Ansku-äiti kuoli seitsemännen synnytykseen
Vanhoillislestadiolainen Ansku oli opetettu luottamaan Jumalaan, ja lapset on otettava vastsaan niin plajon ja niin tiheästi kuin niitä Herra nataa. Hänelle uskoteltiin seuroissa että ehkäisy on synti.
Kuolinilmoitus:
http://karsoft.fi/ansku/Ansku_kuolinilmoitus.pdf
Kommentit (208)
Rovasti Aimo Hautamäki on 63-vuotias ja rovasti Olavi Voittonen on eläkeläinen.
Kyllä Hautamäki varmaan ehkäisystä jotain osaa sanoa. Suurena biologina hän mm. toteaa: "Ihminen ei ole polveutunut muista lajeista".
Jos tiedot ehkäisystä ovat yhtä vanhoja, elämme vl-liikkeen kalenterissa 1700-luvun loppua.
hyvääkin seurannut. Olen todella iloinen siitä, että Anskun mies ja lapset eivät ole enää vl-uskossa. Tavallaan Ansku kuolemallaan vapautti kahdeksan muuta ihmistä elämälle. Jotenkin olen näkevinäni tässäkin jotain korkeampaa johdatusta. Lähetän lämpimiä ajatuksia perheelle!
SRK:n puheenjohtajalla Olavi Voittosella on yksi lapsi, jo aikuinen.
En katso epäoikeudenmukaiseksi sitä että minä ehkäisen, mutta joku hyväuskoinen hölmö pitää Jumalan Sanana julkisia kannanottoja.
Niin että SRK:n julkaisuihin painetaan ihan huvikseen juttuja joita ei toenperästä ole kuitenkaan tarkoitettu uskovaisen todesta otettavaksi. Samaten kun puhuja seuroissa julistaa että jos ehkäisee, Jumala ottaa siunauksensa pois siltä perheeltä, niin se on vaan huulten liikettä, ei Jumalan sanaa.
Just joo.
Ja jos joku tosiaan "hölmö" ottaa todesta niin omapahan on vahinkonsa. Kuten minun äiti.
Rovasti Aimo Hautamäki on 63-vuotias ja rovasti Olavi Voittonen on eläkeläinen. Kyllä Hautamäki varmaan ehkäisystä jotain osaa sanoa. Suurena biologina hän mm. toteaa: "Ihminen ei ole polveutunut muista lajeista". Jos tiedot ehkäisystä ovat yhtä vanhoja, elämme vl-liikkeen kalenterissa 1700-luvun loppua.
Pitäisikö seuroihin pyytää vain nuoria puhujia?
Tätähän Mikael Pentikäinen arvosteli että Liperin suviseuroissa oli vain vanhat miehet puhumassa, eikä ollut nuoria teologeja eikä naisia. ;-) Mutta missä kohtaa tulee raja että arvostelu muuttuu vikomiseksi.
Lähetän lämpimiä ajatuksia perheelle!
Myös täältä sylillinen lämpimiä ja rohkaisevia, rakastavia ajatuksia koko perheelle ja onnea ja iloa elänmäänne. Teitä kantavat monet ystävät lähellä ja kaukana ajatuksissaan. Kaikkea hyvää!
On paljon uskovaisia ihmisiä, jotka eivät elä “normien” mukaan, mutta vaikenemalla he vahvistavat normien pysyvyyttä.
Vanhoillislestadiolaisuus kokisi hengellisen kuoleman alkaessaan hyväksyä ehkäisyn yleisesti, ei ollut kyse jäsenmäärästä. Vaikka luulenpa että jäsenmääräkin romahtaisi, sillä silloin koko liikkeeltä menisi pohja ja uskottavuus. Vaikea selittää sitä tunnetta sydämessä ja sielussa, kuinka asiat nivoutuvat yhteen.
Eikö ole mahdollista siis vaan reilusti myöntää että tämä lisääntymisen hengellistäminen taivaspaikan ehdoksi on ollut liikkeen harha-askel. koska nythän joka tapauksessa suuri joukko kaksi- ja kolmikymppisiä ehkäisee, oli sairautta tai ei.
Miten pitkään tällainen kaksinaismoraali voi kestää?
Kun nöyrästi myöntä erehdyksensä, siitähän voi sitten alkaa rehellisempi herätysliikkeen vaellus. Tosiasioiden kieltämisestä ei seuraa koskaan mitään hyvää hedelmää.
hyvääkin seurannut. Olen todella iloinen siitä, että Anskun mies ja lapset eivät ole enää vl-uskossa. Tavallaan Ansku kuolemallaan vapautti kahdeksan muuta ihmistä elämälle. Jotenkin olen näkevinäni tässäkin jotain korkeampaa johdatusta. Lähetän lämpimiä ajatuksia perheelle!
tässä on asian ydin. Taivaan Isä siunaa tätä perhettä Jeesuksen nimessä ja veressä ja avaa eksytettyjen silmät näkemään totuus ihmisopista
Vanhoillislestadiolainen Ansku oli opetettu luottamaan Jumalaan, ja lapset on otettava vastsaan niin plajon ja niin tiheästi kuin niitä Herra antaa. Hänelle uskoteltiin seuroissa että ehkäisy on synti. Kuolinilmoitus: <a href="http://karsoft.fi/ansku/Ansku_kuolinilmoitus.pdf" alt="http://karsoft.fi/ansku/Ansku_kuolinilmoitus.pdf">http://karsoft.fi/ansku/Ansku_kuolinilmoitus.pdf</a>
Itkettävän surullista. Vauva ja kuusi muuta lasta äidittömiksi.
Asiatonta levitellä toisten kuolinilmoituksia täällä.
Kukaan ei sanonut etukäteen, että joka vuosi äiti tai kaksi kuolee. Perusterve 29v nainen sai aivoveritulpan ja menehtyi. Ateisti.
Sitten kuollaan, jonka jälkeen perhe rahastaa äidin kuolemalla ja sitten isukki ottaa uuden 20 vuotiaan tytön lapsille äitipuoleksi joka rupeaa vääntämään myös lapsia. Sairasta..
Mutta oletko oikeasti noin sairas että vedät kuolleetkin mukaan tähän sinun loan heittoon!? :O
Ansku ei todellakaan olisi tuota toivonut! :(
Hän kuoli synnytykseen sen vuoksi, että synnytyksen yhteydessä tapahtui ainakin 6 hoitovirhettä ja kaikenlisäksi lääkäri oli etukäteen sanonut ettei hän saisi synnyttää muussa kuin yliopistollisessa sairaalassa. Tätä Ansku ei kuitenkaan halunnut.
Olen järkyttynyt ja hyvin surullinen että pystyt tällaiseen! Onko sinulla enää edes oikeutta moralisoida muita yhtään mistään!? Tämä tuntuu jo hautarauhan rikkomiselta.
voi hyvänen aika ap, missä oma moraalisi on?!
Vaikka en vanhoillislestadiolaisten aatteita hyväksykään, on ap:n aloitus mauton.
Siunausta lapsille ;(
Jos olisi ollut yliopistollisessa sairaalassa niin olisi ehkä selvinnyt.
en viitti sen enempää alkaa selvittämään.
Törkeetä aloittajalta.
Meinasin pistää sen sivun Päivämiehestä synnärin ilmoitustaululle, kun potilashuoneet pullistelivat lestoista.
Joo, totisesti Jumalan tahto. Jumalahan tahtoo viedä lapsilta äidin vaan sen takia että joku seniili pukumies seurojen puhujapöntössä kieltää ehkäisyn.
Meinasin pistää sen sivun Päivämiehestä synnärin ilmoitustaululle, kun potilashuoneet pullistelivat lestoista. Joo, totisesti Jumalan tahto. Jumalahan tahtoo viedä lapsilta äidin vaan sen takia että joku seniili pukumies seurojen puhujapöntössä kieltää ehkäisyn.
Olen samoissa ajatuksissa... Lähetän sydämellisen osantottoni leskelleja lapsille. tapauksdesta on jo muutama vuosi ja aika ehkä antaa voimaa kestää surun.
Yksi esimerkki monista surullisista asioista joita tähän lahkoon liittyy.
Niitä kontakteja voi luoda kuka tahansa. Eivät kaikki puhujat tai teologit ole ollut minun tuttuja, joiden kanssa olen keskustellut. Olen soittanut ihan tuiki tuntemattomalle toiselle puolen Suomea, kerran tartuin erästä puhujaveljeä hihasta kiinni hänen puheen jälkeen...