Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntovelkaiset: minkä ikäisiä olette, kun asuntolaina kokonaan maksettu?

Vierailija
18.04.2010 |

Ja olettaen, että asutte samassa asunnossa missä nyt.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina otettu viime marraskuussa. 260 000 euroa. Lyhennetään nyt 1500 e/kk kun olen äitiysvapaalla. Enemmän joskus myöhemmin.

Vierailija
42/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 20 vuotta. Korot ovat sen jälkeen sekä nousseet että laskeneet ja otettiin vähän lisää remonttilainaakin muutama vuosi sitten, joka lisättiin osaksi asuntolainaa. Laina on tällä tahdilla maksettu, kun olemme 51-vuotiaita. Voisimme helposti kaksinkertaistaa lyhennystä ja nopeuttaa lainanmaksua, mutta nautin, että ei tarvitse venyttää penniä. Ai niin, lainaa otettiin alunperin 113 tuhatta euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. löytäneet puolison?

26-vuotiaana löytyi

b. saaneet vakityöpaikan?

27-vuotiaasta asti töissä

c. ottaneet asuntolainaa?

Laina otettiin, kun olin 30 v.

Kyllä sitä tässä maksella saa, vaikka tulot ovat ihan hyvät, minulla 2700, miehellä 6500.

Vierailija
44/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis oli ensiasunto kehä ykkösen sisäpuolelta Espoosta. Ei kallis alue kylläkään, mutta ihan kivasti siinä elettiin 10 vuotta.

Olen löytänyt puolison hmm. 22-vuotiaana, samaan aikaan valmistuin akateemiseen ammattiini, vakityöpaikan sain 25-vuotiaana, ottanut asuntolainaa 26-vuotiaana.

Kyllä mäkin miehen löysin 32-vuotiaana, mut se olikin sitten jo toinen kierros eli eroamaankin olen ehtinyt ja ottamaan siinä välissä taloudellista takapakkia (lainaa oli siinä vaiheessa asunnon arvon nousun takia enemmän kuin meillä exän kanssa koskaan yhteensä). Mainittakoon, että mistään en ole saanut latin latia asuntoon, eikä olla peritty mitään. Suurin summa mitä ollaan esim. vanhemmilta saatu on tyyliin 4 hengen perheelle 100 euroa joululahjaksi eli 25 e per nuppi.

Vierailija
45/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina otettiin kun oltiin yli nelikymppisiä =)

Vierailija
46/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu takapakkia otettiin mekin, erosimme joskus kun asunnon arvo oli puolittunut, palasimme yhteen ja jouduimme ottamaan taas paaljon enemmän lainaa. Harmittihan se, muttei enää.

Vierailija
47/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 48 ja mies 46, kun laina on maksettu takaisin. Mutta uskoisin, että korkotaso nousee taas jossain vaiheessa ja tässä n. 15 vuoden aikana on tuskin mitään perintöjä luvassa, joten varmaan tuonne vähän yli 50 menee.

Vierailija
48/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tämä kaksio on maksettu, eli 10 vuotta jäljellä. Laina otettu 25-vuotiaana ja miestä ei ole löytynyt vieläkään.

Vierailija
49/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo maksussa viiden vuoden päästä maksussa viiden vuoden päästä, jolloin olemme mieheni kanssa molemmat 37 vuotiaita. Ensimmäinen laina kerrostaloasunnosta otettu yhdessä kun olimme 22 vuotiaita. Otolliseen aikaan ostettiin (käyteteyt hyväkuntoiset omakotitalot olivat vielä järkevän hintaisia) ja aika isolla lyhennyksellä menty, 1200€ viimeiset vuodet tästä talosta.

Ajatuksena päästä lainasta sen ikäisenä eroon että sitten voi perheen kanssa tehdä rahalla muutakin kivaa. Lapset tuolloin 9 ja 5 vuotta.

Vierailija
50/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastahan tuo laina otettiin ja 13 vuotta on maksuaika näillä koroilla.

Vierailija
51/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes tarkoitus maksaa tuohon asti, vaan myydään tämä jätti-iso omakotitalo pk-seudulla arvoalueella, kun lapset isoja ja muuttaneet pois kotoa. Ostamme (tai vuokraamme) miehen kanssa sitten kaksion ja lopuilla maksetaan loppulaina pois ja tehdään maailmanympärysmatka. :) Meillä on niin kevyt tuo lyhennys, että ollaan saatu nyt alemman koron aikaan lyhennettyä myöskin aika paljon ylimääräistä.

Vierailija
52/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina otettiin kun oltiin 25- ja 26-vuotiaita, 25 vuoden maksuajalla. Eli 50v. iässä pitäisi laina olla maksettuna.

Ja me ei olla tehty yhtään ylimääräistä lyhennystä. Jos ja kun rahaa on jäänyt säästöön, niin me on tehty remonttia, matkusteltu tai tehty pakollisia hankintoja (rikkoutuneiden kodinkoneiden tilalle uusia jne.). Koen mielekkäämmäksi sen, että maksellaan lainaa leppoisaan tahtiin ja eletään muuten ns. normaalisti, ei niin että jokainen ylijäävä sentti menisi lainaan. Nyt on tarkoitus hankkia uusi auto ja sitä varten pitää ottaa uutta lainaa. Elämä on.

Vierailija
53/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välissä on joutunut ottamaan lisää lainaa. Kun tämä on maksettu, olisin 44-vuotias (koko ajajn olen yksin lainoja maksanut). Isompi asunto tosin tarvitsee ostaa jossain vaiheessa, joten lainanmaksu jatkuu tuonkin jälkeen...

Vierailija
54/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. löytäneet puolison?

- Tapasin puolisoni, kun olin 23 v.

- Sain ensimmäisen vakipaikan, kun olin juuri täyttänyt 26 v.

- Olin edelleen 26 v, kun otimme ensimmäisen asuntolainan.

Lainaa otimme ensiasuntoon 135 000, 5000 € oli omaa rahaa. Lisäksi isäni talo vakuutena osalle lainasta.

Vaihdoimme suurempaan asuntoon 2 vuotta myöhemmin. Silloin lainan määrä lisääntyi 170 000, mutta omaa rahaa oli nyt (hyvin asuntokauppojen myötä) n. 60 000 euroa. Isäni taloa ei enää tarvittu vakuudeksi. Rivitaloasuntoja 4h+k Espoosta sai tuolloin n. 260 000 eurolla haluamiltamme alueilta, satuimme tinkimään hyvin ja maksoimme asunnosta n. 230 000.

Lainat otettiin pitkillä maksuajoilla, mutta olemme tehneet ylimääräisiä lyhennyksiä sitä tahtia, että tuohon toiseen asuntoon otettu 170 000 laina tulee loppujen lopuksi maksetuksi 8 vuodessa. Eli reilut 20 000 lyhennyksiä vuodessa ja korot päälle.

Tulomme eivät ole suurensuuret, mutta eivät huonotkaan, n. 6500 €/brutto yhteenlaskettuna. Käytännössä toisen palkalla lyhennetään lainaa ja toisen palkalla eletään.

Meillä on sellaiset kulutustottumukset, että onnistuu aivan helposti. Yksi auto, jota käytetään vähän, harrastukset ilmaisia / työsuhde-etuja, matkustellaan halvalla omatoimisesti, ostan paljon vaatteita kirppikseltä ja tekisin niin joka tapauksessa ekologisista syistä, en tykkää shoppailusta ja ostan vain tarpeellisen.

Vierailija
55/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä loppuu laina parin vuoden päästä, eli olen silloin 38 v. Jos olisimme pysyneet edellisessä asunnossa, joka oli paljon halvempi, asuntolaina olisi tullut maksettua alle kolmekymppisenä. Toisaalta voittoa tehtiin sen myynnillä niin paljon, että ehkä oli kuitenkin fiksua ostaa isompi asunto.

Vierailija
56/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina otettiin pari vuotta sitten eli olin 36v. Miehellä suurempi palkka minulla aika pieni, kun olen osittaisella hoitovapaalla.

Vierailija
57/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ensi syksynä, lainaa oli alunperin euroissa 77000 ja sitä on maksettu nyt yli 15 vuotta.

Vierailija
58/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. löytäneet puolison?

Minä 18 v, mies 19 v.

Hmm. n. 27-vuotiaina. Akateemiset alat, ei mitään huippupalkkoja.

N. 29-vuotiaina (omakotitalo, lainaa alunperin n. 200 000 e, omaa rahaa n. 100 000 e)

Laina-aika oli alunperin 25 v, siitä se on sitten korkojen nousun ja laskun mukaan muuttunut. Keskimäärin olemme lyhentäneet n. 10 000 e ylimääräistä peruslyhennyksen lisäksi vuodessa. Juu, kannattaisi sijoittaa ylimääräiset rahat tuottavammin, mutta ei olla jaksettu vaivata päätämme tuolla.

Eli alkuperäisen laskelman mukaan laina olisi 54-vuotiaana maksettu. Todennäköisesti kuitenkin paljon aiemmin jollei mitään ihmeellistä tapahdu.

Vierailija
59/59 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. Puoliso löytyi 18v:na, mutta naimisiin mentiin kun olin 24v

b. Vakityöpaikan sain 24v:na kun valmistuin

c. Eka asuntolaina otettiin kun olin 24v

Nyt kolmas talo tuosta menossa ja lapsia 3, enempää ei tule. Tässä talossa asutaan niin kauan kuin lapset ovat kotona, sitten voi vaihtaa pienempään. Talo on uudehko ja remonttitarpeita ei tule ennen lasten kotoa lähtöä (kouluikäisiä lapsia).

Ostettiin talo 5v sitten uutena ja maksoi 300 000e ja eiköhän hinta siitä ole noussut. Sijainti Läntisellä uudellamaalla, kuitenkin vielä pääkaupunkiseudulla töissäkäyntialuetta. Lainaa jäljellä 80 0000.

olette a. löytäneet puolison? b. saaneet vakityöpaikan? c. ottaneet asuntolainaa? Tyypilliseen av-tyyliin taas kaikki menee naimisiin 21-vuotiaana, jolloin on jo oltu 5v vakityössä (akateeminen tietysti) ja elämän miehen kanssakin on jo takana pitkä suhde. Mulla sitten on eri tarina. Sain vakityön vasta 29-vuotiaana, mutta ulosottovelkaa oli vielä. Tapasin mieheni kun olin 33v ja asunnon ostimme kun olin 35v. Nyt on sitä kohta maksettu 5v, mutta vielä on vuosia jäljellä, ainakin 15v, että saadaan jäljellä oleva noin 75000e maksettua. Mun on jotenkin hankalaa kuvitella, että joku 33v olis jo saanut maksettua asuntonsa. Silloinhan se laina olisi pitänyt ottaa ihan parikymppisenä?! Siis jos itse kaikki maksaa, eikä ennakkoperinnön varaan jätä. Mun kavereista yksikään ei ole edes ostanut asuntoa alle kolmikymppisenä ja kaveripiirini on aika laaja. Kyllä mun kavereissa kaikki on velkaisia vielä viisikymppisenä. Ja ne, jotka on löytäneet elämänsä miehen parikymppisenä, ovat jo tästä eronneet, eikä niillä ole mitään omistusasuntoa koskaan ollutkaan...