Japaniin kolmen lapsen kanssa
Asumme ulkomailla miehen työn vuoksi, ja näyttää siltä että seuraavaksi meille tulee muutto Japaniin. Tarkempaa paikkaa en vielä tiedä.
Minkälaisia kokemuksia löytyy Japanissa asuneilta, miten siellä pärjää kahden kouluikäisen ja yhden taaperon kanssa? Onko Japanissa paljon suomalaisia, suomikerhoa, naperokerhoa tms.?
Mitä kautta voisi ruveta etsimään tietoa kouluista, musiikkiopiskelusta (viulu), tanssitunneista ja ratsastustunneista?
Pitääkö teini-ikäisiä lapsia kuskata kouluun/harrastuksiin vai voivatko kulkea itse? Minkälainen on julkinen liikenne?
En ole vielä ehtinyt penkomaan netistä yhtään mitään tietoa joten kysymykseni saattavat olla tyhmiäkin.
Olen kiitollinen ihan kaikesta tiedosta mitä vain jaksatte kirjoittaa.
Mailia voi lähettää osoitteeseen: kirput@pp.inet.fi
Me olemme asuneet kohta kolme vuotta täällä Japanissa Shikokun saarella. Lapsia on samoin kolme. Vanhin oli tullessa 9 vuotta, keskimmäinen 6v. ja nuorin 4-vuotias.
Tullessamme lapset olivat täysin ummikoita ja kaksi vanhinta meni suoraan japanilaiseen kouluun. Nuorin aloitti tarhassa. Koulu täällä alkaa 6 vuotiaana. Ja lukuvuosi alkaa huhtikuun alussa.
Alueesta riippuen lapset kulkevat itsekseen kouluun, minulla on ollut kuitenkin tapana sekä viedä että hakea lapseni koulustakin, tarhasta lapset haetaan itse jokatapauksessa ellei toisin ole sovittu.
Teinit kulkevat hyvinkin jo itsekseen. Kouluun lähijunalla, bussilla tai polkupyörällä.
Julkinen liikenne on myös hyvin kaupungista kiinni, eli Tokiossa ainakin on metro, muuten, ainakin meilläpäin, bussit kulkevat ihan hyvin. Tosin rattaiden kanssa saattaa olla hankala liikkua.
Kerho- tai muusta harrastustoiminnasta en osaa sanoa mitään.
Käy katsomassa http://www.ulkosuomalainen.com/ , sieltä löytyy tietoa Japanistakin.
Minä olen sitten se ainoa siellä oleva ' ' japanilainen' ' . ;-)
Toivottavasti näistä oli apua edes näin aluksi. Vastailen kyllä enemmänkin jos tulee jotain mieleen. Olen vain käynyt viimeaikoina aika harvoin täällä vauvapalstalla. Nyt toki voin tulla useamminkin.
Tuli vähän sekava sepustus kun olemme juuri päivällispöydässä.
( huonokäytöksinen äiti ) t. ichigo