Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mopsi koirarotu...

Vierailija
17.04.2010 |

Kertokaas koiran omistajat taikka juuri mopsin omistajat, kummin vain... Minkälainen mopsi on luonteeltaan ja kaikkea muuta tietoa olisi kiva saada!

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kukaan mopsinomistaja ei ole tullut kumoamaan väitteitä sanomalla, että mopsit ovat aivan terveitä! Ohhoh!

Vierailija
22/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopsin luonteella ei juurikaan ole väliä, koska sen kanssa ei juurikaan pysty tekemään mitään. Istumaan sohvalla ja tekemään lyhyitä lenkkejä.

Agilityn tms. harrastaminen ei noin paksulta ja huonosti hengittävältä koiralta onnistu. Lisäksi kesällä koiran hengitystiet turpoavat, jolloin se on vaarassa tukehtua. Koira pitää pitää viileässä eli ulkoilu tai autoilu ei helteellä onnistu.

Häntä on mopseilla myös tiukkaan kierretty ja voi aiheuttaa ongelmia.

Omistan mopsin ja voisin sanoa, että omani olisi agilityyn sopiva (harrastusmielessä). Aina on lenkille lähetty innolla ja kerran on hyytynyt (kesällä keskipäivän helteellä). Autossa meillä on ilmastointi, mikä on jo Suomen keleissä aika hyvä väline. Tykkää leikkiä rajujakin leikkejä.

Meidän mopo rakastaa takkaa ja usein istui talvella sen edessä peppuaan lämmittämässä, ulkona kun oli tarpeeksi kylmä niin ei halunnut siellä olla, hyvä kun asiansa kävi tekemässä.

Meillä häntä ei ole tuottanut ongelmia, mutta nenäpoimu on välillä ärtynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en silti haluaisi tukea tätä mentaliteettiä, että eläimiä saa vitsillä jalostaa minkänäköisiksi haluaa, välittämättä siitä, mitä jalostus tekee eläimen terveydelle. Luotan eläinlääkärien sanaan siitä, että kuonottomuus ei ole koiralle hyväksi. Ja kyllähän sen järkikin sanoo. Olen nähnyt ihan tarpeeksi mopseja ja muita kuonottomia koira, jotka ovat olleet tukehtumispisteessä esim. junassa.

Vierailija
24/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät ei ole tippunu päästä pois kertaakaan ja ei ole myöskään pyörtyny...rohisee kyllä jonkin verran, mutta sähäkin tapaus tässä laumassa!

Vierailija
25/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksikymmentä vuotta sitten, kun rotu ei vielä ollut näin sairas.

Luonteeltaan mopsit ovat melko epäkoiramasia, meidän mopsit eivät ainakaan esim. haistelleet mitään, en tiedä olisiko kyse siitä, että lyhyen kuonon takia hajuaisti ei ole kovin hyvä. Meidän mopsit olivat aina vapaana, eivätkä koskaan menneet yli metrin päähän minusta. Tätä ei oltu opetettu, ja olisin tykännyt että metsissä olisivat juosseet ympäriinsä, mutta ne tykkäsivät olla jaloissa.

Muutenkin olivat aina kiinni minussa. Monena kesänä mopsit saivat lämpöhalvauksia minun ottaessa aurinkoa, kun eivät suostuneet olemaan metrin päässä varjossa, vaan piti olla minussa kiinni auringossa.

Mopsit eivät haukkuneet, eivät olleet kenellekään vihaisia, eivät oikeastaan välittäneet muista kun omistajastaan.

Hengittäessä kuului jatkuva röhinä, mikä hankaloitti elämää jonkun verran,vieräät ihmiset pelkäsivät kuollakseen kun luulivat vihaisiksi, ja muut koirat eivät oikein osanneet suhtautua.

Lopulta molemmat mopseista lopetettiin reilusti alta 10 vuotiaina sydänvian takia.

Nykyään en enää mopsia ottaisi terveyden takia. Edelleen pyörin jonkun verran mopsipiireissä, ja minulla on ystävinä kasvattajia joihin tutustuin omien mopsieni aikaan, ja olen joutunut seuraamaan melko läheltä kuinka terveys on jatkuvasti huonompaa, todella harva mopsi enää elää vanhaksi ja pysyy terveenä, paljon yleisempää on todella nuorena kuolleet ja lopetetut yksilöt, sekä ne, joilla on jatkuvasti ongelmaa.

Vierailija
26/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät ei ole tippunu päästä pois kertaakaan ja ei ole myöskään pyörtyny...rohisee kyllä jonkin verran, mutta sähäkin tapaus tässä laumassa!

kaikilla mopseilla tai muilla mulkosilmäkoirilla tipu silmät päästä, mutta jos se on edes mahdollista, niin eikö se tarkoita sitä, että aika huono piirre rodussa?

Olen nähnyt kaksi sellaista tiibetinspanielia, joilta on toinen silmä tippunut. Enpä voisi kuvitella, että sellaisella rodulla, jolla silmät on normaalisti kuopissa, näin kävisi. Mäkin luulin, että tämä silmän tippuminen on joku urbaanilegenda, mutta ei se todellakaan ole.

Vierailija
27/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄN päättää miltä koira näyttää. Vaikka sitten terveyshaittojen uhalla. Sairas maailma, sairaat ihmiset!

Ja koiranäyttelyt pitäs lailla kieltää, ovat kaiken pahan alku ja juuri!

Vierailija
28/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koiranäyttelyt pitäs lailla kieltää, ovat kaiken pahan alku ja juuri!

vaikuttavat todella negatiivisesti koirien terveyteen. Näyttelyistä leviää trendejä kasvattajien keskuuteen, ja sitten aletaan tehtailla koiria, jotka näyttävät kaikki samoilta. Yhdellä kaverilla on russeli, ja hän manaa aina sitä, kun näyttelyissä on suosittu näitä valkopäisiä yksilöutä. Tuloksena kuuroja ja sokeita koiria. Hienoa.

Kun suppeasta geenipoolista ammennetaan, niin sillä tavalla ne sairaudetkin periytyy.

Tietenkään esim. mopsi ei edes tarvitse mitään perinnöllisiä sairauksia, kun on jo rotuominaisuuksiltaan "vammainen".

Vierailija
29/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua niin ärsyttää, kun kaikissa roduissa niitä ongelmia on niin sitten niistä vaahdotaan ihan ku se koskisi JOKAISTA rotunsa edustajaa. Ja siis lähtökohtaisesti AP ei kysynyt rodun terveydestä vaan luonteesta. Ehkä jos AP kiinnostuu rodun luonteesta ensin ottaa myös selvä myöhemmin rodun terveyspuolenkin. Jokainen kuitenkin tekee sen oman valinnan ja totean, että oma moponi on varsin ihana raivostuttava luonteeltaan ja todella terve yksilö! Sillä on niin paljon energiaa, että olen miettinyt agilityä, ainoa ongelma on, että totteleminen on vapaaehtoista ja luokse tullaan silloin kun kiinnostaa, eli itsepäisyys on luonteenpiirree joka esiintyy mopseilla.

Vierailija
30/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua niin ärsyttää, kun kaikissa roduissa niitä ongelmia on niin sitten niistä vaahdotaan ihan ku se koskisi JOKAISTA rotunsa edustajaa. Ja siis lähtökohtaisesti AP ei kysynyt rodun terveydestä vaan luonteesta. Ehkä jos AP kiinnostuu rodun luonteesta ensin ottaa myös selvä myöhemmin rodun terveyspuolenkin. Jokainen kuitenkin tekee sen oman valinnan ja totean, että oma moponi on varsin ihana raivostuttava luonteeltaan ja todella terve yksilö! Sillä on niin paljon energiaa, että olen miettinyt agilityä, ainoa ongelma on, että totteleminen on vapaaehtoista ja luokse tullaan silloin kun kiinnostaa, eli itsepäisyys on luonteenpiirree joka esiintyy mopseilla.

KAIKILLA mopseilla on se lyttykuono, eikä se todellakaan ole koiran hyvinvoinnin kannalta positiivinen asia. Koira siis korisee ja sillä on engitysvaikeuksia.

Musta tuntuu, että moni kuonottoman koiran ottaja ei oikein ymmärrä näitä asioita, ja siksi on hyvä, että niistä kerrotaan etukäteen.

Vierailija
31/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKILLA mopseilla on se lyttykuono, eikä se todellakaan ole koiran hyvinvoinnin kannalta positiivinen asia. Koira siis korisee ja sillä on engitysvaikeuksia.

Musta tuntuu, että moni kuonottoman koiran ottaja ei oikein ymmärrä näitä asioita, ja siksi on hyvä, että niistä kerrotaan etukäteen.

Nukkuessaan kuorsailee ehkä enemmän ku muut ja lenkillä jos se juoksee tai haistelee...mutta kävellessä kuuluu vaan kynsien rapina.

Vierailija
33/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira hengittäis paremmin, mä väitän ettei mopsillani ole niin suuria hengitysongelmia kuin täällä väitetään kaikilla mopseilla olevan.

Vierailija
34/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira hengittäis paremmin, mä väitän ettei mopsillani ole niin suuria hengitysongelmia kuin täällä väitetään kaikilla mopseilla olevan.

mieltä. Olen keskustellut monen kanssa asiasta.

Vierailija
35/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut tästä jonkin jutun, oliko se nyt jotain sellaista, että ilma ei ehdi viilentyä kun ne hengitystiet on niin lyhyet tms. Jotain sinne päin.

Vierailija
36/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä. Olen keskustellut monen kanssa asiasta.

Mistä sinä tai eläinlääkärit voitte tietää miten MINUN mopsini hengittää? Painotanko tuon lauseen uudestaan: koira hengittäis PAREMMIN, mä väitän ettei mopsillanNI ole NIIN SUURIA hengitysongelmia kuin täällä väitetään KAIKILLA mopseilla olevan.

Vierailija
37/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat kuitenkin kertoneet että mopsit ovat jalostettuja, siksi sairaita... Mitä sairauksia on mahdollisesti, miuita kuin hengitysvaikeudet juuri tuon "lyttynokan" vuoksi? Mahdollisesti silmätulehdukset suurien ja ulkonevien silmien vuoksi? Onko vielä muita?

Mitä hyvää mopseissa on teidän mielestänne kun suurin osa vastauksista ovat olleet negatiivisia?

Minkälainen mopsi on esim perhekoirana, jossa lapsia?

Minkälainen on mopsin luonne? Kiintyy omistajaansa, mutta jos perheessä on useampi henkilö, niin...?

Vierailija
38/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat kuitenkin kertoneet että mopsit ovat jalostettuja, siksi sairaita... Mitä sairauksia on mahdollisesti, miuita kuin hengitysvaikeudet juuri tuon "lyttynokan" vuoksi? Mahdollisesti silmätulehdukset suurien ja ulkonevien silmien vuoksi? Onko vielä muita?

Mitä hyvää mopseissa on teidän mielestänne kun suurin osa vastauksista ovat olleet negatiivisia?

Minkälainen on mopsin luonne? Kiintyy omistajaansa, mutta jos perheessä on useampi henkilö, niin...?

harkita jotain muuta rotua, kuin valmiiksi sairasta? Miksi sulla on juuri mopsi mielessä?

Vierailija
39/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveitä koirarotuja, jotka sopivat lapsiperheisiin. Eikö kannattaisi miettiä ensisijaisesti sellaista? Lue kympin viesti, siinä on asiaa.

Vierailija
40/90 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mopsin rakenteella ei hypitä 25-35 cm korkeita hyppyjä. Agilityssa koira myös hengästyy, se on kesälaji (ei harrasteta ilmastoidussa autossa), joten jokainen osaa laskea näistä yhteen, sopiiko ko. rotu harrastamiseen.

Olen itse agilityn koulutusohjaaja ja nähnyt muutamia mopseja, jotka ovat yrittäneet agility :( Surullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme