PARAS JENGI/ HUHTIKUU
Kommentit (59)
Eli täällä pahoinvointi ottanut rouvan valtaansa, huhhuh. En kyllä muista, että tältä olisi tuntunut esikoisen kanssa... Paha olo on lähes aamusta iltaan, oksennus ei onneksi ole vielä tullut. Eli olo ei ole kovin hehkeä, kun lisäksi väsymys on ihan hirveä. Eilenkin menin yhdeksältä nukkumaan ;) Mutta toisaalta olen ihan iloinen, että oireita on, ei pääse unohtumaan tämä raskaus, kun en vieläkään sitä oikein tajua. Hajuaisti ei ole erityisen herkkänä, mutta ei pojan kakkapesut tuo olotilaan yhtään parannusta ainakaan.... Hyi!
Nyt taidan ottaan pienet päikkärit ennen kuin poika herää omiltaan...
Parempia oloja kaikille!
Sabriina ja huomenna rv tasan 6!
Harmi Sabriina, että pahoinvointi löysi sutkin. Mulla alkoi ihan samassa vaiheessa! Tsemppiä!
Ninnininnuli on päässyt onneksi vielä vähällä ;-) Mä oon myös sairaalassa töissä ja luojan kiitos NE hajut ei ole tehnyt pahaa. Kai niihin on jo niin tottunut. Joku pikku oksennus jossain ei tunnu missään.
Mulla on pahoinvointi pysynyt edelleen poissa jee! Nyt on vähän ollut ruokahaluttomuutta, tosin olin tossa kuumetaudissakin joten sekin saattaa vaikuttaa. Mutta hyvä niin, hospa ei niin niitä kiloja kertyisi. Ekassa raskaudessa tuli 15kg. Se oli musta vielä ihan ok. Eli yritän samoissa pitää...
Housut ei vielä aiheuta ongelmia, muutenkin epäilen onko mahassa ketään, kun ei oo mitään oireita nyt. Mutta olin eilen neuvolassa ja sain luvan varata ultran. Sain sen jo vajaan kahden viikon päähän :-) Vähänkö jo odotan ja jännitän sinne menoa. Muuten neuvolassa kaikki niinkun ennenkin. Verenpaine korkee, niiden vaa'assa varmasti jotain vikaa ja sitä rataa ;-) Oli uus terkka tullut ja tosi hyvin meillä synkkasi. Tykkään paljon enemmän kun siitä edellisestä.
Tsemppiä pahoihin oloihin ja muutenkin hyviä vointeja! Niin ja hyvää viikonloppua!
Inkku 8+4
Virva, noista sun viikoista :). Kyllä tässä niitä tosiaan kateeksi käy. Mustakin on ollut niin kivaa, kun mulla on la 17.12 ja nyt on joulukuisiin tullut useita mun jälkeen :). Alkupää tuntuu tosiaan olevan niin pitkällä. Eiköhän se silti mee niin, että mää oon viimenen synnyttäjä..
Musta tuntuu, että te muut ootte niiiin raskaana! Ihan käy sekin kateeksi :). Mullakin oli huonoa ja oksettavaa oloa iltapäivisin, mut nyt on pari päivää mennyt pelkällä väsymyksellä ja sitä on vaikea mieltää raskausoireeksi. Vaatteetkin on vissiin niin isokokoisia, ettei kiristäkään. Oon hirveesti joutunut ostamaan töiden alettua vaatteita, kun mun vanhat vaatteet on vielä pikkuisia...
Eipä mulla vielä oikeen ajatus kulje, jos yrittäis herätä.
Ekaksi kaikille, että mun puolesta ei tartte ottaa stressiä vaikkei käviskään usein kirjoittamassa, eiköhän kaikki ymmärrä. :)
Jonttu, voi kunpa ei olis niin että väsymys kestää koko raskauden! Saako kysyä minkä sortin kolmivuoroa teet? Mäkin "pääsen" sokerirasitukseen pian, koska viimeksi oli kaksi arvoa koholla ja olin ihan tiukassa valvonnassa sokereiden suhteen. Ne olikin vähän hankalat sitten lopuksi, mutta ei sitten ollut vaikutusta vauvaan.
Mindy81, onko teillä muutto kauaskin tiedossa? ISompaan asuntoon? Mulla on kanssa toi nälkä koko ajan, tai ehkä enemmän ruokahalu. Ja vitsi ne makkaraperunat houkuttaa yhäkin, mutta koitan pysyä erossa.
Juuliska, toi on kyl mahdottomuus tuo neljän tunnin pissaamattomuus. Ei mitään toivoa! :D Ja mullakin on noi yöjuoksut jo alkaneet, viimeksi oli vasta reilusti yli puolenvälin kun ne tuli. Mäkin käytän pitkälti äitiysvaatteita jo.
ninnininnuli, Toivon niin ettet alakaan oksentaa. :) Liekö muuten, että salaa vähän halusin että työkaverit tietää, kun noin vihjeitä annoit. ;)
Sabriina, mullakin on semmoinen olo, että pahoinvointi oli tällä kertaa vaikeampaa. Nyt se jo vähän helpottaa. Sekä se väsymys..
Inkku82, noihin ihmiseritehajuihin kyllä tottuu, olin töissä kotihoidossa opiskelujen ohella monta vuotta ja siellä sai kanssa kyllä haistella vaikka mitä. Toivottavasti oot jo parantunut kuumeesta hyvin.
Timantti76, vika synnyttäjä-kilpailu oli itseasiassa ihan hauska, kun otti sen semmosena huvituksena. Mä ainakin sain siitä helpotusta odottamiseen viimeksi, harmitti paljon vähemmän kuulla toisten synnytyksistä kun mietti et hahaa, mähän oon se sitkein sissi. :D Ja voi ei, saat multa niin nää oireet! :D
Täällä on nyt 8+6 ja kaikki hyvin. Pahoinvointi on aika hyvin aisoissa, mutta harmittaa yhä kun ihan hyvä ei olo ole koskaan. Syön kuin viimeistä päivää, oikeasti - se on järkyttävää. pakko ottaa voileipä tai hedelmä aterioiden väliin.. ostin nyt näkkäriä että se olisi vähemmän tuhti välipala.
Ja väsymys. Sain nyt viikonloppuna levätä hyvin, kun mies vei lauantaina lapsen mummolaan iltapäiväksi. Odotan kauhulla tulevaa viikkoa, kun tuo tyttö on keksinyt kirkumisen uudet ulottuvuudet. Korvat särkyy. Pitää koittaa joka päivälle miettiä tekemisiä, että saa tyttö puuhaa ja minä korvalepoa!
Väsymyksen suhteen olen sitä mieltä, että sen kanssa on nyt vain alettava elää. Olen ollut vähän tyhjäkäynnillä tässä, mutta nyt en enää jaksa sitäkään. Haluan suhtsiistin kodin ja ruokaa kaappeihin taas, loppukoon puolivalmisteruoat ja pölypallot nurkissa.
Kovin kauaa en ehtinyt Pikku2:ssa kirjoitella, mutta voisin tulla tänne kuitenkin.
Plussa tuli viime keskiviikkona, tammitähteä siis odotellaan, tarkkaa laskettua aikaa en tiedä (epäsäännöllisen kierron takia) mutta suurin piirtein 2.1.-7.1. voisi osua kohdalleen:)
Ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen tietää varmaan sitten enemmän, mutta voihan se olla, että ultrassa sitten katsovat tarkemman lasketun ajan.
LA vielä ??/ tyttö09/04/ ikä23/ Lahti
Kiva että suakin onnisti näin pian!
Virva: Muutettiin saman paikkakunnan sisällä kerrostalokaksiosta (vuokralle) omakotitaloon jossa on melkein tuplasti enemmän tilaa. Ihan tolkuton määrä tavaraa oli siirrettävänä ja osa on vieläkin. Huoh.
No tänään en ainakaan ole ehtinyt miettiä väsymystä, mikä yleensä iskee alkuillasta. Esikoista odottaessa pahoinvointia oli viikoilla 7-14 , joten siitä ehtii varmaan vielä kärsiä.
Vielä pitäisi odottaa viiko, pari varhaisultraa. Ei olla vielä kerrottu raskaudesta kenellekään, enkä halua varata neuvola-aikaa ennenkuin näen että siellä oikeasti kasvaa joku...
Olen kyllä minäkin hieman kateellinen Inkulle ja virvalle, kun teillä on viikkoja jo noin "paljon" :) Tuntuu todella että aika vaan matelee... Taidan tänään soitella neuvolaan, uudelle tädille jes! Toivottavasti on mukavampi kuin edellinen, ja saas nähdä milloin haluaa että siellä käydään. Tuntuu kyllä ikuisuudelta siihen, että pääsisi vihdoin ultraan katsomaan, onko masussa oikeasti ketään paikalla. Pitää vain odotella...
Timantti, ole vain iloinen ettei paha olo ole sinua löytänyt, tämä on nimittäin ihan hirveetä! Mulla ollut koko viikonlopun ihan karsea olo, en vieläkään ole joutunut oksentamaan, onneksi, mutta kuitenkin. Kun koko ajan on ihan sellainen olo, että oikeasti olisi sairaana, niin ei paljon huvita oikein mikään... Eli saat mielellään tulla ottamaan tämän pahan olon itsellesi ;)
Ja edelleenkin väsyttää ihan koko ajan, päiväunet on pakko ottaa vaikken ollenkaan siitä tykkää... Ja illalla olen unten mailla jo puoli kymmeneltä :) Ja tuntuu, että vatsa on jo ihan valtava, varsinkin iltaisin! Onneksi saan kuitenkin suht hyvin syötyä pahoinvoinnista huolimatta, niin jotain energiaa kuitenkin löytyy... Äitiyshousuja en ole vielä kaapista kaivanut esille, tuntuu ettei näillä viikoilla vielä voi niitä alkaa käyttämään...
inkku: kiitos tsempeistä! Onneksi olet säästynyt pahoinvoinnilta :) 15 kg on kyllä munkin mielestä ihan täysin ok, se on vaan niin yksilöllistä toi painonnousu ettei siitä nyt kannata stressiä ottaa. Mulla tuli noin 10kg, mikä mulla oli ihan ok, olen kuitenkin aika pienikokoinen niin en olisi sen enempää varmaan jaksanut kantaa mukanani ;) Ja tosi nopeasti kilot lähti, ja imetyksen aikana paino itse asiassa laski alle lähtöpainon...
virva: hyvä että paha olo jo helpottaa, se antaa minullekin toivoa ettei tämä ehkä kestä niin kauaa... Tiedän just sen tunteen, kun ei kuitenkaan tunnu ihan hyvältä koskaan. Mulla tuntuu usein ihan hyvältä silloin kun olen just syömässä, mutta ennen ja jälkeen olo on ihan hirveä... Eli pitäis vissiin olla jotain suussa jatkuvasti :)
LilleLobster: onnea ja tervetuloa! Ihanaa, kun nopeasti plussasit :)
Mindylle tsemppiä muuttoon! Me muutettiin melkein kolme vuotta sitten, ja vieläkin on laatikoita purkamatta :/ Jotenkin sitä tavaraa vaan kertyy ihan hulluna...
Just nyt on vähän parempi olo, onneksi... Taidan ottaa pienet päiväunet niin ehkä pahin paha olo ysyisi poissa lopunkin päivää...
Aurinkoista kevätpäivää kaikille ja jaksuja!
Sabriina 6+2
Juuliska: Jotain vuotoja tulee vieläkin välillä pyyhkiessä, värisävyt vähän vaihtelee. Lääkäri sanoi että se voi olla jostain kohdunsuun limakalvoilta peräisin.
Virva: teen jatkuvaa 5-vuoroa, 4 päivää samaa vuoroa eli pitkää kiertoa. Ja tosiaan, kierron välissä vain lyhyt 3 päivän vapaa. =/
Ensviikolla ois np-ultra, joten sitä odotellessa. Ja kaipa sinne sokerirasitukseenkin pitäs pinkasta..
jonttu rv 11+0
toivoa, että olis enemmänkin paha olo :)! Sit kun se paha olo on päällänsä niin se tuntuu kamalalta. Mut tuntuu niin kummalliselta, kun joinain päivinä ällöttää ja oksettaa, mut niinku tänäänkään ei yhtään.. Ainoa voimallinen oire on väsymys, silmät ristissä yritän päästä työelämään kiinni. Tai edes näyttää siltä :). Tekis mieli sanoa, ettei mun varaan tässä nyt ihan hirveästi kannata laskea, tiedän että ovat kaikki innoissaan odottaneet mua töihin, niin vähän pahalta tuntuu kun puolen vuoden päästä sanon taas heipat. Sitkeyttä teille pahoinvoinnin riivaamat :)!
Yritin soittaa tänään neuvolaan, harmitti kun ei siellä kukaan vastannut vaikka rimputin monta tuntia...
LilleLobsterille suuret onnittelut! Mukavaa, kun pääsit joukkoomme!
Timantti 6+3
Ei sitä muistanutkaan kuinka kamalan väsynyt sitä voikaan olla. Iltaisin joutuu aivan pakottamaan itsensä kotitöihin...
Kävin viime viikolla neuvolassa, mutta eipä siellä ekalla kerralla mitään ihmeellistä tapahtunut. Niiden vaa'assa vaan taisi olla jotain vikaa ;). Ultra aika olisi vasta kuukauden päästä. Olin ensin ajatellut, että en menisi varhaisultraan, mutta nyt olen muuttanut mieltäni ja varasin eilen ajan yksityiseltä. En millään jaksa odottaa tuota kuukautta... niin moni asia on alkanut pyöriä mielessä.
Jontulla on jo hyvin viikkoja kasassa, toivotaan että np-ultrassa kaikki on hyvin :).
Voikun viikot menisivät vähän nopeammin, kun tämän asian salaaminen tuntuu välillä jo sellaiselta temppuilulta...
Juuliska 7+5
Ensimmäinen päivä, kun kahvi ei oikein maistunut. Sain kupillisen juotua, mutta tiukkaa teki. Sen jälkeen ei ollut kauhean hyvä olo, kahvi siis selvästi jää nyt jo pois. Onneksi olin hoksannut ostaa kotiin kofeiinitonta teetä, korvikkeeksi:)
Samoin huomasin, että jos maha on tyhjä ja ehtii tulla nälkä tulee myös hieman huono olo. Pitää siis melkein koko ajan mussuttaa jotain:D
Ajattelin varailla neuvola-aikaa jo nyt..Olenkohan liian innokas? Kun en kuitenkaan ihan varma voi viikoista olla..
Juuliska: mä kanssa taiteilen asian salaamisen kanssa, ihan siitä syystä, että miun maha on jo nyt turvoksissa koko ajan ja selkeästi "pyöristynyt". Vielä ei tekisi mieli kertoa, mutta kyllähän jotkut sen pian jo arvaa...
onpa miellyttävä yhdistelmä: raskausväsymys+ muu tavallinen väsymys+ keittiöremontti+ täydet työpäivät! Ei paljoa jää jäljelle päivän päätteeksi. Mutta kaikki palkitaan aikanaan ;-) Tulee ihana uusi keittiö ja toivottavasti vauvakin joskus kun jaksaa odottaa :-)
ONNEA LilleLobsterille! Ei mun mielestä ole ollenkaan aikasta varata neuvolaa, varsinkaan kun et tarkkoja aikoja tiedä. Eiköhän ne siellä sitten osaa neuvoa että miten edetään ;-)
En Juuliska minä kyllä käsitä, että miten oon jaksanut odottaa menemättä varhaisultraan! Tasan viikon päästä olis mulla se nt-ultra edessä. Tosi aikasin sain ajan kun viikkoja on silloin vasta 10+3. Mutta onneksi pääsen, on nimittäin tosi epäuskoinen olo aina välillä, että onko tuolla mahassa yhtään ketään. Täällä kun kaikki puhuu, että maha on jo pullahtanut ja turvonnut niin mä en oo huomannut vielä mitään muutoksia. Tänään onneksi on pitkin päivää vähän vihlonut kohdun kohdalla, joten ehkäpä siellä jotain tapahtuu :-)
Nyt on pakko mennä vähän sohvalle oikomaan itsensä, mies lupasi hoitaa tytön iltajutskat.
Hyviä tai ainakin parempia vointeja kaikille!
Nyt mulla on ollut kahtena päivänä tosi huono olo ja väsymys :). Näin illalla naurattaa, kun ei okseta. On pitänyt pojan kanssa yrittää ulkoilla paljon, niin pysyy olo hyvänä. Poika ei vaan oo innostunut istumaan koko päivää rattaissa. Tänään käytiin ekan kerran keinumassa, kun puisto oli kuivanut riittävästi :). Uutta puuhaa meidän pihaleikeille.
En saanut vieläkään neuvola-aikaa... Ja sovittiin miehen kanssa että viikonloppuna kerrotaan mun vanhemmille kun tulevat yökylään. Olis kiva kertoa naamatusten :).
Inkku, onpa teillä tosiaan hommaa siellä! Hyvä aika nauttia alkuraskauden vaivoista... Ei mullakaan maha oo pullahtanut, mutta johtunee siitä, että kroppa ei oo vielä palautunut entiselleen esikoisen odottamisesta. Vaikka kiloja on jäänyt 2 niin kroppa on eri mallinen ja vaatteet on 1-2 numeroa isommat kuin ennen raskautta. Joten kuljen mukavan väljissä kamppeissa :). Mulla on vähän tämmöstä kokokriisiä, kun tunnen itteni valmiiksi isoksi ja raskaus vähän pelottaakin, et miten iso musta nyt oikeen tuleekaan.. Pojan kohdalla kyllästyin täysin kuuntelemaan sitä mun vatsan päivittelyä ja ihmettelyä... Käyrillä kuitenkin mentiin, mut ihmiset taitavat unohtaa miltä raskaana oleva näyttää.
Virva, hyvä idea tuo viimeinen-synnyttäjä-kisa! Siitä vois saada voimaa itselle niinä päivinä kun tuntuu, ettei m-i-t-ä-ä-n tapahdu :).
Hauskaa vappua kaikille!
Heti kärkeen tärkein uutinen. Kävin eilen varhaisultrassa ja siellä pikkuinen sydän pumputti hienosti! Oli aivan uskomattoman hienoa nähdä, että siellä se pikkuinen toukka oikeasti on :). Ja muutenkin kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt on todella helpottunut olo. Minulla oli eilen rv8 meneillään, mutta mittauksen jälkeen lääkäri oli sitä mieltä, että olisi vähän edellä 8+3.
Syy oikeastaan miksi halusin käydä oli se, että minulta on poistettu puolitoista vuotta sitten suuri myooma ja halusin varmistua, ettei uusia ollut tullut, ne kun saattavat innostua kasvamaan juuri raskaus aikana.
Minullakin tulee vielä välillä noita huonoja vointeja ja väsymys on edelleen iltaisin läsnä. Tuo huonovointisuus on erilaista verrattuna ensimmäiseen raskauteen, voisikohan se merkitä, että olisi tulossa toista sukupuolta oleva vauva?
Vappua kaikille!
Juuliska rv8+1 (pidän tämän vielä, vaihdetaan sitten jos vielä seuraavassa ultrassa korjaavat päiviä)
Nyt kyllä itteäkin ärsytti toi pakollinen otsikko :D.
Juuliska ihanaa!! Voi sitä teidän pikku katkarapua siellä :D. Voishan siinä olla perää että eri hormonit aiheuttaisivat eri raskausoireita. . Tosin siskolla kolmas raskaus oli ihan erilainen kuin kaksi ekaa, mutta kolmas tyttö silti tuli :). Silloin mietittiin sitä, että äiti kiinnittäisi eri oireisiin huomiota?
Nyt mä alan taas olla aika tän tulevan vauvan kanssa! Tuo esikoinen on niin hurmaava, on jännä nähdä että minkälaisen kakkosen olemme aikaiseksi saaneet :).
Timantti 7+1 (on niin kiva aina päästä uudelle viikolle)
Lillelobster, pahoittelut kahvin maistumattomuudesta. Minä en pysty olemaan kahvia juomattakaan, koska siitä tulee niin armoton pääkipu. Juon siis kerran päivässä erittäin maitopitoista kahvia "lääkkeenä" ja se on kurjaa.
Varaa vaan neuvola-aika, tarvittaessa sen voi perua soittamalla vain siihen vastaajaan. Olen niin tehnyt kerran, ja sitten seuraavassa raskaudessa ajattelin että en varaa aikaa niin pian mutta neuvolan täti ei taas siitä niin ilahtunut kun tuli äkkiaika sitten..
Inkku82, koita joskus levätä silti! Kuulostaa kyllä hurjalta. Raskausväsymys osaa viedä jalat totaalisesti alta, ja sitten kun on vielä lapsi ja remontti ja työ.. huh! Tosi aikaisin sulla on no-ultra, mä en vielä edes tiedä koska mun on. Viimeksi ultrattiin joskus viikolla 10+ ja se kätilö valitti koko ajan että "on niin pieni vielä!" ja se oli tosi ärsyttävää, itsehän ne mut sillä viikolla sinne kutsui.
Timantti76, toivottavasti pahin on jo takana huonosta olosta. Miten isovanhemmille kertominen meni? Mullakin on kokokriisiä.. tunnen itteni nyt jo ihan norsuksi ja vaikka tahtoisinkin että maha jo näkyisi niin silti en tahdo. Enkä todellakaan ehtinyt kunnolla palautua viimeraskaudesta, siitä kun on vasta 7kk aikaa. Ihan hyvä pömppö löytyy jo valmiiksi ja nyt sitä ei saa entisenkään vertaa vedettyä sisään.
Juuliskalle onnea ultrakuulumisista!
Mitäs muuta. Tyttö täytti eilen 7kk ja famo oli ostanut vapun kunniaksi ilmapalloja, mutta tuo pelkäsi niitä niin että katsoi vaan ja itki. Voi famo rukkaa, kun oli ajatellut laittaa ihanan vapun lapselle ja se vain itki. :)
Itellä pahoinvointi ja väsymys aaltoilee, mutta pahin on varmaan jo taltutettu. ultraan ei ole tullut kutsua vieläkään. Tylsä homma. Kait ne sitten kutsuu, mutta kohta alkaa kyllä olla kiire ja miehen pitäis saada sitten työt sovitetttua että pääsis mukaan. Ei ehkä kyllä pääse, katsotaan.
virva, 10+0
EHÄN MÄ HUOMANNU TAAS. Pistetäänkö uusi pino?
virva
Mä oon kans käyny kurkkimassa mutten oo kirjotellu.. :) Tää on niin ihmeellistä kun en oo oksentanu vieläkään eikä ees juuri tee pahaa (esikoisesta ja edellisessä raskaudessa oksensin monta viikkoo ja paljon!) mutta nyt on sellanen ihmeellinen juttu et mun hajuaisti on iha super!! Mulla on ollu kamala flunssa mut silti nyt viimiset pari päivää lähes KAIKKI mahdollinen haisee pahalle!! Töissäki tänään kysyin koko aika et missä täällä taas haisee pissa(kakka/oksennus mut muut ei huomanneet mitään (oon siis sairaanhoitaja).. sitten joku kysykin et oonko raskaana ku noin kaikki haisee, taisin vähän ympäripyöreitä vastata.. Niin ja sitten viä menin manaamaan finnejä mitä nyt tullu taas liikaa niin siitäki heti sanoivat "jaaha, raskaana on."
Niin, ja sitten pari päivää sit lähdin töistä ja menin pukeen vaatteita niin kappas en saanu farkkujani kii ollenka, en siis ees vetskaria!! Ja aamulla oli sujahtanu tosta vaan, että turvoksissa oon välillä kovasti ja näin on ollu aikasemminkin heti raskauden alussa.. Mammahousuja jouduin pitämään esikoisesta jo 12-viikolla ja tuli kans melkein 30kg painoo tuolloin.. Onneks kaikki lähti ja vatsakin meni kasaan.. saas nähdä miten nyt käy..
Vitsi mitä ajatuksenvirtaa.. Tiivistettynä olisin voinu sanoo et raskausoireita täällä on:
- hajut
- finnit
- turvotus
- valtava nälkä koko ajan!