Eskarikeskustelusta ja käyttäytymisestä
Onko teistä ihan totta ok, että lapset saavat töniä toisiaan? Leikki on erikseen, tietysti, mutta noin muuten. Jos on ok, saako teitä töniä?
Olenko ainoa, jonka mielestä lapsia kuuluu ja pitää kasvattaa ottamaan huomioon toisia ja käyttäytymään hyvin? Olen melko hämmästynyt siitä, että suurin osa tuon eskarikeskustelun vastaajista pitää tönimistä ja rumasti puhumista ihan ookoona. Onhan maailma kova paikka jne, mutta osaltaan jokainen voisi yrittää sitä vähän pehmittää, ei toisin päin.
Kommentit (70)
aikaan sillä, että rähjäät minulle täällä loputtomiin? Sen sijaan että lukisit sen alkuperäisen ketjun ja myöntäisit viimein, että sekä sinä että se ap olette täysin järjettömiä käsityksissänne.
Siinä koko jutussa ei ollut kiusaamisen tynkääkään, vaikka sinä nyt päälläsi seisoisit viikon.
Eikö sinun äitisi opettanut alkeellisintakaan järjenkäyttöä, logiikkaa ja KÄYTÖSTAPOJA sinulle?
niin korostamassa joka viestissäsi, että tekisit itse myöskin samoin.
Niin sinä kuin minäkään (aivan tosi, et siis sinäkään) voi tietää, oliko se ap:n lapsi joutunut kiusan kohteeksi vai ei, vaan pointti oli että kiusaamiseen ylipäätään tuleepuuttua.Ja kuten se eilinenkin ap mainitsi jo HET VIESTI ALUSSA, hänen lastaan oli tönitty ja se on jo puuttumisen arvoinen asia!
puhuminen. Komentelu ja töksäyttely eivät ole kaunista käytöstä, mutta kyse on kuitenkin lapsista jokseenkin vapaamuotoisessa tilanteessa. Vähän suhteellisuudentajua. Kiroili, haistattelu ja haukkuminen on sen laatuista rumasti puhumista mihin vieraankin aikuisen pitää puuttua. En ihan joka viestiä lukenut, mutta lukemani perusteella lähes joka iikka oli tätä mieltä, joten miksi se ei ole sinulle ok?
Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu.
Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan.
Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka.
Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.
puhuminen. Komentelu ja töksäyttely eivät ole kaunista käytöstä, mutta kyse on kuitenkin lapsista jokseenkin vapaamuotoisessa tilanteessa. Vähän suhteellisuudentajua. Kiroili, haistattelu ja haukkuminen on sen laatuista rumasti puhumista mihin vieraankin aikuisen pitää puuttua. En ihan joka viestiä lukenut, mutta lukemani perusteella lähes joka iikka oli tätä mieltä, joten miksi se ei ole sinulle ok?
olen todellakin sitä mieltä, että töniminen ja jatkuva rumasti tai alentavasti puhuminen eli toiselle toiseuden tuottaminen on kiusaamista, johon tulee puuttua jo päiväkodissa.
On totta, että lapset harjoittelevat vielä käytöstapoja, mutta sekin on totta, että harmillisen usein jo päiväkodissa ja eskarissa ikävästi käyttäytynyt on tuleva koulukiusaaja.
Pienillä lapsilla ei ole valmiuksia sopia riitojansa, joten tähän tarvitaan aikuisen ohjausta. Ei kuitenkaan riitä, että sitä tehdään päiväkodissa, sillä kodilla on se suurin kasvatusvastuu. Harmaita hiuksia aiheuttavia ovatkin ne vanhemmat, jotka eivät jaa kasvatusvastuuta päiväkodin kanssa eli vedä samaa linjaa. Ja olen sitä mieltä, ettei lapsia tule laittaa satunnaisista sanomisista vastuuseen, mutta töykeään käytökseen tulee puuttua. Sen voi tehdä monella eri tavalla.
Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu.
Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan.
Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka.
Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.
Jos haluaisit, niin muistaisit, että viestissä mainittiin töniminen? Että puutu nyt siihen epäkohtaan, äläkä näe vain niitä asioita mitä itse haluat!
Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu. Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan. Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka. Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.
Jos haluaisit, niin muistaisit, että viestissä mainittiin töniminen? Että puutu nyt siihen epäkohtaan, äläkä näe vain niitä asioita mitä itse haluat!
Ap ei ole koskaan nähnyt lastaan tönittävän. Hänen kirjoituksensa koski tuota "rumasti puhumista"
päiväkodeissa on ja miten piilossa se pysyy hoitajilta ja muulta henkilökunnalta. Lapset joutuvat olemaan monissa tilanteissa yksin (esim. kun puetaan osa istuu tuulikaapissa itsekseen, kun muita vielä puetaan) ja olen huomannut, että monesti noissa tilanteissa lapset kiusaavat toisiaan, kun olen silloin tuomassa omaa lasta hoitoon. Uskoisin, että näitä tilanteita mahtuu päivään vaikka kuinka paljon.
eikä aina auta, vaikka aikuinen näkisikin tilanteet. henkilökunta voi vähätellä tapahtunutta ja suhtautua "kielikelloon" hyvinkin negatiivisesti, vaikka kyseessä olisi ihan asianmukainen ilmoitus toisen kiusaamisesta ilman että olisi itse härnännyt mitenkään kiusaajaa.
Lapset voivat puhua kovinkin rumasti toisilleen, uhkailevan ja pelottelevan. Minusta tuollainen "rumasti puhuminen" on kyllä asia, mihin aikuisten pitäisi puuttua eikä ummistaa siltä silmiään.
Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.
Tähän ketjuunhan oli tullut vielä vastauksia. Alla oleva lainaus on harvinaisen fiksu kirjoitus, kannattaisi monenkin lukea se ajatuksella.
Hirveää kielenkäyttöä kyllä joiltakuilta tässä ketjussa, ei voi muuta sanoa.
ap
olen todellakin sitä mieltä, että töniminen ja jatkuva rumasti tai alentavasti puhuminen eli toiselle toiseuden tuottaminen on kiusaamista, johon tulee puuttua jo päiväkodissa.
On totta, että lapset harjoittelevat vielä käytöstapoja, mutta sekin on totta, että harmillisen usein jo päiväkodissa ja eskarissa ikävästi käyttäytynyt on tuleva koulukiusaaja.
Pienillä lapsilla ei ole valmiuksia sopia riitojansa, joten tähän tarvitaan aikuisen ohjausta. Ei kuitenkaan riitä, että sitä tehdään päiväkodissa, sillä kodilla on se suurin kasvatusvastuu. Harmaita hiuksia aiheuttavia ovatkin ne vanhemmat, jotka eivät jaa kasvatusvastuuta päiväkodin kanssa eli vedä samaa linjaa. Ja olen sitä mieltä, ettei lapsia tule laittaa satunnaisista sanomisista vastuuseen, mutta töykeään käytökseen tulee puuttua. Sen voi tehdä monella eri tavalla.
päiväkodeissa on ja miten piilossa se pysyy hoitajilta ja muulta henkilökunnalta. Lapset joutuvat olemaan monissa tilanteissa yksin (esim. kun puetaan osa istuu tuulikaapissa itsekseen, kun muita vielä puetaan) ja olen huomannut, että monesti noissa tilanteissa lapset kiusaavat toisiaan, kun olen silloin tuomassa omaa lasta hoitoon. Uskoisin, että näitä tilanteita mahtuu päivään vaikka kuinka paljon. eikä aina auta, vaikka aikuinen näkisikin tilanteet. henkilökunta voi vähätellä tapahtunutta ja suhtautua "kielikelloon" hyvinkin negatiivisesti, vaikka kyseessä olisi ihan asianmukainen ilmoitus toisen kiusaamisesta ilman että olisi itse härnännyt mitenkään kiusaajaa. Lapset voivat puhua kovinkin rumasti toisilleen, uhkailevan ja pelottelevan. Minusta tuollainen "rumasti puhuminen" on kyllä asia, mihin aikuisten pitäisi puuttua eikä ummistaa siltä silmiään.
sitä ei pidä kenenkään hyväksy, mutta siitä ei ollut kyse. Poika vain käski tytön mennä pukemaan ja toisella kertaa väistymään. Tuosta on kiusaaminen kaukana.
Vaikka joidenkin mielestä näin on. Miten fiksu ihminen voi puhua poika- allergiasta? Ja tehdä kärpäsestä härkänen?
Hyvät käytöstavat kuitenkin kunniaan, rumasta puhetyylistä hyvä huomauttaa. Minusta kyllä hoitohenkilökunnan tehtävä, osaavat olla asiallisempia kuin ap ja reilumpia.
rautalangasta:
Se ap:n kuvailema poika ei puhunut rumasti, töksähtäen varmaan kyllä. Rumasti puhuminen on kiroilua, lällättelyä, nimittelyä.
Ja rautalangasta: Esikoulussa harjoitellaan koulutaitoja. Ihan jokaikisessä eskarissa tässä maassa takuulla joku tönii jossakin vaiheessa päivän mittaan. Mene vaikka katsomaan.
eskareissa tönitään jne, mutta kysyinkin, että onko se ok, kun monet olivat sitä mieltä? Ehkä tämä on mielipide kysymys, mutta minun mielestäni rumasti puhuminen on myös töykeästi puhumista, komentelua jne. Tokihan lapset tekevät kaikenlaista, ja niin kuin sanoitkin, eskari on paikka, jossa harjoitellaan koulutaitoja. Niin moni vain näyttää pitävän sitä hyväksyttävänä.
"pikkumurrosikä", mutta heidät täytyy pitää aisoissa. Se on taas aikuisten tehtävä.
esimerkiksi se, ettei osaa kirjoittaessaan noudata alkeellisia yhdyssanasääntöjä on hirveän näköistä. Minä en voi käsittää, miten joku voi olla niin juntti, ettei osaa niitä!
Tönimisestä siinä sanottiin, että eskarit vielä harjoittelevat, ei sitä kukaan ok:na pitänyt, vaan ymmärrettävänä.
Onko sulla jotenkin lukemisvaikeuksia, kun et ymmärrä lukemaasi?
sinullekin ketjuun, johan kaivattiinkin. Mulla on tosi huono näppis, hallitsen kyllä yhdyssanat. Mutta olihan se olennaista.
Ei minustakaan, mutta eipä sille mitään voi. Jos eskarista lopetettaisiin kaikki töniminen ja sitä pienemmät käytösongelmat, tarvittaisiin 15 lasta kohti vähintään 10 opettajaa. Ja tulos olisi sittenkin epävarma.
ja kokee eri asiat eri tavoin.
Siksi pitäisi aina ensin käyttää järkeä ennen kuin alkaa nipottaa ihan vain sieltä oman navan kautta. Kannattaa pohtia, että onko se käytös jonka itse kokee pöyristyttäväksi oikeasti sitä.
esimerkiksi tönimiseen pitää aina puuttua samoin kuin muuhunkin toista loukkaavaan käytökseen. Ja vaikka tästä mut varmaan vedetään hirteen, voi tytötkin oikeasti kiusata toisia, mutta tekevät sen juonimmin. Yhtä kaikki: eskariopelta vaaditaan aika paljon, että näkee kaikki kiusaamiset ja ehtii ja jaksaa puuttua. Meidän pojan eskarissa näin on tehty ja ovat tosi kiva ryhmä.
Ja vielä sadannen kerran huomio: esimerkiksi poikien nujuaminen ei ole kiusantekoa, jos se on kaikista kivaa, se on leikkiä.
Ja jos eskarissa joku ei osaakaan kaikkia etiketin mukaisia käytössääntöjä, mutta niitä hänelle yritetään opettaa, on turha leimata häntä tulevaksi huligaaniksi. Hän on lapsi.
Luepa nyt uudelleen se viesti...