Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi lihavat saa aina haukkua laihoja??

Vierailija
06.04.2010 |

jännä juttu että lihavat saa aina sanoa laihoja rimpuloiksi tai luuviuluiksi, mutta jos laiha erehtyy sanomaan rehevämpää lihavaksi ym. niin siitähän sota syttyy! aina itse laihana ihmetten tällaisia keskusteluja kuten " lihavalla on tiukempi pimppa", "lihavat on lepposia", aa-kuppi on perseestä". Ollaan me laihat kai sitten niin saatanan pirullisisa ämmiä, että meitä saa haukkua mielinmäärin.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta veikkaan, että aika harva heille päin naamaa menee sössöttämään häijyjä elopainosta. Mutta laihallepa tullaan kyllä sanomaan. Olin pitkälle parikymppiseksi alipainoinen, 44 kg/165 cm ja kyllä vaan tultiin kommentoimaan että "voi KAMALA, kun sä olet laiha!" Ja jos kehtasin siitä voivottelusta ja kauhistelusta suuttua, oltiin ihan äimänä, että mistä sä nyt suutuit. No helvetti, aika harva kehu alkaa sanoilla voi kamala! Eli veikkaan, että oikeastikin liiallista laihuutta kammoksutaan ja koska koetaan, että laihuus on ihannoitua, se todellisuudessa inhoa oleva tunne kehdataan sanoa ääneen. Lihavuuden mollaamista pidetään taas moukkamaisena, koska lihavuus on kulttuurisesti ei-sallittua.

Moni ei myöskään tajua, että liikalaihuus voi olla yhtä traumaattista ja syö itsentuntoa yhtä tehokkaasti kuin liikalihavuuskin. Ja voi olla yhtä vaikea hoidettava.

Vierailija
122/140 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus voi olla tosiaan aika vahingollista itsetunnolle. Itse pidin itseäni rumana ja ei-viehättävänä, ja sorruin kaikenlaisiin luusereihin ihan vaan siksi, että en pitänyt itseäni arvossa. Vartalo oli kuin Auschwitzista karanneella...

-74-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea muuta kuin leppoisia.

Katkeria, kateellisia ja ilkeitä.

Vierailija
124/140 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinkin muutaman mallikeikan. Sain kuulla, miten "kauhea" olin, minun käskettiin syödä lisää, että lihon ja minun katselemiseni teki kuulemma pahaa. Arvostelijat olivat joko normaalipainoisia tai ylipainoisia. Arvatkaa, miltä tuntui? Menepä sanomaan pullukalle, että tekee pahaa katsoa häntä, tai että hän on kauhea.

Vierailija
125/140 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kun en vänkää samasta asiasta

Jos menee sekaisin, niin ei kannata ottaa kantaa ollenkaan ;=)

Vierailija
126/140 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:86

Vierailija
127/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä laihat saavat haukkua lihavia kuin mamut saavat nimitellä syntyperäisiä ja sukujuuriltaan suomalaisia.

Esim. lapsen koulussa mamu-oppilas nimitteli häntä toistuvasti "vitun läskiksi" ja hakkasi muutamaan otteeseen mustelmille sekä uhkaili koulumatkalla tappamisella. Lapsi nimitteli takaisin kiusaajaansa neekeriksi.

Kuka sai rangaistuksen ja kenen tekemisiin ei puututtu?

Näin meillä Suomessa. On kai lottovoitto syntyä tänne, mutta voittojakin on monen kokoisia.

Eli se oletetusti heikommassa asemassa oleva saa toimia eri tavalla kuin paremmassa asemassa oleva. Mutta kovin oikeinhan se ei ole, niin kuin tässäkin esimerkissä näemme. Tämä oikeastaan havainnollistaa hienosti sen, miksi tällaista "no antaa nyt niiden raukkojen haukkua meitä parempia" -kulttuuria ei mielestäni tarvitsisi hyväksyä. Silti kovin moni tuntuu tässäkin ketjussa sitä puolustavan.

5

Vierailija
128/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan nyt sitten vielä uudestaan:

"Yhtä lailla se satuttaa, oli kysymys millaisesta "vammasta" hyvänsä."

Mutta koska laihuus on ihanne, lihavan taakka on kaksinkertainen, koska häntä haukutaan JA lisäksi hän tietää olevansa ihanteen vastainen. Laihan puolella ovat sekä terveyssuositukset että ulkonäölliset pointit.

Se, miten yksittäinen yksilö saamaansa pilkkaan tai haukkumiseen suhtautuu, on tietenkin yksilöllistä. Ja sori nyt, mutta tässä vaikuttaa olevan kysymys juuri siitä, että tavanomaista herkempää laihaa on loukattu ja hän inttää, että häneen sattuu enemmän. Siihen sanon, että voi kyynel. Sympatiani ovat kaiken kaikkiaan haukutun lihavan puolelta, jos on pakko valita puoli. Sitä en kuitenkaan haluaisi tehdä. Ymmärrän, että puheet jäätyneistä pulkannaruista ja muut vastaavat nokkeluudet sattuvat siinä missä "lihava nukahti rautatieasemalle ja heräsi täynnä graffiteja"-vinoilutkin.

Vierailija
129/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sori nyt, mutta tässä vaikuttaa olevan kysymys juuri siitä, että tavanomaista herkempää laihaa on loukattu ja hän inttää, että häneen sattuu enemmän.

Siis että joku laiha väittäisi tai kokisi että häneen sattuu enemmän. Mä kun en ole kyllä huomannut.

Osoittaisitko, missä kohtaa joku laiha inttää, että häneen sattuu enemmän? Tuo on meinaan niin tuulesta temmattu väite, että jotakin perusteluita siihen kaipaisi.

Vierailija
130/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaisitko, missä kohtaa joku laiha inttää, että häneen sattuu enemmän? Tuo on meinaan niin tuulesta temmattu väite, että jotakin perusteluita siihen kaipaisi.

Mutta jo aloituksessa tuo tulee ilmi.

t: ohis

Vierailija
131/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä ainakin kehun aina laihoja ja tsemppaan ettei pyöreät ihmiset ainakaan lisää kasvaisi, oman terveyden takia. toki jokainen saa olla kuin haluaa. mutta ei meistä lihavistakaan kaikki hauku laihoja, mun mielestä onkiva katsella tervettä kroppaa.

Vierailija
132/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mä kysyin missä on VIITTEITÄ tällaisesta. Kai sitä nyt jotakin perusteita pystyy tuntemuksilleen sanoa, jos kerran sellainen kuva on syntynyt. Ihan niin kuin tässä ketjussa on yksityiskohtaisesti pyritty perustelemaan esim sitä miksi siinä alienjutussa viitataan laihoihin.

Toiseksi tuo kirjoittaja käytti sanaa "inttää". Aika paha jos ei "inttämistäkään" pysty millään lailla todentamaan tai edes jollakin tapaa perustelemaan mihin tämän arvionsa perustaa. Siinä vaiheessa kun toinen pyytää perusteluja ja vastaus on "oletpa yksinkertainen" niin ei oikein vakuuta. Toki sinä et ilmeisesti ollut se jolta kysyin joten ehkä häneltä vielä tulee perusteluja...

Vierailija
133/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä kaikki saa haukkua kaikkea ja sen myöskin tekee. Niin lihavat kuin laihatkin sekä teini-ja "mummo"äidit ja myöskin ydinperheen äidit saa haukkua kaikkia muunlaisia ja päinvastoin.

Sulta on nyt vaan jäänyt huomaamatta omassa kuvitellussa paremmuudessasi, kuinka täällä haukutaan myöskin läskejä, ainakin niin on tehty ne 7 vuotta jotka täällä olen hillunut.

No av:lla nyt saakin haukkua kaikkia. Se on normi suorastaan. Mutta on kai sitä elämää av:n ulkopuolellakin, toivottavasti :D Kun puhun asioiden kulttuurisesta hyväksynnästä niin en todellakaan perusta pohdintojani av-palstaan koska täällä haukkumisella ei ole rajoja. Puhun ns. normaalielämästä, en keskustelupalstoista.

5

kun mä olen täällä niin olen täällä. En puhu silloin normaalielämästä, puhun niistä asioista sitten jonkun kanssa joka on täällä normaalielämässä. :)

Ja minähän vastasin ap:n mietteisiin, en sinun ja en tiennyt kummasta ap:lla nyt oli huoli, tämän palstan käytöksestä vai normaalielämästä.

Sen verran sitten voin sanoa, että mun elämässäni en ole koskaan kuullut haukuttavan laihoja, josta nyt ap:lla alunperin oli puhe. Vain täällä av:lla olen moiseen törmännyt.

Vierailija
134/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sitten voin sanoa, että mun elämässäni en ole koskaan kuullut haukuttavan laihoja, josta nyt ap:lla alunperin oli puhe. Vain täällä av:lla olen moiseen törmännyt.

No se voi johtua siitäkin, että vastaavat kommentit laihoille ei monenkaan mielestä ole haukkuja, vaikka sanottaisiin rumastikin. Eli pelkistettynä "hyi helvetti kun sä oot laiha" ei ole haukku, mutta "hyi helvetti kun sä olet lihava" on törkeää käytöstä. Siispä laihojen haukkumista ei monikaan näköjään huomaa vaikka sitä todellakin tapahtuu ja se saa ihan sosiaalisen hyväksynnänkin kun "eihän se nyt oikeastaan haukkumista ole".

5

Vierailija
135/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mä kysyin missä on VIITTEITÄ tällaisesta. Kai sitä nyt jotakin perusteita pystyy tuntemuksilleen sanoa, jos kerran sellainen kuva on syntynyt. Ihan niin kuin tässä ketjussa on yksityiskohtaisesti pyritty perustelemaan esim sitä miksi siinä alienjutussa viitataan laihoihin.

Toiseksi tuo kirjoittaja käytti sanaa "inttää". Aika paha jos ei "inttämistäkään" pysty millään lailla todentamaan tai edes jollakin tapaa perustelemaan mihin tämän arvionsa perustaa. Siinä vaiheessa kun toinen pyytää perusteluja ja vastaus on "oletpa yksinkertainen" niin ei oikein vakuuta. Toki sinä et ilmeisesti ollut se jolta kysyin joten ehkä häneltä vielä tulee perusteluja...

Ketjussa laiha on todennut, että häneen koskee jos laihuutta kommentoidaan, ja että se on väärin, laihoja ei saa morkata siinä missä ei lihaviakaan.

Tähän on sitten vastattu, että laihan ja lihavan tilanne on siinä mielessä erilainen, että laihuus on nyky-yhteiskunnassa sekä terveys- että ulkonäköihanne. Ja näin ollen lihava on huonommassa asemassa, koska on ihanteen vastainen, mikä aiheuttaa osaltaan itsetunnolle kestämistä, ja siihen bonuksena tulee sitten vielä se nälviminen, jota siis sekä laihat (ap:n mukaan) että lihavat saavat osakseen.

Ja tähän puolestaan tulee uudelleen ja uudelleen vastaus että niin niin, mutta laihaan sattuu ihan yhtä lailla kuin lihavaan, ymmärtäkää tämä. Ja tässä on se kohta, mikä minusta alkaa tuntua inttämiseltä, sillä ei (ainakaan mun mielestä kukaan ole tätä kiistänyt, kuten ei sitäkään, että oletusarvoisesti kenen hyvänsä nimittely ulkonäön takia on väärin.

Oliko muuten tuo alien-juttu jossain lehdessä, vai vain tässä ketjussa jonkun heitto? Ja missä lehdissä ylipäänsä on kirjoitettu rumasti laihoista?

Vierailija
136/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa laiha on todennut, että häneen koskee jos laihuutta kommentoidaan, ja että se on väärin, laihoja ei saa morkata siinä missä ei lihaviakaan.

Tähän on sitten vastattu, että laihan ja lihavan tilanne on siinä mielessä erilainen, että laihuus on nyky-yhteiskunnassa sekä terveys- että ulkonäköihanne. Ja näin ollen lihava on huonommassa asemassa, koska on ihanteen vastainen, mikä aiheuttaa osaltaan itsetunnolle kestämistä, ja siihen bonuksena tulee sitten vielä se nälviminen, jota siis sekä laihat (ap:n mukaan) että lihavat saavat osakseen.

Ja tähän puolestaan tulee uudelleen ja uudelleen vastaus että niin niin, mutta laihaan sattuu ihan yhtä lailla kuin lihavaan, ymmärtäkää tämä. Ja tässä on se kohta, mikä minusta alkaa tuntua inttämiseltä, sillä ei (ainakaan mun mielestä kukaan ole tätä kiistänyt, kuten ei sitäkään, että oletusarvoisesti kenen hyvänsä nimittely ulkonäön takia on väärin.

Oliko muuten tuo alien-juttu jossain lehdessä, vai vain tässä ketjussa jonkun heitto? Ja missä lehdissä ylipäänsä on kirjoitettu rumasti laihoista?

Se oli mtv3 avan sivuilla, eli nettiartikkeliksi sitä kai voisi sanoa. Kuitenkin mtv3:n sivustolla eli ei mikään kenen tahansa provoilijan tuotos. Linkkikin löytyy tuolta muistaakseni ekalta sivulta. Innostuin siinä alussa analysoimaan sitä juttua enemmänkin, sillä se on aika korni. Nimittäin jatkuvasti siinä vihjataan laihana pysymiseen, ja sitten tuossa viimeisessä kohdassa "vesitetään" se tai pitäisikö sanoa että pehmitetään sanomalla että ei ne miehet alieneita halua.

Sitten toinen esimerkki mulla oli tuo fb:ssä kiertänyt status jossa naiseuden vihjataan olevan kiinni perseen koosta ja puhutaan "luikkuperseistä" ja pakkasen raiskaamista pulkannaruista. Lehti- tai nettiartikkeleita mulla ei nyt tähän enempää ole heittää, koska vaikka aihe kiinnostaa niin en ihan niin systemaattinen ole ollut että olisin niitä varta vasten kerännyt. Joka tapauksessa tuollaiseen "miehet haluaa muotoja eikä mitään tikkua" ja "naisessa pitää olla mistä ottaa kiinni" -juttuihin törmää kyllä aika usein. Voin tulla kertomaan tänne lisää lähteitä kun niitä tulee vastaan :D

Kiitos hyvästä selvityksestä, tuo selventää mitä sillä inttämisellä tarkoitetaan. Mä en vaan tiedä mikä mun diagnoosi tässä ketjussa sitten on, kun mun pääpointti ei ole ollut se ketä se satuttaa ja miten paljon vaan se, että laihojen haukkuminen on kulttuurisesti hyväksyttyä mutta lihavien ei. Sille on tietenkin looginen selitys juuri tämä että laihuuden voi olettaa olevan ihanne, mutta silti on mielestäni nurinkurista, että se tekisi laihojen haukkumisesta hyväksyttävää (siis kulttuurisesti, tietenkään kukaan yksittäinen ihminen ei suoraan sano että se olisi hyväksyttävää).

Tuolla ylempänä oli hyvä esimerkki tästä "sorretut saa haukkua" -periaatteesta, kun kirjoittajan lasta oli haukuttu mutta kun tämä lapsi oli haukkunut tätä ns. sorrettujen ryhmään kuuluvaa niin hänelle tuli siitä sanktiot. Ainakin minun oikeustajulleni on aivan selvää, että tuo ei ole oikein. Sama logiikka pätee mielestäni tässä laihojen haukkumisessakin.

Ja sitten vielä on tämä toinen perustelu eli se, että lupa laihojen haukkumiseen vain todentaa laihojen ylivaltaa ja tekee näinollen hallaa myös lihaville, tuo periaate ikään kuin myöntää lihavien olevan ihan reppanoita ja altavastaavia, joitakin joita ei oikeastaan tarvitse ottaa tosissaan. Siis tyyliin "haukkukoot nyt niin saavat vähän nostettua asemaansa".

5

Vierailija
137/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa tuollaiseen "miehet haluaa muotoja eikä mitään tikkua" ja "naisessa pitää olla mistä ottaa kiinni" -juttuihin törmää kyllä aika usein. Voin tulla kertomaan tänne lisää lähteitä kun niitä tulee vastaan :D

5

Tosin mä en ole itse tätä lehdestä lukenut, mutta joka tapauksessa suomi24:n naisen logiikka -palstalla mainitaan "On kirjoitettu, että "eihän kukaan luuviuluja katsele" (MeNaiset) ja että muodokas on naisellinen".

5

Vierailija
138/140 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The real woman, however, is defined in opposition and bitterness. Her vagueness contrasts with the specificity of what she is not: beanpole, waif, stick insect, undernourished. At the extreme is Platell, howling: "No breasts, no curves, so desiccated by starvation they'd be unable to have a child even if they wanted to." Even leaving aside the implication that you're not a real woman if you can't conceive, or choose not to, this is still an insidious way to talk about thin women."

http://www.guardian.co.uk/media/mind-your-language/2011/mar/14/mind-you…

http://forglam.blogspot.fi/2012/08/moi-kaikki-laskit-ja-laihat.html

http://epataydellisyydenpalasia.blogspot.fi/2012/03/terveisin-luuviulu…

"

Oikeilla naisilla ei tarvitse olla yhtään mitään, ainoastaan oma kokemuksensa naiseudestaan. Nainen saa olla pitkä tai lyhyt, lihava tai laiha, kurvikas tai kurviton, eikä kellään muulla ole oikeutta ottaa naiseutta pois toiselta tai vähätellä sitä missään muodossa.

Jos siis näet laihan naisen ja koet tarvetta kauhistella sitä ääneen, ole hetki hiljaa ja mieti, miksi haluat edes tehdä niin. Miksi haluat vähätellä jotakuta toista silmissäsi ja arvostella tätä samalla tavalla kuin sinuakin on ehkä joskus arvosteltu? Miksi koet oikeudeksesi päättää, millaisia kaikkien muiden tulisi olla ja miltä heidän kuuluisi näyttää? Jos haluat, että sinun annetaan olla sellainen kuin olet ja tuntea olosi hyväksi ja arvokkaaksi, älä koita ottaa samaa arvoa pois muilta."

http://emilieyun.blogspot.fi/2012/05/oikeat-naiset.html

Vierailija
139/140 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
140/140 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta aloitusta ajattelit AP tehdä tästä samasta asiasta? Lopeta jo se jankuttaminen.