Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kuparikierukasta ja/tai ehkäisykapselista

Vierailija
07.04.2010 |

Olen miettinyt seuraavaksi ehkäisyksi joko ehkäisykapselia tai kuparikierukkaa, nuo pillerit eivät vain ole minun juttuni. Millaisia kokemuksia teillä niistä on? Hyviä ja huonoja puolia? Kuinka pian nuo voi ottaa käyttöön synnytyksen jälkeen (toisen lapsen laskettu aika kesäkuussa)?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3 vuoden kapseli ja koko aika oli yhtä helvttiä. Painoa tuli lisää n. 30 kiloa, vuodot saatto kestää 3kk putkeen tai sit ei vuotanut 3kk ollenkaan, kohdun seinämään tuli reikä josta vuoto meni vatsaan sattui ihan törkeesti, toiseen munasarjaan tuli jotain rakkuloita joista suurimmat olivat ns."terveen" munasarjan kokoisia. Ja jo sekaisin ollut oma hormoonituotanto meni vielä sekaisemmaksi. Milloinkaan en mokomaa kenellekkään suosittele.

Vierailija
2/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluat ehkäistä raskautta. Itselläni oli, mutta niin vaan tulin raskaaksi. Eikä ole edes harvinaista. Voidaan asentaa, vaikka jälkitarkastuksessa, jos menkat alkanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdot? Miksei hormonikierukka joka miljoona kertaa parempi kuin noi.

Vierailija
4/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni ehkäisykapselia ei voi laittaa imetysaikana. Kierukan ja h-kierukan voi laittaa n 2kk synnytyksestä.

Vierailija
5/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas 5 viikon paasta, kun synnytyksesta on kulunut 3kk.

Ei oikeastaan mitaan pahaa sanottavaa. Helppo ehkaisymenetelma, ei tarvitse muistaa koko ehkaisya ja laakari snaoi etta nyt on uudet kierukat joiden teho jopa 10 vuotta.

Mulla on aika reilut menkat joka tapauksessa, joten en tieda paljonko kierukka lisasi vuotoa, mutta kestan sen, kun muuten tuo ehkaisy sopii, eika tule hormooneja kehoon.

Laakari sanoi etta odotetaan sen 3kk, koska silloin on kohtu taysin omassa raskautta edeltaneessa koossaan ja kohdun puhkoutumisriski vahentynyt.

Vierailija
6/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ehkäisykapseli voi aiheuttaa kohtuun reiän? Tarkoitako kuitenkin kierukkaa?

Vierailija
7/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ehkäisykapseli voi aiheuttaa kohtuun reiän? Tarkoitako kuitenkin kierukkaa?

Vierailija
8/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOlme vuotta kärvistelin sen kanssa ja nyt onneksi saan elää ilman sitä kapistusta. MInulle kierukka aiheutti tiputteluvuotoja, erittäin runsaita kuukautisia sekä erittäin pahat kuukautiskivut. En suosittele, vaikka yksilöllistähän se tietty on miten keho siihen suhtautuu.

Vierailija
9/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdot? Miksei hormonikierukka joka miljoona kertaa parempi kuin noi.

Haluaisin tietää myös noista vaihtoehdoista, joissa ei ole hormonia. Tieto netissä oli aika vähäistä eikä neuvolastakaan saanut vastauksia, joista olisi ollut hyötyä.

Luin jostakin, että nuo kierukat saattavat tuntua seksin aikana. Pitääkö se paikkansa ja onko niillä ehkä häiritsevä vaikutus sekä mieheen että naiseen?

Vierailija
10/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli entisestä (nova-T) kierukasta sain itsekin todella runsaat kuukautiset ja kivuliaita vatsakramppeja.

Minulle ei hormonaalinen ehkäisy käy joten gyne ehdotti kokeilemaan uuttra vasta muutamia vuosia markkinoilla ollutta Flexi-T 3oo kierukkaa.

Se on huomattavasti pienempi ja kevyempi malli joten myös ärsytys ja sitäkautta haittavaikutukset pienemmät.

Nyt ollut kyseinen pienempi kuparikierukka melkein vuoden ja todella hyvä.

Mitään vuotohäiriöitä ja kipuja ei ole ollut. Kuukautisetkin aivan samalaiset kuin ennen kierukkaa.

Kierukka ei tunnu miehelle ainakaan meillä. ja jos tuntuisi niin naruja voisi lyhentää niin se voisi auttaa.

Vierailija
11/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein varmaksi osaa sanoa mikä on raskauden ja synnytyksen vaikutusta, ja mikä kuparikierukan vaikutusta. Kierukka asennettiin 3kk synnytyksestä, ja kuukautiset alkoivat n. kuukausi sen jälkeen (hitto vie, olin toivonut että niitä saisi odotella vaikka kuinka). Kuukautiset ovat runsaammat, kestävät useampia päiviä (yli viikon) ja tulevat hyvin epäsäännöllisesti. Kuukautiskivut ovat yhtenä, kahtena päivänä kovemmat kuin ennen, aikaisemmin niitä ei toisaalta juuri ollutkaan. Nyt noina parina kipeänä vuotopäivänä kuukautiskivut muistuttavat etäisesti synnytyksen avautumisvaiheen supistuksia. Ei mitään sietämätöntä kuitenkaan. Seksissä oli pitkään, ja jonkun verran yhä edelleen satunnaista ahdistavaa tunnetta vatsassa, välillä aika terävää kipuakin syvälle työntymisestä. En ole ajatellutkaan, että se voisi johtua kierukasta, olen vain ajatellut että kohdun asema ja kiinnitys on jotenkin muuttunut tai kohtu on tullut herkemmäksi, ja että kohdunkaulaan kohdistuva paine jotenkin vääntää kohtua mistä se kipu sitten tulee... Mies ei ole maininnut että olisi kierukkaa tuntenut.

Vierailija
12/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt kolmas Implanon.

Alkuun vuotoja tulee useammin ja ensimmäisen vuoden aikana mulla on yleensä tullut menkat parin kolmen kuukauden välein ja kestäneet puoltoista viikkoa erittäin niukkoina. Sitten jääneet kokonaan pois.

Mielialan vaihtelut ovat tasoittuneet eikä halut ole lähteneet.

Olen laihtunut kapselin laiton jälkeen noin 7kg tekemättä mitään, mutta aikaisemmin tuntui, että paino putoaa tosi hankalasti, mutta eipä mulla ollut ajatuksissa lihoakaan.

Vierailija
13/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillut myös kierukkaa, mut en alkuunkaan tykännyt et "siellä" jotain. Narut tuntuivat jne.

Kapseli helppo mulla. Välillä kuukatiset poissa jonkun kuukauden ja sit taas tulee. Usein vuoto kovaa kun tulee.

Käsivarteen joskus vähän jomottaa. Ei muita ongelmia.

Luultavasti laitan vielä kolmannen kun aika koittaa.

Vierailija
14/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli laitettiin synnärillä eli sen kanssa voi imettää

Vierailija
15/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia ehkäsykapselista Mulla oli 3 vuoden kapseli ja koko aika oli yhtä helvttiä. Painoa tuli lisää n. 30 kiloa, vuodot saatto kestää 3kk putkeen tai sit ei vuotanut 3kk ollenkaan, kohdun seinämään tuli reikä josta vuoto meni vatsaan sattui ihan törkeesti, toiseen munasarjaan tuli jotain rakkuloita joista suurimmat olivat ns."terveen" munasarjan kokoisia. Ja jo sekaisin ollut oma hormoonituotanto meni vielä sekaisemmaksi. Milloinkaan en mokomaa kenellekkään suosittele.

Miten näin voi käydä? Miten kapseli saa hormonituotannon sekaisin, tiedän useampiakin joilla se on tasannut kroppaa ja pms-oireita jne niin kuin minipilleritkin.

Ja miten voi tulla reikä kohdun seinämään?

Vierailija
16/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni otin kun ei hormonaaliset tuntuneet sopivan. Nyt on ollut kohta 3 vuotta. Kuukautiset vähän runsastuivat, muttei mitenkään älyttömästi. Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Yhdynnässä jos mies painaa oikein syvälle (tietyissä asennoissa) saattaa vihlasta - sitä olen oppinut varomaan.

Kierukan laitto teki kipeää ja oli epämiellyttävää, muttei sen kummempaa kuin papakoekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme