Miksi NIMIÄISET eivät merkkaa sukulaisille mitään, kaste vain? :(
Meillä on kaksi lasta, joita ei ole kastettu, vaan vietimme molempien syntymän jälkeen nimiäisiä. Emme kuulu kirkkoon, mutta tietenkin halusimme järjestää lapsille kauniit tervetulojuhlat, joihin myös satsasimme kunnolla. Sukulaisemme tulivat paikalle kun heidät kutsuttiin, ja juhlat sujuivat mukavassa hengessä.
Jokin aika sitten siskoni sai esikoisensa, ja hänet aiotaan kastaa. Nyt vasta huomaan sen mielettömän eron, joka sukulaisteni suhtautumisella on nimiäisiin ja ristiäisiin. Voi sitä hössötyksen määrää erityisesti äitini puolelta! Aivan kaikesta, sanoista ja teoista tulee hyvin selvästi erille, että nyt vasta suvussa on OIKEAT vauvajuhlat, sellaiset kuin pitääkin.
Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta?
Kommentit (211)
ristiäiset latistetaan ja viedään kaikki arvokkuus ja pyhyys pois.....Kohta varmaan väitätte, että protuleirin päätösjuhla on yhtä arvokas kuin konfirmaatio tai maistraattivihkiminen verrattuna kirkkohäihin.
No en mäkään mihinkään nimiäisiin lähtisi. Ristiäisiin kyllä. Ristiäiset on oikea juhla. Nimiäiset ei ole. Kyllä mä kunnioitan toisten oikeutta pitää nimiäiset, en ole kieltämässä.
Suomalainen perinne on perinnettä, uusioversioiden rantautuminen kestäneen useamman sukupolven.Minä ainakin osallistun kaikkiin läheisteni juhliin ja arvostan niitä, vaikka juhlat olisivat ihan erilaiset kuin omani.
Tietysti osa ihmisistä on konservatiivisimpia ja heidän on vaikeampi hyväksyä erilaisia tapoja. Eikä kukaan heitä kehotakaan pitämään nimiäisiä. Läheisten ihmisten ja heidän juhliensa kunnioittaminen siten, että osallistuu juhliin, kuuluu hyviin käytöstapoihin, vaikka oma mielipide olisi mikä.
Voi jollekin uskonnottomallekin olla joskus vaikeaa kuunnella papin juttuja, mutta kyllä ne kestää, kun tietää, että juhla on toiselle tärkeä. Ristiäisissä tai nimiäisissä vauva on kuitenkin tärkein!
Ja vielä: nimiäiset ovat ihan oikea juhla!
Sisareni kykenisi kyllä nimeämään lapsensa ilman minuakin. Ristiäisiin voisin osallistua.
Itse oon sitä mieltä että jos kirkkoon kuuluu niin silloin pitäis pitää ristiäiset ja ottaa se pappi paljastamaan nimen.
Sitähän kaikki odottaa kun vauva syntyy ja tulee paikalle jännittämään.
Nimiäiset on vähän kun lastenjuhla takapihalla kertakäyttöastioista.
En viitti edes mennä moisiin. Nimen saa kyllä kuulla jostain myöhemminkin. Sama se on sitten onko se naapuri vai vanhemmat jolta kuulee jollei papalta ristiäisissä.
Vois sanoo että nimiäiset yhtä tyhjän kans ja ymmärrän täysin kaikkia jotka ei tule paikalle ketkä kutsuttu.
Ristiäiset on vauvan juhla eikä vanhempien.
Meillä on tosin mennyt jo vähän ylikin ristiäiset kun kaikki kutsunut itsensä paikalle,mutta meidän suku on niin lapsirakasta.
Ensimmäisen ristiäisissä oli 83 vierasta, toisen lapsen ristiäisissä 69 ja kolmannella oli 76 vierasta.
virallinen syy eli mennään naimisiin. Minusta maistraattivihkiminen on siirtymäriitti siinä missä muutkin.
Mutta nimiäiset ja protuleirijuhlat ei ole kuin rahankeruujuhlia. Niissä ei ole mitään riittä, mikä vie eteenpäin.
ristiäiset latistetaan ja viedään kaikki arvokkuus ja pyhyys pois.....Kohta varmaan väitätte, että protuleirin päätösjuhla on yhtä arvokas kuin konfirmaatio tai maistraattivihkiminen verrattuna kirkkohäihin.
Voi että kun on aikuiset ihmiset kateellisia toisilleen.
Tottakai äiti auttaa jos on kyse ristiäisistä.
Ei nimiäiset merkkaa niin paljoa.
Varmasti arvostaa ja rakastaa kasteen saanutta lasta enemmän tulevaisuudessa. piste.
jotka pitävät uskonnollisia juhlia parempina juhlina kuin uskonnottomia? Pitävätkö he myös uskonnollisia ihmisiä parempina kuin uskonnottomia?
KYLLÄ! Ehdottomasti.
ristiäisistä. Ihan mekkoa myöten. Meilläkin eräs mamma veti herneet nenäänsä kun ei saanut suvun kastemekkoa nimiäisiinsä. Miksette kehitä omia rituaaleja lastenne juhliin?
Miksi pitäis saada suvun kastemekko nimiäisiin?
Ei oo totta. Säälisin koko elämän sellaista äitiä.
Nimiäisiin pukeudutaan verkkareihin ja t-paitaan niinku kyläläiset teki,koska nimiäisillä ei kuulemma ole suurta arvostusta. Ei silloin laiteta mitään mekkoja päälle jos nimi kailotetaan itse kaikille halukkaille.
Nimiäiset ei vain merkkaa niin paljoa. Kaste on se ainut oikea lastenjuhla. Näin se vain menee.
Kokemusta läheltä. Sisko piti nimiäiset ja itse pidin kasteen.
Siskolla oli paikalla kavereita ja isä.
Itsellä oli paikalla sisarukset, molemmat vanhemmat, muutaman ihana lapsuudenkaveri ja naapurit.
On aivan mahdollista arvostaa SEKÄ ristiäisiä ETTÄ nimiäisiä. Molemmat voivat olla sekä arvokkaita että juhlavia tilaisuuksia.
Protuleirin jälkeen juhlitaan aikuistumista samoin kuin monet juhlivat aikuistumista konfirmaation jälkeen. Nämäkin juhlat voivat olla aivan yhtä arvokkaita.
Siviilivihkimiset ovat jo varsin tavallisia, ja monilla on kokemuksia erilaisista siviilivihkimisistä. Itse olen ollut vain juhlavissa siviilivihkimisissä, joissa vihkijä on tullut juhlapaikalla. Ne ovat olleet mielestäni aivan yhtä arvokkaita kuin kirkkohäätkin.
Tietysti on niin, että osa ihmisistä pitää uskonnollisuutta arvokkaampana kuin uskonnottomuutta eikä siksi arvosta uskonnottomia juhlia. Toisaalta uskonnottomilla saattaisi olla samanlaisia vaikeuksia arvostaa uskonnollisia juhlia, sillä heille uskonnollisuudella ei ole samanlaista merkitystä.
Käsittääkseni juhlan arvostamisessa on kuitenkin kyse ennen kaikkea juhlan järjestäjän arvostamisesta! Uskonnoista voidaan olla eri mieltä, mutta silti voidaan arvostaa toiselle tärkeää juhlaa.
Uskonnottoman juhlan arvostaminen ei tarkoita sitä, etteikö voisi arvostaa myös uskonnollista juhlaa! Tuskinpa me tässä maailmassa voidaan koskaan liikaa arvostaa toisiamme ja toistemme juhlia :)
Eri kulttuureihin kuuluu erilaisia siirtymäriittejä. Uskonnottomillakin on oikeus aikuistumisriittiinsä.
virallinen syy eli mennään naimisiin. Minusta maistraattivihkiminen on siirtymäriitti siinä missä muutkin.
Mutta nimiäiset ja protuleirijuhlat ei ole kuin rahankeruujuhlia. Niissä ei ole mitään riittä, mikä vie eteenpäin.
Mielestäni nimiäisten ja ristiäisten pitäisi olla isovanhempien puolelta samanarvoisia. Jokainen saa tietenkin itse ajatella mitä katsoo parhaaksi ja arvostaa ristiäisiä pappeineen, mutta koska kyse on lastenlapsista, olisi isovanhempien oltava tasapuolisia (ja onhan siinä kyse myös heidän omista lapsistaan, joiden suhteen olisi myös olla tasapuolinen).
Tyttäremme sai nimensä nimiäisissään, jossa kerroimme nimen ja esittelimme lapsen kummit (ei-uskonnolliset kummit, joilla on samantyyppinen tehtävä kuin kristillisillä kummeilla, eli olla lapsen aikuinen ystävä ja maailmankatsomuksellinen tuki). Nimiäisissä ei automaattisesti ole ulkopuolista henkilöä (tosin sellaisenkin voi hankkia esim. Vapaa-ajattelija ry:n kautta), mutta voivathan vanhemmat järjestää tilaisuudesta hyvinkin juhlallisen. Kutsuimme lähisuvun ja kummit brunssille, teimme kummeille omatekoiset kummikirjat ja esittelimme lapsemme nimen (mikä perittyä, mikä laulusta, minkä keksimme itse).
Me emme ainakaan kaipaa uskonnottomiin juhliimme rahaa tai kalliita lahjoja. Pikemminkin päin vastoin. Kuluttaminen ei ole meidän juttumme, joten arvostamme eniten mahdollisimman pientä muistamista (kortti, itse tehty pieni juttu, kierrätystavara).
Mutta aika tylsää elämä olisi, jos vain Jumalaan uskovilla olisi oikeus juhlia!
Miksi pitäis saada suvun kastemekko nimiäisiin?
Ei oo totta. Säälisin koko elämän sellaista äitiä.
Nimiäisiin pukeudutaan verkkareihin ja t-paitaan niinku kyläläiset teki,koska nimiäisillä ei kuulemma ole suurta arvostusta. Ei silloin laiteta mitään mekkoja päälle jos nimi kailotetaan itse kaikille halukkaille.
Sulla on tainnut olla hauskaa tätä kirjoittaessasi! Haluaisinpa nähdä sen ihmisen, joka tulee nimiäisiin verkkareissa ja t-paidassa :)
Ei sellainen juhlaa tee paremmaksi, uskonnottomat hautajaiset olivat parempia kaikki, puhujan kanssa ja ilmankin.
Lainaus:
Voi että kun on aikuiset ihmiset kateellisia toisilleen. Tottakai äiti auttaa jos on kyse ristiäisistä. Ei nimiäiset merkkaa niin paljoa. Varmasti arvostaa ja rakastaa kasteen saanutta lasta enemmän tulevaisuudessa. piste.
Onneksi elämääni ei kuulu uskonto, jos pelkästään sen takia ISOÄIDITKIN voivat rakastaa toista lapsenlastaan enemmän kuin toista. En voi käsittää kuinka jollekin merkitsee joku hihhuliseremonia niin paljon, että unohtaa lapsen kokonaan. Jos nyt on olevinaan uskovainen, niin kai se tarkoittaa sitä, että pitäisi rakastaa kaikkia... ja varsinkin niitä syntisiä ja pakanoita, kuten Jeesus! Ainakin olen kuullut, että se Jeesus olisi ollut sellainen... Mutta tuollaista en kyllä ole IKINÄ kuullut, että mummo rakastaisi toista lapsenlastaan ENEMMÄN vain siksi että hänet on kastettu eikä toista ole.
Tottakai ristiäiset on tärkeämpi tilaisuus, on pappi ja kaikki... Nimiäisissä taisitte itse vain sen nimen kertoa, ei mitään virallista ohjelmaa ollut, kunhan vaan sukulaiset tulivat kuulemaan vauvan nimen. SE on se ero. Kerran nyt kysyit.
sukulaisia jotka pitäis joitain nimiäisiä
Vastaava kuin konfirmaation ja "prometheus-juhlien".
Ole tyytyväinen, että äitisi kunnioitti sinun tapaasi, vaikka olisi selvästi halunnut kasteen kaikille lapsenlapsilleen.
Uskonnoton EI ole sama asia kuin ei-uskova. Johan sen nyt isoäitikin nykypäivänä ymmärtää.