Siis MITEN pienten lasten isovanhemmat voivat olla 80-vuotiaita??
Minä olen hieman yli kolmekymppinen, eikä oma mummonikaan ole vielä kahdeksaakymmentä, saati sitten äitini!
Miksi lapsia tehdään niin hirveän vanhana nykyään?
Kommentit (100)
monikaan nykypäivän äiti tiedä sitä, että vielä ihan jokunen vuosikymmen sitten oli tavallista saada lapsia vielä lähes viisikymppisenäkin. Varsinkin maaseudulla tämä oli ihan tavallista. Eli tuskinpa ne isovanhemmatkaan tuolloin aivan kuusikymppisiä olleet:)
Mut jos ollaan itse teiniäiti-osastoo ja äidit ja mummotkin ovat olleet, niin onhan ne koulutkin jääneet koko suvun naisväellä väkisin vähän lyhyeen. Sitte ei voi kauhalla ottaa.
etta kaikilta yli 30 vuotiailta pitais laittaa piuhat poikki. Lisaantyminen niin vanhana on luonnotonta.
Muutenkin on vain SE YKSI OIKEA TAPA ELAA!!!! Kai sen nyt kaikki tietaa!!!!
Ei ole mitenkään uusi ilmiö, että lapsia saadaan vanhana. Ennen lapsia saatiin vaihdevuosiin asti, kun ei ollut ehkäisy niin kehittynyttä kuin nyt.
Sitten on esim. sota-aika erikseen. Minun mummoni sai esikoisensakin vasta reilusti yli 30-vuotiaana, kun sota oli ohi. Sota-aikana ei varmaan ollut mahdollisuuksia tai haluja lähteä lisääntymään. Siksi mummoni oli jo "vanha" minun lapsuudessani.
Sekä isäni että äitini vanhemmat olivat lähemmmäs 40-vuotiaita kun äitini ja isäni syntyivät. Äidin isä oli jo täyttänyt 40 vuotta äitini syntyessä. Molemmat, sekä äitini että isäni olivat omien vanhempiensa kuopuksia. Minä olen vastaavasti omien vanhempieni kuopus ja synnyin sinä vuonna kun äitini täytti 40 vuotta ja isäni 43 vuotta. Isoisät olivat jo syntyessäni kuolleet, mutta molemmat isoäidit olivat lähemmäs 80-vuotiaita kuin minä synnyin. Isän äidistä oli ehtinyt tulla jo isoäidin äiti ennen minun syntymääni, sillä eräs hänen lapsenlapsensa, minun serkkuni sai lapsen vuosi ennen kuin minä synnyin. Äitini äidistä tuli myös isoäidin äiti kun olin pieni kun veljeni sai vaimonsa kanssa lapsen.
Mummo isän puolelta on noin 8-kymppinen. Lasten isä on toiseksi nuorin hänen 6sta lapsestaan, ja tuli isäksi vasta 40-vuotiaana. Mummolla on kyllä myös lapsenlapsenlapsia, vanhemmat sisarukset ovat luonnollisesti ehtineet aiemmin saada lapsia, ja aloittaneetkin nuorempina.
Äidin puolelta, joka oli 30 esikoisen syntyessä, isovanhemmat olisivat vain noin 6-kymppisiä, mikäli olisivat elossa. Tällä puolen on sitten elossa 8-kymppinen äidinäidinäiti.
nelikymppisinä. Esim. minun isäni on nuorin 7 lapsesta ja mummulla oli lapsenlapsi jo isäni syntyessä. Lisäksi isäni sai minut vasta yli nelikymppisenä, joten mummu oli reilusti kasikymppinen jo minun syntyessäni...
Tuttuni perheessä on 76-vuotias isä, jolla on 13- ja 9-vuotiaat lapset. Ihan ekasta pesueesta.
Lapset eivät tietenkään ole vanhemmistaan vielä isovanhempia tekemässä, joten eiköhän tuo 80-v pauku rikki iloisesti:)
isäni on 75v. Kun nuorin sisaruksistani täyttää 30v niin isämme on silloin 80v.
Eli jos hän saa vielä lähemmäs 40 veenä lapsia niin isämme on 90v jos vielä on hengissä.
Meillä äiti on 11 vuotta nuorempi.
46-vuotias kun synnyin. Sain esikoiseni 36-vuotiaana eli jos isäni olisi ollut elossa, hän olisi ollut 82-vuotias isoisäksi tullesasan. Kuoli kuitenkin jo 68-vuotiaana, eli ei ehtinyt nähdä lapsenlapsiaan.
Minun ja mieheni vanhemmat ovat 75-85v, minä olen 42v ja mieheni 44v, meidän lasten ikähaitari (7lasta yhteensä) 6kk-24v ja lastenlasten ikähaitari 3kk-3v ja meillä on siis neljä lastenlasta
Mummoni 80, äitini 47, minä 20, tyttäreni 2. Siihen pitäisi mahtua ainakin 4 polvea.
Sinähän ehdit pukata niitä lapsia vielä pari vuosikymmentä, ja hyvällä lykyllä äitisikin saattaisi vielä tahdä iltatähden :)
Minä esimerkiksi tein vanhempani isovanhemmiksi, kun he olivat 46, 53, 55, 62 ja 64. Sisareni teki heidät isovanhemmiksi kun he olivat 65 ja 72. Veljeni kun he olivat 76 ja 80v.
Ja minulla ja veljellä ikäeroa viisi vuotta.
Että nimenomaan 80-vuotiaiden isovanhempien esikoisen esikoinen olisi pikkulapsi? Jos ei tarvitse olla esikoinen, niin meidän suvussa on tilanne, jossa alle kouluikäisen lapsen isänpuolen isovanhemmista toinen on jo kuollut ja toinen hyvän matkaa yli 90-vuotias. Lapsen isä oli sisarussarjan viimeinen, ikäeroa melkein 20 vuotta perheen esikoiseen. Ja tämä ko. alle kouluikäinen lapsi on isänsä toisesta avioliitosta, joskaan isä ei siinäkään ollut kovin vanha, 40-vuotias. Vaikka tämä kuopuspoika olisi kuviteltukin naiseksi, hänkin olisi voinut saada lapsen päälle 40-vuotiaana, kun ei ole kuitenkaan ensisynnyttäjä. Epätodennäiköisempi skenaario toki olisi, jos esikoistytär olisi joskus 50-luvulla syntynyt yli nelikymppiselle äidille, ja edelleen itse saanut esikoisensa yli nelikymppisenä. Mutta ei mahdoton.
Sitten taas vähän ripeämmässä tahdissa sikinneet esikoiset, toisaalla suvussa isänäiti on ollut 50-vuotias kun keskimmäinen lapsensa on saanut esikoisen (jolloin lapsen isoisovanhemmat ovat samaa ikäluokkaa kuin edellisen esimerkin isovanhempi). Vaihtelua voi olla molempiin suuntiin.
Jos ei mummosi olisi synnyttänyt tuon ikäisenä, niin äitiäsi eikä sinua olisi. Äitisi ei olisi voinut saada alkuaan kuin juuri tuolla tietyllä hetkellä.
koska on itse syntynyt 45-vuotiaalle naiselle. Kritisoi todella jyrkästi itsekkäitä aikuisia, jotka eivät enää kykene ajattelemaan lapsensa parasta saadessaan heidät vanhana.
Että kuulemma jos ajatellaan vain lapsen etua, lapset tehdään viimeistään kolmekymppisinä...
En sitten tiedä... Ja eihän tällä mielipiteellä mitään väliä olekaan, kunhan nyt vain sanoin, että sitäkin voisi joskus ajatella.
Ennen vanhaan tilanne toki oli hieman erilainen, kun ihmisten keski-ikäkin oli alhaisempi.
ja toinen 19v:nä. Haastatko riitaa? Nyt on lapsia 5 ja ikää yli 30 ja kuvailemaasi "kunnon ammattia" ei ole vielä kummallakaan enkä tiedä tuleeko olemaankaan. En tajua noita vastuuttomuussyytöksiäsi ollenkaan. Mikä lasten saamisessa 18v:nä on vastuutonta? Entäs sitten kun "ollaan vastuullisia" ja lasten saantia lykätään kunnes raskautuminen hankaloituukin ja vastuullisesti käytetään lapsettomuushoitoja apuna. Onko vastuullista käyttää sitten julkista terveydenhoitoa lapsettomuudenhoitoon tai yksityisilläkin Kela eli yhteiskunta maksaa osan hoidoista.
t. taiteilija/yrittäjäperhe
Mummoni 80, äitini 47, minä 20, tyttäreni 2.
Siihen pitäisi mahtua ainakin 4 polvea.
mennyt PIELEEN, jos 20-vuotiaalla on kaksivuotias tytär. Tuon ikäisen pitäisi vielä opiskella ja hankkia ensin itselleen kunnon ammatti ja miettiä lapsia vasta kolmenkympin tietämillä. En tosiaan osaisi iloita jos tyttäreni ilmoittaisi 18-vuotiaana, että saa lapsen. Olisi sen jälkeen täysin omillaan. En haluaisi yhtään tukea sellaista vastuutonta elämäntyyliä!
Toisekseen luulisi akateemisten tietävän, että toimeentulo ei ole koulutuksesta kiinni.
Siis MITEN nykylapset voivat kehittyä viisaiksi kun äidit jo vaikuttavat näin nokkelilta... Mummoni 85, äitini 59, minä 39, poikani 20 ja lapsenlapseni 11 kk.
varmaan ootte akateemisia tai muuten koulutettuja ja hyvin toimeentulevia heh..heh
mummo on 46 v, mutta mun 7 -vuotiaan pikkusiskon mummo on 80.
Siis kuin paljon pitää opiskella ym ennen kuin on kelvollinen vanhemmaksi.
Itselläni oli maisterin paperit taskussa ja avioliittoakin jo yli vuosi takana elämäni miehen kanssa kun sain esikoiseni 27 vuotiaana.
Ja ymmärtääkseni tilastollinen tosiasia on että eroavuus on ihan yhtä suurta riippumatta iästä avioliittoa solmittaessa.
ÄitiX2 vaimo ja maisteri 33v!