Millä ihmeellä propuista eroon? Yäk.
Aiheuttaa minulle todella voimakkaan yrjörefleksin kun sellainen nokare nousee suuhun.
Se haisee ja maistuu aivan p*skalle. (en kyllä ole koskaan sontaa maistanut)
Millä niiden syntyä voisi hillitä?
Se on todella kiusallinen vaiva asiakaspalvelualalla.
Kaikki (jopa taika-) keinot ovat tervetulleita...
Kommentit (60)
Näkyvätkö nielurisat jos katsoo peilistä? Miten proppuihin ylettyy ja miten ne saa puristeltua pois?
Pari, kolme kertaa on noita minullakin pompsahtanut suuhun.
Syynä taitaa olla suuret tai poimuiset nielurisat jonne toi moska kerääntyy. Juttele siis lääkärin kanssa jos vaiva on niin vakava ja risaleikkaus olis vastaus ongelmaan?
perustein nielurisoja leikata. Mä olen kysynyt monelta lääkäriltä, eikö niitä voisi poistaa, kun tuota paskaa kerääntyy ja kaikenlaisia tulehduksia on. Ei kuulemma voi, jos ei ole angiinoja jatkuvasti.
niitä proppuja voi listia vaikka lusikanvarrella, kokeilemalla loytyy paras strategia. kyllä ne ihan selvästi näkyy, yok. onneksi mun risat poistettiin muutama vuosi sitten, pääsi siitä riesasta.
Voiko proput nähdä jotenkin? Miten? Näkyvätkö nielurisat jos katsoo peilistä? Miten proppuihin ylettyy ja miten ne saa puristeltua pois?
mutta mulla onkin aivan superarpiset nielurisat.
Tässä on kuva kurkusta:
http://legacy.owensboro.kctcs.edu/gcaplan/anat2/notes/tonsil.jpg
Nuolet osoittavat nielurisoihin. Mä painan siitä nielurisan edestä. Mutta jos kokeilette, muistakaa:
1) käsihygienia
2) hellyys
3) desinfiointi jälkikäteen.
Mulla nimittäin tulee sitten ihan saatanan kivuliaita aftoja noihin nielurisoihin, jos vähänkän raapaisee. Mutta tuo puristelu on kyllä vähentänyt proppujen määrää drastisesti.
Ei mullakaan sormet edes ylety niin syvälle. Ja toisekseen oksennus tulee, jos niin syvältä sorkkii millään. Joten ihmettelen, että miten ihmeessä niitä proppuja puristelisi.
Tästähän saisi ihan kivan ketjun "lisää omat nielurisasi" -kuvat!
;-)
tulokset sanoille "tonsil stones":
http://www.google.fi/images?hl=fi&source=imghp&q=tonsil+stones&gbv=2&aq…
(varoitus! Älä katso jos ällöttää!)
Tuosta saa aika hyvän idean, MISSÄ niitä proppuja pesii. Mä en suosittelisi tuota lusikalla puristamista, tai siis en ainakaan itse puristaisi millään niin kovalla, koska mulle on tosiaan tullut niitä aftoja ja jopa pari kertaa paise. Nimittäin tuo proppu on silkkaa bakteerimassaa.
Ei mullakaan sormet edes ylety niin syvälle. Ja toisekseen oksennus tulee, jos niin syvältä sorkkii millään. Joten ihmettelen, että miten ihmeessä niitä proppuja puristelisi.
Ihan hyvin normaalilla sormella ylettyy. Siis ei ole tarkoitus puristaa sitä nielurisaa, vaan nielurisan edestä. Pitää tietysti opetella avaamaan suu sillä tavalla, että kurkun näkee kunnolla.
ja toisessa kädessä olevalla jäätelötikulla sorkin nielua aina kun "siltä" tuntuu eli kun luulen et mulla on proppu jossain. Aina ne ei näy, mut sit ku niitä nielun poimuja jäätelötikulla raottelee niin sieltä niitä löytyy.
Ällöä, eikö?! Olen iloinen etten ole ainoa.
mustakin on helpottavaa kuulla, etten ole ainoa. Mulla on ollut noista nielurisoista niin saatanallisen paljon vaivaa. No, onpahan ainakin oman kurkun anatomia tullut sitä myöten selväksi.
kannattaa kokeilla karppausta tai kalaöljykapseleita
että kumpikaan noista muuraa umpeen aukkoja mun nielurisoissa...
Pyörittänyt ja painanut samaan aikaan...oksuhan siinä meinaa tulla mutta aina ne on pois lähteny.
oli jossain syvällä kielen takana alhaalla.
Se tuntui siellä kun se raapi.
Ei sitä millään olisi saanut pois itse.
Ne taitavat minulla pesiä jossain tosi syvällä kurkussa.
t: ap
se koukku jäi sinne risaan kiinni, siinä olikin homma saada se irti.
se koukku jäi sinne risaan kiinni, siinä olikin homma saada se irti.
paina sormella siitä nielurisan edestä, älä nyt millään aseilla sohi!
hengitykseen...
Ensin tarkastelin lapsen kurkkua taskulampulla ja sieltähän ne valkoiset proppujen päät kurkistelivatkin!
Yritin itse ulottua niihin tylpillä pinseteillä, mutta eihän siitä seurannut kuin kovaa huutoa ja itkua (plääh). Sitten neuvoin lasta (8v) työntämään itse proppua ulos sormellaan, kuten joku täällä neuvoi. Se ONNISTUI ja lapsi sai työnnettyä nielurisoistaan n. 1 cm:n paksuisen klöntin ulos ja paha haju lähti siltä istumalta!!!
kannattaa kokeilla karppausta tai kalaöljykapseleita
että kumpikaan noista muuraa umpeen aukkoja mun nielurisoissa...
eipä varmaan muuraakkaan!! mutta ruokavaliolla on suuri merkitys noiden kökköjen syntymiseen...
tyhjensin risani propuista pitkävartisillla pyöreäpäisillä pinseteillä. Niillä oli tosi helppo tyhjentää risat hellävaraisesti.
Paljo maksas yksityisellä risojen poisto?
Mulla lääkärit sanovat aina kurkkuun katsoessaan, että sulla on näköjään nielurisat leikattu. Mä siihen, että ei ole. Lääkäri: sulla on sit tosi pienet nielurisat.
Ja mulla tulee proppuja joskus. Ne on ihan kammottavia. Joskus yritin painella, mut en ymmärrä oikein, mistä tarkalleen pitäis painella. Kun mun painelut ei oo auttanut. Harvoin niitä tulee, mut joskus kuitenkin.