Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mopsi koirarotu...

Vierailija
17.04.2010 |

Kertokaas koiran omistajat taikka juuri mopsin omistajat, kummin vain... Minkälainen mopsi on luonteeltaan ja kaikkea muuta tietoa olisi kiva saada!

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopsi ei oo mikää sairas rotu. Meidän mopsilla ei ainakaa oo mitää hengitysvaikeuksia tai mitään muuta ongelmaa 😤

Hullu! Ai että se korina jota sunkin lyttis pitää on terveen koiran merkki? Jos itse tai lapsesi pitäisi moista kuolonkorinaa, etkö olisi hitustakaan huolissasi?

Normaalista koirasta ei kuulu mitään ääniä edes normi lenkin jälkeen. Juoksulenkki tai pyörälenkki voi saada sen läähättämään, muttei se silloinkaan korise tukehtumispisteessä.

Ihan kauheaa etteivät ihmiset tajua miten tuskallista noiden lyttykuonojen elämä ihan joka arkipäivä on. Uskomatonta!! Ymmärrän että ovat rakkaita, mutta juuri eläinrakkauden nimessä näiden kasvatus pitäisi lailla kieltää turhaa kärsimystä aiheuttavina.

Vierailija
82/90 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit: tämä kommentti ei vastaa APn kysymykseen mopsien luonteesta yms.

Vuosien varrella tätä ketjua on kommentoitu paljon. Luin koko ketjun. Oon siis 22vee koirien rakastaja, perheestä vuosien varralle löytynyt koiria vähä joka rodusta: sakemanni, berninpaimenkoira, husky, mittelspiz, alaskan malamuutti. oon kolme vuotta seurustellut avomieheni kanssa, ja anoppini on kasvattanut koiria yli 25vuotta! Seurustelumme aikana: griffonit ja vuosi sitten pesueeseen liittyi japanese chin. Hoidetaan aina koiria ja lainataan meille niin voidaan venyttää aikaa milloin hankitaan ihan oma koira ja sitoudutaan siihen. Nyt nuorina tehään paljon töitä ja pidetää myös paljon hauskaa ja matkustellaan. Koira ei siis sovi meille omaksi vielä, täydellistä tällä hetkellä kun päätetään ite milloin meille sopii koirien kanssa eläminen <3

Ollaan pitkään mietitty mikä olis meijän ensimmäisen koiran rotu ja tällä hetkellä ollaan sitä mieltä että se on mopsi! Meillä on apuna erittäin tarkka kasvattaja joka tuntee muita kasvattajia eikä ikinä ostettaisiin koiraa joka ei mee terveysvaatimuksiin(pelastus eri asia).

MUTTA POINTTINI ON TEILLE KETKÄ PUHUTTE ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ: toivottavasti sinä ja mahdollinen kumppaninne ette ikinä lisäänny tai adoptoi lasta kenellä on yhtäkään mahdollisuutta sairastua yhteenkään periytyvään sairauteen mitä me ihmiset kannamme ja mitkä muistakin sukupolvista periytyy. Välillä ihmiset on niin kapea katseisia että hirvittää. Sanotte eläinrääkkäykseksi. Jos ajattelet asiat tosta näkökulmasta mitä väkivaltaa on siirtää lapselle dnata missä periytyvät sairaukset?? Oon tapellut rotuasioista niin usein ja jossain vaiheessa yritin miettiä tän toisen osapuolen mielipidettä erikulmasta ja tää on ainut mitä mulla tuli mieleen! Menkää te vaikka ite sinne juoksu lenkillenne terveiden rotujenne kanssa ja päästäkää noi höyryt pois jossai muualla kun netissä :D mä meen nyt ainakin happihyppelylle, tää ketju sai kyllä mun veren kiehumaan niin että, ensimmäistä kertaa piti päästä kertomaan mun mielipide jollekin keskustelupalstalle xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mopsilla hengitys korisee vain kuumimmilla kesähelteillä ja selällään nukkuessaan se kuorsaa.

Ei ole tiputtanut silmiään päästään, ei ole vahingoittanut silmiään, ei ole tulehduttanut nenäpoimuaan, ei ole pyörtynyt missään vaiheessa, eikä kärsi hengitysteistään ja lyttynokastaan sen enempää kuin tekään tietämättömät rotutietoudesta.

On helppo valita erityisen näköinen rotu ja sanoa sitä sairaaksi sen takia etteivät vastaa normaalia käsitystä koirasta ja rodussa ilmenee sairaita yksilöitä. Yllätys yllätys pitkänokkainen saksanpaimenkoira on tuplasti sairaampi rotu.

Mopsit ovat ihmis- ja lapsirakkaita, viisaita (sitten pentuvaiheesta aikuistuttuaan ;) ) ja kärsivällisiä koiria.

Suuri vastuu lankeaa rodun kasvattajille, sillä sairaalloisia yksilöitä on nykyään enemmän. Mopsi-rotu on KAIKISTA KOIRARODUISTA KOLMANNEKSI VANHIN, eikä rotu itsessään ole missään vaiheessa ollut sairas. Siinä kuitenkin on, kuten kaikissa muissakin roduissa, mahdollisuus synnyttää taipumuksia sairauteen huonon jalostuksen ansiosta.

Eläinlääkärit eivät ole kaikkitietäviä koiraihmisiä ja se, että eläinlääkäri alentuu yleistämään jonkin rodun sairaaksi kertoo enemmän eläinlääkäristä kuin puheenaiheena olleesta rodusta.

Lisäksi mielestäni on melko omituinen idea ehdottaa perhekoiraksi mopsia kaavailleelle ihmiselle suomen pystykorvaa, joka on metsästykseen kehitetty rotu ja tarvitsee liikuntaa ja virikkeitä täysin eri tavalla kuin mopsi - jonka alkuperäisen viestin kirjoittaja on kokenut perheeseensä sopivaksi.

Saksanpaimenkoirasta on tullut samoista rodunjalostussyistä sairas.

Siitä haluttiin matalaperäisempi ulkonäkösyistä. Takajalat lyhenivät ja perä laahaa, vartalon mittasuhteet epäterveet. Kävely ja vartalon kannattaminen hankalaa. Lonkkaviat lisääntyivät.

Mopsi oli alkujaan pitkäkuonoisempi. Nykyiset terveysongelmat johtuvat jalostuksesta ulkonäkösyistä.

Näitä sairaita rotuja vastaan puhuvat eläinlääkärit ovat todella perehtyneet koirien terveysongelmiin.

Vierailija
84/90 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä koirarodun iällä kun ne sairaat ulkonäköpìrteet ovat kehitetty vasta aivan viime aikoina? Ei mopsi ennen ole ollut yhtä lyhytkuonoinen.

Näiden sairaiden rotujen kasvattaminen on yksinkertaisesti eläinrääkkäystä. Mitä sitä kaunistelemaan.

Vierailija
85/90 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edit: tämä kommentti ei vastaa APn kysymykseen mopsien luonteesta yms.

Vuosien varrella tätä ketjua on kommentoitu paljon. Luin koko ketjun. Oon siis 22vee koirien rakastaja, perheestä vuosien varralle löytynyt koiria vähä joka rodusta: sakemanni, berninpaimenkoira, husky, mittelspiz, alaskan malamuutti. oon kolme vuotta seurustellut avomieheni kanssa, ja anoppini on kasvattanut koiria yli 25vuotta! Seurustelumme aikana: griffonit ja vuosi sitten pesueeseen liittyi japanese chin. Hoidetaan aina koiria ja lainataan meille niin voidaan venyttää aikaa milloin hankitaan ihan oma koira ja sitoudutaan siihen. Nyt nuorina tehään paljon töitä ja pidetää myös paljon hauskaa ja matkustellaan. Koira ei siis sovi meille omaksi vielä, täydellistä tällä hetkellä kun päätetään ite milloin meille sopii koirien kanssa eläminen <3

Ollaan pitkään mietitty mikä olis meijän ensimmäisen koiran rotu ja tällä hetkellä ollaan sitä mieltä että se on mopsi! Meillä on apuna erittäin tarkka kasvattaja joka tuntee muita kasvattajia eikä ikinä ostettaisiin koiraa joka ei mee terveysvaatimuksiin(pelastus eri asia).

MUTTA POINTTINI ON TEILLE KETKÄ PUHUTTE ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ: toivottavasti sinä ja mahdollinen kumppaninne ette ikinä lisäänny tai adoptoi lasta kenellä on yhtäkään mahdollisuutta sairastua yhteenkään periytyvään sairauteen mitä me ihmiset kannamme ja mitkä muistakin sukupolvista periytyy. Välillä ihmiset on niin kapea katseisia että hirvittää. Sanotte eläinrääkkäykseksi. Jos ajattelet asiat tosta näkökulmasta mitä väkivaltaa on siirtää lapselle dnata missä periytyvät sairaukset?? Oon tapellut rotuasioista niin usein ja jossain vaiheessa yritin miettiä tän toisen osapuolen mielipidettä erikulmasta ja tää on ainut mitä mulla tuli mieleen! Menkää te vaikka ite sinne juoksu lenkillenne terveiden rotujenne kanssa ja päästäkää noi höyryt pois jossai muualla kun netissä :D mä meen nyt ainakin happihyppelylle, tää ketju sai kyllä mun veren kiehumaan niin että, ensimmäistä kertaa piti päästä kertomaan mun mielipide jollekin keskustelupalstalle xD

Että sitä pitää yrittääkin vastustaa.

Se nyt vaan on fakta, että mopseilla ja muilla lyhytkuonoisilla esiintyy ongelmia juurikin mm. hengityksessä. 

Tuntuu tosi pahalta. Miksi joku haluaa ostaa koiran, joka tulee kärsimään koko elämänsä loppuun asti, ja pitää koko ajan hengittää vahvasti että pysyy hengissä. Siis pidäpä sormet sieraimiesi päällä ja hengitä nenällä. Mopsi kärsii koko ajan ja sen jalostus on erittäin ikävä asia.

Vierailija
86/90 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kylläkin atleettinen ja terve agilitymopsi. Ei kärsi terveysongelmista ja pärjää suuren epanjan katukoiramme kanssa pitkillä metsälenkeillä hienosti. Käy koirauinnissa ja kotona on loputtoman iloinen pehmolelujen noutaja. Luonne on valloittava ja kaikille valoisa ja kiltti.

Vierailija
87/90 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on mopsi ja vaikka se onkin minulle todella rakas, niin en ottaisi enää toista lättäkuonoa.

Kyllä ne hengitysongelmat ovat täyttä totta ja jokainen voi itselleen kokeilla...ottakaa peukalolla ja etusormella omista sieraimista kiinni ja painakaa vähän. Miltä tuntuu hengittää? Tuskin kovin hyvältä, varsinkaan kuumana kesäpäivänä. Näin eräs eläinlääkäri neuvoi.

Pidän nykyisen koirani kuitenkin loppuun asti, koska elämänhalua ja -iloa löytyy ja sillä on paljon annettavaa minulle ja läheisilleni. Mutta älkää hyvät ihmiset tukeko eläinrääkkäystä. Täysin tervettä koiraa ei olekaan, mutta hengitys on aika tärkeä olla kunnossa.

Vierailija
88/90 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi tyttömopsia....kohta 13v. Ja 8v. Ei tarvetta lääkärille,,eli ei ongelmia. Kovia lenkkeilijöitä,, toki -20-+20 asteen yli menevät lämpötilat vähän lyhentävät lenkkien pituutta tosin myös itselläni ei halua liian kylmällä tai lämpimällä riekkua liikaa! Kummallakaan ei hengitysvaikeuksia,,kun ilostuvat ja innostuvat saattaa huohotus tilapäisesti yltyvä mutta ei se heitä haittaa,,ilo senkun jatkuu. Samaan rotuun päätyisin uudestaan!!386

Vierailija
89/90 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi tyttömopsia....kohta 13v. Ja 8v. Ei tarvetta lääkärille,,eli ei ongelmia. Kovia lenkkeilijöitä,, toki -20-+20 asteen yli menevät lämpötilat vähän lyhentävät lenkkien pituutta tosin myös itselläni ei halua liian kylmällä tai lämpimällä riekkua liikaa! Kummallakaan ei hengitysvaikeuksia,,kun ilostuvat ja innostuvat saattaa huohotus tilapäisesti yltyvä mutta ei se heitä haittaa,,ilo senkun jatkuu. Samaan rotuun päätyisin uudestaan!!386

Voi jeesus. Näkee jo heti kirjoitustyylistäkin millaista porukkaa nämä mopsien ongelmattomuuden ylistäjät ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi