Saako teillä vieraat polttaa sisällä?
Vai laitatteko parvekkeelle tai ulos tupakoimaan?
Meillä on sellainen periaate, että kun vieraita on kutsuttu illalliselle, tupakointi on sallittu olohuoneessa/ruokailutilassa. Kesäaikaan pidämme kutsut aina puutarhassa, joten silloin tietty myös siellä hoituu tupakointikin.
En ole huomannut mitään hajuhaittoja satunnaisesta polttelusta, tuuletamme toki hyvin jälkeenkin päin.
Millainen käytäntö Suomessa yleensä on? Itse asumme Keski-Euroopassa ja täällä on edelleen aika tavallista, että sisälläkin poltellaan. Toki omat vieraamme aina kysyvät, sopiiko vai mennäkö ulos.
Kommentit (82)
koska itsekin teen niin, vaikka myös parvekkeella tulee poltetuksi.
Suomessa tupakoimattomuus sisätiloissa on jo niin normi, ettei kukaan kysyisi että saako polttaa sisällä. Tupakoitsijat itse suuntaavat pihalle ja kysyvät tuhkakuppia mukaansa, eivät he itsekään kotonaan polta.
Me asumme Japanissa ja täällä jos menet kengät jalassa sisään niin heti huudetaan, että "JUNTTISUOMALAINEN2. Ihan yleisesti on tiedossa, että on vain suomalainen tapa tulla sisään kengät jalassa. Ette tiedäkään, kuinka kuuluisa Suomi on japanissa. Ihan jokainen japanilainen tietää jo lapsesta, että on junttisuomalainen tapa tulla kengät jalassa sisään.
vieraille tohveleita. Ei Japanissa kukaan marssisi toisen kotiin kengät jalassa vaikka täällä se nyt leimataan junttisuomalaistavaksi.
tupakointikieltoa baareissa. Ihmiset seisoo kapakoiden ulkopuolella värisemssä kylmissään. Tai toinen on, että sinne kapakkaan mennään nykyään tosi myöhään kun joutuu kuitenkin seisomaan pihalla.
Ei sen puoleen, en kyllä edes poltakaan.
Meillä ei yleensä polteta sisällä, vaikka se vieraille onkin monessa paikassa ok. Kuitenkin mieheni vanha täti saa polttaa sisällä. Ei viitsi yli 80-vuotiasta, huonosti liikkuvaa tätiä ajaa ulos tupakalle. Kunnon tuuletus vieraiden lähdettyä ja siinä se. Muuten taitaa kaikki vieraat mennä ulos tupakalle. Mä en ole mitenkään kamalan tiukkapipoinen tuon sisällä tupakoinnin suhteen, kun ei sitä niin usein tapahdu.
Meillä on iso talo ja makuuhuoneet on yläkerrassa, joten kyllä olohuoneessa voi vieraiden aikana polttaa. Ikkunat auki ja vieraiden lähdettyä läpiveto. Kesäaikaan ollaan yleensä muutenkin tuossa pihalla, joten silloin poltetaan siellä.
menee ulos polttamaan. Ei voi kuvitella enää polttavansa sisällä. Varsinkin jos asuu kerrostalossa, hajut menee rappuun asti. Todellakin asiat muuttuneet entisestä, ei ole vain soveliasta polttaa sisällä. Ulkonakin pitää huomioida muut.
Ulos menevät, jos eivät vierailua kestä ilman röökiä.
Olen polttanut itsekin, mutta en suvaitse tupakan hajua sisätiloissa.
Me asumme Japanissa ja täällä jos menet kengät jalassa sisään niin heti huudetaan, että "JUNTTISUOMALAINEN2. Ihan yleisesti on tiedossa, että on vain suomalainen tapa tulla sisään kengät jalassa. Ette tiedäkään, kuinka kuuluisa Suomi on japanissa. Ihan jokainen japanilainen tietää jo lapsesta, että on junttisuomalainen tapa tulla kengät jalassa sisään.vieraille tohveleita. Ei Japanissa kukaan marssisi toisen kotiin kengät jalassa vaikka täällä se nyt leimataan junttisuomalaistavaksi.
siis junttisuomalaistapana pidetään sitä että ollaan ilman kenkiä sisällä. Yhtä juntteja ovat siis Japanissakin. Sumimasen tämä väärinymmärrys.
Meillä ei kukaan polta sisällä ikinä. Miehen kehtaan pöllyttää kauemmas ulko-oveltakin, ettei savu tule sisään. Myrkyttäköön itsensä ken haluaa.
olisi hirveän epäkohteliasta laittaa vieraat parvekkeelle :D
Ikkuna auki vaan. Itse emme polta tupakkaa, mutta ymmärrämme miten epäkohteliasta on kohdella tupakoitsijoita, kuin hajupommeja.
Kyseessähän on hienostunut nautintoaine, joka nautitaan hyvässä seurassa brändin tai viskin kera. Olemme ostaneet vieraita varten itämaisen vesipiipunkin ja makutupakkaa sekaan.
vaikka mieheni kanssa kumpikin tupakoimme ja lähes kaikki ystäväpiiristämme polttaa, mielestäni aikuiset ihmiset jaksavat kävellä 5-10metrin matkan olohuoneesta ulos tupakalle. Tosin ennen lasten syntymää poltimme vanhassa asunnossamme sisällä vessassa jossa oli ikkuna auki, eikä tupakansavu tullut muualle asuntoon eikä yksikään naapureista valittanut tupakansavusta. Näin jälkikäteen asia harmittaa, olisi vaan silloinkin pitänyt mennä ulos tupakalle, mutta asuimme korkeassa kerrostalossa ja ylimässä kerroksessa josta matka hissillä alas kesti 45 sekuntia, niin sitä ei mukamas jaksanut lähteä ulos muutaman henkosen takia. :D Onneksi nyt on vanhempi ja ainakin vähän viisaampi. :) Ja asutaan rivarissa johon kuuluu etu-ja takapiha. :D
moni ulkosuomalainen kauhistelee, miten kummallista on ajaa vieraat ulos tupakalle tai pyytää ottamaan ulkokengät jalasta. ilmeisesti he eivät käsitä, että nykyiseen suomalaiseen tapakulttuuriin ei yksinkertaisesti kuulu tupakoiminen sisällä tai sisään lampsiminen kengät jalassa. ei kukaan tupakoitsijakaan polta kotonaan (tai hyvin harva polttaa), miksi siis polttaisi kylässä?
suomessa se on suunnilleen loukkaus, jos joku panisi kessuksi toisen kotona. ymmärrän, että teistä keski-euroopan suomalaisista asuinmaidenne tapakulttuuri on se ainoa oikea ja hienompi juntti-suomen vastaavaa, mutta yrittäkää nyt ymmärtää, että me teemme täällä omien tapojemme mukaan
ei polteta edes parvekkeella, vaan mennään ulos tupakalle. Tosin ei tuttavapiirissä kyllä montaa tupakoijaa olekaan. On näet sivistyneitä kavereita :)
Isäni polttaa ja menee mukisematta pihalle sauhuttelemaan. Minun kodissani on minun tavat. Hänen kodissaan hänen, minkä sain kyllä lapsena kokea 18 vuotta sisäpolttelua haistellen.
Meillä ei polteta sisällä. Jos ei voi mennä ulos röökille niin olkoot sitten ilman tupakkaa vierailun ajan. Mä en siedä tupakan hajua, varsinkaan sisätiloissa.
Ei polta sisällä oma väki eikä vieraat.
Ei koskaan sisällä. Suomessa vain ankeissa juoppo- ja narkkarikämpissä poltellaan sisätiloissa.
Muistakaa lopettaa tuo keski-eurooppalainen tapa kun tulette takaisin. Täällä ihmiset pitävät teitä tuollaisen takia jonkunlaisena roskaväkenä. Ymmärrän tietysti, että teillä päin se on normaalia vielä, mutta täällä joku taitaisi vähintään pirauttaa lastensuojeluun.
Eikä kuistilla/sen välittömässä läheisyydessä. Mieluummin ei koko tontilla.
Itse poistun välittömästi seurueesta jos esim. kesällä ulkona syödessä joku alkaa sauhuamaan - en siedä yhtään tupakan löyhkää.
moni ulkosuomalainen kauhistelee, miten kummallista on ajaa vieraat ulos tupakalle tai pyytää ottamaan ulkokengät jalasta. ilmeisesti he eivät käsitä, että nykyiseen suomalaiseen tapakulttuuriin ei yksinkertaisesti kuulu tupakoiminen sisällä tai sisään lampsiminen kengät jalassa. ei kukaan tupakoitsijakaan polta kotonaan (tai hyvin harva polttaa), miksi siis polttaisi kylässä?
suomessa se on suunnilleen loukkaus, jos joku panisi kessuksi toisen kotona. ymmärrän, että teistä keski-euroopan suomalaisista asuinmaidenne tapakulttuuri on se ainoa oikea ja hienompi juntti-suomen vastaavaa, mutta yrittäkää nyt ymmärtää, että me teemme täällä omien tapojemme mukaan
Enkä kauhistele Suomen tapaa tai pidä sitä epäkohteliaana. Tuo on ihan totta, että kaikissa maissa on omat tapansa, enkä mä menisi minkään maan tapoja haukkumaan. Ne on vaan erilaisia ja se on hyväksyttävä. Me täällä Tanskassa otetaan elämä vähän rennommin. Suomessa ollaan tiukempia vähän kaiken suhteen. Molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa. En lähtisi laittamaan paremmuusjärjestykseen. Maassa maan tavalla :)
Kun ei voi hengittää, koska toinen haluaa viihtyä ja polttaa sisällä, niin vaikea ajatella sitä, että kaikkea pitää sietää. Ihmisten terveys ja kestitys liittyvät yhteen. Muistaako kukaan sitä, kun täällä oli keskustelu siitä, kuinka jotkut laittavat laktoosi-intoleraatikoille tarjolle tahallaan laktoosia sisältäviä tarjottavia. Selityksenä oli, että ei muutama pieru ketään haittaa ja kuvitteellinen vaiva se on kuitenkin.