Mä en voi kertoa 5-vuotiaalleni, mistä reiästä vauva tulee..
Se kertoisi sitä kaikille, kun on semmoinen hölötin. Uskokoon, että tulee navasti toistaiseksi.
Kommentit (41)
sehän se vasta noloa on, jos 5-vuotiaasi hölöttää kaikille vauvojen tulevan navasta :) :) :)
Kyllä 5v yleensä kuitenkin jo tietää sen verran ihmisen anatomiasta, että naisella on alhaalla 3 reikää, miehellä 2 joista toinen lekun päässä. Ja reikien tarkoitukset. Näin kärjistetysti siis. Mahtaa lapsesi saada hyvät naurut päälleen, kun alkaa napavauvoista selittämään!!!!
Olet aika nolo äiti. Mikä ihmeen vaikeus on kertoa lapselle todenmukaisesi mistä vauvat tulee? Kai olet kertonut todenmukaisesti mitä lapsesi pyllystä tulee? Onko sen kertominen jotenkin hyvin erilaista? Mä en vain tajua.
KAIKKI asiat tulee selvittää lapselle totuutdenmukaisesti ikätaso huomioiden.
Kyllä 5v yleensä kuitenkin jo tietää sen verran ihmisen anatomiasta, että naisella on alhaalla 3 reikää, miehellä 2 joista toinen lekun päässä. Ja reikien tarkoitukset.
Itse ainakaan en tiennyt erillisestä virtaputkenreiästä ennen kuin teini-iässä. Ja palstaa seuranneena väitän että jotkut aikuisetkaan eivät tiedä että virtsaputken suu ei ole emättimestä.
Oikeestiko joku luulee, että virtsa tulee emättimestä???
Heippa!
Ennen ensimmäisen lapseni synnytystä minulla väliliha(!?) tms. peitti myös virtsaputken suun.
Meitä ihmisiä on erilaisia, ei kaikkien anatomia ole samanlainen. Siis itsellä sitä pissareikää ei todellakaan näkynyt, se voi olla keskimääräistä "syvemmällä".
Pienenä luulin että pissa tulee klitoriksesta. Noh silloin taisinkin sen oikean reiän löytää :)
Itse ainakaan en tiennyt erillisestä virtaputkenreiästä ennen kuin teini-iässä. Ja palstaa seuranneena väitän että jotkut aikuisetkaan eivät tiedä että virtsaputken suu ei ole emättimestä.
Kyllä meidän lapsille on 5-6-vuotiaina ollut ihan selvää, että on erikseen pissareikä, vauvareikä ja kakkareikä.
Ja teille kainostelijoille tiedoksi, että lapsille on paras kertoa asiat niin kuin ne ovat. Muuten siirrätte oman ahdistuksenne suoraan lapsiinne - sitäkö haluatte?
Heippa! Ennen ensimmäisen lapseni synnytystä minulla väliliha(!?) tms. peitti myös virtsaputken suun. Meitä ihmisiä on erilaisia, ei kaikkien anatomia ole samanlainen.
Siis kai sää ny oot teininä kokeillu tamppoonia? Omassa kaveriporukassa ainakin kaikki oli testaamassa moisia heti kun menkat alkoi. ;)
Kyllähän noissa ohjeissa on ainakin joskus ollu naisen anatomiasta kuvaa ja käydään aihetta yläasteellakin läpi.
Ei minusta 5- vuotiaan tartte tietää mitä vaginalla tehdään. Meidän lapset ei ainakaan jaksa kuunnella luetoa että äidillä on kakka-, pissa- ja vauvakolot.
Kaikkihan pissaa ja kakkaa, ei seksiä tartte alle kouluikäselle selittää.
Mutta kyllä meillä lapset tietää että äitillä ei ole pippeliä vaan pimppi että äiti voi synnyttää vauvan sieltä.
Ei ole vielä lapset kysyny miten vauva sinne mahaan pääsee.
Vanhin lapsista on pian 6- vuotias, selitän kyllä ja oikasen puhetta. Meillä navan tarkotus on myös selitetty kun noita vauvoja on nähty ja napanuoria, ruokaahan sillä vauvalle masuun menee!
Tarkoitat varmaan immenkalvoa :D
en ollut neitsyt kun sain ensimmäisen lapseni, aika mahdotonta taitaa olla!?? nykyaikana.
ratkesin aika pahasti synnytyksessä, näytän ehkä normaalimmalta nykyään. hah.
joo mutta oikeasti ihmisissä on eroja, luulen että on aika yleistä että virtsa-aukko on jossakin syvemmällä tai väliliha vastaavasti yltää edemmäs.
Väliliha on se ihokaistale emättimen ja peräaukon välissä... Miten se on voinut sinulla peittää virtsaputken suun? Jos olisi peittänyt olisi yhdyntä ollut fyysisesti mahdoton! Virtsaputken suu sijaitsee klitoriksen ja emättinen välillä.
vauvareiästä äidin alapäästä. Se on hyvin riittänyt heille selitykseksi.
iässä, että toinen tuli mahasta kun lääkäri leikkasi hänet pois ja toinen tuli vauvareiästä äidin alapäästä. Ei se minun mielestä kovin ihmeellinen asia ollut kertoa? Eikä pojatkaan sitä nyt sen suuremmin päivitelleet.
Siis ap:hän sanoi, että lapsi oli itsekseen pohtinut asiaa, ei kysynyt vanhemmiltaan siitä. Minä odottaisin, että lapsi kysyy asiaa ja sitten vastaisin vain kesymykseen yksinkertaisesti ja lapsen ikätasolla. Meillä 5-vuotias kysyi miten vauvat menevät masuun ja mistä tulevat ulos. Kerroin että isä laittaa vauvasiemenet äidin masuun ja vauva syntyy vauvareiästä. Se riitti vastaukseksi, ei tarvinnut tarkemmin selittää. Kysyy sitten lisää, kunhan on asiaa itsekseen pohtinut.
Jos kainostuttaa aihe niin paljon niin lainaa kirjastosta joku aiheeseen liittyvä kirja.
Lapsen kysymyksiin pitää vastata, ikätason mukaisesti. Paras hetki ottaa vauvojen tulo puheeksi on silloin kun lapsi itse kysyy aiheesta.
Miten voi äiti-ihmiset punastella tällasta aihetta???
maailmaan sektiolla ja olen jo kertonut, että mahasta tuosta kohtaa lääkäritäti otti teidät pois. Eivät ihmettele yhtään, tietävät, että vauvat kasvavat mahassa ja että lääkäri ottaa ne sieltä pois leikkaussalissa. Minusta ihan hyvä selitys lapselle ja ihan totta vielä. Sepittäkää te vaan niitä vauvareikäjuttujanne, onneksi ei mun tarvii, kuulkoot sitten jostain muualta joskus:D
Lapsesi nolaa itsensä, kun kertoilee "syntyneensä navasta". Lapsi on toiselle lapselle susi tällaisissa asioissa.
Lainasimme kirjastosta lasten kirjoja, joissa kerrottiin, miten vauvoja tehdään ja mistä ne syntyvät, lapsen ollessa 2,5v. Pikkusisko syntyi pojan ollessa reilu 3v. Kirjoissa kerrotaan kuvien avulla miehen ja naisen ero. Piirroskuvissa näytetään, miksi Liisa pissaa istualteen ja Matti seisten. Isä ja Äiti ovat sängyssä peiton alla ja tekstissä lukee, "kun isä ja äiti rakastavat toisiaan, isän pippelistä menee vauvansiemeniä, siittiöitä äidin mahaan".... vauvat syntyvät äidin pimpistä...
Poika oli hyvinkin kiinnostunut aluksi asioista. Pyysi isää näyttämään siittiötä ja vauvan synnyttyä mua mäyttämään, mistä se vauva tuli.
Myöhemmin nauroi, kun päiväkodissa joku väitti, että haikari oli tuonut pikkusiskon :D.
Miksi valehdella?
Kyllä 5v yleensä kuitenkin jo tietää sen verran ihmisen anatomiasta, että naisella on alhaalla 3 reikää, miehellä 2 joista toinen lekun päässä. Ja reikien tarkoitukset.
Itse tosiaan kyllä vasta varhaisteininä sain tietää tarkemmin näistä rei'istä, sitä ennen oletin, että niitä on kaksi. Samoin monet kaverini. Toisaalta en kyllä ikinä keskustellut vanhempieni kanssa näistä asioista, ja pienenä luulinkin, että lapset kakataan vessassa pönttöön.
nauretaan, jos eivät tiedä mistä vauvat tulevat. Samat 5 vuotiaat kuitenkin uskovat vielä joulupukkiin...hoh hoh!!
Meillä 4,5 vuotias tuore ylpeä ísosisko kertoi sairaalassa synnytysvalmennuksen tutustumiskävijöille suuren uutisen. Meidän vauva syntyi pyllystä!
Meidän vauvan piti syntyä nimittäin sektiolla kuten isosiskokin, mutta piti hieman kiirettä. Siskolle oli aluksi kerrottu miten se vauva leikataan äidin mahasta.
eiköhän se aikuisikään mennessä sen opi kuitenkin. Jaa no, onhan sitä telkkarissakin näytetty jossain dokumentissa naista, joka ei sen vertaa tuntenut anatomiaansa, ettei tiennyt omistavansa kolmea reikää, vaikka oli synnyttänytkin ja siten todistettavasti saanut. Mutta ko. nainen olikin amerikkalainen, käsittääkseni Suomessa aika harvinaista pystyä tuudittautumaan vääriin luuloihin (jos yhtään on hereillä terveystiedon tunneilla koulussa).
Minä olen kertonut jo 4-vuotiaalleni, että mun alapäästäni löytyy ihan ikioma reikä vauvojen synnyttämistä varten, ja pissalle ja kakalle on sitten omansa. Tyttö kysyi, onko hänelläkin sitten se vauvansynnytysreikä, ja sanoin, että on, kuten muillakin tytöillä. Ja kyllä, tyttö kertoi seuraavana aamuna leikkipuistossa entiselle perhepäivähoitajalleen, että meidän äitillä on vauvansynnytysreikä, ja mullakin on, ja sullakin on, ja kaikilla tytöillä on, mutta pojilla vaan ei ole, koska pojat ei voi synnyttää vauvoja. So what? Pph neljän lapsen äitinä varmaan tiesi ennestäänkin omistavansa vauvansynnytysrei´än.
Pojalle siis kerrottiin hänen ollessaan 3 v että vauvat tulevat pimpistä (myöhemmin on puhuttu myös sektiosta). Toki poika sitä iloisesti hölötti kaikille tutuille ja sukulaisille olihan asia kovin hauska ja jännä. Kaikki suhtautuivat varsin hyväntahtoisesti, usein naureskellen myötäilivät pojan puheita.
Kieltämättä appiukkoakin hieman hymyilytti kun poika kertoi hänelle syntyneensä äidin pimpistä joka meni vähän rikki kun se pimppi oli niin tiukka ja vauva iso. (Poika oli siis ihmetellyt miten ihmeessä hän oli mahtunut sieltä pimpistä tulemaan).
Meidän 3 ja 6 v:t ainakin tietävät jo että naisilla on pissa-, vauva- ja kakkareiät. Ihan luonnollisesti ovat tuon oppineet ilman erityistä opetusta.
navasta.. :P
lainaa kirjastosta kirja.. kuka teki minut? siinä on hienosti kerrottu asiasta:)