Oletko antanut kiinteitä alle 4kk:n ikäiselle? Miksi?
ja huom, kysymys ei ollut miksi et.
Kommentit (40)
Maitomäärät hipoi litraa/vrk, ruokahalua piisasi, kiinteiden maistelu sujui ja vauva tykkäsi. Oma järkeni oli myös sitä mieltä, että totutellaan eri ruoka-aineisiin aiemmin, ennen puolta vuotta. (vrt ruoka-aineallergiat)
3 kk oli silloin ihan yleinen ikä aloittaa kiinteät, etenkin kun paino ei ollut noussut "tarpeeksi". Näin esikoisen kohdalla.
Lapseni opetteli sen ikäisenä, silloisten suositusten mukaiseti, syömään kiinteitä rintamaidon ohella.
Myös toinen lapseni on saanut minulta kiinteitä alle 4 kk:n ikäisenä, koska ohjeet olivat edelleen samat neuvolassa
Kolmas ei saanut, koska seuraan orjallisesti neuvolan ohjeita ja suosituksia, jotka olivat muuttuneet hänen pikkuvauva-aikaan mennessä.
olen.tyttö 2kk.velliä ja purkkisoosseja on maistellu:) siksi että nukkuis pitempiä aikoja.maidolla ei nuku yöllä kuin pätkiä...
antoihan ennen aikaanki ruokaa jo pariviikkosesta ihmiset:)
ja neuvolan terkka sanoi, että suositus on nyt tämä, mutta toistakin mieltä ollaan
Eli jos aloittaa kiinteät vasta 6kk voi olla suurempi allergiariski. Itse kovin allergisena ajattelin, että well kokeillaan vähän kiinteitä.
Ihan vain kokeilimme pikkusen, ei mitään hillitöntä syöttöä. Tissi oli pääasiallisin ravinto.
olen, hiukan alle 4kk ikäisenä aloitettiin maistelut. Porkkanaa teelusikalla kerran päivässä... ei sitä tietysti ruokailuksi voi oikein sanoa, mutta kiinteisiin totuttelu sujui oikein hyvin ja nyt 8kk on oikein reipas syöjä, kaikki menee mitä tarjotaan. Vieläkään ei syödä isoja annoksia, koska imetän edelleen.
Jotkut sanovat ettei lapsilla ole herkkyyskautta syömisen oppimisessa, mutta onneksi kukaan ei kertonut sitä minun lapselleni...
Poika oli 3kk aloitettiin ihan oikeasti syömään bataattia ja luumua. Kun oli pelkällä maidolla niin oli ummetusta, johon ei auttanut Cuplatonit, Relat taikka edes se Mallasuute. Kiinteiden aloittamisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia kakkaamisen kanssa.
suositteli alotamaan kiinteet yöheräilyjen takia. Ei ollut mitään apua ja sit lopetinkin vähäks aikaa niiden annon.
Siihen aikaan käskettiin antamaan ekoja kiinteitä jo 3kk iässä. Ja minä olin lisäksi vähän ahne, möin rintamaitoani ja halusin saada paljon rahaa, joten syötin vauvalle sitten lähinnä pullonpesuvettä (ei mennyt ne raunoille takertuneet kermat hukkaan) ja kiinteitä. Hyvinpä tuo tuntuu isoksi kasvaneen...
4 lastani ovat syntyneet 1970-luvulla,jolloin piti antaa tuoremehut 3 viikosta, raasteet, kiisselit itse valmistettuna ja joita myytiin kuivajauheenakin 6 viikkoisille, soseet 2kk alkaen edellisten sekä maidon lisäksi.
Kaksi 1980-luvulla syntynyttä pienen tauon jälkeen, jolloin annoin kiinteitä, 2kk:n iästä alkaen, koska olin muillekin vauvoile aloittanut muunkin kuin maidon.
3,5kk:n ikäiselle aloin antamaan maissivelliä illalla koska muuten yrjöili pitkin sänkyä ja kirkui koska puklu/yrjö poltti (jos yrjöä valui poskea pitkin niin siihen jäi vähäksi aikaa punertava raita)
Poika veteli 3kk ikäisenä 1500-1800ml korviketta päivässä. Neuvolan suosituksesta ruvettiin pistämään kiinteämpää kehiin...
Paino nousi hitaasti ja terkkari opasti näin. Ja ihan ok, tytöllä ei ole allergioita.
Esikoinen syntynyt -98 ja 3 kk ikäisenä aloitettu kiinteä ruoka oli siihen aikaan suositus ja normaali käytäntö. Eipä näyttänyt rikki menevän tuo lapsi siitä, vaikka tänä päivänä esikoisensa saaneet tuntuvat sitä mieltä olevan.
mutta onneksi täällä on ihan asiallinen meininki:)
Ei oo niitä kaikentietäviä toinen toistaan parempia äitejä...
Ja kysymykseen jonka itse siis ap:nä esitin;
kyllä olen antanut kaikille neljälle lapselleni ennen 4kk:n ikää ja niin aion antaa viidennellekin.
Esikoinen syntynyt -98 ja 3 kk ikäisenä aloitettu kiinteä ruoka oli siihen aikaan suositus ja normaali käytäntö. Eipä näyttänyt rikki menevän tuo lapsi siitä, vaikka tänä päivänä esikoisensa saaneet tuntuvat sitä mieltä olevan.
ja lääkärin ohjeiden mukaan 4 kk:sta eteenpäin piti antaa jo lihaa. Sitä ennen siis jo kasviksia.
ei pelkkä maito riittänyt jatkuvassa liikkeessa olevalle energiselle 3-kuiselle, joten terveydenhoitajan suoistuksesta aloitettiin kiinteät ruoat