Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi poliisikuulustelussa - pitäisikö vanhemman olla mukana?

Vierailija
07.04.2010 |

Tai edes sossutyöntekijän?

Lapseni luokalla on ollut raju nettikiusaamistapaus, josta tehty rikosilmoitus. Epäiltyjä on poliisi kuulustellut koulussa. TÄmän verran tiedän varmaksi, siitä on tullut koulusta tiedote kotiin.

Jatko onkin sitten ihmetyksen aihetta: Oma poikani sanoo, että nämä epäillyt oli vain haettu tunnin aikana keskustelemaan poliisin kanssa ja että yksi näistä olis sitten valehdellut asiasta kotonaan ja luokkakavereille. Kuulin tarinan siinä vaiheessa kun omalle lapselleni tärkeintä oli tuo luokkayhteisölle valehtelu ja sen herättämä närkästys, mutta itse jäin miettimään sitä, että onko lapsen ylipäänsä mahdollista tuollaiesta valehdella kotonaan? Eikö poliisi ole tiedottanut kotiin joka tapauksessa? Ja eikö itse asiassa vanhempien tai jonkun lastensuojelutyöntekijän pitäisi olla läsnä silloin kun alaikäistä kuulustellaan rikoksesta epäiltynä? Voidaanko lapsia edes kuulustella koulussa koulupäivän aikana?

Entä jos oma poikani olisikin ollut epäiltyjen joukossa? Ei ollut, mutta olisihan hän voinut olla, kun on samalla luokalla ja näiden kyseisten lasten kanssa jatkuvasti tekemisissä. Hän on kuitenkin lapsi, joka tarvitsee aikuisen huolehtijan tuollaisissa tilanteissa. Peloteltuna hän joko tunnustaa mitä hyvänsä tai menee hassuun jumiin jossa ei kuule eikä näe mitään, eikä hänestä saa irti mitään. Jumi voi sitäpaitsi kestää viikkokausia (ja juu, hänellä on neurologinen ongelma, josta tämä johtuu). Olisiko ollut mahdollista, että häntä olisi kuulusteltu ilman vanhempien tai psykologin läsnäoloa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä kutsu kuulusteluun tuli vanhemman nimellä ja yhdessä mentiin asemalle

Vierailija
2/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä pitäis sosiaalityöntekijän olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään menossa teinin kanssa poliisilaitokselle. Teini jäi näpistelystä kiinni.

Vierailija
4/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vain luokan ovelta noutamaan. Alaikäisten kuulusteluista on tiukat säännökset.

Vierailija
5/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...EI tosiaan riitä. ELi vanhemman/huoltajan pitää aina olla mukana aivan kuin tuossa joku jo kertoikin. "Joku" sosiaalityöntekijä tai opettaja tms. ei siis riitä.

Ei ole tullut vain luokan ovelta noutamaan. Alaikäisten kuulusteluista on tiukat säännökset.

Vierailija
6/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat ei saaneet tietää mitään. Olin kyllä 15 tai 16 v silloin.

Vierailija
7/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko poliisi vain kysellyt lapselta jotain, jolloin kyseessä on ollut vain kuuleminen.

Vierailija
8/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta jutusta ei ole kukaan tehnyt rikosilmoitusta (vielä) niin ei se ole mikään kuulustelu, kyllä koulussakin voidaan järjestää kuuleminen eikä siihen tietääkseni tarvita vanhempia. En tosin tiedä mikä on käytäntö, jos on kovin nuoret lapset kyseessä?

Vierailija
9/9 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...todistajan roolissa. Ja tuohon aikaan olin ihan yksin siellä, ei ollut vanhempia tai ketään muutakaan paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi