Eskarikeskustelusta ja käyttäytymisestä
Onko teistä ihan totta ok, että lapset saavat töniä toisiaan? Leikki on erikseen, tietysti, mutta noin muuten. Jos on ok, saako teitä töniä?
Olenko ainoa, jonka mielestä lapsia kuuluu ja pitää kasvattaa ottamaan huomioon toisia ja käyttäytymään hyvin? Olen melko hämmästynyt siitä, että suurin osa tuon eskarikeskustelun vastaajista pitää tönimistä ja rumasti puhumista ihan ookoona. Onhan maailma kova paikka jne, mutta osaltaan jokainen voisi yrittää sitä vähän pehmittää, ei toisin päin.
Kommentit (70)
oli _hieman_ töksähtävä, ei edes tökerö. Ehkä hänen äidinkielensä ei edes ole suomi, joten ilmauksista tulee vahingossa liian suoria.
Äläkä sinä vaadi kaikkea muilta. Hanki aivot ja käytä niitä.
Ei maailmassa kaikkea pureksita eteen. Itsekin pitää jotain tehdä.
ja juonimmin, eikä se ole yhtään enemmän oikein. Ei tietenkään sellainen lapsi ole tuleva huligaani, mutta tässähän se kasvattaminen astuu kuvioihin. Jos ei laiteta rajoja, on tuollainen huonosti käyttäytyvä lapsi todennäköisemmin tuleva huligaani kuin jos niitä rajoja laitettaisiin.
esimerkiksi tönimiseen pitää aina puuttua samoin kuin muuhunkin toista loukkaavaan käytökseen. Ja vaikka tästä mut varmaan vedetään hirteen, voi tytötkin oikeasti kiusata toisia, mutta tekevät sen juonimmin. Yhtä kaikki: eskariopelta vaaditaan aika paljon, että näkee kaikki kiusaamiset ja ehtii ja jaksaa puuttua. Meidän pojan eskarissa näin on tehty ja ovat tosi kiva ryhmä.
Ja vielä sadannen kerran huomio: esimerkiksi poikien nujuaminen ei ole kiusantekoa, jos se on kaikista kivaa, se on leikkiä.
Ja jos eskarissa joku ei osaakaan kaikkia etiketin mukaisia käytössääntöjä, mutta niitä hänelle yritetään opettaa, on turha leimata häntä tulevaksi huligaaniksi. Hän on lapsi.
Tämän pitäisi olla keskustelu, joten kysyin, mitä ajat takaa.
Nyt oli puhe yleisesti lapsista, ei enää tuosta pojasta.
oli _hieman_ töksähtävä, ei edes tökerö. Ehkä hänen äidinkielensä ei edes ole suomi, joten ilmauksista tulee vahingossa liian suoria.
Äläkä sinä vaadi kaikkea muilta. Hanki aivot ja käytä niitä.
Ei maailmassa kaikkea pureksita eteen. Itsekin pitää jotain tehdä.
Ja tiedättekö mitä, molempien luokkien pahin kiusaaja on tyttö. Minusta käsittämätöntä!
ja kähisevät keskenään.
Totta kai se olisi ihanne, että kaikki istuisimme ringissä ja hymistelisimme keskenään. Mutta näkeehän jo tällä palstalla, kuinka vittumaisia kiusaajia naiset osaavat olla.
Silti koulussa homma menee niin, että tytöt roikkuu open käsipuolessa ja opet hokee, kuinka tytöt on ihania. Pojat painii ja leikkii sotaleikkejä keskenään ja poikia rangaistaan ja haukutaan.
Oma poikani oli aikoinaan aika nössö ja ei halunnut tapella, eikä osannut puolustaa itseään. Tytöt haukkuivat läskipääksi ja läskiksi ja nauroivat selän takana ja ivasivat ja kuiskivat ja osoittelivat. Käskin pojan kertoa opelle. Opettaja haukkui poikaani kiusaajaksi kun valehtelee tytöistä noin. Koska eihän tytöt osaa kiusata. Vain poikien töniminen on kiusaamista.
Onneksi poika oppi maailman lait ja oppi vastaamaan tytöille yhtä ikävästi. Loppui kiusaaminen siihen.
Elämässä ei pärjää jos vain kääntää toisen posken ja odottaa, että aina tulee joku muu ja pelastaa.
naiset ja tytöt osaavat siinä missä pojatkin,eikä se ole sen hyväksyttävämpää. Mutta tuota en allekirjoita, että on parempi kasvattaa lapsensa "kovaksi". Totta kai pitää osata pitää puolensa, eihän se, että osaa käyttäytyä tarkoita, ettei osaisi pitää puoliansa?
Ei ole kysymys hymistelystä, ja ehkä hieman kyynisesti katselet maailmaa...?
ja kähisevät keskenään.
Totta kai se olisi ihanne, että kaikki istuisimme ringissä ja hymistelisimme keskenään. Mutta näkeehän jo tällä palstalla, kuinka vittumaisia kiusaajia naiset osaavat olla.
Silti koulussa homma menee niin, että tytöt roikkuu open käsipuolessa ja opet hokee, kuinka tytöt on ihania. Pojat painii ja leikkii sotaleikkejä keskenään ja poikia rangaistaan ja haukutaan.
Oma poikani oli aikoinaan aika nössö ja ei halunnut tapella, eikä osannut puolustaa itseään. Tytöt haukkuivat läskipääksi ja läskiksi ja nauroivat selän takana ja ivasivat ja kuiskivat ja osoittelivat. Käskin pojan kertoa opelle. Opettaja haukkui poikaani kiusaajaksi kun valehtelee tytöistä noin. Koska eihän tytöt osaa kiusata. Vain poikien töniminen on kiusaamista.
Onneksi poika oppi maailman lait ja oppi vastaamaan tytöille yhtä ikävästi. Loppui kiusaaminen siihen.
Elämässä ei pärjää jos vain kääntää toisen posken ja odottaa, että aina tulee joku muu ja pelastaa.
että kyse ei ole ko. ketjusta?? Et missään. Sinä nimenomaan vaahtosit, kuinka sen ketjun perusteella ihmiset hyväksyvät rumat puheet jne.
NÄINHÄN EI OLLUT.
Minun mielestäni se kuvattu poika käyttäytyi kuten peruspoika eskarissa käyttäytyy. Ei erityisen kauniisti, mutta ei hälyttävän huonostikaan.
Ja sinä vaadit nimenomaan kerta toisensa jälkeen vääntämään rautalangasta pässinselvää asiaa. Ja jankkaat, väännät ja vaadit.
ja kyllä niitä käytöstapoja hiotaan ihan kotona päivittän. Mutta en silti voi sille mitään, jos eskarilaiseni käyttäytyy huonosti siellä eskarissa ollessaan. Kotioloissa tietenkin kielletään ja keskustellaan, mutta en minä ole siellä eskarissa sitä tekemässä. Se on eskariopettajien tehtävä. Ja kyllä minä tiedän, että se poikani siellä innostuessaan kyllä käyttäytyy todella huonosti, kuin murrosikäinen. Mutta se taas ei ole kotioloista kiinni. Meillä hyviä käyttäytymistapoja ja toisten huomioonottamista pidetään erittäin tärkeänä, emmekä me vanhemmat puhu toisillemme epäkunnioittavasti.
Olen myöskin sitä mieltä, että sen eskarikeskusteun aloittanut on liian herkkähipiäinen tyttönsä suhteen.
On kyse tuosta ketjusta, mutta ei tuosta POJASTA. vaan siitä, että yleensä ottaen tuon ketjun perusteella näyttää siltä, että töniminen yms on ok.
Ja ei, tämä ei ole selvää pässinlihaa. Pakko jankata,kun vastaukseksi saa koko ajan "hanki aivot" tai muuta yhtä rakentavaa.
että kyse ei ole ko. ketjusta?? Et missään. Sinä nimenomaan vaahtosit, kuinka sen ketjun perusteella ihmiset hyväksyvät rumat puheet jne.
NÄINHÄN EI OLLUT.
Minun mielestäni se kuvattu poika käyttäytyi kuten peruspoika eskarissa käyttäytyy. Ei erityisen kauniisti, mutta ei hälyttävän huonostikaan.
Ja sinä vaadit nimenomaan kerta toisensa jälkeen vääntämään rautalangasta pässinselvää asiaa. Ja jankkaat, väännät ja vaadit.
kun olen käynyt tämän viiden lapsen kohdalla lävitse.
Olen jutellut päiväkotihenkilökunnan kanssa ja hymistellyt ja puhunut kehityskeskusteluista päiväkotien ja koulujen tavoitteista.
Ja kuitenkin totuus on ihan erilainen. Se, joka uskoo nämä höpinät, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Kiusattu lapsi joutuu vaihtamaan koulua kun kiusaajat jäävät kouluun. Se, joka kertoo opelle tai päiväkodin tädille kiusaamisesta, saa kärsiä, koska on kuulemma liian herkkä.
Toki oman lapsen voi kasvattaa koekaniiniksi ja käskeä kääntää poskensa, mutta jalkoihin se silloin jää.
Lapsi voi silti olla kiltti, vaikka osaa puolustaa itseään. Mutta kaikenlainen kähinä kuuluu vielä pienten lasten maailmaan. Jos joku haluaa kasvattaa lapsestaan ansarinkukan niin senkin voi tehdä. Mutta todella hassuinta on tämä tyttöjen käytöksen puolustelu. Itsellänikin on tyttöjä ja tiedän tasan tarkkaan, että osaavat pienestä asti kiusata salaa ja pyöritellä sitten kärähdettyään silmiään ja saada syyn pojan niskoille.
Pojat tappelee näkyvämmin, tytöt eristää. Poikien kiusaamiseen on helpompi puuttua kun se näkyy.
Ja eikö muka av ole yksi osoitus, millaisia naiset on? Älytöntä haukkumista toisten ulkonäöstä ja toisten lapsista yms.
naiset ja tytöt osaavat siinä missä pojatkin,eikä se ole sen hyväksyttävämpää. Mutta tuota en allekirjoita, että on parempi kasvattaa lapsensa "kovaksi". Totta kai pitää osata pitää puolensa, eihän se, että osaa käyttäytyä tarkoita, ettei osaisi pitää puoliansa?
Ei ole kysymys hymistelystä, ja ehkä hieman kyynisesti katselet maailmaa...?
ja kähisevät keskenään.
Totta kai se olisi ihanne, että kaikki istuisimme ringissä ja hymistelisimme keskenään. Mutta näkeehän jo tällä palstalla, kuinka vittumaisia kiusaajia naiset osaavat olla.
Silti koulussa homma menee niin, että tytöt roikkuu open käsipuolessa ja opet hokee, kuinka tytöt on ihania. Pojat painii ja leikkii sotaleikkejä keskenään ja poikia rangaistaan ja haukutaan.
Oma poikani oli aikoinaan aika nössö ja ei halunnut tapella, eikä osannut puolustaa itseään. Tytöt haukkuivat läskipääksi ja läskiksi ja nauroivat selän takana ja ivasivat ja kuiskivat ja osoittelivat. Käskin pojan kertoa opelle. Opettaja haukkui poikaani kiusaajaksi kun valehtelee tytöistä noin. Koska eihän tytöt osaa kiusata. Vain poikien töniminen on kiusaamista.
Onneksi poika oppi maailman lait ja oppi vastaamaan tytöille yhtä ikävästi. Loppui kiusaaminen siihen.
Elämässä ei pärjää jos vain kääntää toisen posken ja odottaa, että aina tulee joku muu ja pelastaa.
Mutta sinä sentään yrität kasvattaa toisin kuin ilmeisesti jotkut muut.
ja kyllä niitä käytöstapoja hiotaan ihan kotona päivittän. Mutta en silti voi sille mitään, jos eskarilaiseni käyttäytyy huonosti siellä eskarissa ollessaan. Kotioloissa tietenkin kielletään ja keskustellaan, mutta en minä ole siellä eskarissa sitä tekemässä. Se on eskariopettajien tehtävä. Ja kyllä minä tiedän, että se poikani siellä innostuessaan kyllä käyttäytyy todella huonosti, kuin murrosikäinen. Mutta se taas ei ole kotioloista kiinni. Meillä hyviä käyttäytymistapoja ja toisten huomioonottamista pidetään erittäin tärkeänä, emmekä me vanhemmat puhu toisillemme epäkunnioittavasti.
Olen myöskin sitä mieltä, että sen eskarikeskusteun aloittanut on liian herkkähipiäinen tyttönsä suhteen.
Ikävää, että sinulla on tuollaisia kokemuksia. Olen samaa mieltä siinä, että lasten täytyy osata itseään puolustaa. Se ei kuitenkaan mielestäni ole sama kuin ruveta luokan pahimmaksi päällepäsmäriksi. Kyllä koulussa on jotain perustavanlaatuista vikaa, jos kiusatun täytyy vaihtaa koulua, koska koulu ei ota kiusaamista tosissaan.
kun olen käynyt tämän viiden lapsen kohdalla lävitse.
Olen jutellut päiväkotihenkilökunnan kanssa ja hymistellyt ja puhunut kehityskeskusteluista päiväkotien ja koulujen tavoitteista.Ja kuitenkin totuus on ihan erilainen. Se, joka uskoo nämä höpinät, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Kiusattu lapsi joutuu vaihtamaan koulua kun kiusaajat jäävät kouluun. Se, joka kertoo opelle tai päiväkodin tädille kiusaamisesta, saa kärsiä, koska on kuulemma liian herkkä.
Toki oman lapsen voi kasvattaa koekaniiniksi ja käskeä kääntää poskensa, mutta jalkoihin se silloin jää.
Lapsi voi silti olla kiltti, vaikka osaa puolustaa itseään. Mutta kaikenlainen kähinä kuuluu vielä pienten lasten maailmaan. Jos joku haluaa kasvattaa lapsestaan ansarinkukan niin senkin voi tehdä. Mutta todella hassuinta on tämä tyttöjen käytöksen puolustelu. Itsellänikin on tyttöjä ja tiedän tasan tarkkaan, että osaavat pienestä asti kiusata salaa ja pyöritellä sitten kärähdettyään silmiään ja saada syyn pojan niskoille.
Pojat tappelee näkyvämmin, tytöt eristää. Poikien kiusaamiseen on helpompi puuttua kun se näkyy.
Ja eikö muka av ole yksi osoitus, millaisia naiset on? Älytöntä haukkumista toisten ulkonäöstä ja toisten lapsista yms.
selvää pässinlihaa, jos sinulla olisi ne aivot. Ta-ju-at-ko?
Ja siitä tönimisestäkin siellä jankattiin jo tappiin asti, mutta jan-ka-taan nyt vielä kerran rau-ta-lan-gas-ta, että aivotonkin tajuaa:
Suomen maasta ei löydy eskaria, jossa joku ei joka päivä tönisi. Jonossa töniminen ja vaatenaulakoilla tunkeminen nyt vain ihan arkea.
Tämän asian toteaminen ei vanhemmasta välinpitämätöntä tai esimerkiksi tarkoita sitä, että hän hyväksyisi tahallisen tönimisen tai toisen satuttamisen. Se on ihan vain faktan toteamista.
Jos tämä on sinulle ylivoimaista, suosittelen, että pidät pilttisi myös kotikoulussa ja muutenkin neljän seinän sisällä kehdosta hautaan.
Itselläni on lapsi nyt ekalla luokalla ja sitä tönimistä ei juurikaan ole enää. Eskarissa oli. Välillä lapsilauma purkautui tunnilta kuin vauhkoontuneet vasikat kevätlaitumelle. Ja nämä lapset olivat kaikki käyneet koulukypsyystesteissä ja ikäisiään edellä. Hyvistä perheistä, vanhempiensa vaalimia nuppusia.
että minulla on itselläni kaksi hentoa ja kilttiä tyttöä. He eivät töni, heitä on kyllä tönitty.
Mistähän ne aivot saisi ostettua?
Vakavasti, sinun mielipiteesi ei tarvitse olla minulle selvää pässinlihaa, ja vaatii tietyn verran älyä ymmärtää se.
Rautalangasta: Varmaan on tönimistä, mutta EI SITÄ TARVITSE HYVÄKSYÄ!
Ei minun tarvitse pitää pilttiäni kotona, hän pärjää ihan ok. Käyttäytyy hyvin, on sosiaalinen ja empaattinen.
selvää pässinlihaa, jos sinulla olisi ne aivot. Ta-ju-at-ko?
Ja siitä tönimisestäkin siellä jankattiin jo tappiin asti, mutta jan-ka-taan nyt vielä kerran rau-ta-lan-gas-ta, että aivotonkin tajuaa:
Suomen maasta ei löydy eskaria, jossa joku ei joka päivä tönisi. Jonossa töniminen ja vaatenaulakoilla tunkeminen nyt vain ihan arkea.
Tämän asian toteaminen ei vanhemmasta välinpitämätöntä tai esimerkiksi tarkoita sitä, että hän hyväksyisi tahallisen tönimisen tai toisen satuttamisen. Se on ihan vain faktan toteamista.
Jos tämä on sinulle ylivoimaista, suosittelen, että pidät pilttisi myös kotikoulussa ja muutenkin neljän seinän sisällä kehdosta hautaan.
Itselläni on lapsi nyt ekalla luokalla ja sitä tönimistä ei juurikaan ole enää. Eskarissa oli. Välillä lapsilauma purkautui tunnilta kuin vauhkoontuneet vasikat kevätlaitumelle. Ja nämä lapset olivat kaikki käyneet koulukypsyystesteissä ja ikäisiään edellä. Hyvistä perheistä, vanhempiensa vaalimia nuppusia.
Toivottavasti ei oikeasti ole olemassa vanhempaa, joka kuvittelee, että kaikki on ostettavissa!
Ja missähän minun teksteissäni lukee, että minäkään sen hyväksyisin? Minä olen vain jankannut, jankannut ja jankannut idiootille, että sitä esiintyy ja että iso osa siitä menee ajan kanssa pois, kun lapset kasvaa ja esikoulu, koulu ja elämä kouilii.
Oikeasti, kaikki tämä jankkaaminen on turhaa ihmisen kanssa, jolla ei ole järjen hiventäkään.
jankannut ja jankannut, että TAJUAN KYLLÄ TUON mutta voi niitä pilttejä kasvattaa!!!!!!!!!
Miksi se ei mene jakeluun??????
En kyllä enää usko, että olet todellinen.
Toivottavasti ei oikeasti ole olemassa vanhempaa, joka kuvittelee, että kaikki on ostettavissa!
Ja missähän minun teksteissäni lukee, että minäkään sen hyväksyisin? Minä olen vain jankannut, jankannut ja jankannut idiootille, että sitä esiintyy ja että iso osa siitä menee ajan kanssa pois, kun lapset kasvaa ja esikoulu, koulu ja elämä kouilii.
Oikeasti, kaikki tämä jankkaaminen on turhaa ihmisen kanssa, jolla ei ole järjen hiventäkään.
mutta minäkin olen todennut sen, että HUOLIMATTA vanhempien ihan normaalista kasvatuksesta + rajojen laittamisesta, eskari-ikäiset nujuavat ja testaavat niitä rajoja. Se ei tarkoita todellakaan välttämättä, että vanhemmat eivät asiasta välittäisi! Tuon ikäiset jo tasan tietävät milloin joku on näkemässä ja milloin ei, ja silloin näitä juttuja tapahtuu. Vähän sama juttu kuin murroiässä.
ja toivottavasti on tarpeeksi aikuisia kasvattamaan heitä. Ainoa asia, mitä minä kysyin, on se, että eihän ihan aikuisten oikeasti suurin osa vanhemmista pidä sitä hyväksyttävänä. ja kasvatus kantaa kyllä hedelmää, vaikka muksut silmän välttäessä tekisivätkin pahojaan. Mutta periksi ei saa antaa.
ap
mutta minäkin olen todennut sen, että HUOLIMATTA vanhempien ihan normaalista kasvatuksesta + rajojen laittamisesta, eskari-ikäiset nujuavat ja testaavat niitä rajoja. Se ei tarkoita todellakaan välttämättä, että vanhemmat eivät asiasta välittäisi! Tuon ikäiset jo tasan tietävät milloin joku on näkemässä ja milloin ei, ja silloin näitä juttuja tapahtuu. Vähän sama juttu kuin murroiässä.
Älä nimittele ja hauku, vaan valaise, miksi se töniminen yms on oikein lapsena, mutta ei enää aikuisena? Miksi mielestäsi on oikein puhua tökerösti, miksi lapsia ei pitäisi yrittää kasvattaa pois noista huonoista tavoista?