Mitä mieltä? Asiaa eskareiden välisestä käyttäytymisestä..
Tyttöni on eskarilainen. Heidän eskariryhmässä on tyttövalta ja vain kolme poikaa. Nämäpojat kuitenkin käyttäytyvät mielestäni melko rumasti tyttöäni kohtaan. Varsinkin yksi niistä puhuu tosi rumasti (minun mielestäni), kuten esim tänään:
Vein tytön eskariin ja kaikki olivat jo vaihtamassa eräässä huoneessa jumppavaatteita, kun tyttöni kävi kurkistamassa huoneeseen,jolloin tämäpoika sanoi, että "meneppä riisumaan siitä". Vitsi, kun mielei olisi tehnyt sanoa, että pidäpä huoli omista asioistasi. En silti sanonut, koska ajattelin että katsotaan nyt.
Eräänä päivänä tämä poika sanoi tytölleni, kun heidän lokeronsa ovat vierekkäin, että "mene muualle siitä minun lokeron edestä", jolloin minä sanoin hänen kapiais-siänsä läsnäollessa, että "anteeksi vaan, mutta miten sinä puhut toisille". Poika säikähti, aivan kun ei olisi ikinä ojennettu mistään.
Muutenkin lapseni kertoo poikien tönivän ja erityisesti tämän yhden. Tyttäreni on tosi kiltti ja hivenen arka, mutta on kuulemma kuitenkin suosittu leikkikaveri.
Nyt mietin, että pitäisikö tähän puuttua? Lapseni ei varsinaisesti asiasta ole ollut itse huolissaan, mutta huomaan hänen reaktionsa aina kun poika sanoo jotain ja sellainenhan johtaa lopulta välttelyyn.
Miten itse toimisit?
Kommentit (137)
voinut vaihtaa vaatteita siellä missä muutkin? Poikahan yritti itse asiassa vain auttaa häntä, kun ei ollut säännöt selvillä.
Ja ei, tuo ei todellakaan täytä kiusaamisen tunnusmerkkejä.
Sitten jos se sanallinen ilmaisu menee lällättelyn tai nimittelyn puolelle tai se töniminen oikeasti väkivaltaiseksi niin että sattuu vaaratilanteita tai se on toistuvaa ja kovakouraista, niin sitten on kyse jo kiusaamista.
Meidän tyttö tönäistiin portaissa nurin ja hänelle huudeltiin rasistisesti siellä eskarin oppitunnilla ja häirittiin samalla työntekoa ja kun tyttö hermostui ja vastasi heittämällä pyyhekumilla, hänestä mentiin kantelemaan opettajalle. Se oli jo sitten kiusaamista.
Ja siinäkin sain tehdä töitä, että eskariope otti tilanteen tosissaan.
Jos menet vinkumaan tuollaisista, sinut nauretaan kyllä pihalle ja hankaloitat vain lapsesi elämää.
Hyvin usein sanon illalla tuolle pikkuihmiselle, että "meneppäs riisumaan siitä", kun ollaan menossa suihkuun / saunaan.
On totta, että kiusaaminen on iso ongelma, mutta ei tarvitse silti hysteeriseksi heittäytyä. Puhu tytön kanssa ja puhu hoitajien kanssa, mutta älä tee asiasta sen suurempaa numeroa muiden lasten nähden. Voisin kuvitella, että äidin puuttuminen tuollaisiin "menepäs riisumaan"-kommentteihin, saattaa äkkiä pahentaakin tilannetta. Teet tyttärestäsi ihan naurunalaisen.
Lapsen on saatava olla sellainen kuin hän on. Ujolla lapsella on ihan samat oikeudet kuin rasavillilläkin, MUTTA... persoonallisuuseroista huolimatta, lapsia ei voi suojella kaikelta... ja lasten on vain totuttava myös siihen, että ihan aina ihan kaikki eivät ole kohteliaita, ymmärtäviä ja mukavia.
Vastausten perusteella, en enää ihmettele miksi kiusaamista tapahtuu näinkin paljon, sille kun näköjään annetaan lupa jo kotoa.
Ja että töniminen ei ole kiusaamista,kun ei ole varsinaista käsiksi käymistä?? no voihan herra mun jee, turpaanko pitäisi vetää, että voidaan vasta puuttua? Kyllä töniminen on jo käsiksi käymistä, toisen yksityisyyden loukkaamista ja täten kiusaamista!
On ap hyvä, että olet huomannut asian. Ehkä on kuitenkin vielä hyvä puhua tytön kanssa suoraan. Jos tyttö ei näe ongelmaa, niin sitten voit unohtaa koko asian. Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että kiusaamiseen on puututtava!
Ihan takuulla joku siellä tönii jotakuta.
Minulla on kotona ekaluokkalainen tyttö ja eskarityttö ja nämäkin saavat tönivän jonon aikaiseksi. Melkein joka aamu karmit helisee, kun rynnivät taipaleelle.
Ihan eri asia on sitten se, että mennään tönimään aina samaa lasta tai se itse tilanne on jo vaarallinen.
Saa sitä järkeä käyttää - jos on sellaisella siunattu!
Minun tyttöni eskarissa en ole IKINÄ nähnyt noin huonoa käytöstä. Järkyttävää, jos sitä aletaan pitää normaalina. Tönimiseen on puututtava.
Kasvattakaa niitä lapsianne!
Ihan takuulla joku siellä tönii jotakuta.
Minulla on kotona ekaluokkalainen tyttö ja eskarityttö ja nämäkin saavat tönivän jonon aikaiseksi. Melkein joka aamu karmit helisee, kun rynnivät taipaleelle.
Ihan eri asia on sitten se, että mennään tönimään aina samaa lasta tai se itse tilanne on jo vaarallinen.
Saa sitä järkeä käyttää - jos on sellaisella siunattu!
Suosittelen, että vietät vähän aikaa lapsesi kanssa ja viivyt esimerkiksi vaikka vain vartin siellä omien pilttiesi päiväkodissa.
uimakoulussa, jumpassa, koulun ruokajonossa tms. Tönimistä harrastaa isommat ja pienemmät. Tälle nyt ei vain voi mitään. Jos eskarissa on paljon tönimistä, siitä kannattaa mainita hoitajille. Mutta muuten lapselle on kyllä järkevää opettaa, miten reagoida tönimiseen - esim. jonosta ei lähdetä pois, jos takana oleva tönii vaan voi esim. sanoa tosi kovalla äänellä "lopeta toi töniminen".
Lisäksi opettaisin lastani lopettamaan välttelemisen - omat lapseni eivät leiki eivätkä hakeudu määräilevien, tönivien tms. lasten seuraan, mutta eivät myöskään liiemmälti väistä heitä. Siinäpä saisi väistellä puolta luokasta.
20
Nyt en enää ihmettele, miksi hyväksyt huonon käytöksen.
Suosittelen, että vietät vähän aikaa lapsesi kanssa ja viivyt esimerkiksi vaikka vain vartin siellä omien pilttiesi päiväkodissa.
Et siis koskaan ole ollut edes varttia lapsesi päiväkodissa?
Se paikka, josta tässä puhutaan on ESIkoulu. Siellä opetellaan koulussa tarvittavia taitoja. Ei kaikki siellä ole vielä valmiita, vaan harjoittelevat.
Kasva aikuiseksi ja hanki jostain aivot.
Hyvin usein sanon illalla tuolle pikkuihmiselle, että "meneppäs riisumaan siitä", kun ollaan menossa suihkuun / saunaan.
On totta, että kiusaaminen on iso ongelma, mutta ei tarvitse silti hysteeriseksi heittäytyä. Puhu tytön kanssa ja puhu hoitajien kanssa, mutta älä tee asiasta sen suurempaa numeroa muiden lasten nähden. Voisin kuvitella, että äidin puuttuminen tuollaisiin "menepäs riisumaan"-kommentteihin, saattaa äkkiä pahentaakin tilannetta. Teet tyttärestäsi ihan naurunalaisen.
Lapsen on saatava olla sellainen kuin hän on. Ujolla lapsella on ihan samat oikeudet kuin rasavillilläkin, MUTTA... persoonallisuuseroista huolimatta, lapsia ei voi suojella kaikelta... ja lasten on vain totuttava myös siihen, että ihan aina ihan kaikki eivät ole kohteliaita, ymmärtäviä ja mukavia.
aivan toisella tapaa kuin lapsi. Se on aikuisen oikeus.
Hyviä vastauksia on tullut, vaikka monia kyllä ihmettelenkin. Sen takia halusin ottaa tämän juuri esille, että ylireagoinko jotenkin vai onko asia oikeasti oleellinen.
Totta kai tiedän, että kaikenlaisia ihmisiä tulee vastaan elämän varrella ja heidän kanssaan on vain opittava elämään, mutta kyse ei tässä tapauksessa ole siitä. Teillä, joiden lapset ovat "vahvoja" ei ole tällaiseen huoleen aihetta, mutta kun on poikkeuksellisen kiltti lapsi, niin kyllä sitä vanhempana on huolissaan että mitenköhän tuon aikuisena käy.
-ap
Onko lapsesi esikoinen vai ainoa?
Nyt ymmärrän mistä ne ihmiset tulevat, jotka valittavat tuohtuneina televisiossa sitä, että miehet katsovat heidän rintaväliään hississä... Kyllä kai kaikesta voi loukkaantua, mutta pitääkö se aloittaa jo ennen kouluikää?
eli esim. koulussa on hyvin harvoin mitään kiusaamisongelmia tai järjestyshäiriöitä. Silti meidänkin eskarissa kyllä etenkin pojat "nujuavat", eikä ihan pikkujuttuihin puututa.
Jossain määrin tuo kuuluu ikään ja mieheksi kasvamiseen (lukekaan esim. Jari Sinkkosen poikia käsitteleviä kirjoja).
Ongelma on se, että poikien keskinäin painiminen ja asioiden sanominen melko suoraan ei toimikaan esim. herkkien tyttöjen kanssa. Tästä syystä eskarilaiset-ekaluokkalaiset tytöt ja pojat harvoin ovat ihan samoilla "aaltopituuksilla".
Ja kyllä tämä aiheuttaa harmaita hiuksia niille eskarinopeillekin.
Meillä on itsellämmekin lapset sekä poikia että tyttöjä, ja kokemusta on omakohtaista myös alkuopettajana toimimisesta.
Teen itsekin välissä työtä, jossa ollaan kouluaisten kanssa tekemisissä. Kyllä olen huomannut, että esim jotkut opet eivät välitä siitä, miten lapset käyttäytyy. Minä puutun AINA siihen, jos muksut rupeaa vaikkapa tönimään toisiaan. Koska se on huonoa käytöstä ja aikuisten tehtävä on KASVATTAA niitä lapsia!
Ja tiedän, että tyttöni eskarissa on tosi hyvä ilmapiiri ja lapsilta EI hyväksytä huonoa käytöstä.
Et siis koskaan ole ollut edes varttia lapsesi päiväkodissa?
Se paikka, josta tässä puhutaan on ESIkoulu. Siellä opetellaan koulussa tarvittavia taitoja. Ei kaikki siellä ole vielä valmiita, vaan harjoittelevat.
tosi vittumaisia.
Nämä hissukat osaa hiljaa kuiskutella ja haukkua ja tyttöporukassa hiristä ja osoitella. Sitten ollaan silmät pyöreinä ja äidille kerrotaan, kuinka joku poika mulle sanoi sitä ja tätä.
Juuri selviteltiin koulussa tapausta, missä tyttö oli kaatanut pojan ja potkinut päälle. Asia kääntyi niin, että poika on kiusaaja, koska oli huutanut tytölle. Tytöt saa tehdä mitä vain ja pojat istuu ne jälkkärit. Pojan kylki oli ihan mustelmille potkittu, mutta tyttöjä uskotaan aina.
Eli päiväkodista alkaa se, että naiset saa hakata ja vittuilla ja miehen pitää vain ymmärtää ja tarjota voimakas olkapää. Jos mies puolustautuu niin se on väkivaltainen ja hirveä, likainen ja ällöttävä mies.
sanoa, että myös esimerkillä voi kasvattaa, ja jälleen kirjoituksessasi oli ala-arvoinen heitto.
Teen itsekin välissä työtä, jossa ollaan kouluaisten kanssa tekemisissä. Kyllä olen huomannut, että esim jotkut opet eivät välitä siitä, miten lapset käyttäytyy. Minä puutun AINA siihen, jos muksut rupeaa vaikkapa tönimään toisiaan. Koska se on huonoa käytöstä ja aikuisten tehtävä on KASVATTAA niitä lapsia!
Ja tiedän, että tyttöni eskarissa on tosi hyvä ilmapiiri ja lapsilta EI hyväksytä huonoa käytöstä.Et siis koskaan ole ollut edes varttia lapsesi päiväkodissa?
Valita oikeuskanslerille, EU:n ihmisoikeusneuvostoon, YK:hon ja whatnot.
Edelleen suosittelen, että menet sinne päiväkotiin edes vartiksi ja sitten että hommaat aivot ja myös käytät niitä. Se auttaa. Ei tarvitse jokaikisestä asiasta hötkytä ja pillastua ja eläminen on helpompaa kaikin puolin.
Ja kuten totesit, esimerkki kasvattaa. Ap ja sinä olette hermoheikkoja ja epäsosiaalisia ja kasvatatte lapsenne samanlaisiksi.
Tuo on täysin normaalia. "meneppä riisumaan siitä", tuoko muka pahasti sanottu. ja tuon ikäiset ovat hyvin tarkkoja omista tavaroistaan, lokeroistaan jne. Et varmasti huomauttavat jos oman lokeron edessä. Jonoissa tapahtuu aina tönimistä ja lapset muutenkin vielä niin rauhattomia, et tönimistä tapahtuu ihan vahingossakin. Jonoihin aina kiire, kuka ekana jne.
Ap on neuroottinen. Miten lapsi tulee pärjäämään elämässä/ ryhmissä jos ei kestä normaalia elämää ja toisia lapsia
Taidat olla aika nuori. Kenties jätämme tämän tähän.
Valita oikeuskanslerille, EU:n ihmisoikeusneuvostoon, YK:hon ja whatnot.
Edelleen suosittelen, että menet sinne päiväkotiin edes vartiksi ja sitten että hommaat aivot ja myös käytät niitä. Se auttaa. Ei tarvitse jokaikisestä asiasta hötkytä ja pillastua ja eläminen on helpompaa kaikin puolin.
Ja kuten totesit, esimerkki kasvattaa. Ap ja sinä olette hermoheikkoja ja epäsosiaalisia ja kasvatatte lapsenne samanlaisiksi.
En kyllä enää ihmettele, että lapset ja nuoret käyttäytyy niin rumasti nykyään, kun suurin osa vastaajista pitää tuollaista puhetta lapselta normaalina! Kyllä niille lapsille, myös pojille, pitää opettaa ystävällistä käytöstä, ei se mitään sisäsyntyistä ole!
Minä kyllä paheksuisin rankasti, jos tuon pojan isä oli paikalla eikä itse ojentanut poikaansa. Ihan oikein teit, ap. Myös tyttösi täytyy saada viihtyä koulussa, puhu asiasta eskarin opelle!