SYYSUNELMAT vko 15
alotin uuden sivun.. ehkä, jos onnistu :D
Mites muilla masukit jakselee? Eilen oli neuvola ja hb olikin hieman laskenut 100, elikkä rautaa taas popsimaan.. Kohdunpohjan korkeus hyppäsi taas yläkäyrän yläpuolelle, kuten 2 edellisessäkin raskaudessa ja tasaisesti varmaan mennään myös siellä :) Painoa tullu jo 2,7kg :( Töissä jakselen hyvin viellä, onneks kaikki asukit on hyväkuntoisia niin ei tarvii nostella vanhuksia.. Mutta aurinkoista päivän jatkoa kaikille :) p.s nyt ootellaan kovasti rakenneultraa. 19+2
Kommentit (51)
Taitaa kaikki syyskuiset nauttia keväästä :)
Täällä ei mitään uutta, paitsi että kunnon bronkiitti iski maanantaina. Vaikkei kuume vaivaa niin röörit on ihan tukossa ja tuntuu yskiessä kuin keuhkon kappaleita kakois... Ei kiva :( Muutenkin tuo nukkuminen on pätkittäistä levottomien jalkojen ja vessareissujen vuoksi, joten tämän taudin kanssa ei sit tarvii pal nukkumatin matkassa reissatakaan... Jo tässä viikko terveenä oltiinkin kun viime viikon alussa olin oksutaudissa. Jotenkin mulla ainakin nää raskaudet laskee vastustuskykyä ja kaik taudit iskee. Muuton siis olen tosi harvoin kipeenä.
Suppareista: Mulla ainakin on ain ollu tosi herkkä kohtu supistelemaan. Sen takia siis jäänyt aik. pois ain työstäkin suht' aikaisin. Mitä useempi raskaus, niin sitä herkemmäksi menee. Eipä tuo kipeetä tee, mutta inhottavaa se välillä on. Kyllä niitä täälläkin jo päivittäin on, mutta kotona ollessa saa toki istahdettua huilimaan jos liikaa rehkii toisin kuin töissä. Mulla supparit on ain pehmittäny ja avannu paikkoja jonkin verran, mutta kaikki lapsoset on sitte kuitenkin syntyneet 40+ 5-6. Vaikkakin tohtorit on käskeny olla jalat ristissä, ettei liian ajoissa tule :). Se on tosi yksilöllistä ja varman päälle kantsii ottaa.
Noista kelan jutuista en nyt tähän hätiin muista tarkkaan. Jotain ilmoituksia ainakin maksetuista s-päivärahoista oon aikaisemmin saanu, mut muistaakseni rahat on menny työnantajalle. Palkkanauha on ainakin tullu normisti, toki lisät on jääneet pois kun ei kolmivuoroa ole tehnyt. Enkä muista et kuinka paljon oon loppupeleissä ollut päiviä poissa kun oon pyrkiny ottaan kaikki lomat ain ennen ä-loman alkua pois. Raskaus tyhmentää (?) ja muisti pätkii ;), Voin olla täysin metsässäkin siis...
Esimerkkinä "raskaus tyhmentää": Tässä männä viikolla 4 kertaa olin laittanut pyykit koneesta kuivausrumpuun, mutta unohtanut pistää sen päälle...
Terkuin
Mamma & muru 21+2
Onko muilla ollut suonikohjuista vaivaa? Minulla ois nyt virtaa muuten tehä vaikka ja mitä (kotona olen lapsia hoitamassa)mutta nuo suonikohjut tulee ihan tautisen kipeiksi niin haittaa elämää. Pakko aina iltapäivästä viimeistään ottaa lepo asento ja jalat ylös. Onko muita keinoja auttaa vaivaa kuin tukisukat ja jalkojen nostaminen ylös? Tähän asti olen juossut, mutta pitää nyt vaihtaa jo sauvakävelyyn ettei tule kohdunlaskeumia tms..juoksu on auttanut kyllä.
Tervetuloa akileija minunkin puolestani! Onpa teillä jo monta lasta, itsekin haaveilen isosta perheestä, mies vain vähän koittaa jarrutella =) Suonikohjuista en osaa sanoa mitään, jospa joku muu tietäisi...
Olo on ollut ihan hyvä, selkä meinaa välillä särkeä mutta välillä taas ei särje yhtään, terveydenhoitaja sanoi että kohdun kasvusta johtuu ja siksi ei aina särje kun kohtu on eri kohdassa. Neuvola oli pari päivää sitten, paino on noussut ainakin 5kg tähän mennessä ja taas oli tullut 700g viikossa, terveydenhoitaja sanoikin että on taidettu taas herkutella =) Ja onhan sitä tullut kun kerran kaikki maistuu ja kaikkea tekee mieli! Hb oli laskenut 103 joten täytyy kai alkaa syömään lisärautaa, edellisissä odotuksissa olen ottanut sellaista nestemäistä, muistaakseni ferronol-rautajuomaa ja se on tehonnut aika hyvin. Puoliväli on nyt ohitettu, toisaalta tuntuu tosi pitkältä ajalta että vielä saman verran odotusta edessä kuin takana. Kun vaan pysyisi kunnossa niin olisi kiva, edellisessä raskaudessa alkoi näihin aikoihin kovat selkä- ja vatsakivut.
Ihan kivan näköinen oli toi äitiyspakkaus, ei taideta sitä kumminkaan ottaa kun pieniä vaatteita on muutenkin niin paljon.
Mukavia kevätpäiviä kaikille ja toivotaan että ilma vähän lämpenisi! Niin ja hauskaa vappua =)
-henrietta ja masuvauva rv. 20+4
Ei ole suonikohjuista henkkoht kokemusta mullakaan, eiköhän tukisukilla ja levolla pääse aika pitkälle. Hyvät kengät myös ulkoillessa on hyvä muistaa.
Kävin eilen siellä lääkärissä ja lääkäri kirjoitti saikkua nyt toukuun puoleen väliin, jolloin mulla alkaa loma. Supparit ei ole onneksi availlu paikkoja ja muutenkin kaikki oli ok, mikä oli helpottavaa kuulla. Supparit tulee edelleen rasituksessa mikä lääkärin mukaan johtuu siitä, että kohtulihas on niin vahava ja ei meinaa antaa periksi vauvan kasvulle. Sen vuoksi se supistelee, että antaa kaverille tilaa kasvaa. Suppareita pitää kuitenkin nyt välttää, koska esikoisestakin paikat alkoi aukeen jo kk ennen laskettua ja myös mua käskettiin oleen jalat ristissä silloin. HAssua kyllä, että esikoinen syntyi sitten rv 41+6.=) Lääkrin mukaan herkkyys ennenaikaiseen avautumiseen on kuitenkin olemassa, joten sen vuoksi ollaan varovaisia.
VAuva ollut tänäänkin tosi aktiivinen! Potkut tuntuvat alaspäin ja vessassa saa suunnilleen istua koko ajan. Kaveri kaiketi pitää virtsarakkoa trampoliininaan. ENsi viikolla olisi käynti taas äippäpolilla, kun viimeksi ei niitä kaikkia mittoja saatu ja neuvola sitä seuraavalla viikolla. Neuvolan piti olla jo ensi viikolla, mutta aikaa vaihdettiin.
Nyt toivottelen kaikille oikein mukavaa vappua! =)
meikku ja taimi rv 21+4
Vihdoin on alkanut tuntua pikkuisia potkuja ja liikettä vatsassa. Supistuksia ei minulla tietääkseni ole ollut, tosin en tiedä miltä ne tuntuu. Iltaisin vatsa on välillä pinkeä pallo ja on aika epämukava olo. Äitiyshousutkin tuli jo hankittua. Kiloja on varmaan tullut jonkin verran, mutta en ole viitsinyt seurailla painoa. Parin viikon päästä on sitten rakenneultra!
Rouva Myy 19 + risat
Täältäkin kaikille uusitte tetvetuloa mukaan.
Mun kuulumisia: Kävin rakennu ultrassa ja lääkärissä. Vauvalla pitäis olla kaikki kohdillaan tosin sydämmestä ei kaikkea saatu katsottua. Sokerit niin koholla et alotetaan ti insuliini aamuisin ja kahden viikon välein äippäpoli käynti loppuun saakka. Menee ihan ravaamiseksi millo missäkin tarkastuksissa ja kokeissa. Sukupuolesta ei ihan varmaa vastausta saatu mutta kaikella todennäköisyydellä tyttöä odotellaa :) Siis järjestys menis sekaisin vihdoinkin, heh!
Kesän odotusta kaikille
Ulpulöa 19+5
Olen uusi tällä palstalla. Olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne ja päätin nyt itsekin osallistua.
Meille on tulossa syyskuussa toinen tyttö, laskettu aika on 13.9. Sukupuoli saatiin rakenneultrassa varmistettua, kivaa:) Tuleva isosisko on innoissaan.
Mulla on ollut kovasti supistuksia, jopa parikymmentä päivittäin, lisäksi vielä liitoskivut. Lääkäriin menen huomenna. Tänään tosin juttelin yhden gynen kanssa supistuksista ja hän oli sitä mieltä, että se on täysin normaalia toisessa raskaudessa. Voisin kuulemma ihan normaalisti olla töissä. Kaikki ympärilläni koko ajan vouhkaavat, että nyt mun pitäisi saikkua ottaa, mutta en haluaisi.. Töissä on kivaa, kotona tulee vaan podettua huonoa oloa.
Huomenna onneksi olen ehkä vähän viisaampi, tosin arvauskeskuslääkärit ovat usein nimensä veroisia.
Mites onko kenelläkään ollut närästystä? Itse heräsi pari yötä sitten kovaan yläselkäkipuun ja ruokatorven polttoon, hirveä tunne:(
ai nii, onkos teillä neuvolassa mitattu jo sf-mitta? Paljonko oli? Mulla (rv 20+2) sf oli 19cm. Tukala olo siis jo täällä;)
-sannaml rv 21+1
Eipä ole tullut jostain syystä pitkään aikaan kirjoteltua tänne.. Luin tuolta ylempää, että joku oli viikolla 19+jotain ja painoa on tullut 2,5kg!! Herranjestas sentään! Ite oon viikolla 21 ja painoa on tullu vajaa 6 kg lähtötilanteesta. Ja en oo kyllä muuten kasvanu paitsi mahasta ja tisseistä :) Oon himourheilija ja melkeimpä joka päivä urheilen jotain; Käyn painojen kans lenkillä, opetan tanssia, käyn jumpissa, salilla jne. Liikaa tohon painoasiaan tietysti takerrun mutta minkäs sitä ihminen luonnolleen mahtaa :D Nestettäkään ei oo tullu ja vanhat vaatteet menee vielä päälle, paitsi sepalus jää auki (kiitos mahatuubien keksijöille)
Viime neuvolakäynnillä Hb oli 95, mutta onneks vointi on sitäkin virkeempi. Rakenneultra oli viime viikolla ja kätilö hieman epävarmana veikkaili sukupuolta, kaikki oli ok.
Aurinkoista päivää kaikille x)
-Maaria + Jake rv 20+6
mulle oli tullu 2,7 :) nyt varmaan hieman lisää.. mutta todettakoon että painoa oli reippaasti jo ennestään, poikaa kun odotin ni tuli 8kg painoa koko aikana ja esikoista n. 30kg, silloin olin kyllä vielä normaaleissa vaakalukemissa ku aloin odottaa.. Mulla on jo aika turvonneet nilkat, pitäs vissiin juoda vettä paljon. Meillä olis tänään 5v hääpv :) mies nyt töissä ja minä iltavuorossa.. Onko ketää suunnitellut että tekis facebook ryhmän meille? sellasen että ei kaikki näkis, vaan ne ketä siihen ryhmään liittyy.. rv 22+3
Pitääpäs kirjotella kun nyt pitäs olla tätä aikaa ,-) Jäin maanataina saikulle pariksi viikkoo, ja oli kyllä varsin oikea ratkaisu, viel ois sitten 2vkoa2pv töitä ennen kesälomia, mutta katsotaan nyt oonko niitä töissä ja miten. Mulla on ollut voimakasta päänsärkyisyyttä (mulla ei koske varmaan kun kerran vuodessa päähän...) ja sitä supistelua ja yleisesti ottaen olen ollut ihan poikki, työt aamu 6-ilta 17. Päänsärkyisyys johtui lääkärin mielestä työn stressavuudesta, eli verenpaine heitelee niin tulee aaltoilevaa päänsärkyisyyttä, eikä siihen just särkylääkkeet auta. mulla yleensä verenpaine ihan norm. tai jopa vähän alakanttiin.
Painostakin täällä oli puhuttu, minä olen itse reilusti ylipainoinen. Nyt nää kolme viimesintä raskautta on mennyt niin et mulla on vähintää vko 20 saakka voimakasta pahoionvointia ja senkin jälkeen lievää joten paino ei oo päässyt nousemaan. Mikä on mun tapauksessa hyvä. Nyt tippui melkein 8 kiloa tuossa alussa joten lähtöpainoon en oo vielä päässyt, voi olla että tälläkertaa pääsen siihen lopussa. Yleensä mulle on tullut näissä kahessa vikassa n.6-7kg, mutta eka tietty on menty alle lähtöpainon aika reilusti joten kiloina 2kg jotain... Nyt näyttäs olevan sama tahti. Ekasta voin niin hyvin että sain kerättyä melkein 30 kg lisää painoa...
Minä en ole vielä äitiyspakkausta hakenut enkä muutenkaan Kelaan papereita vienyt, aattelin et pitkitän puoleen kuuhun niin saan sen uuden pakkauksen...
ois kiva joku suljettu yhteisö perustaa, itse en kylläkään osaa mutta niissä on kivempi kirjoitella. ihan sitten jatkossakin kun vauvat syntyy yms. Tulisko tänne ehdotelmia, Facekin ihan hyvä?
Terkuin RuusuRouva
Uusiakin pinossa, tervetuloa! =)
Tänään oli sitten se kauan odotettua uusinta rakenneultra. KAikki tarvittavat mitat saatiin ja kaikki on aivan loistavasti, vastaa täysin viikkoja. Kovasti kaveri siellä aukoi suutaan ja hamusi nyrkkiä sinne! =) Sairaslomalla tässä olen toista viikkoa ja supparit esiintyvät edelleen rasituksessa. Kesäkuun alussa, kun loma loppuu niin näkee sitten vieläkö olen työkuntoinen.
PAinosta ollut puhetta. Mulla myös reilusti omasta takaa painoa ja paino tippunutkin nyt n. 5kg. Ja toivottavasti ei nouse myöskään jatkossa paljoa. Esikoista odottaessa otin näillä viikoilla ekat plussat painossa. Silloin paino ei alkuun laskenut näin kovasti. Yritän kyllä hillitä makeanhammasta, joka on alkanut kalvamaan toisinaan. Viimeksi ei ollut verensokereissa mitään vikaa ja toivottavasti ei nytkään. Töissä ennen saikkua mittailin paato- ja ruokailun jälkeisia arvoja ja oikein hyviä olivat.
Ensi viikolla haen KELAn etuuksia, kun saan todistuksen neuvolasta. Mun pitää toimittaa työnantajalle 2kk ennen äitiysloman alkua hakemukset, että saan sitten 3kk palkkaa äitiyslomalla.
Mutta nyt ruuan laittoon. Hyviä vointeja kaikille! NAutitaan näistä lämpenevistä päivistä! =)
meikku ja taimi 22+4
kirjoittelen vähän kuulumisia.. olen alkanut nyt vasta tuntee pikkasia liikkeitä rv 19+6 ja kolmosta odotan. Huomenna rakenneultra :-)
Pahoinvointia on edelleen, mutta kävin pomolta kysyy ottaako mut kesäksi töihin kun olen ollut hoitiksella. Ja lupas ottaa eli ny 10.5 palaan duuniin. Tosin sekavin mielin kun pahaolo jatkuu vaan mut yrittänyttä ei laiteta.
painon tulosta ollut puhetta niin mulla tippu sen 6kg paino josta ny kilo tullu takas.
Ja sitten kysymykseen onko teillä kellään kokemusta???
Mulla alkoi tulla ihottumaa rajua sellasta kainalon molemmin puolin ja en ollut huolissaan ennenku se lähti leviämään pieninä pisteinä rintakehään, käsiin, taipeisiin ja vatsaan..
Eilen kävin äippäpolilla josta konsultoitiin ihotautilekuria jonka mielestä mulla on RASKAUSALLERGIA..onko muilla siis kokemusta?? Toistaiseksi hoidetaan kortisonilla..
Ja hitto että kutittaa, mulla ei oo koskaan ollu mitään ihottumajuttuja.
Mutta siis tässä nää kuulumiset lyhkäsenä ja kesänalkua kaikille syysmammoille :-)
Ite en ole noihin ryhmien perustamisiin perhetynyt, joten en sitä osaa tehdä, mutta jos joku osaisi, niin olisi kiva siellä ryhmäytyä! Mitä muuten tulee, niin jos on pääkaupunkiseudulta odottajia, niin olisi varsinkin äippäloman alusta kiva nähdä ihan livenäkin ja vaihtaa kuulumisia ja vauvojen kanssa jatkaa treffailua? Toki kauempaakin saa osallistua, mutta läheltä tietysti helpompaa.
Omaa napaa...minua vaivaa ikuisuus flunssa. Nenä ja kurkku ollut tukossa kohta kaksi viikkoa, ellei jo enemmänkin. Inhaa kun ei meinaa jaksaa rappusia nousta kun henki ei kulje ja nenä on aivan tukossa koko ajan. Nenää saa niistää kymmenen kertaa tunnissa ja nukkuminenkin on vaikeaa.
Mitä painoon tulee, niin meillä ei niitä neuvolakäyntejä ole ollut ja itse en puntariin ole mennyt. Taitaa taas mennä asenteella, että painoa tulee minkä tulee ja en jaksa siitä ressata. En mikään kevyt ole lähtöjäänkään ja aikaisemmissa raskauksissa on tullu 20 + kiloa molemmista. No tulee minkä tulee minä syön silloin kun on nälkä ja raskaana nälkä tuntuu olevan koko ajan :P
Välillä tuntuu töissä, että ei vaan jaksaisi. Väsyttää ja päivittäin supistelee ja tuntuu olo epämukavalta. Ekassa raskaudessa minulla ei ollut mitään supistuksia, toisessa niitä oli välillä ja aika pahojakin...nyt tuntuu että kolmas raskaus tuo tullessaan taas paljon enemmän supistuksia ja vaivoja kuin edelliset :) No töistä en halua jäädä pois, se on kuitenkin henkireikä. Olisi kuitenkin ihanaa jos olisi vaihtoehto jäädä vaikka 50 tai 70% työajalle...tuntuu että ainut vaihtoehto on olla 100% töissä tai sitten täysin saikulla. Kevennetty versio olisi varmasti se paras vaihtoehto tässäkin tapauksessa.
Nyt laittamaan kotia kuntoon. Huomenna kiinteistönvälittäjä raahaa näytölle porukkaa ja olisi ihan kiva saada tämä asunto kaupan, kun uusikin on jo olemassa :) Eka näyttö ja toivottavasti heti löytyy halukkaita :P
Heippa! Ensi vuonna meillä ja monessa muussakin perheessä juhlitaan ensimmäistä äitienpäivää. Ihanaa! Toivottavasti kaikki siis menee hyvin.
Rakenneultra on meillä ylihuomenna. Joudun menemään sinne yksin, kun mies ei silloin pääse töistä lähtemään. :/ Mä oon alkanu nyt toivomaan, että saataisi tietää sukupuoli etukäteen, ja jos se ultrassa näkyy, niin ei tunnu reilulta, että mä saan tietää sen paljon ennen miestäni. No pitää miettiä miten nyt tehdään...
Painosta on täällä ollut puhetta. Mulla oli viikolla 16 tullut painoa lisää 1,5 kg, ja nyt kun oon viikolla 20+5, niin uskon, että paino on lisääntynyt sitten viime neuvolakerran 1-2 kg. Normaalipainoinen olen ollut aina. Toivotaan, ettei nyt loppujaksosta paino nousis hirveen räjähdysmäisesti! Aika paljon oon kyllä herkuttellut, täytyy myöntää...
Mitään supistuksia en oo tuntenu rasituksessakaan. En ees tiedä miltä ne supistukset tuntuu! Liikkeet alkoi tuntua jokunen päivä sitten, viikolla 20+0. Ne on kyllä ihania kutitteluja. :)
Nyt ennustettiin ilmojen lämpenevän, ihanaa kevättä meille odottajille!
syysunelmien ryhmä :) Jos siis joku haluaa niin liity mukaan laittamalla sähköpostiini nimesi. Ryhmä on salainen koska en halua että kaikki kaverini yms näkevät jutut. Saan siis vain kutsuttua sinut ryhmään, sitä ei löydy edes haulla.. terv. kati.perttula@phnet.fi tai tännekkin voi jos haluaa niin laittaa nimensä :))
paljonko teillä vauva painoi rakenneultrassa? mulla painoi 342g.
Meillä sikiön painoarvio oli 473g viikoilla 21+3
RuusuRouva
Meillä sikiön paino rakenneultrassa oli 359 g. Viikkoja siis 21+0. Hienosti käyrällä näytettiin olevan ja kaikki näytti olevan hyvin. Mies sanoi, että "paino vähän vähemmän ku jauhelihapaketti" :D
Laitan s-postia Katille ihan kohta. :) Kivaa kun jaksoit perustaa facebook-ryhmän!
Jokohan tämä tänään toimisi? Eilen Yritin useaan otteeseen kirjoittaa, mutta ei onnistunut.
Mulla oli eilen neuvola ja siellä oli joku sijainen. Ei yhtään synkannut sen kanssa. EI meinannut edes mitata hb:ta vaikka se on ollut laskusuuntainen. Hetken, kun asiasta väänsin niin mittasi ja tulos oli 113. Eli hainpa sitten kaupasta Floravitalia, jos sillä nousisi jonkin verran. MAistuu tod pahalle, mutta rautalääkkeet vetää vatsan niin jumiin, että mieluummin näin.
Meillä sikiön painoarvio oli ekassa rakenneultrassa rv 20+2 331g ja sitten toisessa rv 22+4 537g. Vastaa hyvin viikkoja ja kasvu on nyt todella hurjaa. =) Meilläkin muuten mies vertasi painoa jauhelihapakettiin! =D Ja kyllä sen potkuistakin tuntuu, että kasvanut on. Suurimmaksi osaksi vauva potkii alaspäin, mikä tuntuu toisinaan hieman ikävältä. Mutta tärkeintä on, että siellä kaverilla on kaikki hyvin.
Toukokuukin pian puolessa välissä. AIka menee kuin siivillä. Reilun parin kk:n päästä alkaa jo äitiyslomakin. Ei vaan malttasi odottaa sitä syksyä, että saa pienokaisen vierelleen.
SOkerirasitukseen olen menossa parin viikon päästä, yöks. Se litku on aivan kauheaa ja viimeksikin tuli tosi huono olo siellä.
Lämpöistä viikkoa toivotellen
meikku ja taimi 23+2
Tervetuloa akileija!=)
TÄnään menossa lääkäriin tsekkauttamaan paikat, ettei ole suppareiden myötä tullut pehmentymää tms. Toivottavasti ei. Supparit pysyy pois, kun malttaa olla. Pahoin pelkään, että useampi päivä napsahtaa saikkua. Ei muuten, mutta tuntuu että tulen mökkihöperöksi. JA sit on vielä tuo rahallinen puoli. Siitä laitoinkin oman kysymyksen palstalle. Mutta kopioimpa sen nyt tähänkin, jos joku teistä sattuisi tietään.
"Osaako kukaan sanoa miten KELAn sairauspäiväraha maksetaan, kun työnantaja ei maksa enää koko palkkaa sairausajalta? Mulla on työehtosopimuksena KVTES. Sen mukaan työnantaja maksaa 60 kalenteripäivää täyttä palkkaa sairaana olevalle. Ja tällöin KELA maksaa työnanatajalle sairauspäivärahaa. Mutta 60 päivän jälkeen työnantaja maksaa 2/3 varsinaisesta palkasta muistaakseni 125 päivää. Kenelle KELA tällöin maksaa sairauspäivärahan, työnantajalle vai työntekijälle? Kenelläkään kokemusta?
Mietityttää vain siksi, että jouduin alkuraskaudessa olemaan paljon pois pahoinvoinnin vuoksi ja nyt ovat alkaneet ennen aikaiset supparit. Tänään menen lääkäriin kuulemaan tuomion kauanko joudun oleen pois. Eli tuo 60 päivän rajaan ei ole enää montaa päivää. Kiitos, jos joku osaisi auttaa!"
Iloa tuottaa sentään se, että vauva liikkuu vilkkaasti ja antaa välillä melkoisen napakoitakin potkuja. =)
meikku ja taimi rv 21+3