Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eskarikeskustelusta ja käyttäytymisestä

Vierailija
19.04.2010 |

Onko teistä ihan totta ok, että lapset saavat töniä toisiaan? Leikki on erikseen, tietysti, mutta noin muuten. Jos on ok, saako teitä töniä?



Olenko ainoa, jonka mielestä lapsia kuuluu ja pitää kasvattaa ottamaan huomioon toisia ja käyttäytymään hyvin? Olen melko hämmästynyt siitä, että suurin osa tuon eskarikeskustelun vastaajista pitää tönimistä ja rumasti puhumista ihan ookoona. Onhan maailma kova paikka jne, mutta osaltaan jokainen voisi yrittää sitä vähän pehmittää, ei toisin päin.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa nyt uudelleen se viesti...

Eikös kyse ollut nimenomaan siitä, että

minusta se kertoo jotakin tuosta lapsesta. Mikä oikeus hänellä on mennä kurkkimaan kun muut riisuvat? Ensimmäisessä viestissä ap ei puhunut mitään tönimisestä, kertoi siitä vasta myöhemmin!! En hyväksy kiusaamista enkä tönimistä, mutta ko tapauksessa siitä tuskin oli kyse.

kaikkien olisi pitänyt riisuutua samassa huoneessa, mutta se yksi poika käski ap:n lapsen muualle riisumaan ja sen vuoksi tämä ei ollut enää uskaltanut mennä sinne...? Eikä hän ollut mitenkään kurkkinut sinne, sama oikeus kai ap:n lapsellakin oli sinne mennä. Mikä ihme tyyppi sinä oikein olet? Toivon todella, että olet pelkkä provoilija, sillä muuten olen lähes satavarma, että sinulla ei ole ihan kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
22/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaan sillä, että rähjäät minulle täällä loputtomiin? Sen sijaan että lukisit sen alkuperäisen ketjun ja myöntäisit viimein, että sekä sinä että se ap olette täysin järjettömiä käsityksissänne.

Siinä koko jutussa ei ollut kiusaamisen tynkääkään, vaikka sinä nyt päälläsi seisoisit viikon.

Eikö sinun äitisi opettanut alkeellisintakaan järjenkäyttöä, logiikkaa ja KÄYTÖSTAPOJA sinulle?


niin korostamassa joka viestissäsi, että tekisit itse myöskin samoin.

Niin sinä kuin minäkään (aivan tosi, et siis sinäkään) voi tietää, oliko se ap:n lapsi joutunut kiusan kohteeksi vai ei, vaan pointti oli että kiusaamiseen ylipäätään tuleepuuttua.Ja kuten se eilinenkin ap mainitsi jo HET VIESTI ALUSSA, hänen lastaan oli tönitty ja se on jo puuttumisen arvoinen asia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuminen. Komentelu ja töksäyttely eivät ole kaunista käytöstä, mutta kyse on kuitenkin lapsista jokseenkin vapaamuotoisessa tilanteessa. Vähän suhteellisuudentajua. Kiroili, haistattelu ja haukkuminen on sen laatuista rumasti puhumista mihin vieraankin aikuisen pitää puuttua. En ihan joka viestiä lukenut, mutta lukemani perusteella lähes joka iikka oli tätä mieltä, joten miksi se ei ole sinulle ok?

Vierailija
24/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu.



Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan.



Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka.



Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.

Vierailija
25/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuminen. Komentelu ja töksäyttely eivät ole kaunista käytöstä, mutta kyse on kuitenkin lapsista jokseenkin vapaamuotoisessa tilanteessa. Vähän suhteellisuudentajua. Kiroili, haistattelu ja haukkuminen on sen laatuista rumasti puhumista mihin vieraankin aikuisen pitää puuttua. En ihan joka viestiä lukenut, mutta lukemani perusteella lähes joka iikka oli tätä mieltä, joten miksi se ei ole sinulle ok?


olen todellakin sitä mieltä, että töniminen ja jatkuva rumasti tai alentavasti puhuminen eli toiselle toiseuden tuottaminen on kiusaamista, johon tulee puuttua jo päiväkodissa.

On totta, että lapset harjoittelevat vielä käytöstapoja, mutta sekin on totta, että harmillisen usein jo päiväkodissa ja eskarissa ikävästi käyttäytynyt on tuleva koulukiusaaja.

Pienillä lapsilla ei ole valmiuksia sopia riitojansa, joten tähän tarvitaan aikuisen ohjausta. Ei kuitenkaan riitä, että sitä tehdään päiväkodissa, sillä kodilla on se suurin kasvatusvastuu. Harmaita hiuksia aiheuttavia ovatkin ne vanhemmat, jotka eivät jaa kasvatusvastuuta päiväkodin kanssa eli vedä samaa linjaa. Ja olen sitä mieltä, ettei lapsia tule laittaa satunnaisista sanomisista vastuuseen, mutta töykeään käytökseen tulee puuttua. Sen voi tehdä monella eri tavalla.

Vierailija
26/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu.

Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan.

Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka.

Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.


Jos haluaisit, niin muistaisit, että viestissä mainittiin töniminen? Että puutu nyt siihen epäkohtaan, äläkä näe vain niitä asioita mitä itse haluat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ap:n lasta vaan ei kiusattu. Joten kiusaaminen ei ollut koko sen ketjun pointti lainkaan. Ja jos äidin mielestä jo se on kiusaamista, että hänen tyttärelleen puhutaan hänen mielestään _väärällä äänensävyllä, ei tuollaiselle tyttärelle kyllä oikein ole muuta määrettä kuin ansarikukka. Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.

Jos haluaisit, niin muistaisit, että viestissä mainittiin töniminen? Että puutu nyt siihen epäkohtaan, äläkä näe vain niitä asioita mitä itse haluat!


Ap ei ole koskaan nähnyt lastaan tönittävän. Hänen kirjoituksensa koski tuota "rumasti puhumista"

Vierailija
28/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeissa on ja miten piilossa se pysyy hoitajilta ja muulta henkilökunnalta. Lapset joutuvat olemaan monissa tilanteissa yksin (esim. kun puetaan osa istuu tuulikaapissa itsekseen, kun muita vielä puetaan) ja olen huomannut, että monesti noissa tilanteissa lapset kiusaavat toisiaan, kun olen silloin tuomassa omaa lasta hoitoon. Uskoisin, että näitä tilanteita mahtuu päivään vaikka kuinka paljon.



eikä aina auta, vaikka aikuinen näkisikin tilanteet. henkilökunta voi vähätellä tapahtunutta ja suhtautua "kielikelloon" hyvinkin negatiivisesti, vaikka kyseessä olisi ihan asianmukainen ilmoitus toisen kiusaamisesta ilman että olisi itse härnännyt mitenkään kiusaajaa.



Lapset voivat puhua kovinkin rumasti toisilleen, uhkailevan ja pelottelevan. Minusta tuollainen "rumasti puhuminen" on kyllä asia, mihin aikuisten pitäisi puuttua eikä ummistaa siltä silmiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ihminen myöntää kun on väärässä ja hyviin käytöstapoihin kuuluu osata arvioida ja harkita. Sinulta puuttuvat nämä taidot tyystin. Enää en kanssasi kinaa. KASVA AIKUISEKSI ensin.

Vierailija
30/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuunhan oli tullut vielä vastauksia. Alla oleva lainaus on harvinaisen fiksu kirjoitus, kannattaisi monenkin lukea se ajatuksella.

Hirveää kielenkäyttöä kyllä joiltakuilta tässä ketjussa, ei voi muuta sanoa.

ap

olen todellakin sitä mieltä, että töniminen ja jatkuva rumasti tai alentavasti puhuminen eli toiselle toiseuden tuottaminen on kiusaamista, johon tulee puuttua jo päiväkodissa.

On totta, että lapset harjoittelevat vielä käytöstapoja, mutta sekin on totta, että harmillisen usein jo päiväkodissa ja eskarissa ikävästi käyttäytynyt on tuleva koulukiusaaja.

Pienillä lapsilla ei ole valmiuksia sopia riitojansa, joten tähän tarvitaan aikuisen ohjausta. Ei kuitenkaan riitä, että sitä tehdään päiväkodissa, sillä kodilla on se suurin kasvatusvastuu. Harmaita hiuksia aiheuttavia ovatkin ne vanhemmat, jotka eivät jaa kasvatusvastuuta päiväkodin kanssa eli vedä samaa linjaa. Ja olen sitä mieltä, ettei lapsia tule laittaa satunnaisista sanomisista vastuuseen, mutta töykeään käytökseen tulee puuttua. Sen voi tehdä monella eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/70 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeissa on ja miten piilossa se pysyy hoitajilta ja muulta henkilökunnalta. Lapset joutuvat olemaan monissa tilanteissa yksin (esim. kun puetaan osa istuu tuulikaapissa itsekseen, kun muita vielä puetaan) ja olen huomannut, että monesti noissa tilanteissa lapset kiusaavat toisiaan, kun olen silloin tuomassa omaa lasta hoitoon. Uskoisin, että näitä tilanteita mahtuu päivään vaikka kuinka paljon. eikä aina auta, vaikka aikuinen näkisikin tilanteet. henkilökunta voi vähätellä tapahtunutta ja suhtautua "kielikelloon" hyvinkin negatiivisesti, vaikka kyseessä olisi ihan asianmukainen ilmoitus toisen kiusaamisesta ilman että olisi itse härnännyt mitenkään kiusaajaa. Lapset voivat puhua kovinkin rumasti toisilleen, uhkailevan ja pelottelevan. Minusta tuollainen "rumasti puhuminen" on kyllä asia, mihin aikuisten pitäisi puuttua eikä ummistaa siltä silmiään.


sitä ei pidä kenenkään hyväksy, mutta siitä ei ollut kyse. Poika vain käski tytön mennä pukemaan ja toisella kertaa väistymään. Tuosta on kiusaaminen kaukana.

Vierailija
32/70 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joidenkin mielestä näin on. Miten fiksu ihminen voi puhua poika- allergiasta? Ja tehdä kärpäsestä härkänen?



Hyvät käytöstavat kuitenkin kunniaan, rumasta puhetyylistä hyvä huomauttaa. Minusta kyllä hoitohenkilökunnan tehtävä, osaavat olla asiallisempia kuin ap ja reilumpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautalangasta:



Se ap:n kuvailema poika ei puhunut rumasti, töksähtäen varmaan kyllä. Rumasti puhuminen on kiroilua, lällättelyä, nimittelyä.



Ja rautalangasta: Esikoulussa harjoitellaan koulutaitoja. Ihan jokaikisessä eskarissa tässä maassa takuulla joku tönii jossakin vaiheessa päivän mittaan. Mene vaikka katsomaan.



Vierailija
34/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskareissa tönitään jne, mutta kysyinkin, että onko se ok, kun monet olivat sitä mieltä? Ehkä tämä on mielipide kysymys, mutta minun mielestäni rumasti puhuminen on myös töykeästi puhumista, komentelua jne. Tokihan lapset tekevät kaikenlaista, ja niin kuin sanoitkin, eskari on paikka, jossa harjoitellaan koulutaitoja. Niin moni vain näyttää pitävän sitä hyväksyttävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pikkumurrosikä", mutta heidät täytyy pitää aisoissa. Se on taas aikuisten tehtävä.

Vierailija
36/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi se, ettei osaa kirjoittaessaan noudata alkeellisia yhdyssanasääntöjä on hirveän näköistä. Minä en voi käsittää, miten joku voi olla niin juntti, ettei osaa niitä!



Tönimisestä siinä sanottiin, että eskarit vielä harjoittelevat, ei sitä kukaan ok:na pitänyt, vaan ymmärrettävänä.



Onko sulla jotenkin lukemisvaikeuksia, kun et ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
37/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinullekin ketjuun, johan kaivattiinkin. Mulla on tosi huono näppis, hallitsen kyllä yhdyssanat. Mutta olihan se olennaista.

Vierailija
38/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan, mutta eipä sille mitään voi. Jos eskarista lopetettaisiin kaikki töniminen ja sitä pienemmät käytösongelmat, tarvittaisiin 15 lasta kohti vähintään 10 opettajaa. Ja tulos olisi sittenkin epävarma.

Vierailija
39/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokee eri asiat eri tavoin.



Siksi pitäisi aina ensin käyttää järkeä ennen kuin alkaa nipottaa ihan vain sieltä oman navan kautta. Kannattaa pohtia, että onko se käytös jonka itse kokee pöyristyttäväksi oikeasti sitä.



Vierailija
40/70 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi tönimiseen pitää aina puuttua samoin kuin muuhunkin toista loukkaavaan käytökseen. Ja vaikka tästä mut varmaan vedetään hirteen, voi tytötkin oikeasti kiusata toisia, mutta tekevät sen juonimmin. Yhtä kaikki: eskariopelta vaaditaan aika paljon, että näkee kaikki kiusaamiset ja ehtii ja jaksaa puuttua. Meidän pojan eskarissa näin on tehty ja ovat tosi kiva ryhmä.

Ja vielä sadannen kerran huomio: esimerkiksi poikien nujuaminen ei ole kiusantekoa, jos se on kaikista kivaa, se on leikkiä.

Ja jos eskarissa joku ei osaakaan kaikkia etiketin mukaisia käytössääntöjä, mutta niitä hänelle yritetään opettaa, on turha leimata häntä tulevaksi huligaaniksi. Hän on lapsi.