"Loukkaannunko" turhaan? Appi-ukko -asiaa...
Alkoi hatutus.
Olen ollut siinä uskossa, että tulemme anopin ja appiukon kanssa hyvin toimeen. Minun on annettu ymmärtää, että olen pidetty miniä.
Olemme facebookissa ja appiukko on mieheni kaveri. Minua hän ei ole kaveriksi pyytänyt enkä minä häntä. Olen ajatellut, että vanhempana pyytää minua kaveriksi jos haluaa. Toisaalta on ihan hyvä, että minulla on yksityisyys.
Nyt huomasin, että appiukko on ottanut mieheni exän kaverikseen. He ovat eronneet noin 15 v sitten. Miehelläni ja tällä exällä on yhteinen lapsi.
Minulla ei ole tuota exää vastaan mitään ja tunnen hänet aika hyvinkin. Elämme omia elämiämme.
Toisekseen huomasin, että mieheni suvusta on tehty sukutaulu/puu ja se on heidän kotisivuillaan ja tätä kautta siis netissä.
Mieheni puolisoina ovat tässä sukutaulussa/puussa 2 exää, joiden kanssa hänellä on 1 lapsi/exä mutta minua ei ole mainittuna puolisona lainkaan. Olemme asuneet vuosia yhdessä, omistamme asunnon yhdessä ja olemme kihloissa. Naimisissa mieheni on ollut vain kerran.
Tiedän, että sukutaulun/puun on tehnyt appiukkoni.
Minua ärsyttää ja hatuttaa. Onko sittenkin niin, että olen vain sinisilmäisesti luullut olevani pidetty? Itelläni ei ole mitään appivanhempiani vastaan.
Kommentit (31)
Yhteisen asunnon omistaminen ei tee sinusta sukulaista, et todellakaan kuulu sukupuuhun! Ja minusta on ihan OK pyytää FB-kaveriksi lapsenlapsen äitiä, onhan siinä aika lailla yhteistä, kun lapsesta puhutaan.
Jos sinä haluat sukupuuhun, niin kai sinne saa laittaa muutkin miehen panot?
Et ole aviovaimo, etkä pojan lapsen isä.
ja ilmeisesti teillä ei ole lapsia niin et senvuoksi ole sukupuussa. Miksi kuuluisitkaan sukupuuhun kun sinulla ei ole ilmeisesti verisidettä.
Sukupuihin ei merkata kihlattuja, ei AVOpuolisoita, ei ystäviä, ei kummeja.
Avioliitto on se jonka kautta liitytään toiseen sukuun, mutta avioliiton kautta sukuun tulleet eivät ole verisukua.
Ihan suotta vedät palkoa nenääsi. Kun te olette naimisissa ja saatte lapsen, päädyt varmasti sinäkin sukupuuhun.
"sivut" facebookissa eli hänen elämänsä seuraamiseen ei äitiä tarvita.
Eikä muuten ollut tämäkään exä naimissa mieheni kanssa.
ap
Ja kyllä minäkin haluaisin olla yhteydessä lapsenlapseni äitiin, jos hän olisi eronnut lapsestani.
on pyytänyt miehesi isää facebook kaveriksi! En näe mitään syytä, miksi hän ei olisi voinut suostua. Ehkä hän suostuisi sinunkin kaveriksi, jos pyydät.
Sukupuuhun tulee varmasti myös lapset, jolloin on luonnollista, että heidän äitinsä on siellä. Lapsistahan se suku jatkuu.
Joku sellainen, joka ei vedä hernettä nenään kaikenlaisesta turhasta. Joku, joka ei kuvittele kaiken ja kaikkien olevan häntä vastaan.
Edelleenkin sukupuuhun merkitään ne, joiden kanssa ollaan tavalla tai toisella verisukua, ei omistuksien mukaan. Exä on appesi lapsenlapsen äiti, verisukua siis lapselleen, joka edelleen on verisukua isoisälleen.
Miksi muuten miehesi ei näytä menevän naimisiin, vaikka laittelee lapsia?
Vähän vaikeahan jo ihan konkreettisestikin on sitä sukupuuta tehdä, jos sinne vain pulpahtelee lapsia vailla vanhempia...
Se eksä on aina suvussa, koska kun lapsi saa lapsia jne. hänessäkin on osa sitä eksää.
Sen sijaan asunnon omistaminen ei riitä pääsyksi poikaystävän sukuun...
Tuskin tuossa facebook hommassa on kyse mistään sen kummemmasta.
ollut valmis naimisiin. Kihlaus purkautui kun lapsi oli 2,5 v.
Toisen lapsen sai kun oli naimisissa mutta avioliitto päättyi eroon 10 v jälkeen.
ap
Yhteisen asunnon omistaminen ei tee sinusta sukulaista, et todellakaan kuulu sukupuuhun! Ja minusta on ihan OK pyytää FB-kaveriksi lapsenlapsen äitiä, onhan siinä aika lailla yhteistä, kun lapsesta puhutaan.
en minäkään ap:ta kelpuuttaisi sukupuuhun, kun taas nuo muut pidän siellä luonnollisesti.
Taatusti susta pidetään, ne exät vaan ovat silti osa heidän sukuaan. Päädyt sukupuuhun varmasti vielä itsekin, avioitumalla tai saamalla lapsen miehesi kanssa.
fb-kamu... onhan se ex vooinut pyytää?
Älä mieti liikaa noin, ihan selviä juttuja, 
siis melkein 30 vuoden takaisen, isän kanssa samassa työpaikassa. Iso firma, eri osastoilla.
Saan edelleen joulukortteja, käyn välillä kahvilla ja lounaalla jne.
Saahan sitä ex-appivanhemmistaan pitää, vaikka ero olisi tullutkin. 
ollut valmis naimisiin. Kihlaus purkautui kun lapsi oli 2,5 v.
Toisen lapsen sai kun oli naimisissa mutta avioliitto päättyi eroon 10 v jälkeen.
ap
Mutta kun tuo ei vaikuta asiaan ollenkaan. Sulhasesi exät ovat synnyttäneet lapsia sukuun, ja kuuluvat lasten kautta sukupuuhun. Katso vaikka jonkun kuninkaallisen suvun puuta, miten se menee, löytyy varmaan helposti netistä.
Yleisesti ottaen, jos ihminen ei tiedä pitäisikö loukkaantua vai ei, niin ei kannata loukkaantua. 
avoliiton perusteella. Virallisiin sukututkimusmääritelmiin tai niiden modernisoimistarpeisiin en ota kantaa.
loukkaannut turhasta.
Sukupuuhun laitetaan aviopuolisot (vaikka liitto olisi ollut lapsetonkin) ja sukuun syntyneiden lasten vanhemmat. Kihlatut, joilla ei ole yhteisiä lapsia, eivät kuulu sukupuuhun.
Appiukkoa kenties kiinnostaa ne lapsenlapset enemmän kuin puolisot.
Sukupuuhunkin laitetaan luonnollisesti sukulaiset. Kihlattuna et ihan vielä sitä ole.