Onko kenellekään teistä käynyt niin, ettei olekaan ehtinyt hakea lasta hoidosta?
Siis ennen päiväkodin sulkeutumista? Tai onko muita, joilla edes joskus on stressiä asiasta? Sekä minulla että miehellä on työ, jossa vaaditaan ajallisesti joustoa. Periaatteessa työaika loppuu klo: 16, mutta tarpeen mukaan pitäisi pystyä joustamaan tästä ja kun työmatkaan menee pk-seudulla 40 min/suunta ja jos tulee puolen tunnin viivästys niin se olikin sitten siinä... :( Miehelläni on paljonkin päiviä ettei voi hakea ja jos mulla tulee sitten tuollainen viivästys niin... :( Ahdistus.
Kommentit (33)
Ainakin tuo, että hanki varahakija. Jos varahakijat asuu 40km päässä, niin miten ne ehtii hakemaan lapsen tuosta vaan? Meillä ei ainakaan ole ihan lähellä ketään varahakijaa.
Meillä tosin on ratkaistu asia niin, että minä teen lyhyempää työpäivää ja päiväni päättyvät klo 15. Ja minulle siis kuuluu lasten pääasiallinen vienti ja haku. Jos olisin normipäivän töissä eli klo 16 saakka, niin en aina ehtisi lapsia hakemaan hoidosta klo 17 mennessä. Meillä tosin päiväkoti on auki 17.30 saakka tarpeen vaatiessa.
Täällä pk-seudulla noi työmatkat on monella todella haasteellisia. Ja kun se jokin liikenneonnettomuus tms. sattuu juuri omalle työmatkalle, niin siinä sitä sitten ollaan auttamattomasti myöhässä. Ja usein riittä pelkkä huono sääkin hidastamaan työmatkaa.
Itse uskon, että on työpaikkoja joissa on vaikea lähteä aina klo 16 viimeistään. Mieheni työ on juuri sellaista, siksi minä tosiaan teen lyhyempää työpäivää, jotta selvitään tästä arjesta.
ei voi käydä- hanki varahakija ettei lastensuojelu hae lastasi tai laita lapsi ilta- tai ympärivrk päiväkotiin
Yksinkertaiosesti juttele siellä päiväkodissa miten menetellään jos myöhästyy syystä tai toisesta. Useimmissa päiväkodeissa on aina joustovaraa sellainen 30 min yksittäisiä tapauksia varten - tämä ei tietenkään ole tekosyy myöhästyä sieltä tyyliin ikinä, hoitajillakin on elämä.
Meillä on suoraan sanottu, että aina voidaan joustaa ja sopia ja jos tulee jotain yllättävää niin soitto riittää. Tämä on henkisesti huojentavaa.
En tajua millaisen varahakijan saa paikalle tilanteessa, että juna jämähtää jonnekin ja tajuat myöhästyväsi esim. 10 minuuttia.
Varahakija on toki edellytyskin, mutta kun ei ole sukua ja läheisiä samassa kaupungissa, on varahakija lähinnä sellaisia tapauksia varten, että vanhemmille tapahtuu jotain eikä lasta pystytä hakemaan koko iltana. Ei niille listoille voi laittaa jokaista naapuruston kotiäitiä tai eläkeläistä, jonka saa salamannopeasti sen 5-10 min varalta hakemaan lapsen. Meillä ei ainakaan lasta anneta kenellekään mulle kuin listalla mainitulle varahakijalle.
Ja silloin järjestän aina niin, että joku muu hakee lapsen tarhasta. Muuna aikana sanon kyllä esimiehelle ihan suoraan, että lapsi pitää hakea jatketaan huomenna. Ei ne työt tekemällä lopu, teillä on aika ahdistavia asenteita.
nyt en ehdi pistää sitä kiireellistä röntgenlähetettä enää, joten ehkä tämä potilas kuvataankin vasta huomenna, ok...? Tai että josko vien nuo paperit verensiirtoa varten sitten huomenna, ai mitä onko se myöhästä silloin? Mullakin työaika 16 saakka ja tässä on joustoa, mutta jonkun on oltava aina se joka on tarvittaessa vähän pidempään. Jos muu porukka on lähtenyt sinä päivänä 15.30 mennessä niin silloin se olen minä. Ja kyllä, kaikkien on oltava vuorollaan se joka sinne 16..-> noin saakka päivystää. Klo 16 saakka voi vielä tuoda töitä ja jos on pidempi työ niin voi tosiaan venyä niin että on tiukkaa ehtimisen kanssa.
"Naurattaa nää kommentit Ainakin tuo, että hanki varahakija."
Mitä hauskaa siinä on? Ei sen varahakijan tarvitse olla sukulainen tai mummo. Se voi olla vaikka naapurissa asuva kotiäiti tai toisen perheen äiti, jolla on lapset samassa päiväkodissa. Minä ainakin voisin samalla hakea naapurin lapsen päiväkodista, kun haen omani, jos siitä olisi sovittu. Mitä vaivaa tuosta olisi? Olisipahan omalle lapselleni leikkiseuraa illalla.
ei ole yhtään eläkkeellä olevaa tuttua/sukulaista eikä just nyt myöskään ketään kotona lasten kanssa. Pahimmassa tapauksessa siis periaatteessa VOISI tulla tilanne että itse jumittaisin esim. liikenneonnettomuuden takia (jos olisin se jonka pitää hakea), mies olisi työmatkalla ulkomailla, anoppi vuorotyössä, äitini vanhempainillassa (opettaja), isä, appi ja tämän uusi vaimo palaverissa/työmatkalla. Lapsen kummeista 2 asuu yli 100 km päässä, yksi on puolet vuodesta ulkomailla. Veljeni asuu 300 km päässä ja miehen sisko 60 km päässä.
Onneksi ei ole koskan ollut tarvetta varahakijalle, mutta on siis mahdollista ettei kukaan pääsisi hakemaan vaikka olisi varahakijatkin olemassa. Toki se olisi melkoinen sattumien summa, muttei mahdoton (käänteinen lottovoitto).
Ja kun se jokin liikenneonnettomuus tms. sattuu juuri omalle työmatkalle, niin siinä sitä sitten ollaan auttamattomasti myöhässä.
Kerran kökin pahan liikenneonnettomuuden aiheuttamassa liikenneruuhkassa toista tuntia ja myöhästyin päiväkodilta. Kun soitin päiväkotiin tädit rauhoittelivat että puolet vanhemmista on siinä samassa ruuhkassa ja että tulkaa sitten kun pääsette.
Varahakijasta ei olisi ollut iloa, koska en uskonut että ruuhkassa olisi voinut mennä niin kauan eli todellakaan en olisi soittanut kenellekään heti ensimmäisen odotteluminuutin jälkeen. Toisekseen sen varahakijan olisi pitänyt olla aivan päiväkodin vieressä, koska juuri se alueelle johtava sisääntuloväylä oli täysin tukossa.
pidemmänkin matkan päästä on meillä se tilanne ettei kukaan tarhan lapsista asu meillä päin, eikä naapurin lapset ole lähelläkään tuota meidän lapsen tarhaa.
ei ole yhtään eläkkeellä olevaa tuttua/sukulaista eikä just nyt myöskään ketään kotona lasten kanssa. Pahimmassa tapauksessa siis periaatteessa VOISI tulla tilanne että itse jumittaisin esim. liikenneonnettomuuden takia (jos olisin se jonka pitää hakea), mies olisi työmatkalla ulkomailla, anoppi vuorotyössä, äitini vanhempainillassa (opettaja), isä, appi ja tämän uusi vaimo palaverissa/työmatkalla. Lapsen kummeista 2 asuu yli 100 km päässä, yksi on puolet vuodesta ulkomailla. Veljeni asuu 300 km päässä ja miehen sisko 60 km päässä.
Onneksi ei ole koskan ollut tarvetta varahakijalle, mutta on siis mahdollista ettei kukaan pääsisi hakemaan vaikka olisi varahakijatkin olemassa. Toki se olisi melkoinen sattumien summa, muttei mahdoton (käänteinen lottovoitto).
Ja silloin järjestän aina niin, että joku muu hakee lapsen tarhasta. Muuna aikana sanon kyllä esimiehelle ihan suoraan, että lapsi pitää hakea jatketaan huomenna. Ei ne työt tekemällä lopu, teillä on aika ahdistavia asenteita.
nyt en ehdi pistää sitä kiireellistä röntgenlähetettä enää, joten ehkä tämä potilas kuvataankin vasta huomenna, ok...? Tai että josko vien nuo paperit verensiirtoa varten sitten huomenna, ai mitä onko se myöhästä silloin? Mullakin työaika 16 saakka ja tässä on joustoa, mutta jonkun on oltava aina se joka on tarvittaessa vähän pidempään. Jos muu porukka on lähtenyt sinä päivänä 15.30 mennessä niin silloin se olen minä. Ja kyllä, kaikkien on oltava vuorollaan se joka sinne 16..-> noin saakka päivystää. Klo 16 saakka voi vielä tuoda töitä ja jos on pidempi työ niin voi tosiaan venyä niin että on tiukkaa ehtimisen kanssa.
Ole puhuneet poikkeustilanteesta, ei mistään päivittäisestä käytännöstä myöhästyä. Kyllä, voin sanoa pomolle helposti että pakko lähteä enkä edes palaveeraa sisäisesti niin, etteikö palaveri jo luonnostaan loppuisi niin, että ehdin hyvissä aijoin hakea lapset. En edes lähtökohtaisesti ajattele niin, että lasten voisi antaa roikkua siellä päiväkodissa siihen hamaan sulkemiseen kunhan on siellä minuuttia vaille vaan lapsemme haetaan yleensä jo ennen neljää, koska teen lyhennettyä työaikaa.
Ainakin omat myöhästymiseni (2 kpl 5-10 min) ovat todella johtuneet poikkeuksen poikkeuksesta - ulkomaisia vieraita, todella kriittisen tärkeä neuvottelu, joku urpo alkaa jaaritella jo alussa, mutta uskot todella ehtiväsi ajoissa. Sitten vielä eteisessä aletaan puhua jostain joutavasta, jees, jees, have a nice dinner ja minuutit kuluvat. Esim. aasialaisten kanssa tuossa tilanteessa EI VOI juosta ulos hyvästelemättä vaikka joukossa olisi muitakin isäntiä.
Täsmennän, että minulla on päiväkodille 10 min ajomatka, jos kaahaan saan sen nipistettyä seitsemään, eli pystyn kyllä hallitsemaan viimeiseen asti ehtimistäni, mutta sitten käy niin etä se jaarittelija varastaa sen kriittisen 5 minuuttia ;)
itse en ainakaan haluaisi tehdä töitä tuollaisessa riistofirmassa, jossa ei ymmärretä sitä, että lapset nyt vaan on pakko hakea ajallaan. ylitöitä ei voi pakottaa tekemään eikä niitä potkuja nyt niin helposti voi antaa, että kannattaisi tuollaiseen kyykytykseen suostua. laki on työntekijän puolella.
itse tosin joustan mielelläni aina kun voin, mutta niin joustaa pomonikin AINA tarvittaessa. luottamus pelaa suuntaan ja toiseen. lapseni silti haen joka ikinen kerta ajoissa..
koska ne ananasspurkit voi odottaa kaupan takahuoneessa huomiseen tai kirjaston kirjat voi lajitella huomenna. Mutta pystytkö käsittämään että kaikki eivät työskentele esineiden parissa vaan ovat vastuussa ihmisistä!! Vai jättäisitkö sinä ihmisen pulaan että et vaan myöhästyisi päiväkodista?
mutta enemmänkin kommenttini oli osoitettu sille, joka ei ehdi hakemaan lapsiaan palaverien takia. toki ymmärrän sen, että ihmisten kanssa työskentelevät ei välttämättä voi niin vaan lähteä, mutta toki kai tekin tiedätte että työpäivä voi venyä ja olette varautuneet siihen mahdollisuuteen.
itse lähden jokaisesta palaverista niin, että ehdin lapseni hakea. (tai jos on todella tärkeä palaveri niin sitten mies hakee) en veny silloin, kun on minun hakuvuoroni. ja en ole mikään kaupan kassa vaan projektipäällikkö it-alalla, mutta putiikki ei kaadu vaikka minä en olekaan paikalla. lapset menee palaverien edelle.
sama ongelma. Tarha menee kiinni viideltä ja minä pääsen töistä neljältä. Yleensä ehdin ruuhka-aikana 16.50 päiväkodille. Mutta usein maanantaisin on enemmän ruuhkaa tai jos on tietyö matkan varrella niin se hidastaa runsaasti matkaa.
Aina on stressi päällä että efdinkö ajoissa. Varahakijaa on turha hälytellä kun en etukäteen tiedä onko tie tukossa normaalia enemmän. Ja isovanhemmat sun muut asuu yhtä kaukana kuin työpaikkani. Vuoropäiväkotia ei pienessä kylässä ole joten näillä on mentävä. Äärettömän stressaavaa!
Ei tarttee asua naapurissa. Jos kerran puoleen vuoteen myöhästyy, niin silloin varmasti tehdä vielä yhden kurvin lisää, vai kuinka?
tarha meni poikkeuksellisen aikaisin kiinni eikä mies ollut muistanut kertoa (yleensä vien lapsen oli poikkeustilanne). Ehdin paikalle 5 min ennen sulkemista.