Siis miten joku muka pärjää kotihoidontuella?
Itse en pärjäisi ainakaan.
Sitähän saa maksimissaan n. 400e/kk käteen?
Siitä pois:
vanha asuntolaina 155e
puhelin+netti 40e
auton kulut bensoineen 100e
omat+lasten vaatteet ja tarvikkeet 50e
ja kelläpä ei joskus tulisi jotain yllättäviä akuutteja menoja/hömpötyksiä???
Ei varmaan yllätys, että menen töihin kun vauva on alle 10kk ikäinen...?
Vai pitäisikö muka sitten valita totaalinen kurjuus?
Kommentit (66)
400 e päälle vielä lapsilisät niin en ymmärrä miksi ap ei pärjäis noin pienillä menoilla. taitaa työelämä kiehtoa ihan muista syistä. niin kauan ku meillä on varaa näkkäriin niin en hylkää lapsiani pitkiksi päiviksi.
Ja ahdistaa jo valmiiksi ajatus töihinpaluusta. Ei todellakaan ole mitään hinkua sinne suolakaivokselle pakkoliikkeitä tekemään.
Lapsilisät menevät ihan muihin taskuihin.
t: ap
1) alkaa ottaa osaa yhteisiin kuluihin
2) sinä muutat lasten kanssa vuokralle, saat asumistuen, mieheltä elatusmaksun (ja kai joku vanhemmastakin lapsesta elareita maksaa?), täydet lisät kotihoidontukeen, mahdollisen kuntalisän ja lapsilisätkin korotettuna (+46e/lapsi), etköhän jo sillä kotona pärjää.
400 e päälle vielä lapsilisät niin en ymmärrä miksi ap ei pärjäis noin pienillä menoilla. taitaa työelämä kiehtoa ihan muista syistä. niin kauan ku meillä on varaa näkkäriin niin en hylkää lapsiani pitkiksi päiviksi.
Ja ahdistaa jo valmiiksi ajatus töihinpaluusta. Ei todellakaan ole mitään hinkua sinne suolakaivokselle pakkoliikkeitä tekemään.
Lapsilisät menevät ihan muihin taskuihin.
muutosta. Miksi olet ap hakenut muutosta? Kuka pakotti?
Minä saan reippaat 500 käteen kuussa kuntalisineen, sitten vielä kahden lapsen lapsilisät ja tietysti miehen keskivertopalkka. Meillä jää varmaan säästöön useita satasia kuussa, ja silti syödään hyvää ruokaa, luomua pitkälti. Paljon ostan vaatteita kirppareilta. Ja meillä ei ole tarvetta näyttää rikkailta, ja ollaan onnellisia! Olen ollut kolme vuotta kotona lasten kans ja mihinkään en osaani vaihtaisi. Olen ollut töissä päiväkodissa pientenryhmässä - rehellisesti sanottuna en sinne alle kolmivuotiasta omaa lastani veisi! Eli hyvin voi kotihoidontuella pärjätä! Mutta tarinoita ja tarpeita (todellisia tai kuviteltuja) on niin monenlaisia...
Vai jaetaanko joillain nekin sentilleen :D
menevät päivähoitomaksuun.
Nuoremman menevät lapsen omalle tilille isän vaatimuksesta.
Ja ennenkuin täällä älähdetään virikehoidosta, niin totean että se on ihan elton suositus.
oot tehnyt asian tiimoilta muutamankin aloituksen.
Asia ei oikeasti liity mitenkään kotihoidontuella pärjäämiseen vaan psykopaatin kanssa pärjäämiseen joten väärä otsikko.
Tosin ap:llä itselläänkin varmaan mt ongelmia, mutta ei ne tossa suhteessa ainakaan parane.
Onneksi on mies, joka käy töissä, kuntalisä ja säästöjä. Lisäksi pienennettiin lainan lyhennystä ja karsittiin matkustelua, muuten ei ole tarvinnut juurikaan tinkiä elämisestä.
Asia ei oikeasti liity mitenkään kotihoidontuella pärjäämiseen vaan psykopaatin kanssa pärjäämiseen joten väärä otsikko.
Kotihoidontuella kyllä pärjää, mutta jos on päättänyt elää tuollaisessa ihmissuhteessa, niin silloin koko elämä on risa.
Pomo ja alainen?
Koira ja koiran omistaja?
Anna kun arvaan, että ap maksaa kaikki lasten kulutkin itse omista rahoistaan? Arvovaltainen mies kun maksaa asumiskulut niin lasten elatukseen ei enää tarvitse osallistua? Teet kaikki kotityöt ja peset miehen kalsarit?
Nainen isolla N: llä ei alistu orjan, koiran eikä alistetun palvelijan asemaan vaan vaatii mieheltä täyttää osallisuutta, onhan sen sentään lapsen ISÄ.
Kurjuutta ei tarvitse valita. Valitse MIES, joka haluaa kantaa vastuunsa ja osaa ajatella perheensä parasta.
oot tehnyt asian tiimoilta muutamankin aloituksen. Asia ei oikeasti liity mitenkään kotihoidontuella pärjäämiseen vaan psykopaatin kanssa pärjäämiseen joten väärä otsikko. Tosin ap:llä itselläänkin varmaan mt ongelmia, mutta ei ne tossa suhteessa ainakaan parane.
Tää on kyllä eka aloitus aiheesta.
Sain kipinän kirjoittaa tästä kun miehen kanssa juttelimme pari päivää sitten raha-asioista.
Minullako mt-ongelmia? Ehkä joo, mutta kukaan ei ole vielä virallista diagnoosia tehnyt...
Pomo ja alainen? Koira ja koiran omistaja? Anna kun arvaan, että ap maksaa kaikki lasten kulutkin itse omista rahoistaan? Arvovaltainen mies kun maksaa asumiskulut niin lasten elatukseen ei enää tarvitse osallistua? Teet kaikki kotityöt ja peset miehen kalsarit? Nainen isolla N: llä ei alistu orjan, koiran eikä alistetun palvelijan asemaan vaan vaatii mieheltä täyttää osallisuutta, onhan sen sentään lapsen ISÄ. Kurjuutta ei tarvitse valita. Valitse MIES, joka haluaa kantaa vastuunsa ja osaa ajatella perheensä parasta.
Mies tosin maksoi vauvan hoitopöydästä, vaunuista ja kaukalosta puolet.
Pesen miehen kalsarit vain siksi koska en anna hänen puuttua pyykkihommiin.
Kaikki pyykit ovat hänen mielestään samanvärisiä.
Muistakin kotitöistä teen leijonanosan koska olen päivät kotona.
Osalla on sen verran hyvin toimeentuleva mies, että perhe voi elää hänen tulojensa varassa. Itse aloin hyvätuloisena säästämään heti raskaaksi tultuani ja hoidin muutenkin raha-asiat hyvälle mallille. Näin pystyn olemaan kotona, kunnes lapsi on vajaat 2 v.
Tosin varmaan harvemmalla perheellä kotihoidotuki on aino rahantulolähde. Kyllä mun mies on käynyt töissä vaikka mä olen ollut kotona vauvan kanssa.
hoitaa lapsia ja mies tienaa rahaa. Yhteinen yritys. Onneksi meillä mies arvostaa sitä, että haluan hoitaa lapsia ja hän säästyy kiireeltä ja hoitoonviemis/hakemis rumbalta. Vietämme mukavaa elämää. Minä saan kotihoidontuen ja lisät n. 500 käteen kuussa ja käytän rahat miten haluan. Se on minun palkkani. Lapsilisät menevät lapsille säästöön ja mies hoitaa taloutta. Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, johon mies siirtää rahaa ja minä en hoitovapaalla ollessani. Minun ei siis tarvitse koskaan pyytää rahaa, kun on tämä yhteinen tili, jota käytän. Olen onnellinen, että voimme elää näin. Ihanaa ja rentouttavaa aikaa kahden pienen kanssa.
käytetään tämän lapsen päivähoitomaksuun ja miehen biologisen lapsen lapsilisä säästetään tämän lapsen omalle tilille?
*100 x päänhakkaushymiö*
siitä on jo vähennetty verot 22%
saan sisaruslisän alle 3v. sisaruksesta, kuntalisä, täysi hoitolisä ja perus hoitoraha.
se oli jotain vähän päälle 840e
hoitaa lapsia ja mies tienaa rahaa. Yhteinen yritys. Onneksi meillä mies arvostaa sitä, että haluan hoitaa lapsia ja hän säästyy kiireeltä ja hoitoonviemis/hakemis rumbalta. Vietämme mukavaa elämää. Minä saan kotihoidontuen ja lisät n. 500 käteen kuussa ja käytän rahat miten haluan. Se on minun palkkani. Lapsilisät menevät lapsille säästöön ja mies hoitaa taloutta. Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, johon mies siirtää rahaa ja minä en hoitovapaalla ollessani. Minun ei siis tarvitse koskaan pyytää rahaa, kun on tämä yhteinen tili, jota käytän. Olen onnellinen, että voimme elää näin. Ihanaa ja rentouttavaa aikaa kahden pienen kanssa.
Voisitko vääntää tuon rautalangasta miehelleni???
Voisitko vääntää tuon rautalangasta miehelleni???
Kuule, jos mies ei halua sitoutua sinuun, lapseen, perhe-elämäänne tai muuhunkaan, niin hittoako varten sille pitäisi vääntää asioita rautalangasta? Se, jolle tässä pitäisi vääntää isompikin kuvio ratapalkista, olet SINÄ!
Ja vieläpä ilman toisen puoliskon tuloja, olen siis yksinhuoltaja.
Kotihoidontuki 500e (kuntalisä + tais olla vielä yh-korotus)
Lapsilisä 145e
Elatusmaksu 140e
Asumistuki 240e
Yhteensä 1025e
Menot
Vuokra 400e (kyllä, asumme aivan liian pienessä asunnossa, emme ole yrityksistä huolimatta saaneet isompaa)
Puhelin ja netti 40e
Jäljelle jää siis 585e, lapsen vaatteet ostan käytettynä ja meillä on todella hyvin toimiva kierrätysverkosto tuttujen kanssa, omat vaatteet on käytännössä kaikki sukulaisilta saatuja. En käy viihteellä, autoa ei ole (bussilla pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi). Ruuat teen itse ja katson hyvin tarkkaan mitä ostan ja mistä, jotta varmasti saan sen edullisimman tuotteen. Ruokakulut tällä hetkellä kahdelle ihmiselle n. 200 euroa, silti syömme monipuolisesti ja terveellisesti. Lisäksi on pari lemmikkiä, joiden ruokiin menee nelisenkymmentä euroa kuukaudessa.
Ja vaikka me pienellä tullaan toimeen, en todellakaan sanoisi, että tämä on totaalinen kurjuus. Me syödään hyvin, lapsi on terve ja hänellä on kaikkea mitä hän tarvitsee (myös vakuutukset). Itse kuljen ilmaiseksi saaduissa merkkivaatteissa (mexx, esprit, marc o'polo), värjään hiukset kerran kuussa itse, minulla on rakennekynnet (teen itse), joten en edes näytä siltä, että olisin oikeasti aika persaukinen :D
Mikäli tulee joku akuutti meno/hömpötys, olen säästänyt sen verran, että tarvittaessa pystyn ostamaan uuden pyykinpesukoneen tai lähtemään viikoksi Espanjaan ihan vaan itsekseni.
Joten kylä sillä pärjää, mutta se vaatii erinäisiä uhrauksia, kuten alkoholista luopumista, elokuvissa käymisistä, kuntosalikortista, ulkona syömisestä, jne jne. Mutta mitenkäs yh-äiti muutenkaan tuollaisia asioita pääsisi nauttimaan ;)
400 e päälle vielä lapsilisät niin en ymmärrä miksi ap ei pärjäis noin pienillä menoilla. taitaa työelämä kiehtoa ihan muista syistä.
niin kauan ku meillä on varaa näkkäriin niin en hylkää lapsiani pitkiksi päiviksi.