Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

erityisluokka = tarkkailuluokka?

Vierailija
12.04.2010 |

Onko tämä nykyajan hieno termi "erityisluokka" sama kuin entisaikojen "tarkkailuluokka"?

En siis tarkoita tätä negatiivisessa mielessä, moittien.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaantumisopetusta ei tunne perusopetuslaki eikä opetusuunnitelman perusteet. Koko "harjaantumisopetus" perustuu suureen huijaukseen pitää kehitysvammaiset lapset erillään muista lapsista, kuten koko erityisluokkatoiminta. Se palvelee vain aikuisten etuja helpottaa työtään erittelemällä lapsia eri lokeroihin

Vierailija
42/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ollut 5 vuotta erityisluokalla ja en voi sanoa mitään muuta kuin hyvää. Toki on varmasti paljon kuvaamiasi luokkiakin, mutta ei voi yleistää. Jos luokassa on 8 oppilasta niin tottakai opettajalla riittää enemmän huomiota oppilaille kuin tavisluokassa. Ja lisäksi on usein koulunkäyntiavustaja mukana.

Minä haluan myös omalle lapselleni parempaa opetusta kuin muille. Onko oikein, että erityislapsen statuksella saa parempaa, henkilökohtaisempaa opetusta?

Olisit onnellinen terveestä lapsestasi ja lakkaisit kadehtimasta jotain ,mitä et todella edes haluaisi!

...jotka saavat erityisopetusta. En puhunut sairaista lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ollut 5 vuotta erityisluokalla ja en voi sanoa mitään muuta kuin hyvää. Toki on varmasti paljon kuvaamiasi luokkiakin, mutta ei voi yleistää. Jos luokassa on 8 oppilasta niin tottakai opettajalla riittää enemmän huomiota oppilaille kuin tavisluokassa. Ja lisäksi on usein koulunkäyntiavustaja mukana.

Minä haluan myös omalle lapselleni parempaa opetusta kuin muille. Onko oikein, että erityislapsen statuksella saa parempaa, henkilökohtaisempaa opetusta?

Vierailija
44/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyödyksi kaikille KOSKA

- on ihan tervettä oppia näkemään ja tulemaan toimeen muunkinlaisten ihmisten kanssa kuin oman kapean keskiarvohengenheimolaisryhmänsä kanssa. Sillä taidolla selviää aikuisena sekä nakkikiskanjonossa että työpaikalla.

...vai onko erityislapsille myös erityistyöpaikka sitten kun he menevät töihin? Maailmassa JOUTUU selviämään muiden ihmisten kanssa!

Vierailija
45/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkiksista, apukouluista, harjaantumisluokista jne. Syitä erityisloukalle joutumiseen voi olla monta ja luokkiin porukka on jaoteltu vähän sen mukaan, mikä on se yhdistävä tekijä näillä lapsilla. Sinänsä erityisluokalla harvoin oppii samoja asioita kuin normaalissa luokassa, vaikka virallisesti paperilla opetus olisikin samoilla tavoitteilla etenevää. Olen tehnyt erityisopettajan sijaisuuksia paljon ja yksikään "tarkkisluokka" ei ole lähelläkään samaa opetuksen etenemistä kuin muut ikätoverinsa. Tyypillistä on, että ysillä käydään sivua 30 seiskaluokan kirjasta...:( Yhdessäkään aineessa en ole vielä nähnyt missään tilannetta, jossa opetus etenisi samassa vaiheessa kuin normaaleilla luokilla. Ovat käytännössä ainakin yläkoulussa jääneet sinne seiskan asioihin pyörimään ja jossain ruotsissakin saattaa läksynä olla vielä 2,5 vuoden opiskelun jälkeen seitsemännen kirjasta kappaleesta numero 3 neljäs rivi.

Vierailija
46/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on varmaan niin monenlaisia. Meillä poika on 8 oppilaan pienluokalla, tavallisessa koulussa. Siellä on adhd- ja as-lapsia. Opetussuunnitelma on normaali, ja heillä on mm. erityisen paljon matematiikkaa. Tosin ovat vasta 2.-luokalla. Kaikki ovat ymmärtääkseni menestyneet loistavasti oppimistavoitteiden osalta.

Sinänsä erityisluokalla harvoin oppii samoja asioita kuin normaalissa luokassa, vaikka virallisesti paperilla opetus olisikin samoilla tavoitteilla etenevää.

Vierailija
47/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokalla menee lapset, joilla oppimisen vaikeuksia.

Kehitysvammaiset, dysfaatikot ja muut erityislapset.

Tarkkailuluokka oli häiriköille ja mukana taatusti oli myös erityislapsia.

Vierailija
48/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni on ollut 3 luokalta evy luokalla ja on nyt päättämässä peruskouluaan. Opettaja on vaihtunut joka vuosi,yksikään ei ole ollut eritysopettaja,useammalla heistä ei ollut edes kokemusta ns tavallisesta luokanopettajan työstä,saati eritysluokan opetuksesta. Osa opettajista olivat täysin leipääntyneitä työhönsä,kahdella oli burn out. Oppilaita oli alle kymmenen,ongelmia laajalla skaalalla.

Toinen lapsistamme on evy luokalla,käytännössä on yhdistelmäluokalla evy luokka+ 2 normaalia luokkaa,oppilaita 42,3 opettajaa ja adhd pojalla hiukan vaikeaa,sata kanavaa muutenkin päällä+41 oppilasta joita pitää seurata,suoraan sanottuna syvältä espoon touhu

mitähän hyviä kokemuksia meillä oli kun tuli otsikkoon kirjoitettua,en muista :(

Vierailija
49/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailuluokka oli häiriköille ja mukana taatusti oli myös erityislapsia.

Vierailija
50/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ketään häiriköi, vaan pieni osa häriköi ja siirto tulee varmasti, jos ei osaa olla kunnolla.

Lapsi haluaa lähikouluun ja tutustua alueensa lapsiin.

Meillä tilanne olisi pelastettavassi, jos lapsi saisi lääkityksen, muttakun add tutkimuksia ei tehdä, vaikka olen vaatinut.

Lapseni tilanne on tosi avoin, vaikka ikää jo 6v.

Ei tutkita, kun kielellinen osuus, vaikka lapsella neuropsykiatrisia piirteitä ja ajoittain tarkkaamaton.

Vierailija
51/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVY - vammautuneiden opetus

ENÄ - näkövammaisten opetus

EKU - kuulovammaisten opetus

ESY - sopeutumattomien opetus

EDY - dysfasia-opetus

EMU - mukautettu opetus

EHA1 ja EHA2 - harjaantumisopetus

EAU - autistien opetus

Terv. Koulunkäyntiavustaja

Vierailija
52/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperilla niistä sanotaan aina yhdksän hyvää ja kymmenen kaunista mutta todellisuus on toinen. Sanotaan esimerkiksi, että erityisluokkia opettaa erityisopettaja, jolla on paremmat valmiudet auttaa ongelmissa. Ja että koska siellä on yleensä vähemmän väkeä kuin tavisluokalla, niin oppilaille riittää enemmän huomiota. Mutta katinkontit. Oikeasti useimpia erityisluokkia Suomessa opettaa täysin kouluttamaton kouluavustaja, jolla ei olisi oikeasti valmiuksia opettaa edes kilttejä ja lahjakkaita lapsia, erityislapsista puhumattakaan. TÄmä tilanne on tietysti laiton, ja siksi näiden sijaisten sopimukset ovat viikko- tai päiväkerrallaan solmittuja ja motivaatio ja sitoutuneisuus tietysti sitten sen mukainen. Ja niille lapsille ei riitä sitäkään vähää aikaa ja huomiota kuin tavisluokassa, koska jokainen pienryhmän kersa tarvitsisi sitä miljoona kertaa enemmän ja sitä sijaista taas kiinnostaa miljoona kertaa vähemmän. Niin että oikeasti erityisluokat eivät ole edes tarkkailu- tai apukouluja, ne ovat vain varastoja, joissa lapsiraukkoja pidetään kunnes heidät voi 16-vuotiaina heittää oman onnensa nojaa.

Mun poika pääsi seiskaluokalla erityisluokalle, oli koulukiusattu koko ala-asteen ja tarvitsi ehdottomasti opiskelurauhan pienryhmässä. Tämä luokka oli koottu normaaliopetussuunnitelman mukaan menevistä oppilaista joilla oli vaikeuksia sopeutua suureen luokkaa, kiusattuja, aspergerin syndroomaisia, muutama erittäin lievä kehitysvamma. Jokainen suoritti koulun paremmin kuin keskimääräinen oppilas, yli puolet meni lukioon ja kukaan ei jäänyt ilman opiskelupaikkaa.

En tiedä mistä kaupungista kokemuksesi on mutta tämä Espoossa.

Vierailija
53/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä enään olekkaan, mutta ennen on ollut. Itse olen 44v. ja silloinkun opiskelin oli vielä tarkkailuluokat ja miehenikin on opiskellut sellaisessa ja hän on tuleva FM.

Tosin on kaikki opiskelut suorittanut aikuisiällä.

Mieheni oli huostaanotettu lapsi.

Vierailija
54/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattais tehdä noita kotidiagnooseja. Minusta aika hurjaa sinun väittää, että lapsesi tulisi kuntoon jos saisi lääkettä.

Lapsesi olisi varmasti tutkittu jos oireet olisivat pahat. Lievemmissä tapauksissa lääkitystä ei edes anneta.

Jos lapsesi saa tehtyä tehtäviä jne, ei ole syytä huoleen.

Käytöksestään en osaa sanoa, mikä vialla, et kertonut. Mutta kasvatus on kyllä se mikä auttaa käytökseen.

Antaaksi vaan, mutta en voi sietää ihmisiä, jotka haluavat lääkitä lapsiaan, jotta olisi helpompaa.

Lääkitseminen vasta viimeinen vaihtoehto!

Vierailija
55/64 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko erityisluokat sittenkään se paras vaihtoehto?

Joissakin piireissä kovasti vaaditaan, että erityislasten on saatava käydä tavallista koulua tavallisilla luokilla "leimautumisen" estämiseksi, mutta kyse taitaa olla pikemminkin vanhempien häpeästä kuin lapsen omasta parhaasta.

Vierailija
56/64 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityis- pienryhmäluokat ovat käytännössä apukoululuokkia, niissä oppimistavoitteet ja -tulokset ovt 30% alemmat kuin yleisopetuksessa,  jokaikinen vuosi " jälkeenjääneisyys" vain syvenee, ellei lapsi sovellu ns; normaali muottiin.

Vierailija
57/64 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin peruskoulun ~2 viimeistä vuotta tarkkiksella ja äsken jostain syystä aloin miettimään olisiko nykyään syytä käyttää jotain muuta nimeä. 

Olin hieman keskivertoa fiksumpi ja en häiriköinyt, mutta lintsasin paljon, join ja poltin tupakkaa. En ole varma kuuluinko tarkkikselle. Mitäänhän siellä ei opiskeltu, mutta oma-aloitteiseen opiskeluun tottuneena olen pärjäillyt.

Vierailija
58/64 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon tarkkikset takas parasta koulu aikaa ne 3 v mitä olin etenkin luokka retket ja niitä oli monia vuodessa 718

Vierailija
59/64 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna olit Vihdin tarkkiksella olin itsekin 93-96 vuonna ollaanko tuttuja

Vierailija
60/64 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua.

Haluan vain kehua nykyistä erityisluokkaa, jolla poikani on ollut keskittymisen vaikeuksien vuoksi nyt vuoden verran. Häiriköi aikaisemmin niin ettei oppimisesta tullut mitään. Opettaja oli ihan kädetön, ei ollut mitään tuki/vaihtoehtotoimia. Ongelmat vaan kasvoivat. Sitten tajusin, että haen muksua erityisluokkaan; "tarvittavaa credittiä" oli jo hyvin listattu, joten loppu oli vain vanhemmista kiinni.

Poika on ihan eri, opettaja on todella ammattitaitoinen ja kaikinpuolin mahtava. Oppimisen ilo on löytynyt, kaikki on lähtenyt menemään parempaan suuntaan.

Poikakin on sitä mieltä, että erityisluokalla on parempi. Älykäs poika, joka tarvitsee tukea ja ymmärrystä, ei todellakaan tasapäistämistä. Paras päätös minkä olen tehnyt, pelastin ehkä poikani totaalisen jälkeenjäämisen. Olen niin ylpeä pojasta, rumasta anjanpojasta kasvoi joutsen <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme