Katetroinnista ehkä pysyvä haitta! Eikös se ole hoitovirhe!
Synnytyksessä minut katetroitiin 2 kertaa ja en edes nähnyt että se kätilö olisi toista katetria ottanut..liekkös samalla katetrilla sitten... kaksi antibioottikuuria vetäisin tämän jälkeen kun joku bakteeri oli virtsaputkessa, mutta paineen tunne klitoriksen kohdilla, sivuilla ja yläpuolella ei vaan loppunut.
Rakko kun täyttyy niin todella nopeasti tulee lähdettyä pöntölle kun alkaa sattumaan pidättäminen ja lisäksi suihkussa alapäätä pestessä "juilaisee" todella kipeästi.
Tutkivat lääkärissä ja väittivät kiven kovaa johtuvan synnytyksestä koska ultrassa ei näyttänyt olevan mitään poikkeavaa. Eilen sitten jälkitarkastuksessa kävin ja neuvolatäti sanoi että katetroinnista johtuvaa koska kipu on virtsaputken ympärillä/kohdilla.
Joku hermo kuulema voinut vaurioitua.. tämäkö vaiva jäi sitten loppu elämäksi? Kai tästä nyt voi valittaa jonnekin? Mies sanoi että hoitovirhe!
Kommentit (45)
ei kyllä naiselle, jolla on normaali anatomia, mitään haittoja aiheuta. Sen sijaan katetrointi voi johtaa virtsatietulehdukseen, joka puolestaan voi johtaa kuvailemiisi oireisiin ja virtsarakon yliaktiivisuuteen. Ennemmin oireiden taustalta epäilen kyllä raskautta ja synnytystä. Urologille kannattaa mennä vielä vaivoja valittamaan niin tuleepa sitten virtsatieperäiset syyt poissuljetuksi, mutta TUSKIN on katetroinnin aiheuttama potilasvahinko. Ellei sitten ilman geeliä puutarhaletkulla ole katetrointia suoritettu.
Minut katetroitiin synnytyksessä, koska en saanut nousta ylös sängystä napanuoran ulosluiskahduksen takia (kalvot puhkaistiin ja lapsi ei ollut ollenkaan "kiinnittynyt" tai "laskeutunut"). Katetrointi sinänsä meni hyvin, mutta minulle jäi myös ihmeellisiä kiputuntemuksia. Oma gyneni ei osannut asiaa selittää, en itse ajatellutkaan että se voisi johtua katetroinnista mutta nyt kun luin tekstisi aloin miettiä että jos se onkin sitä!
Itselläni on jotenkin "rengasmaista" kipua virtsaputken suun/klitoriksen alueella, hyvin vaikea selittää, ihan kuin jokin kiristäisi. Tuo että kuvailit että juilii kun pidättää virstaa sopii tosi hyvin kuvaukseksi myös minun vaivoihini! Nimenomaan kun pidättää juuri silloin kun pissa on tulossa tai kesken virtsasuihkun.
Otankin tämän puheeksi seuraavalla gynekäynnillä!!
jotenkin näköjään rivit hyppi silmissä, sulla se juiliminen olikin pestessä. Sori!
että sama rengasmainen kipu tuntuu kun jumppaa lantiopohjalihaksia ja niiden jumppaaminen onkin jäänyt aika vähille. Synnytyksestä on nyt 2 vuotta aikaa.
14
ekassa tekstissäni piti lukea etten saanut nousta napanuoran ulosluiskahduksen RISKIN takia, ei se sentään ollut ulos luiskahtanut.
14 poistuu nyt takavasemmalle sekoilemisineen
ei noita tuntemuksia miksikään hoitovirheeksi lasketa. Veikkaisin kyllä synnytyksestä johtuviksi.
ekalla kerralla pyysin, kun tiesin että pissattaa mutta kun ei tullut mitään ulos, vauva oli jo niin alhaalla, että painoi. Lopussa tarvittiin pari imuvetoa, ja silloin katetroidaan aina ennen imukupin käyttöä.
Virtsaputkessa oli sellaista vihlontaa ja pistelyä parisen kuukautta synnytyksen jälkeen, mutta niin sanoivat kaikki muutkin katetroinnissa olleet, ja ohihan se meni.
kyllä ymmärrä miten kertakatetroinnilla voisi saada mitään vahinkoa aikaan. Katetri on joustava ja se ei kyllä paikkoja voi rikkoa.
Toisekseen en usko että yksikään hoitaja katetroi kahta kertaa samalla katetrilla. Käytön jälkeen on aivan itsestään selvää, että pissainen katetri menee roskiin.
sillä jos korvausten toivossa olet tekemässä kantelua, tulet pahalle tuulelle. Perusteluissa tullaan sanomaan siten, että verrattuna siihen haittaan, mitä katetroimatta oleminen olisi aiheuttanut tuollainen MAHDOLLISESTI siitä aiheutunut vaiva tms olisi ollut paljon suurempi. Toisaalta, ei voitane olevan mahdollista osoittaa, että vaivat johtuvat siitä katetroinnista, vaikka itse niin nyt ajatteletkin, terkka on sanonut tms.
Ja muutenkin, ne hoitovahinkoina korvattavat asiat ovat hieman toista suuruusluokkaa.
Jos sun suurin murhe synnytyksestä toipumisessa jälkitarkastuksen kohdalla on siinä, että alapäätä pestessä vihlaisee, niin aika hienosti on asiat. Koettaisit iloita terveestä(?) lapsestasi sen sijaan että ahdistuisit itse kehittelemistäsi kuvitelmistasi. Jos se ei onnistu, niin kannattaa varmasti varata aika lääkäriin ja kertoa siellä ahdistuksestasi.
mutta olivat sitten menneet katetroimaan minut kun olin nukutettuna kun kursivat kolmannen asteen repeämiä kasaan.
Mutta olihan se toki potilaan vika kun en pitänyt kiinni oikeuksistani ja erityisesti kun en osannut synnyttää niin hienosti kuin sinä.
Noin siinä käy, kun luonnolliseen synnytyksen kulkuun kaikin keinoin puututaan. Saitko jonkun puudutuksen joka vei jalat alta niin, ettet itse pystynyt käydä vessassa?
Itse olen 3 kertaa synnyttänyt ilman mitään puudutuksia, ei ole ollut tarvetta katetroimiseenkaan. Kerran kyllä eräs todella töykeä kätilö uhkaili katetroida väkisin, kun en käynyt vessassa-ei ollut hätä koska olin juuri käynyt ennen kätilöjen vuoron vaihtumista! Jouduin siis käydä vessassa turhaan, ja velehdella että pissa tuli. Ei kyllä mitenkään hauskaa:( Näin kättärillä.
Pitäkää kiinni oikeuksistanne!
Tästä just sen näkee, että kyllä on ihmisillä sympatiat vähissä toisen sairautta / tilaa / kipuja kohtaan - oma napa on ainoastaan se, joka kiinnostaa. Eikä omakohtaista kokemusta hoitovirheestä aiheutuvasta haitasta (ilmeisesti!) ole?
Itselleni kävi kolmannen synnytyksessä tammikuun lopussa niin, että anestesialääkäri pisti epiduraalin liian syvälle selkärankaani, sain jumalattoman postspinaali päänsäryn kumppanikseni, jota on sittemmin koitettu paikkailla kolmeen eri otteeseen. Huonoa tuuria on ollut matkassa ihan hirveästi; ensimmäiset kaksi paikkaa onnistuivat, mutta eivät vieneet särkyjä pois lopullisesti. Kolmannen paikan laiton yhteydessä päänsärky meni vaan pahempaan suuntaan - todennäköisesti siinäkin kohden mua hoidettiin terveyteni kustannuksella.
Tavallisesta alatiesynnytyksestä johtuen siis mun kohdalleni on osunut 2 pahaa hoitovirhettä, ja nyt olen edelleen kipeä. Vauva on ihana, joo ja hänestä täällä parhaan kyvyn mukaan nautitaan, mutta mukaan on tullut vahvasti myös kuoleman pelko tämän kaiken kivun ja säryn seurauksena. Terveydenhuoltokoneisto on mulle ainakin maksanut terveyden, eikä sitä saa millään takaisin.
Ap:lle tsemppiä! Toivottavasti mun kokemukseni toi tilanteeseesi edes rahtusen lohtua; meitä on muitakin.
Sellaista vaan sattuu, noi puudutukset kun on niin millimetreistä kiinni. Ikävää tietysti sille jolle sattuu, mutta ei niistä mitään valitusta kannata lähteä tekemään.
tuntuu pestessä vihlaisu = "ehkä pysyvä haitta" :D
Tästä just sen näkee, että kyllä on ihmisillä sympatiat vähissä toisen sairautta / tilaa / kipuja kohtaan - oma napa on ainoastaan se, joka kiinnostaa. Eikä omakohtaista kokemusta hoitovirheestä aiheutuvasta haitasta (ilmeisesti!) ole?
Itselleni kävi kolmannen synnytyksessä tammikuun lopussa niin, että anestesialääkäri pisti epiduraalin liian syvälle selkärankaani, sain jumalattoman postspinaali päänsäryn kumppanikseni, jota on sittemmin koitettu paikkailla kolmeen eri otteeseen. Huonoa tuuria on ollut matkassa ihan hirveästi; ensimmäiset kaksi paikkaa onnistuivat, mutta eivät vieneet särkyjä pois lopullisesti. Kolmannen paikan laiton yhteydessä päänsärky meni vaan pahempaan suuntaan - todennäköisesti siinäkin kohden mua hoidettiin terveyteni kustannuksella.
Tavallisesta alatiesynnytyksestä johtuen siis mun kohdalleni on osunut 2 pahaa hoitovirhettä, ja nyt olen edelleen kipeä. Vauva on ihana, joo ja hänestä täällä parhaan kyvyn mukaan nautitaan, mutta mukaan on tullut vahvasti myös kuoleman pelko tämän kaiken kivun ja säryn seurauksena. Terveydenhuoltokoneisto on mulle ainakin maksanut terveyden, eikä sitä saa millään takaisin.
Ap:lle tsemppiä! Toivottavasti mun kokemukseni toi tilanteeseesi edes rahtusen lohtua; meitä on muitakin.
Jouduttiin katetroimaan ja samaa kipua kun sulla..
Odottelen että kipu joskus häipyis..
Noin siinä käy, kun luonnolliseen synnytyksen kulkuun kaikin keinoin puututaan. Saitko jonkun puudutuksen joka vei jalat alta niin, ettet itse pystynyt käydä vessassa?
Itse olen 3 kertaa synnyttänyt ilman mitään puudutuksia, ei ole ollut tarvetta katetroimiseenkaan. Kerran kyllä eräs todella töykeä kätilö uhkaili katetroida väkisin, kun en käynyt vessassa-ei ollut hätä koska olin juuri käynyt ennen kätilöjen vuoron vaihtumista! Jouduin siis käydä vessassa turhaan, ja velehdella että pissa tuli. Ei kyllä mitenkään hauskaa:( Näin kättärillä.
Pitäkää kiinni oikeuksistanne!
että olet sitten ärsyttävän oloinen ihminen..
ja mulla vieläkin vatsamakkarat roikkuu. Paljonkohan tällä vaivalla tienais.
tv. mun mies
Synnytyksessä minut katetroitiin 2 kertaa ja en edes nähnyt että se kätilö olisi toista katetria ottanut..liekkös samalla katetrilla sitten...
Kätilön on ehdottomasti esiteltävä potilaalle käyttämänsä katetrit! Törkeää ihmisarvon polkemista tuollainen!
Itse nimenomaan olen ollut kans sitä mieltä että se ois katetroinnista johtuvaa kun kipu nimenomaan on tuolla alueella. Olen vienyt pissanäytteen ja puhdasta näyttää eli mitään tulehdusta ei ole. Ultrattu on ja ei mitään poikkeavaa näy, mutta tuntuu kyllä!
En itse siitä katetroinnista päättänyt. Kysyi kätilö millon olen vessassa käynyt ja vaikka siitä ei pitkä aika ollut niin sanoi että voi tulla pissat pöydälle joten katetroi sitten kahdesti. Enkä olisi uskonut että mitään tällaista siitä tulee. Seksielämää haittaa aikalailla :/
AP