Saisinko tukea alkoholisti-isovanhemman käsittelyssä? Ei tarvi ottaa kantaa mun ratkaisuun.
Voimakastahtoinen paljon ja usein viinaa käyttävä isovanhempi on julistanut arvovaltakiistan siitä, voiko hän elää "normaalia elämäänsä" minun kodissani ja/ tai lapseni aikana. Käytännössä hän siis haluaa olla lapsen aikana humalassa osoittaakseen miten siitä ei koidu lapselle haittaa ja miten tiukkis ja yliherkkä olen ollut koko ikäni.
Omiin kokemuksiini pohjaten olen päättänyt että lapsille ei koidu haittaa siitäkään, vaikka he eivät tätä alkoholinkäytönmallia lapsina näekään. Olen asettanut vain yhden säännön, ei humalaa lasten aikana, mutta tiedän sitä tullaan ihan ehdointahdoin rikkomaan enimmäkseen vain osoittamaan sitä että minun mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.
Onko kokemuksia ja miten olette toimineet? Esim vierailut, juhlapyhät jne.
T. Tuore äiti
Kommentit (57)
Konkreettiset tilanteet:
tyydyn olemaan suvulleni se pahis, se joka ei sitten itse osaa ajatella miten asia on ollut, ajatelkoot mitä haluaa, selitän lyhyesti asian todellisen laidan, jos joku kysyy
kun näin toimii johdonmukaisesti aina öiset kännipuhelut ja kännissä tuleminen laantuu, olen ilmoittanut, että jos haluaa arvioni osoittaa vääräksi, voi vapaasti puhaltaa alkometriin ja jos viisari ei värähdä pyytelen anteeksi, muuten en
oma oikuttelu ja itskuilu kannattaa lopetta ja toimia aina samalla lailla rauhallisesti ja johdonmukaisesti siinä säästää itseäänkin
Pitkän välimatkan takia ei sovita yökylästä! ikinä, aina pitää olla toimiva plan B ja isovanhemmat nukkuvt hostellissa jos eivät ole täysin selvinpäin ja he tietävät sen itsekin jo etukäteen, kun ei koskaan lipsu. Jos eivät sinua kuuntele, sitä suuremmalla syyllä et voi tuollaista sopia
laukut voi tarkistaa jossain välissä ja laittaa pullot piiloon ja kieltäytyä antamasta ennen kuin ovat oven ulkopuolella lähdössä
kerran kutsuin itse poliisit hakemaan äitini kun jäi pakkaseen oven ulkopuolelle ryyppäämän ja huutamaan, kotiin pyysin viemään ja onnistuihan tuo. Toista kertaa ei ole tarvinnut.
ja sinulla on kaikki mitä tarvitset nyt.
Eivät vanhemmat määrää aikuisten lastensa tunteita, arvoja tai heidän asettamiaan rajoja. Tottakai he kapinoivat, mutta parin vuoden yhteydenpitämättömyys voi olla vapauttavaakin, suosittelen!
Jos soittaa humalassa, sanon että soita selvinpäin tai älä soita ollenkaan, ja suljen puhelimen.
Jos on humalassa kun menemme kylään, lähdemme heti pois.
Meille voi päiväseltään tulla selvinpäin, yöksi ei tarvitse jäädä. Jos tulee humalassa, käännytän pois.
Puhukoon mitä puhuu ja muut saa ajatella mitä tykkää, minun ja perheeni ei tarvitse juopottelua katsoa eikä kuunnella.
Tsemppiä ap, pidä oma linjasi.
jos humalassa tullaan älä päästä sisään.jos juopotellaan teillä aja pois tai jos niin huonoon kuntoon ovat juoneet,soits poliisit noutamaan.vetoa lastesi turvallisuuteen ja parempi ettet itse saa mitään heitteillejättö syytettä ym jos ajat huonokuntoisen pois ja sattuukin jotain. mustan maijan kyytiin vaan.kuten joku ehdottanutkin,lähestymiskieltoa.sinä olet vastuussa lapsistasi etä juopporetkuista tai muiden mielipiteistä.itse olen kasvanut perheessä jossa molemmat vanhemmat olivat juoppoja.siihen kun lisää juopot sukulaiset ja ystävät..kenenkään lapsen ei pidä pelätä kotonaan!
Varmaan on ajankohtainen monenkin perheen joulunvietossa vielä nykyäänkin, ihan asiaa. Tiukka linja, ei kai kukaan vanhempi halua että juopot pilaa joulun ei vanhemmat eikä isovanhemmat. Jokainen lapsi ansaitsee raittiin iloisen ja turvallisen joulun, pitäisi olla lapsen oikeus. Aikuisen vain pitää se ymmärtää.
Olkoon vaikka kuinka vanha, eiköhän asia ole valitettavan ajankohtainen monessakin perheessä. Itsekin huomaan joulun lähestyessä jännittäväni päivä päivältä enemmän, miten se sujuu... :( Mutta ihania, fiksuja kommentteja tähän on tullut!
Vaikka itse olenkin eri mieltä alkoholinkäytöstä lasten aikana - minusta se on ok, kunhan kukaan ei ala riitaiseksi tai juo itseään niin känniin, että alkaa hoiperrella ja sammaltaa - minusta sinulla ON oikeus laatia oman kotisi säännöt.
Ja jos niitä ei joku suostu noudattamaan, pyydät lähtemään kotiinsa ja palaamaan, kun on selvä.
Voit kysyä tuollaiselta isovanhemmalta, onko hän oikeasti sitä mieltä, että hän humalaisena voi päättää, miten toinen siihen humalaan suhtautuu. Se kun ei ole humalaisen päätettävissä. Ihan vastaavaa olisi väittää, että ihminen ylipäätään tietää ja voi sanella sen, mitä muut hänestä ajattelevat.
Voit sanoa myös, että sinulla on aivan eri tulkinta siitä, miten hänen alkoholinkäyttönsä sinua haittasi, kun olit lapsi. Että hän oli selvinpäin hyvä vanhempi, humalassa pelottava yms. Jos hän pitää sitä hysteerisenä ylitulkintana, voit palata edellisen kappaleen argumenttiin: hän ei sitä voi tietää, eikä päättää, miltä aikuisen humala lapsesta tuntuu.
Minusta lievä humaltuminen ei ole lapsesta välttämättä ollenkaan kamalaa, jos hän tietää, että siitä ei seuraa mitään kamalaa. Kerran kymmenessä vuodessa vanhemman hiprakassa näkeminen voikin olla pelottavaa, koska se on outo poikkeus normaalista. Mutta jos juhlissa on ollut tapana kilistellä, se poskien punoitus ja hiukan remakampi huumori ei välttämättä ole lapsesta kauheaa - kunhan se siis tosiaan jää siihen eikä mopo karkaa käsistä. Tämä on yksilöllistä, ja sen takia minusta ei voikaan julistaa tuollaisia yleissääntöjä, että alkoholia ei saa KUKAAN juoda lasten nähden, koska ap:n vanhemmalle (tulkitsen sen olleen hänen vanhempansa ja lapsensa isovanhempi vai oliko nyt kyse ap:n itsensä isovanhemmasta?) se ei ilmeisesti sovi.
Itse en onneksi tunne yhtään alkoholistia, en varmaan malttaisi olla kuittailematta ja kiusaamatta moisia törppöjä. Käsittämätöntä miksi jotkut haluavat olla alkoholisteja, hoitoahan löytyy jos sitä haluaa mutta alkoholistit eivät taida haluta. Ap:n tilanteen kaltaisessa tilanteessa kannattaisi aina kuvata videolla ja äänittää toilailut ja lähettää tiedosto kaikille tutuille ja sukulaisille niin saisi juoppo edes hävetä jos osaisi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2010 klo 10:08"]
Kyseinen henkilöhän ei omien sanojensa mukaan koskaan ole humalassa. Minä olen yliherkkä nalkuttava akka, joka puuttuu hänen elämäänsä. Vaikka hän on minut aikoinaan hoitanut ja ruokkinut.
Kertomukset tilanteista ovat hyvin väritettyjä. On ikävää olla virheellisten tarinoiden osallisena, varsinkin kun harvalla kuulijalla on pokkaa väittää vastaan, vaikka tietäisi tai arvaisi oikean asian laidan. Ko henkilö on suuttumisella ja ikuisella vihanpidolla uhkailulla vaientanut monet.
Ja korostan vielä, että ko henkilön suurin kiinnostus ei ole lapsenlapsessaan vaan minulle näyttämisessä. Että hän voi tehdä mitä parhaaksi näkee.
Ap.
[/quote]
Mä ihan hirveän harvoin ( jos ikinä?) olen sanonut tällä palstalla näin:
Miksi ihmeessä sinun pitäisi olla missään yhteydessä moiseen ihmiseen? Ihan oikeasti?
uskon, että elämäsi voisi olla paljon parempaa ja täydempää, jos et olisi enää missään yhteydessä moiseen tyyppiin, joka on ilmeisesti todella paljon tehnyt pahaa sinun lapsuudellesi, ja nyt haluaisi ehdoin tahdoin jatkaa samaa pahaa seuraavaan sukupolveen.
Yleisesti ottaen pidän ihmissuhteita yrittämisen arvoisena, mutta tässä tapauksessa en.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:19"]
Itse en onneksi tunne yhtään alkoholistia, en varmaan malttaisi olla kuittailematta ja kiusaamatta moisia törppöjä. Käsittämätöntä miksi jotkut haluavat olla alkoholisteja, hoitoahan löytyy jos sitä haluaa mutta alkoholistit eivät taida haluta. Ap:n tilanteen kaltaisessa tilanteessa kannattaisi aina kuvata videolla ja äänittää toilailut ja lähettää tiedosto kaikille tutuille ja sukulaisille niin saisi juoppo edes hävetä jos osaisi.
[/quote]
No, minä taas sanoisin, että sinun tyhmyytesi on käsittämätöntä.
a) hoitoa ei ole kaikille halukkaille
b) se ei toimi kaikilla, se on juuri riippuvuuden olennainen piirre, että se ei ole helposti katkaistavissa
c) vaikka se hetken auttaisikin, uudelleen retkahtaminen voi tapahtua vuosienkin jälkeen. Alkoholisti on alkoholisti lopun ikänsä.
Säännöstelet sitä viinan määrää mikä on tarjolla. Tosin siinä on se haitta, että sitten tuodaan oma pullo mukana. Mutta ei siinä muu auta..
Aikuiset ihmiset vastaavat omista teoistaan. Ei toista pysty pakottamaan olemaan raittiin. Jokainen valitsee oman tiensä ja sen mukanaan tuoman seuran ja elämän.
Suojele itseäsi ja lapsiasi.Kaikki muu on toissijaista. Teidän kotona noudatetaan teidän sääntöjänne. Piste.
Mitä sillä on väliä jos saat siitä hyvästä niuhon leiman otsaasi. Tiedät olevasi oikeassa. Jatka siis omaa elämääsi, omilla säännöilläsi. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Rauhallista joulua ja entistä parempaa uutta vuotta sinulle ja lapsillesi.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 14:19"]
[/quote]
No, minä taas sanoisin, että sinun tyhmyytesi on käsittämätöntä.
a) hoitoa ei ole kaikille halukkaille
b) se ei toimi kaikilla, se on juuri riippuvuuden olennainen piirre, että se ei ole helposti katkaistavissa
c) vaikka se hetken auttaisikin, uudelleen retkahtaminen voi tapahtua vuosienkin jälkeen. Alkoholisti on alkoholisti lopun ikänsä.
[/quote]
En ole tyhmä. Jos alkoholisti ei tahdo olla alkoholisti eikä tahdo juoda enää koskaan niin kyllähän sellainen ihminen kykeneen lopettamaan. Jos taas alkoholisti ajattelee ettei hänen juomisensa ketään haittaa ja ei oikeastaan ole ongelmatapaus lainkaan ja hakee apua vain hiljentääkseen läheisensä niin tottakai juominen jatkuu. Alkoholistiksi ei voi myöskään tulla jos ei koskaan ota sitä ensimmäistäkään känniä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2010 klo 10:41"]
Toivoisin että te kaikki olisitte sukuani. Tiedän tapauksia, joissa juoppo on pantu joukkovoiman painostuksella kuriin, mutta tässä se suuri yleisö vaan passiivisesti pistää lisää höyryä pannuun. Koska kukaan ei ole kanssani samaa mieltä, on yksittäine mielipiteeni aina jäänyt paitsioon. Kyse on myös paljolti vallankäytöstä, kuka saa olla oikeassa ja kuka tottelee ketäkin. Lapset kun eivät määrää vanhempien alkoholinkäyttöä.
Ap
[/quote]
Kaikkiin juoppoihin ei tehoa mikään "joukkovoima" tai painostus. He vaan juovat ja piste.
Sinä et voi määrätä, juoko se juova henkilö vai ei - se on hänen päätöksensä. Sinä voit kuitenkin päättää, oletko tekemisissä silloin, kun hän on humalassa. SInulla on oikeus (ja kun lapsia on kuviossa niin myös velvollisuus) sanoa, että et halua olla tekemisissä silloin, kun hän on humalassa.
Jos humalainen tulee kotiovellesi, voit sanoa ystävällisesti, että et halua häntä nyt kylään, koska hän on juonut. Ja vedät oven kiinni. Se mitä hän kertoo sukulaisille ja tutuille, on ihan yhden tekevää. Lähipiiri todennäköisesti tietää alkoholiongelmasta, vaikka siitä ei avoimesti puhuttaisi. Jos tämä ihminen jää oven taakse riehumaan ja tilanne ei laukea, voit soittaa poliisit. Tiedän, että se ei ole helppoa, jos kyseessä on oma vanhempi, mutta joskus on tehtävä ikäviäkin asioita.
Jos kerran mikään yökyläily ei onnistu ja toistuvasti tämä ihminen kuitenkin alkaa juomaan ja selvästi ei pysty olemaan juomatta, niin silloin ei kannata edes suunnitella mitään yökyläilyjä. Tiedän, että läheisenä sitä aina odottaa, että ehkä tämä juhla/joulu/tilaisuus olisi sellainen, että kerrankin se olisi selvin päin. Ei ole. Ei pysty. Älä edes mieti sellaisia vaihtoehtoja, että olisitte yön samassa paikassa.
Henkilö saa suuttua ja puhua selän takan mitä vaan. Se ei ole kivaa, mutta kestät kyllä. Sun täytyy huolehtia omasta hyvinvoinnistasi ja lapsistasi. Yhteydenpito väistämättä varmasti vähenee ja se on ikävää, mutta tällaisessa tilanteessa sitä ei voi estää.
Voimia!
minkä luin joskus.
Mutta siinä oli juuri tästä, että lapsen ei anneta tuntea tunteitaan vaan väitetään niitä vääriksi.
Tyypillistä alkoholiperheessä, että vähätellään lapsen pelkoa, koska mehän vain otetaan hiukan hyvää ruokajuomaa. Raskas työ vaatii raskaat huvit, kyllä sinun täytyy ymmärtää.
Jos pelkäsit niin sinulle sanottiin, että et voi pelätä, koska enhän sinua lyö. Vain äitiäsi.
Näin mitätöidään lapsen tunteet ja vähätellään se pelko, mitä lapsi kokee. Lapsi kokee huonoa omaatuntoa tunteistaan ja oppii tunnottomaksi ja jopa epäilemään omia tunteitaan.
Tällainen aikuinen ei tiedä, mikä tunne on oikea ja väärä ja oppii jopa ironisoimaan omia tunteitaan ja tuskiaan.
Sinulla on oikeus olla vihainen, oikeus pelätä. Sinun ei tarvitse hyväksyä sitä, mitä sinulle tehtiin lapsena.
Aikuinen ihminen lähtee sellaisen luota, jota pelkää. Mutta lapselta odotetaan täyttä rakkautta ja lojaalisuutta vanhempaa kohtaan, joka käyttäytyy paskasti.
Väitetään, että lapsi on yliherkkä jos kärsii vanhempien alkoholinkäytöstä. Vanhemmat siirtävät oman syyllisyydentunteen lapseen ja saavat näin oikeutuksen ja hyvän omantunnon. Lapsen vika kun ei ymmärrä.
Sinulla on oikeus tuntea vihaa, katkeruutta ja inhota vanhempiesi alkoholinkäyttöä. Ne ovat oikeita tunteita.
Älä koe häpeää tunteistasi. Sinun ei tarvitse enää perustella aikuisena niitä kenellekään.
t. se, joka jo aiemmin kirjoitti samasta aiheesta. Sinun lapsesi on tärkeämpi kuin vanhempiesi loukkaantuminen.