Mitä mieltä? Asiaa eskareiden välisestä käyttäytymisestä..
Tyttöni on eskarilainen. Heidän eskariryhmässä on tyttövalta ja vain kolme poikaa. Nämäpojat kuitenkin käyttäytyvät mielestäni melko rumasti tyttöäni kohtaan. Varsinkin yksi niistä puhuu tosi rumasti (minun mielestäni), kuten esim tänään:
Vein tytön eskariin ja kaikki olivat jo vaihtamassa eräässä huoneessa jumppavaatteita, kun tyttöni kävi kurkistamassa huoneeseen,jolloin tämäpoika sanoi, että "meneppä riisumaan siitä". Vitsi, kun mielei olisi tehnyt sanoa, että pidäpä huoli omista asioistasi. En silti sanonut, koska ajattelin että katsotaan nyt.
Eräänä päivänä tämä poika sanoi tytölleni, kun heidän lokeronsa ovat vierekkäin, että "mene muualle siitä minun lokeron edestä", jolloin minä sanoin hänen kapiais-siänsä läsnäollessa, että "anteeksi vaan, mutta miten sinä puhut toisille". Poika säikähti, aivan kun ei olisi ikinä ojennettu mistään.
Muutenkin lapseni kertoo poikien tönivän ja erityisesti tämän yhden. Tyttäreni on tosi kiltti ja hivenen arka, mutta on kuulemma kuitenkin suosittu leikkikaveri.
Nyt mietin, että pitäisikö tähän puuttua? Lapseni ei varsinaisesti asiasta ole ollut itse huolissaan, mutta huomaan hänen reaktionsa aina kun poika sanoo jotain ja sellainenhan johtaa lopulta välttelyyn.
Miten itse toimisit?
Kommentit (137)
Olen sitä mieltä, että ap on aika lapanen, kun ei uskaltanut sanoa eskari-ikäiselle asiasta.
"jolloin minä sanoin hänen kapiais-siänsä läsnäollessa, että "anteeksi vaan, mutta miten sinä puhut toisille". Poika säikähti, aivan kun ei olisi ikinä ojennettu mistään."
"jolloin minä sanoin hänen kapiais-siänsä läsnäollessa, että "anteeksi vaan, mutta miten sinä puhut toisille". Poika säikähti, aivan kun ei olisi ikinä ojennettu mistään."
Luitko vain aloituksen lopun? Tässä ote myös aloituksesta:
Vein tytön eskariin ja kaikki olivat jo vaihtamassa eräässä huoneessa jumppavaatteita, kun tyttöni kävi kurkistamassa huoneeseen,jolloin tämäpoika sanoi, että "meneppä riisumaan siitä". [b]Vitsi, kun mielei olisi tehnyt sanoa, että pidäpä huoli omista asioistasi. En silti sanonut, koska ajattelin että katsotaan nyt.[/b]
Olisi varmaan kannattanut sanoa.
"Vitsi, kun mielei olisi tehnyt sanoa, että pidäpä huoli omista asioistasi. En silti sanonut."
En edelleenkään ymmärrä,miksi täällä osa haluaa tarkotuksella loukata ja provosoida.Oksentaa se paha olo täällä,heti kun otollinen kohde löytyy.Kai siihen jokin tilaus on tällaisella ihmisellä? Toivottavasti edes helpottaa,eikä todellisia läheisiään tarvitse kiusata.Halveksia toisten tunteita ja kokemuksia. Ei ole ihme, jos lapset kiusaa toisiaan.Eihän täällä muuta tehdäkään,joitain poikkeuksia lukuunottamatta.
Tähän ketjuun on sitten eksynyt lauma avohoitopotilaita, jessus sentään.
Ap, älä välitä näistä kanoista, taidat olla ainoa selväjärkinen ketjussasi.
kot kot, älä puhu minun lapselleni, kot kot, älä katso minun lastani, kot kot
mutta olen sanaton... missä kohdassa oli se kiusaaminen?
kot kot, älä puhu minun lapselleni, kot kot, älä katso minun lastani, kot kot
Sehän tässä hauskinta olikin. Ap vaan peloissaan tipusensa puolesta. Paha kettu voi vaikka syödä
"siivet levällään juoksee pitkin päiväkodin pihaa, tiputiputipu"
SINÄ olet ainoa, joka on huolissaan ja liioittelee koko tilannetta. Kaiken lisäksi et osaa käyttäytyä, kuin aikuinen. Joten unohda koko juttu!
ollut, jotka on ap:n tilannetta ihan tosissaan ottanut. Todellakin ap on käyttäytynyt hyvin, mutta nämä muutamat avohoitopotilaat taasen eivät.
SINÄ olet ainoa, joka on huolissaan ja liioittelee koko tilannetta. Kaiken lisäksi et osaa käyttäytyä, kuin aikuinen. Joten unohda koko juttu!
Päiväkodin henkilökunnalta voit kysyä asiasta ja että voisivat hieman seurata tilannetta. Epäilen vain etteivät hirveästi huomaa mitään (eivät aina huomaa vaikka olisi mitä tapahtunut).
Jos asia sinua häiritsee, niin silloin sille kannattaa tehdä jotain. Eli hyvä jos annat tytöllesi mallin että ei tarvitse ihan kaikkea ottaa vastaan. Ikävä jos tyttö jo tuohon ikään kasvaa siihen rooliin ja irtipääsy on enää myöhemmin vaikeata. Sitä et tosin kirjoittanut millainen tyyli pojalla oli asioista sanoa?
Tuota poikaa et voi muuttaa, mutta tottakai huomauttaa jos hänen käytöksensä on huonoa. Enemmän kuitenkin kiinnittäisin huomiota että antaisin omalla esimerkillä vahvemman naisen kuvan ja siihen että asioihin voi puuttua. Kotona puhuisin ja kysyisin tytöltä näistä tilanteista ja siltä miltä hänestä tuntuu. Sitten miettisin yhdessä miten hän niissä voisi toimia.
Moni kiltti ja arka lapsi ei itse ota esille kiusaamista tai häntä häiritseviä asioita, koska elää niissä joka päivä ja ei edes tunnista tai tiedä että sille pitäisi tehdä jotain tai että joku voisi tehdä jotain. Kun tämä selviää lapselle itsellekin ja lapselle annetaan keinot ja lupa toimia tilanteessa, niin hänellä on mahdollisuus muuttaa omaakin toimintamallia. Hetkessä tämä ei muutu, mutta pikkuhiljaa muutosta voi tapahtua, kun aikuinen on aktiivisesti mukana.
Jos lapsella on tiedostava ja fiksu vanhempi hän on todella paljon vahvemmilla kuin ne toiset lapset joilla ei ole. Tsemppiä ap!
ap:n lasta mistään pois.
hyvä luoja, mitä asiattomuuksia ap niskaansa saa.
Eli ymmärsin että muut riisuivat liikuntaa varten samassa tilassa, mutta ap:n tyttö ei siihen ole suostunut, vaan haluaa "yksityishuoneen". Silti on sitten halunnut mennä kurkkimaan kun muut riisuvat yhteishuoneessa, niin en yhtään ihmettele jos siinä huoneessa olevat kehoittavat diivaa sinne omaan loossiinsa riisumaan :)
Nytkö ap:n lapsi onkin kaikkeen syyllinen, jos ei uskalla mennä riisumaan samaan huoneeseen,kun hänet kerran käsketään sieltä pois? Aivan järkyttävää tekstiä täällä on tullut. Enkä kyllä ihmettele minäkään enää, että mistä se kiusaaminen kumpuaa..
itse riisuu muualla, mutta käy kurkkimassa. Meidän eskarille kävi vähän samanlainen juttu kun oli vessassa ja yksi tyttö tuli sinne kurkkimaan ja kun poikani käski hänet pois niin voi voi..
kun odotin koko ajan sitä huonoa käytöstä. Ihan normaalia puhettahan tuo on, lapset nyt eivät ihan vielä tuossa iässä ole niin tahdikkaita, että puhuisivat tyyliin "anteeksi, mutta voisitko väistyä" jne. Minusta olit aika nolo kun puutuit tilanteeseen. Onko nyt niin, että kun tiedät isän olevan kapiainen, niin hakemalla haet pojasta komentelijan piirteitä? itse pitäisin suuni kiinni.
että ap on aika lapanen, kun ei uskaltanut sanoa eskari-ikäiselle asiasta.