mitä sanotte pvkodissa jos lapsi tuodaan sinne ja itse olette lomalla? ihan mielenkiinnosta
kyselen kun luin tuota toista ketjua uusperheiden lomista. Mietin että miten on pokka viedä lapsi hoitoon ja itse olla kesälomalla, siis käytännössä mitä sanotte hoitotädeille ja mitä on heidän reaktio??
Kommentit (96)
Miten toi on viisaasti sanottua?
Käykö paha äiti töissä?
Miksi se tarha muuttuu heti säilytyspaikaksi ja negatiiviseksi jos ÄITI ON KOTONA?
Miksi 1- vuotiaan äiti ei saisi vapaapäivänään käydä kampaajalla? Kelpaisiko jos hankkii mannerheimilta hoitajan, vie mummolaan?
Vai pitääkö kampaajan tulla kotiin? Ottaa 1- vuotias uhmailija kampaajalle? Mikä olisi oikein?
-Koska se syy miksi lapsi on hoidossa on luultavasti että äiti opiskelee tai käy töissä.
Ja mitään synnyttänyt nainen ei ilmeisesti saa tehdä ennenkö nuorin lapsi on 12- vuotias ja saa olla illalla yksin ilman että tuntee jätetyksi heitteelle. ;)
Älkää ihmiset olko niin kamalia toisillenne! Kai nyt ihminen saa sairastaa ilman että se on pois lapsen ulkoiluista ja muista rutiineista? Ne on minusta ehdoton plussa hoidossa: sama paikka ja samat kuviot.
Meillä esikoinen RAKASTAA tarhaa. Hän tykkää kun tarhassa on hänellä paljon ystäviä. Hän saisi ystäviä kyllä kerhoissakin mutta kun työssäkäyvän ihmisen lapsi käy tarhassa ja kaverit on sielä!
Minusta siinä ei ole mitään pahaa että sairastaa tai lomailee ilman lasta.
Ei siinä ole mitään pahaa että lapsi käy sopimuksen mukaan hoidossa ja jos itse sairastun niin ottaisin lasta kotiin tylsistymään ja katsomaan kun laattaan ja nukun! Jos olisin terve, lapsi olisi hoidossa. Miksi tässä ei tartte ajatella että pitää harmitella lapsen hoitoa: koska olen kotona ja lapsi syö tarhan ruokaa ja ulkoilee muitten kanssa. Ai kamala!
Kyllä minusta nro 52 sun viisas johtaja on todella lyhytnäkönen.
Jos lapsella on parempi olla tarhassa kuin kotona niin minusta se on lastensuojelunpaikka!
Tarhassa lapsi saa viihtyä: se on toiminnalle oleellista.
Ei se ole mikään kääntöpuoli että jos viihtyy tarhassa, ei viihdy kotona.
Oletteko te oikeasti lapsia hoitamassa???
mutta miten vanhemmat voi mennä kotiin laiskottelemaan ja viedä lapsensa hoitoon. LAPSETKIN TARVII LOMAA. Lapset on ihan yhtä stressaantuneita päiväkotipäivästä kun te töistä ja kaipaavat teidän aikaanne.
Voi älytön, miten avutonta sakkia! siis viedä lapsi päiväkotiin siksi, että siitä on maksettu??? Minä olen menettäny aika paljon rahaa jos noin mitataan, mutta mulla onkin tasapainoinen, iloinen lapsi, jota ei sitten rahalla mitatakaan!
onneksi täällä näkyy olevan ihan tavan maalaisjärjelläkin varustettua porukkaa.
Että jos äiti käy töissä ja lähtee pekkaselle muutama tunti aikasemmin, niin kyllä viisas äiti pitää lapsen tavallisen ajan hoidossa ja menee suoraan kuntosalille kuin hakee äkkiä tarhasta -ja vie lapsen kuntosalin lapsiparkkiin!
Ei siis mitään parkkeja kohtaan, mutta ajan takaa sitä lapsen päivää. Kun se hoito jos on kolmeen saakka niin hyvä lapsen olla sielä siihen kolmeen saakka, kuin että äiti hakee heti yhdeltä (onko sielä ehkä alkamassa vaikka välipala juuri) ja vie lapsen jumppapaikan parkkiin.
Kyllä minusta on parempi että lapsi haetaan hoidon jälkeen ja mennään kotiin.
55
tai jos mies on lomalla. Myös lapset lomailevat silloin.
Joskus jonkun yksittäisen vapaapäivän olen saattanut pitää lasta tarhassa, jos mulla on jotain pakollisia asioita hoidettavana tai jotain isompien lasten asioita. Silloinkin pidän tarhassa vain sen menon ajan.
Meillä lapset ovat aina lomailleet niin paljon kuin mahdollista. Isovanhemmatkin onneksi haluavat viettää aikaa lasten kanssa ja siksi lapset saavat paljon ylimääräistäkin lomaa. Lisäksi sekä minä, että mies pidetään lomarahat vapaana aina kun se on mahdollista.
Mun mielestä lapsillakin on oikeus lomaan ja he tarvitsevat lomaa vielä enemmän kuin aikuiset. Jatkuva iso hoitoryhmä on lapselle rankkaa. Jonkun rakentamiset tai remontin ymmärrän, mutta täytyy silloinkin lapselle lomaa järjestää.
...että vain kauheiden vanhempien lapset ovat lähes koko kesän päivähoidossa ilman lomaa. Siis sellaisten huonojen vanhempien, ei keidenkään minun tuttujeni jotka ovat normaaleja isiä ja äitejä.
Sittenpä kävi niin että tajusin kummityttömme olevan myös päiväkodissa koko kesän. Siis sisareni lapsen. Sisareni ja hänen miehensä ovat varsin tavallisia mukavia ihmisiä ja hyviä vanhempia.
Siskoni opiskeli ohjelmassa jossa välivuosien pito ei käytännössä onnistunut. Hänen piti siis kiriä kesällä äitiyslomallaan opiskeltuja asioita (mm. harjoittelut) kesän aikana. Hänellä ei ollut lähes lainkaan lomaa.
Siskon mies oli aiemmin jäänyt työttömäksi ja hoiti jonkin aikaa heidän tytärtään kotona. Perheen rahatilanne oli todella huono. Keväällä sitten löytyi vakituinen työpaikka ja vielä unelmatyöstä, joten pakkohan se työ oli ottaa. Kesälomaa ei luonnollisestikaan ollut. Viikon otti palkatonta.
Tyttö siis oli hoitopaikassa. Isovanhemmille tai esim. meille hoitoontulo ei olisi ollut järkevää, koska silloin tyttö ei olisi nähnyt vanhempiaan iltaisinkaan.
Yksi kesä meni siis noin. Seuraavana vuonna lomailua olikin reilusti kun opintojen jälkeen siskoni jäi hoitovapaalle ja sitten uudestaan äitiyslomalle.
Kyllä siis aivan normaalit, hyvät vanhemmatkin voivat olla tilanteessa jossa lähes jatkuvaa hoitoa tarvitaan lapselle.
se on pientä propagandaa sitä vastaan että päivähoitomaksut täytyy maksaa vaikkei lapsi olisi hoidossa. ainakin meilläpäin lapset jotka aloittanut hoidon vaikka vasta syyskuussa, eivät saa maksuvapaata kuukautta kesällä. Turussa ja Naantalissa on ainakin näin. Toinen on et mistä hoitavat voi tietää et meneekö kesken lomaa töihin? kyllä mun ja miehen työt on ainakin sellaisia että töitä usein kesken lomaakin.
On se ihmeellistä, että raha on noin paljon tärkeämpää kun OMAN lapsen hyvinvointi ja onnellisuus! Itse oon päiväkodissa töissä ja näen, että monenkin kiukuttelun takana on ISO IKÄVÄ omia vanhempia kohtaan. Lapsilla on ihan hirvittävän pitkiä hoitopäiviä eivätkä he ehdi arkipäivisin paljoakaan touhuta omien vanhempiensa kanssa hoitopäivän jälkeen, kun on jo nukkumaanmenoaika. Minusta on surullista, jos vanhemmilla on vuosiloma ja he haluavat viettää sen kokonaan ilman omien lasten seuraa. Jos vanhemmilla on loman aikana jotain menoja, on ihan ok tuoda lapsi hoitoon päiväksi pariksi ja kertoa se rehellisesti hoitotädeille, mutta itsestäni on kyllä tosi lapsellista tuo, ettei kerrota, että ollaan lomalla..Lisäksi nuo loma-ajat päiväkodeissa ovat tuplasti stressavampia lapsille, sillä ryhmiä yhdistellään oman ja muiden päiväkotien kesken, joten suurin osa jollei jopa kaikki hoitotädit ovat lapselle vieraita kuten myöskin muut lapset.
Meillä mieheni tekee kesäkauden töitä, ei ikinä pidä lomaa kesäisin. Talvet on lomautettuna ja silloin hoitaa lapset kotona, tosin esikoinen käy hoidossa 2 pvänä viikossa että saa ikäistänsä seuraa, metsäretkiä, askarteluhetkiä, laululeikkejä ja auktoriteetiksi muunkin kuin oman äidin tai isän.
Mulla on vuorotyö ja jos sattuu että viikolla on vapaapäivä tai kaksi niin kyllä viitsin omistaa välillä näitä päiviä itsellenikin, se ei tee musta paskempaa äitiä. Joinain päivinä olen pitänyt tyttöäkin pois hoidosta ja käyty tekemässä hänelle mieluisia juttuja, kuten käyty uimahallissa tai huimalassa tms.
Kesällä en viitsisi maksaa tyhjästä, käyttämättömästä paikasta mutta haluaisin pitää koko kesän tytön kotona kun äitiyslomalla tällä hetkellä nuoremmasta olen. Ja mä olen tehnyt hoitajille kuin muillekin utelijoille selväksi että jos esikoiselle hoitoon menosta tulee joku kynnys niin sitten ei mennä niin kauan kuin minä olen äitiyslomalla. Eipä tuo tyttö hirveesti näytä kärsivän, potee vain ikävää hoitokavereitaan kohtaan niinä päivinä kun ei hoidossa ole ja ilolla lähtee aina hoitoon.
aina, että "Huomenta, minä menen nyt TÖIHIN. " Luulen, että henkilökunnalla on sen verran kiire, että olisivat varmaan ihan iloisia, jos sinäkin vain sanoisit "Huomenta".
Ei taida olla itse mummo."
- Tässä äiti, ei mummo. On vanhempia, jotka hoidattavat jälkikasvunsa päivähoidossa ja mummoloissa. Vaikka: Voisivat hoitaa lapset itsekin. Koska: Toinen (tai molemmat) vanhemmista on kotona, vanhempainlomalla, vapaalla tai lomalla. On perheitä, joissa lapset kuskataan perjantaisin - päivähoitoviikon jälkeen - mummolaan. Kotiin haetaan sunnuntaina. Joskus isovanhemmat hoitavat yötäpäivää viikollakin. Äitiä ja isää lapset eivät näe juuri lainkaan. Liika on liikaa! Ensisijainen hoito- ja kasvatusvastuu on AINA ÄIDILLÄ JA ISÄLLÄ, EI päivähoidolla ja isovanhemmilla!
- Ihmetyttää, miksi lapset ovat mummoloissa hoidossa harva se viikonloppu, joka päivähoidon ja koulun lomalla?! 1-2 päivää kyläilyä ei riitä. E-hei! Mummolassa talviloma, jouluna 1-2 viikkoa, vanhempien löhötessä kotona tai matkustaessa kahdestaan. Kesällä viikkoja, kuukausikin putkeen jne., jne. Miksi vanhemmat eivät halua olla omien lastensa seurassa?
Pienille lapsille - alle kouluikäisille - monen päivän, jopa viikkojen ero vanhemmista on kohtuuton kokemus. Kannattaa ajatella myös lasta!
"On paljon perheitä joissa lapset haluaa mennä hoitoon mummolaan ja mummola kysyy lapsia yöksi."
- No imeväisikäinen vauva tai 1-3-vuotias leikki-ikäinen ei todellakaan HALUA mennä mummolaan, vaan hänet JÄTETÄÄN sinne. Lapsen itkusta, ikävästä ja huudosta piittaamatta. Siinä on vissi ero! Ei tulisi mieleenikään sysätä omia lapsia isovanhempien vastuulle. Kyläily mummoloissa on erikseen. Kyläillä voi mummoilla, kummeilla ja naapureissa päivälläkin. Ei tarvitse lähettää lapsia viikoiksi hoitoon.
"Ei sinun pidäkkään ymmärtää miksi ihmiset vie lapsensa tarhaan vanhempainvapaallaan."
- En ymmärrä, miksi lapsi viedään kokopäivähoitoon, jos toinen vanhemmista on päätoimisesti kotona. Kaikkiin kuntiin pitäisi saada hoitotakuu (lapsella oikeus entiseen päivähoitopaikkaan, vanhemman mennessä töihin). Tällä kannustetaan vanhempia hoitamaan lapset kotona ja vältetään turhaa päivähoitoa.
Moni kotiäiti on kotona 5 vuotta, 10 vuotta tai 15 vuotta. Omien lasten ja oman kodin hoito on TYÖTÄ. Ikävä kyllä, Suomessa arvostetaan kotiäitejä vain juhlapuheissa.
En todellakaan aio hoitaa uuden kotimme keittösuunnittelua ja remontointia lasten kanssa. Eli joskus on ihan paikallaan pitää ne lapset hoidossa. Aion kyllä käydä tuona aikana kampaajallakin...
Ja olen kertonut päiväkotiinkin suunnitelmista. Tosin vappuaaton lapset saavat pitää vapaata. Ja kesällä ovat vähintään heinäkuun lomalla, ehkä kauemminkin, jos mummi haluaa lapset luokseen.
Onko mummon tehtävä hoitaa Sinun lapsesi??? Aiotko tosiaan jättää päivähoitoikäiset lapset mummolle hoitoon? Viikoksi, kahdeksi viikoksi, kuukaudeksi? Onko mummo lasten "sijaisäiti"?
hm. siis jos joutuu pitää lomapäiviä pois, niin pitäisikö eskarilaisen ta koululaisen jäädä myös kotiin isän tai äidinkanssa?
lomailevat ja lapset ovat päiväkodissa. Henkilökunta on aika hyvin perillä vanhempien lomista yleensä siksi, että jos lapselle ei ilmoiteta lomia esim. kesäksi niin sitten kysytään vanhemmilta että miksi näin on.
Lapsella on yhtäläinen oikeus lomaan kuin aikuisellakin. Monen lapsen "työpäivä" on jopa pari tuntia pidempi kuin aikuisen.
hm. siis jos joutuu pitää lomapäiviä pois, niin pitäisikö eskarilaisen ta koululaisen jäädä myös kotiin isän tai äidinkanssa?
Itse olen tiukanlinjan kannattaja. Meidän lapset ovat kotona vapaapäivinämme ja lomillamme. Sairaslomat katsotaan sitten erikseen. jos on pitkä sairasloma kyseessä, lapsi voi olla kotona vähän enemmän, hoidossa vähän vähemmän.
Isovanhemmillekaan en lapsiani laita hoidettavaksi, kun itse olen vuosilomalla, vaan vuosilomien ulkopuolella, jos haluavat pitää lapsia vähän pitempään. Silloinkihn hieman haikeana. Mutta haluan antaa lapsilleni myös mummola-viikkoja, niin kauan kuin se on mahdollista. Itselläni sellaisia ei ollut ollenkaan, kun isovanhemmat olivat joko kuolleet tai asuivat niin kaukana.
Mutta tänne on tuohtuneena kirjoittaneet monet sellaiset, joilla on ollut poikkeuskesää, eikä ole saanut lomaa pidettyä tai ovat poikkeustapauksissa pitäneet lapsen hoidossa, vaikka itse kotona. Niitä minä ymmärrän.
Se mitä EN ymmärrä on, että lapsi/lapset on hoidossa, vaikka toinen vanhemmista on kotona lomalla tai muuten, esim. hoitovapaalla. En ihan kokonaan lyttää hoitovapaalla lapsen hoidossa oloa, mutta päivien tulisi olla lyhyempiä, eikä sais olla viittä viikossa.
MIhinkään "kävin kerran kampaajalla, minulla on oikeus" -juttuihin en viitsi edes kommentoida.
Minäkin olen tiukan linjan ihminen, mutta en silti tuomitse naisia, jotka pitävät lastaan hoidossa siksi joskus, että saavat käydä gynellä tai kampaajalla. Monella voi olla mahdotonta päästä yksin esim. miehen työvuorojen vuoksi ja siksi, ettei ole niitä mummoloita, minne viedä lapsi hoitoon.
Olisiko sinusta järkevämpää sitten, että outo MLL.n hoitaja tulisi hoitamaan sen aikaa kun äiti käväisee kampaajalla. Vai onko mummottomat äidit tuomittu kulkemaan tukka roikkuen poninhännällä. Oikeus omaan aikaan on vain niillä, joilla on isovanhemmat.
Itse olen tiukanlinjan kannattaja. Meidän lapset ovat kotona vapaapäivinämme ja lomillamme. Sairaslomat katsotaan sitten erikseen. jos on pitkä sairasloma kyseessä, lapsi voi olla kotona vähän enemmän, hoidossa vähän vähemmän.
Isovanhemmillekaan en lapsiani laita hoidettavaksi, kun itse olen vuosilomalla, vaan vuosilomien ulkopuolella, jos haluavat pitää lapsia vähän pitempään. Silloinkihn hieman haikeana. Mutta haluan antaa lapsilleni myös mummola-viikkoja, niin kauan kuin se on mahdollista. Itselläni sellaisia ei ollut ollenkaan, kun isovanhemmat olivat joko kuolleet tai asuivat niin kaukana.
Mutta tänne on tuohtuneena kirjoittaneet monet sellaiset, joilla on ollut poikkeuskesää, eikä ole saanut lomaa pidettyä tai ovat poikkeustapauksissa pitäneet lapsen hoidossa, vaikka itse kotona. Niitä minä ymmärrän.
Se mitä EN ymmärrä on, että lapsi/lapset on hoidossa, vaikka toinen vanhemmista on kotona lomalla tai muuten, esim. hoitovapaalla. En ihan kokonaan lyttää hoitovapaalla lapsen hoidossa oloa, mutta päivien tulisi olla lyhyempiä, eikä sais olla viittä viikossa.
MIhinkään "kävin kerran kampaajalla, minulla on oikeus" -juttuihin en viitsi edes kommentoida.
Olen itse lto enkä kyllä itsekään häpeäisi jos saisin töitten perään joskus kampaaja-ajan ja sitten kävisin hakemassa muksun. On se kumminkin eriasia kuin pitää lapsi vaikka koko kesän hoidossa vaikka itse olisi kotona.
Kyllä mä ainakin ymmärrän, että tilanteita on erilaisia. Joskus on viisaampi pitää se lapsi hoidossa esimerkiksi muuton tai remontin ajan, ei ne tilanteet ole lapsellekaan kivoja välttämättä ja kaikki hoituu sujuvammin siten. Mutta en olisi ihan vain lomalla kotona ja veisi lapsia hoitoon. Kaikki poikkeusjärjestelyajat (kesäloma-ajat ja joulun tienoo) ovat kanssa aikoja jolloin pitäisin lapset kotona jos vain mitenkään mahdollista. Muksuja kun siirrellään silloin päikkäristä toiseen ja ovat kuin porsaat karsinoissa vieraiden lasten ja aikuisten keskellä.