Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katetroinnista ehkä pysyvä haitta! Eikös se ole hoitovirhe!

Vierailija
08.04.2010 |

Synnytyksessä minut katetroitiin 2 kertaa ja en edes nähnyt että se kätilö olisi toista katetria ottanut..liekkös samalla katetrilla sitten... kaksi antibioottikuuria vetäisin tämän jälkeen kun joku bakteeri oli virtsaputkessa, mutta paineen tunne klitoriksen kohdilla, sivuilla ja yläpuolella ei vaan loppunut.

Rakko kun täyttyy niin todella nopeasti tulee lähdettyä pöntölle kun alkaa sattumaan pidättäminen ja lisäksi suihkussa alapäätä pestessä "juilaisee" todella kipeästi.

Tutkivat lääkärissä ja väittivät kiven kovaa johtuvan synnytyksestä koska ultrassa ei näyttänyt olevan mitään poikkeavaa. Eilen sitten jälkitarkastuksessa kävin ja neuvolatäti sanoi että katetroinnista johtuvaa koska kipu on virtsaputken ympärillä/kohdilla.

Joku hermo kuulema voinut vaurioitua.. tämäkö vaiva jäi sitten loppu elämäksi? Kai tästä nyt voi valittaa jonnekin? Mies sanoi että hoitovirhe!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onneksi en suostunut kätilön ehdottamaan katetrointiin esikoisen synnytyksen jälkeen! Silloin ajattelin vain, että mua ei tökitä ja ronkita enää yhtään...

Vierailija
22/45 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemaan korvauksia hoitovirheestä..En ole epäempaattinen, mutta olen sairaalassa sosiaalityöntekijänä ollut ja opiskelen julkisoikeutta, lääkintäoikeuden linjalla.

Samoin tuo spinaalipuudutuksen jälkeinen päänsärky, ei sekään ole hoitovirhe. Ei sekään, että minulle on tehty useampi polvileikkaus ja että jalka on osin tunnoton..leikkauksissa tupppaa hermoja aina katkeilemaan. Hieman realismia noihin hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kirurgi itse tulee kertomaan potilaalle, että tästä nyt voisi tehdä hoitovirheilmoituksen. Siis silloin kun oikeesti on käynyt joku virhe. Ei th-henkilöstö näistä itse mitään menetä, vaan oikeasti toivoo, että potilaalle korvataan se jos jotain palutumatonta, toimenpiteeseen kuulumatonta on tapahtunut.

Ja ap:n tapauksessahan näin ei ole käynyt.

Vierailija
24/45 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se ole hoitovirhe. Hoitovirheestä voisi puhua, jos esim katetroimattomuss olisi aiheuttanut jotain komplikaatioita. Aika usein tuo katetri kyllä hierää virtsaputkea, jolloin siitä saatta aaiheutua jälkikäteen kirvelyä ja vaivaa. Aika moni voi saada vielä sen infektion, vaikka kuinka aseptisesti koitettaisiin työskennellä. Ja jos kiireessä joudutaan katetroimaan.. on se infektio kuitenkin pienempi paha. Minusta tuo herkoma vaurioituminen katetroinnin vuoksi tuntu uaika kaukaa haetulta... tosin vaikka tätä työkokemusta onkin yli 10 vuotta.. niin en minäkään kaikkea tiedä ;)

Tuo tiheävirtsaisuus katetroinnin jälkeen, samoin kuin raskauden/ synnytyksen jälkeen on aika tavallista myös. Ei sitä voi varmaksi sanoa kummasta johtuisi.

Niin.. ennemmin voisin kuvitella että virtsaputk iolisi hiretynyt ja ärtynyt. Tai sitten siellä on vielä infektio päällänsä. Tuo alapää on kaikkineen aika infektioherkkä synnytyksen jälkeen.

Toivottavasti kuitenkin saat avun vaivaan, ei varmasti ole kivaa! Ja jos sinusta nyt kuitenkin tuntuu sitlä että kyseessä olisi hoitovirhe, voit aina ottaa yhteyttä sairaalasi potilasasiamieheen, ja hänen tuellaan käydä asiaan liittyvät paperit läpi. Hoitovirheasiat vaan ei ole kovin yksinkertaisia.. niihin pitää löytyä selkeät merkit että jokin esim matetroinnissa on mennyt pieleen, tai tilanteessa on ollut jotain mikä asiaan olisi voinut vaikuttaa. Ja että ko tilanteessa tällainen ylipäätään olisi ollut mahdollista.

Vierailija
25/45 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemaan korvauksia hoitovirheestä..En ole epäempaattinen, mutta olen sairaalassa sosiaalityöntekijänä ollut ja opiskelen julkisoikeutta, lääkintäoikeuden linjalla.

Samoin tuo spinaalipuudutuksen jälkeinen päänsärky, ei sekään ole hoitovirhe. Ei sekään, että minulle on tehty useampi polvileikkaus ja että jalka on osin tunnoton..leikkauksissa tupppaa hermoja aina katkeilemaan. Hieman realismia noihin hommiin.

Jos alapäässä tuntuu useamman kerran päivässä vihlaisu vielä kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen, kannattaa ehdottomasti nostaa oikeusjuttu pysyvästä invaliditeetista! Korvaussumma ehdottomasti vähintään 100 000 euroa! Älä myy itseäsi liian halvalla, ap!

Vierailija
26/45 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisen pienet murheet sulla. Jos sun suurin murhe synnytyksestä toipumisessa jälkitarkastuksen kohdalla on siinä, että alapäätä pestessä vihlaisee, niin aika hienosti on asiat. Koettaisit iloita terveestä(?) lapsestasi sen sijaan että ahdistuisit itse kehittelemistäsi kuvitelmistasi. Jos se ei onnistu, niin kannattaa varmasti varata aika lääkäriin ja kertoa siellä ahdistuksestasi.

Joo no jos vaan suihkutellessa tuo vaiva olisi niin en valittelisi, mutta joka päivä kun rakko alkaa täyttyä tulee paineen tunne ja pissatessa tuntuu samalla siltä kuin sisältä tulisi pissan mukana ulos muutakin ja se sattuu ei kirvele vaan nimenomaan sattuu! Aina vaan odottaa seuraavaa kusikertaa millainen kokemus se lie!

Minä kyllä iloitsen joka hetki pienestä nyytistä, mutta kyllä tämä joka päiväinen vaiva alkaa ottamaan päähän, koska siihen ei särkylääkkeetkään auta. Pitää kuulema katsella vielä muutama kuukausi ja sen jälkeen mennä lääkäriin jos vaiva jatkuu.. nyt vaiva kestänytkin kohta sen 3kk ja aikaslailla samalta näyttää jatkuvankin.

AP

Vierailija
27/45 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 viikkoa synnytyksen jälkeen alapäässä tuntuu pestessä vihlaisu = "ehkä pysyvä haitta" :D

Vierailija
28/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kudoksissa vielä heikkous todettu kaikkialla. Eräs syndrooma. Ei tullut katetroinnista mitään ongelmaa. Kyllä ap:n kannattaisi kysyä hoitovirheestä mielestäni.

Vierailija
29/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin siinä käy, kun luonnolliseen synnytyksen kulkuun kaikin keinoin puututaan. Saitko jonkun puudutuksen joka vei jalat alta niin, ettet itse pystynyt käydä vessassa? Itse olen 3 kertaa synnyttänyt ilman mitään puudutuksia, ei ole ollut tarvetta katetroimiseenkaan. Kerran kyllä eräs todella töykeä kätilö uhkaili katetroida väkisin, kun en käynyt vessassa-ei ollut hätä koska olin juuri käynyt ennen kätilöjen vuoron vaihtumista! Jouduin siis käydä vessassa turhaan, ja velehdella että pissa tuli. Ei kyllä mitenkään hauskaa:( Näin kättärillä. Pitäkää kiinni oikeuksistanne!

Kas kun katetrointia ei itse aia pysty päättämään tai jättämään pois. Minäkin synnytin ilman kivinlievitystä, täysin luomusti alateitse. Valitettavasti vain sain synnytyksessa sisäisen verenvuoden ja jouduin isoon leikkaukseen synnytyksen jälkeen. Siinä ei kauheasti kysellä, että ottaako rouva katetrin vai ei kun hengestä on kyse. Ja parempi vaihtoehto se katetri kuin märkä sänky.

Katetrointi meni minulla ok vaikka katetri oli parisen vuorokautta - hoitajat olivat vain todella tarkkana, poiston jälkeen käy säännöllisesti pissalla vaikka ei hätä olisikaan.

Vierailija
30/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lopetat pulinat täällä ja lakkaat kuuntelemasta näitä, jotka ei tiedä mistään mitään. Otat yhteyttä potilasasiamieheen, joka neuvoo tästä eteenpäin sua.

Vierailija
31/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetrointi tehdään jos tilanne sen vaatii. Tiedän tapauksia jossa katetroimatta jättäminen on johtanut suuriin ongelmiin ja pysyviin haittoihin.

Vierailija
32/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on kai gynekologi/ hoitoalan ihminen???

Hoitovirhe my ass!

Vierailija
33/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla onkin siellä vielä tulehdus. Tuskin tuo nyt loppuelämän vaiva on, pysyvää haittaa arvioidaan sitten jokusen vuoden päästä kun kaikki hoitokeinot on käytetty. Toisekseen voi olla tosi vaikeaa todistaa hoitovirheeksi ja nimenomaan katetroinnista johtuvaksi.

Vierailija
34/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin siinä käy, kun luonnolliseen synnytyksen kulkuun kaikin keinoin puututaan. Saitko jonkun puudutuksen joka vei jalat alta niin, ettet itse pystynyt käydä vessassa?

Itse olen 3 kertaa synnyttänyt ilman mitään puudutuksia, ei ole ollut tarvetta katetroimiseenkaan. Kerran kyllä eräs todella töykeä kätilö uhkaili katetroida väkisin, kun en käynyt vessassa-ei ollut hätä koska olin juuri käynyt ennen kätilöjen vuoron vaihtumista! Jouduin siis käydä vessassa turhaan, ja velehdella että pissa tuli. Ei kyllä mitenkään hauskaa:( Näin kättärillä.

Pitäkää kiinni oikeuksistanne!

Vierailija
35/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut virtsannut liki kahteen päivään, kun vauva painoi niin, ettei mitään tullut. Sitten sitä tulikin 1,8 litraa.

Minulle tehtiin kiireellinen sektio sitten, koska vauva oli juuttunut kiinni, väärä tarjonta.

Minulle tuli virtsatulehdus jo sairaalassa (mulla oli kaksi jo raskausaiakan, ja varmaan 30 sitä ennen elämässäni). Tulehdus jatkui pitkään, mutta parani lopulta, vaikka haamukipua olikin senkin jälkeen, kun virtsatulehdus oli ohi (n 4 viikkoa kesti). Sen jälkeen tilanne normalisoitua, ajan myötä.

Sun ongelman on yhtä hyvin voinut aiheuttaa raskaus ja synnytys. Toki virtsatiehyyt vois tutkia.

Vierailija
36/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä vaan asiaa, kun olet saanut kahdenlaista tietoa. Ehkä valitus kannattaa tehdä. Tsemmpiä ja pää pystyyn! Toiset ei ymmärrä, jos ei ole oma terveys saanut koskaan kärsiä. Voi osua hoitovirhe kenen kohdalle vaan..

Vierailija
37/45 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetrin poiston jälkeen ei ollut tulehdus oireita, mutta peseminen vedellä sattui useamman kuukauden. Päättelin, että katetrista on tullut jonkinlainen haava tms. Vaiva parani kuitenkin itsestään.

Katetroinen jälkeen tulehdukset on täysin normaaleja, vaikka kaikki olisi tehty oikein. Vaivasi kuulostaa kuitenkin ikävältä. Kannattaa ehkä viedä vielä pissanäyte, jos tulehdus ei olekaan parantunut.

Vierailija
38/45 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on vastaus. Ei tarvitse olla gynegologi tajutakseen asioita. Taidat kuulua niihin joille lääkärit ovat jumalia, mutta voin kokemiksesta kertoa, että he ovat erehtyväisiä ja usein jopa erittäin rajoittuneita aivotoiminnaltaan.

Vierailija
39/45 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen se virtsakatetri on lapsesi päähän verrattuna?

Katetrin läpimitta on 5-6 mm, lapsesi pään noin 10 cm. Katetri on pehmeää taipuisaa muovia ja työnnetään virtsarakkoon virtsaputkea pitkin. Jos virtsa tuli ulos, se oli oikeassa paikassa. Jonkun naarmun se voi toki limakalvoon tehdä, mutta ne paranevat muutamassa päivässä. Mitään hermoja vaurioittamaan katetri ei virtsaputkesta pääse.

Limakalvolla on aina bakteereja, vaikka niitä kuinka yritettäisiin pestä pois. Ihan sinun omia bakteerejasi, ja katetroitaessa ne voivat joutua rakkoon ja aiheuttaa tulehduksen.

Tulehduksen jälkeen voi rakkoon jäädä joksikin aikaa yliaktiivisuutta, loppuu ajan kanssa. Paljon todennäköisempää on että itse synnytys on velttouttanut lantionpohjaa ja painanut niitä hermoja. Tämän varmaan itsekin ymmärrät, kun vähän vertailet sen katetrin ja lapsen pään kokoa.

Ja siihen, että joku käyttäisi samaa katetria kaksi kertaa: ei tietenkään, hyi, kuka nyt toisen ihmisen virtsaisen katetrin käsiinsä uudelleen kaivaisi!

Vierailija
40/45 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä katetroitu sen aikana. Jos en mene vessaan heti kun hädän tunne tulee, valuu housuun "yli äyrään". Ei ole hoitovirhe, vaan elämää, jossa joskus sattuu käymään näin.

Voisko ap sulla olla virtsakiviä? Ne ei aina näy ultrassa.

T: sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän