöskin kaikkeen tarjoiluun voit laittaa pisteen hetkeksi kokonaan. Ovat näköjään tottuneet vinkumaan vieraillakin. Olisi hyvä oepttaa vähän käytöstapoja, jos kotona niitä ei ole osattu opettaa.

Millä muulla tavalla olette yrittäneet auttaa heitä? Ystävyys menee jotenkin kieroon, jos toinen osapuoli kokee jatkuvasti tarvetta auttaa. toki auttaa voi, mutta tiettyä vuoro-periaatettetta käyttäen, jotta molemmat ovat tasavertasia.

Vierailija
10/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, jos vuokraat vaikka kämpän WT-hölmölle, niin kyllä se miettii sen rikkomista. Jos sisällä on 3kk vuokrat vakuutena.

Sama juttu auton lainaamisessa, 500,e tai 1000,e cäshiä mulle, siksi aikaa kun lainaat autoa. Ei se estä auton hajottamista, mutta laittaa miettimään.

WT usein etsii tässä tapauksessa jonkun jota on helpompi höynäyttää. Kyllä lainaa autoani, mutta nämä ovat ehdot.

Vierailija
11/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sinun pitäisi lainata autoa?

Hyvälle ystävälle kyllä lainaisin autoa, jos on todellinen tarve siihen. Mutta ei autoa mun mielestä kysellä toisilta lainaan joka viikko ja ilman painavaa perustetta. Ja jos tulee sellainen tunne, että hyväksikäytetään, niin siihen ei pidä suostua.

Lapsille pitää vain sanoa napakasti, että tänään ei ole karkkipäivä tai että HopLoppiin mennään joku toinen kerta. Heidän huono käytös on minusta vanhempien syytä, vanhempien tehtävä on opastaa, miten käyttäydytään. Toki pieniltä lapsilta tuo on ihan ymmärrettävää.

Vierailija
12/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ystävä. Aluksi pohdin todella haluanko tuollaisia ystäviä joille pitää lainata kokoajan kaikenlaista. Toisaalta enhän minä sillä autolla tehnyt sillähetkellä mitään ja rahaakin on pankissa vaikka kuinka, enkä käyttänyt niitä sillä hetkellä mihinkään.

Silti ahne minussa taisteli. Ajattelin että elämä ilman ystäviä on paras ratkaisu. Onneksi en sentään tehnyt noin kuin ap teki. En loukannut ystävääni.

Lapseni polkupyörä varastettiin pihasta. Sattumoisin ystäväni mies oli tulossa juuri kioskilta ja näki pyörän tuntemattoman kulkijan kainalossa. Hän meni oitis ja lunasti pyörän takaisin. ( en halua tietää millä keinoin hän otti pyörän takaisin).

Loppupelissä oikein mukavia ihmisiä. En ole tavannut toisenlaisia. Kun antaa niin saa myös takaisin. Myöhemmin ystäväni mies voitti pitkävedossa suuren summan rahaa ja lahjoitti osan minulle "korkoina" aijemmista veloista.

Rahoilla ostin itselleni uuden asunnon. Auttoivat vielä muutossa. Nykyään olen yhteydessä vain fb:n kautta ja nähdään silloin tällöin.

Jos haluaa tehdä pesäeron talouden ja ystävyyden kanssa niin se ei ole todellista ystävyyttä.

Oikean ystävän rahat ovat sinun rahoja ja hänen rahansa sinun rahoja. Ystävyyden erottaa se että siinä ei harrasteta seksiä tai nukuta samassa sängyssä.

Meillä suomalaisilla olisi paljon opittavaa ystävyydestä ja naapuruudesta.

Vierailija
13/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ne mene jos joku mällää auton vai meneekö sen bonukset?

Vierailija
14/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*röhönauru*

x-DDDDDDDD

Vierailija
15/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on parempi paikka elää, kun kaikki eivät ajattele kyynisesti :)

Vierailija
16/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ystävä. Aluksi pohdin todella haluanko tuollaisia ystäviä joille pitää lainata kokoajan kaikenlaista. Toisaalta enhän minä sillä autolla tehnyt sillähetkellä mitään ja rahaakin on pankissa vaikka kuinka, enkä käyttänyt niitä sillä hetkellä mihinkään.

Silti ahne minussa taisteli. Ajattelin että elämä ilman ystäviä on paras ratkaisu. Onneksi en sentään tehnyt noin kuin ap teki. En loukannut ystävääni.

Lapseni polkupyörä varastettiin pihasta. Sattumoisin ystäväni mies oli tulossa juuri kioskilta ja näki pyörän tuntemattoman kulkijan kainalossa. Hän meni oitis ja lunasti pyörän takaisin. ( en halua tietää millä keinoin hän otti pyörän takaisin).

Loppupelissä oikein mukavia ihmisiä. En ole tavannut toisenlaisia. Kun antaa niin saa myös takaisin. Myöhemmin ystäväni mies voitti pitkävedossa suuren summan rahaa ja lahjoitti osan minulle "korkoina" aijemmista veloista.

Rahoilla ostin itselleni uuden asunnon. Auttoivat vielä muutossa. Nykyään olen yhteydessä vain fb:n kautta ja nähdään silloin tällöin.

Jos haluaa tehdä pesäeron talouden ja ystävyyden kanssa niin se ei ole todellista ystävyyttä.

Oikean ystävän rahat ovat sinun rahoja ja hänen rahansa sinun rahoja. Ystävyyden erottaa se että siinä ei harrasteta seksiä tai nukuta samassa sängyssä.

Tämä viesti paljastaa ihan suoraan, että olet itse se hyväksikäyttäjäosapuoli.

Ihmisiä on monenlaisia, ja meissä on myös niitä, jotka eivät tiedä mitä sana "ystävyys" merkitsee. Joillekin sairaille tapauksille ystävä tarkoittaa ihmistä, jota voi pompotella miten haluaa, jolta voi saada rahaa, jota voi haukkua ja josta voi valehdella pitkin kyliä jne. ja jota koulutetaan pahalla tavalla, jos tämä tekee yhdenkin poikkipuolisen liikkeen, kuten puolustaa itseään tai kieltäytyy hyväksikäytöstä.

Ystävyydellä ja rahanlainaamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä en suosittele minkäänlaista talouden mukaantuomista valitettavasti edes silloin, kun kaverilla on oikeasti tiukkaa. Apua voi tarjota auttamalla häntä saamaan käytännönjärjestelyillä talouttaan kuntoon, mutta suoranainen maksaminen tai rahan lainaaminen ei ole järkevää juuri koskaan. Yllättävän usein kiittämättömyys ja lisää -vaatimukset seuraavat auttamista.

Vierailija
17/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti paljastaa ihan suoraan, että olet itse se hyväksikäyttäjäosapuoli.

Ihmisiä on monenlaisia, ja meissä on myös niitä, jotka eivät tiedä mitä sana "ystävyys" merkitsee. Joillekin sairaille tapauksille ystävä tarkoittaa ihmistä, jota voi pompotella miten haluaa, jolta voi saada rahaa, jota voi haukkua ja josta voi valehdella pitkin kyliä jne. ja jota koulutetaan pahalla tavalla, jos tämä tekee yhdenkin poikkipuolisen liikkeen, kuten puolustaa itseään tai kieltäytyy hyväksikäytöstä.

Ystävyydellä ja rahanlainaamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä en suosittele minkäänlaista talouden mukaantuomista valitettavasti edes silloin, kun kaverilla on oikeasti tiukkaa. Apua voi tarjota auttamalla häntä saamaan käytännönjärjestelyillä talouttaan kuntoon, mutta suoranainen maksaminen tai rahan lainaaminen ei ole järkevää juuri koskaan. Yllättävän usein kiittämättömyys ja lisää -vaatimukset seuraavat auttamista.

Raha ei ole ikuista. Raha pitää saada jakoon ja ne esineet elävät vielä meidän kuoltuakin.

Miksi pidät esineistä enemmän kuin ystävistäsi?

Vierailija
18/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai lainata ja se oli itsestäänselvyys. Kun oli kova talvi niin ystävä tunnettiin. Ystävän metsästä sai kaataa puuta. Kristilliset arvot olivat huipussaan. Ketään ei jätetty palelemaan talven armoille.

Myös köyhiä naapureita autettiin heille ommeltiin vaatteita ja leipääkin leivottiin.

Nyt kaikki on kadonnut. On vain minä minä minä ja minä. Jokainen heistä tahtoo olla minä vaikka vain minä olen oikeassa.

Vierailija
19/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauniin tekstiviestin.

Oletteko "oikeita" ystäviä, vaiko lähemmin tutustuneita naapureita? Tuli vaan sellainen olo tuosta, kun lapset juksevat jatkuvasti teillä... Minusta tuollainen jatkuva muiden lasten kustantaminen hauskuuksiin voisi loppua. Ei olisi pitänyt alunperinkään aloittaa. Viedä voi, mutta neuvotellen, vanehmipen kanssa siitä, kuinka paljon lapsi/lapset tarvitsevat omaa rahaa mukaan. Myöskin kaikkeen tarjoiluun voit laittaa pisteen hetkeksi kokonaan. Ovat näköjään tottuneet vinkumaan vieraillakin. Olisi hyvä oepttaa vähän käytöstapoja, jos kotona niitä ei ole osattu opettaa. Millä muulla tavalla olette yrittäneet auttaa heitä? Ystävyys menee jotenkin kieroon, jos toinen osapuoli kokee jatkuvasti tarvetta auttaa. toki auttaa voi, mutta tiettyä vuoro-periaatettetta käyttäen, jotta molemmat ovat tasavertasia.

Esimerkkejä auttamisesta: heidän vesipumppu on hajonnut kaksi kertaa ja mieheni on mennyt auttamaan useiksi tunneiksi sen korjaamiseksi, mieheni on korjannut toista autoa ja muuta tuollaista talkoohenkistä auttamista.

Viimeksi tuli tekstiviesti klo 23 lauantai-iltana tuosta vesipumpun hajoamisesta. Talvella mieheni oli sulattamassa jäätyneitä vesiputkia yhden sunnuntain.

Teksiviestissä sanotiin, että ikävä kertoa mutta pärjäävät ilman meitäkin, eivätkä menettäneet mitään, mun takia ei juttua peruta ja noin miljoona huutomerkkiä. Ja muuta tuollaista.

Laitoin vastausviestin, missä kiitin kauniista viestistä ja totesin, että rajansa kaikella.

ap

Vierailija
20/44 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meilläkin on mm. sellainen pariskunta, joka haalii itselleen "ystäviä" ja sitten käyttävät heitä hyväkseen mm. saamalla tavaroita ja palveluita "sopuhintaan". Mutta heillä ei koskaan ole mitään mitä tarjota vastapalveluksena. Vastavuoroisuus kunniaan!

Ja mä kyllä olen sitä mieltä, että jokainen hankkikoon omat tavaransa, autonsa jne. Tai sitten pitää kyllä automaattisesti lainaajan maksaa vuokra.

Meillä esim. on pakettiauto (firman) ja kauhean vaikea on ihmisten ymmärtää, miksi emme lainaa sitä siihen ja tuohon muuttoon. Meillä sen säätelee mm. verottaja, mutta eipä mene kaikille jakeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi