Mitä mieltä? Asiaa eskareiden välisestä käyttäytymisestä..
Tyttöni on eskarilainen. Heidän eskariryhmässä on tyttövalta ja vain kolme poikaa. Nämäpojat kuitenkin käyttäytyvät mielestäni melko rumasti tyttöäni kohtaan. Varsinkin yksi niistä puhuu tosi rumasti (minun mielestäni), kuten esim tänään:
Vein tytön eskariin ja kaikki olivat jo vaihtamassa eräässä huoneessa jumppavaatteita, kun tyttöni kävi kurkistamassa huoneeseen,jolloin tämäpoika sanoi, että "meneppä riisumaan siitä". Vitsi, kun mielei olisi tehnyt sanoa, että pidäpä huoli omista asioistasi. En silti sanonut, koska ajattelin että katsotaan nyt.
Eräänä päivänä tämä poika sanoi tytölleni, kun heidän lokeronsa ovat vierekkäin, että "mene muualle siitä minun lokeron edestä", jolloin minä sanoin hänen kapiais-siänsä läsnäollessa, että "anteeksi vaan, mutta miten sinä puhut toisille". Poika säikähti, aivan kun ei olisi ikinä ojennettu mistään.
Muutenkin lapseni kertoo poikien tönivän ja erityisesti tämän yhden. Tyttäreni on tosi kiltti ja hivenen arka, mutta on kuulemma kuitenkin suosittu leikkikaveri.
Nyt mietin, että pitäisikö tähän puuttua? Lapseni ei varsinaisesti asiasta ole ollut itse huolissaan, mutta huomaan hänen reaktionsa aina kun poika sanoo jotain ja sellainenhan johtaa lopulta välttelyyn.
Miten itse toimisit?
Kommentit (137)
Ja koska niin täydellinen, hänelle ei saa puhua väärät ihmiset (eskari poika).
Kysynpähän vaan, että missä iässä naiset ja miehet ovat samalla aaltopituudella? Minusta eroavuuksia löytyy aina
Nyt ymmärrän, että jotkut todellakin puoltavat kiusaamista, koska halveksivat heikkoutta. Olet todennäköisesti itse saanut todella kovan jakylmän kasvatuksen. Otan osaa!
Ehkä se auttaa minua traumatisoitunutta
varmasti jonkun verran, mutta sitä ei hyväksytä.
että sinunkaan pilttisi tarhassa ei koskaan esiintyisi tönimistä. Oli sitten kuinka hyvä tarha tahansa.
että AIKUISET puhuvat "rumasti", mutta kun toinen lapsi puhuu sinun lapsellesi samalla tavalla, niin se onkin kiusaamista? Ei hyvää päivää!
Varsinkin, kun tässä keskustelussa nuo ap:ta puolustavat nimenomaan puhuvat kodin esimerkin tärkeydestä.
että AIKUISET puhuvat "rumasti", mutta kun toinen lapsi puhuu sinun lapsellesi samalla tavalla, niin se onkin kiusaamista? Ei hyvää päivää!
Varsinkin, kun tässä keskustelussa nuo ap:ta puolustavat nimenomaan puhuvat kodin esimerkin tärkeydestä.
Kun sanot tavallisella äänellä, että meneppä vaihtamaan yövaatteet, kuin sanoa se inhottavasti komennellen tarkoituksena vaan saada toinen lähtemään pois.
mutta ei siitä ristiinnaulitakaan.
keskustella tyttäresi kanssa, että toiset lapset töksäyttävät suoraan asiansa, mutta siitä ei tarvitse välittää ja ottaa itseensä? Olihan se outoa, että isä ei puuttunut poikansa sanomiseen. Miehet on kasvatettu vielä vanhan kaavan mukaan, ja naiset ovat sensitiivisempiä näissä kommunikaatioasioissa. Totta kai täytyy opettaa lapset hyville tavoille. Mutta helpointa on vaikuttaa itseensä (omaan lapseen) ja keskustella asioista, että ne pysyvät oikeissa mittasuhteissa.
Itse olen opettanut lapsilleni myös sen, että jos kiusaamistilanteessa ei mikään auta, ei saa jäädä siihen uhrin asemaan. Tilanteesta pitää päästä pois.
mutta ei siitä ristiinnaulitakaan.
Töniä siis ilmeisesti saa ja se on ihan ok? Mikä menee liian pitkälle? Ja miten lapset oppivat tunnistamaan rajanylitykset, jos tönimiseen ei puututa?
yritin kysellä, mutta opinkin sen, ettei minulla ole aivoja ja olen idiootti. Joten ei kannata vaivautua, ihan vinkiksi.
Töniä siis ilmeisesti saa ja se on ihan ok? Mikä menee liian pitkälle? Ja miten lapset oppivat tunnistamaan rajanylitykset, jos tönimiseen ei puututa?
Aika erikoisia kommentteja täällä kyllä esitetään: "poikien 'normaalia' tyttövihaa", "kasvata lapsesi vahvaksi", "olet nynny", "ylireagoit" jne.
Mielestäni tuollainen käytös ei ole normaalia eikä sallittua vaikka se valitettavasti onkin hyvin yleistä lasten(kin) keskuudessa.
Vastuu on tässä tapauksessa eskarin opettajilla ja ennen kaikkea kyseisten poikien vanhemmilla, jotka olivat ilmeisesti ainakin toisessa tilanteessa paikalla. Heidän tulee puhutella lapsiaan ja kertoa, millä tavalla toisille ihmisille tulee puhua ja miten heitä voi kohdella.
Minusta on käsittämätöntä, että täällä vallitsee siperia opettaa -ajatusmalli, jonka mukaan lapset tulee kasvattaa pitämään omia puoliaan olemalla röyhkeitä ja töykeitä toisia kohtaan. Vaikka meidät nykyiset vanhemmat on ehkä kasvatettu sodanjälkeisen sukupolven metodein, ei se tarkoita sitä, ettemmekö me voisi niitä muuttaa.
Minusta ap:n huoli on ihan aiheellinen ja toivon, että vanhemmat ottaisivat vastuuta omista lapsistaan tällaisissa tilanteissa.
Valitettavasti näyttää siltä, että valtaosa tälläkin palstalla kirjoittavista vanhemmista saa yleissivistyksensä ja käyttäytymismallinsa jostakin muualta kuin asianmukaisista lähteistä.
sinun lapsesi hienostotarhassa semmoista ei tapahdu ikinä.
Oletko ihan kädetön ilman nettipalstaa??
Ainakin minun lasteni eskarissa opetetaan joka päivä, että toista ei saa satuttaa ja että jonossa ei saa töniä.
Tämä lienee se litania, jota siellä jankutetaan. Joka päivä moneen kertaan.
Ja silti jonossa tönitään ja myös toisten satuttamisia sattuu.
sinun lapsesi hienostotarhassa semmoista ei tapahdu ikinä.
koska pojat ovat poikia ja heidän pitää päästä purkamaan energiaansa. Jos tyttö tästä erehtyy ottamaan nokkiinsa ja ehkä jopa kertomaan jollekin aikuiselle, hän on pumpulissa kasvatettu kantelupukki, jolle "tulee vielä vaikeuksia elämässä"...
ei asiallista kielenkäyttöä.
Minua vähän ihmetyttää, miten suvereenisti ap selostaa, kuinka hän säikäytteli vierasta poikaa -ja pitää sitä ihan asiallisena käytöksenä.
Tottakai lastenkin täytyy oppia puhumaan kauniisti toisille, muttataidat olla kyllä melkoinen suojelija omalle lapsellesi. Mitei nyt vähän... etenkin tuo eka kohta, että menepäs pukemaan. Siinä nyt ainakaan ollut mitään pahaa.
että ajattelet tietyllä tavalla ko. ihmisryhmästä
Toi on vaan poikien tyypillinen tapa osoittaa ihastustaan tyttöön. Etkös omilta kouluajoiltasi muista?
että sinunkaan pilttisi tarhassa ei koskaan esiintyisi tönimistä. Oli sitten kuinka hyvä tarha tahansa.