Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä vieraat polttaa sisällä?

Vierailija
05.04.2010 |

Vai laitatteko parvekkeelle tai ulos tupakoimaan?

Meillä on sellainen periaate, että kun vieraita on kutsuttu illalliselle, tupakointi on sallittu olohuoneessa/ruokailutilassa. Kesäaikaan pidämme kutsut aina puutarhassa, joten silloin tietty myös siellä hoituu tupakointikin.

En ole huomannut mitään hajuhaittoja satunnaisesta polttelusta, tuuletamme toki hyvin jälkeenkin päin.

Millainen käytäntö Suomessa yleensä on? Itse asumme Keski-Euroopassa ja täällä on edelleen aika tavallista, että sisälläkin poltellaan. Toki omat vieraamme aina kysyvät, sopiiko vai mennäkö ulos.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistyisivät.

En ole aikoihin kuullut kenestäkään joka polttaisi sisällä. Parveketupakointikin on kiellettyä useissa kerrostaloissa.

Vierailija
42/82 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tupakoitsijat jotka tunnen ei polta edes omassa kodissaan sisällä saati sitten vieraissa. Kukaan ei ole edes kysynyt saako sisällä polttaa vaan marssivat oma-aloitteisesti pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistyisivät. En ole aikoihin kuullut kenestäkään joka polttaisi sisällä. Parveketupakointikin on kiellettyä useissa kerrostaloissa.

Tavallinen palohälytin ei ala huutamaan tupakanpoltosta.

Eikä se parveketupakointikaan ole kielletty.

Ota asioista selvää ennen kuin kommentoit.

Vierailija
44/82 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa tupakansavusta päänsärkyä ja parhaimmillaan oksentaa, siltikö pitäis vieraiden saada polttaa sisällä?

Te eteläisemmässä Euroopassa asuvat: ei Suomessa ihmiset loukkaannu siitä, että pitää mennä ulos tupakoimaan, koska kukaan ei oleta, että sisällä vois polttaa. Kukaan mun kavereistakaan ei polta sisällä omassa kodissaan, miksipä siis polttaisi jonkun toisen kotona? Suomessa talot ovat hieman tiiviimpiä, kyllä haju helposti ötkähtää sisälle, jos ei koneellista ilmastointia ole. (Nuorempana, kun vielä polton, saatoin joskus polttaa sisällä asunnossa ikkunasta. Yhdessä asunnossa oli koneellinen ilmastointi, se oli ainoa paikka, jossa haju ei jäänyt satunnaisesta tupakoinnista pitkäksi ajaksi.)

Mitä baarissa polttamiseen tulee, tupakointi ei kuitenkaan ole ihmisoikeus. Baarissa on nyt helpompaa käydä sellaisten ihmisten, jotka eivät kestä tupakansavua (esim. mieheni ja yhden kaverini, joka sai savusta kovia silmäoireita) . Suomessa ravintoloissa on usein varsin puutteellinen ilmanvaihto, joten käytännössä baarit olivat aikamoisia savupirttejä.

Monet tupakoitsivat ovat sitä mieltä, että baarien savuttomuus on hyvä asia, koska ei tule sitten poltettua niin paljoa.

kyllä musta olis kauheaa, jos joku polttais meillä, varsinkin kun mun mies on niin allerginen.

Vierailija
45/82 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

röökillä palohälyyttimen päälle. Joissain taloyhtiöissä pareveketupakointi on kielletty.

Vierailija
46/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsisi mennä kylään asuntoon jossa tupakoidaan. Yök!!!

Vierailija
47/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ei polteta sisällä. Ei kyllä kukaan täkäläisistä ystävistämme edes ehdottaisi sellaista. Mielestäni meininki on samanlaista kuin Suomessa tupakoinnin suhteen. Eli ulkona poltetaan. Ravintolathan ovat myös savuttomia

Vierailija
48/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku näki vaivaa nostaa näin vanhan keskustelun ylös, niin vastataan.

Meillä poltetiin sisällä joskus 20 vuotta sitten. Autossakaan ei polteta. Eli ulos tupakalle.

Vierailija
49/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpäkääryleensä saa roudata ihan pihalle.

Vierailija
50/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa tupakansavusta päänsärkyä ja parhaimmillaan oksentaa, siltikö pitäis vieraiden saada polttaa sisällä

kyllä musta olis kauheaa, jos joku polttais meillä, varsinkin kun mun mies on niin allerginen.

onpas sulla oikeen tosimies, grrr ;D

Vierailija
51/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parvekkeelta tulevasta hajusta. Yök. Toki annan vieraiden mennä parvekkeelle polttamaan, mutta onhan se haju kammottava. Verhoista röökinhaju ei lähde millään tuulettamalla, hajuaistittomat eteläeurooppalaiset vaikka kuinka väittäisivät.

Onneksi meidän vieraamme tajuavat mennä parvekkeelle tupakoimaan. Sisällä eivät polta kotonakaan.

Vierailija
52/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkentaa, miksi näin?

En itse edes polta, mutta anteeksi vain, antaa teistä kyllä melkoisen niuhon kuvan, koomisesta puhumatta. Mutta omapa on elämänne ja ystäväpiirinne (onko sitä edes?).

Vierailija
53/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapariskunnan ristiäis/häissä.

Meillä kaikilla oli toki parhaat päällä. Ja sitten me seisoimme kohta sisällä. Miehet puku päällä ja sukkasillaan ja naiset juhlamekot päällä ja sukkasillaan. Nuoremmat naiset olivat jättäneet sukat pois, joten he seisoivat silkkisifonkimekot päällä paljain jaloin.

Oli todella aika karua.

Asun etelä-Euroopassa ja täällä ei tulisi normaalitaloissa kuuloonkaan, että vieraiden pitäisi mennä ulos polttamaan juhlien aikana. Paitsi meillä, mutta meillä onkin pohjoismaalainen kuri kotona! ;) Mieskin polttaa ulkona ja hänen tuttunsa myös, jos ovat meillä käymässä. Sama juttu kuin kenkien kanssa. Täällä ei missään koskaan pyydetä ottamaan kenkiä pois, kun tullaan vieraisille. Paitsi meillä... :D Suomessa on unohtunut täysin se, mikä oli normaalia vielä 30 vuotta sitten. Se on edelleen normaalia muualla. En sano, että parempaa, päinvastoin, mutta normaalia.

Naurettavaa edes verrata jonkun keski-euroopan käytäntöjä Suomen käytäntöihin. Olisi se nyt aika perseestä esim. näillä keleillä, kun naapurit kävelisi liejuiset koiranpaskat kengissä toisten olkkareihin. Ne talvikengätkin on täällä vähän eri kaliiperia, kuin mitä jossain Ranskassa tarvitaan. Ja tietty tässä voi sitten alkaa taas itkeä, kun suomalaiset on niin tyylittömiäkin... se kun edelleen on vähän eri asia kipsutella korkkareilla jossain espanjassa kuin täällä SUomen jäässä ja sohjossa. Muutenkin musta on aika naurettavaa itkeä jonkun sisällä tupakoinnin perään. Jos vieraiden viihtyminen on siitä kiinni, saako vetää röökiä sisällä ( ja näin aiheuttaa monille muille, esim. astmaatikoille) sietämättömän olon, niin eipä ole kummoisia vieraita.

Vierailija
54/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen telkkarista ja siina sanottiin etta talla hetkella 20% suomalaisista polttaa. Joten ei se nyt NIIN harvinaista ole siellakaan.

Asun Englannissa eika taalla aikuiset ihmiset polta juhlissakaan kenenkaan kotona, vaan menevat ulos tupakalle. Varmaan nuorten bileissa poltetaan sisalla, varsinkin jos isantavaki itse polttaa.

Kenkia ei yleensa oteta pois jos mennaan kylaan, mutta kylla useimmat kysyy ovensuussa etta voinko jattaa kengat jalkaan. Jos joku tulee vaikka iltaa viettamaan/syomaan niin en pyytaisi ottamaan kenkia pois, onhan se ihan ymmarrettavasti aika hassua jos on parempi mekko paalla ja sukkasillaan. 'Hienoissa' juhlissa ei tietenkaan kenkia pois, mutta ei kukaan tulisikaan juhlamekossa ja talvisaappaissa vaan laittaisi sirommat kengat. Ja kylla englantilaisetkin osaavat aika tarkasti mun mielesta pyyhkia kenkansa ovimattoon.

Vierailija
55/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa tupakansavusta päänsärkyä ja parhaimmillaan oksentaa, siltikö pitäis vieraiden saada polttaa sisällä

onpas sulla oikeen tosimies, grrr ;D

vähentääkin, jos on allerginen! :D

Mulla kans allerginen mies, onneks ei noin pahasti kuitenkaan. Ja on oikeen tosimies, vaikka mm. silmät muurautuu umpeen jos lähistöllä on kissoja...

Ja omasta laajastakin kaveripiiristä kaksi ihmistä polttaa vielä. Molemmat käyvät meillä iltaa istuessaan ulkona tupakalla, koska ei varmasti tulisi kenellekään mieleen polttaa toisten kotona sisällä vaikka saisi luvan! Eivät polta sisällä omassakaan kodissa kyllä.

Ja ravintolassa tupakoinnin kieltäminen on ihan parasta, koska mulle ei tule enää krapulaa baarireissuilla! Tupakoin ennen aina kun join ja siitä aiheutuikin sitten melkoinen krapula seuraavaksi aamuksi...

Vierailija
56/82 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistyisivät. En ole aikoihin kuullut kenestäkään joka polttaisi sisällä. Parveketupakointikin on kiellettyä useissa kerrostaloissa.

Ota itse selvää. On olemassa taloyhtiöitä, joissa tupakointi on kielletty koko kiinteistössä. Ja se on täysin laillista vuokratalossa.

Vierailija
57/82 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talossa on tupakointi kielletty niin asunnoissa sisällä kuin parvekkeellakin.

Vaan eipä yksikään meillä käyvistä vieraista polta niin ei ole ongelmaa tuon säännön kanssa.

Vierailija
58/82 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on koira joka ei pidä tupakansavusta. Enkä minäkään tupakansavun hajuisesta koirasta. Kyllä, se haju tarttuu todella inhottavasti turkkiin, kokemusta on nimittäin naapurissa asui ennen tupakoiva pariskunta ja koiraparka tuli aina turvaan sisälle kun menivät pihalleen tupruttamaan. Olipa kiva sitten sisällä haistella tupakanhajuista koiraa.

tarkentaa, miksi näin?

En itse edes polta, mutta anteeksi vain, antaa teistä kyllä melkoisen niuhon kuvan, koomisesta puhumatta. Mutta omapa on elämänne ja ystäväpiirinne (onko sitä edes?).

Vierailija
59/82 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraille tohveleita. Ei Japanissa kukaan marssisi toisen kotiin kengät jalassa vaikka täällä se nyt leimataan junttisuomalaistavaksi.

Vierailija
60/82 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta parvekkeella tai ulkona. Tämä nyt on tätä nykyä tapa Suomessa – mitäs sitten, te tällä hetkellä jossain keskeisemmässä tai eteläisemmässä Euroopassa asuvat, jotka paheksuen kummastelette Suomessa jo yleisesti hyväksyttyä arkielämän käytäntöä?

Siis hei ja haloo, on se meinaan jossain etelämmässä, kuten Tanskassakin jo, saati Saksassa, Ranskassa tai Espanjasta puhumattakaan, helppo tuulettaa asuntoa myös talvisaikaan verrattuna Suomeen. Täällä voi vetää hyvin kaikki luukut auki seuraavana päivänä noin touko-syyskuussa, ja tällöinkin jälkeen ja ennen puolivälin kuuta yleensä. Loppuaika vuodesta ei tarkene, prkle, tuuletella niin, että savut ja hajut häviäisi.

Ei ole junttia pistää tupakoitsijaa pikkasen pihalle, vaikka näin tupakoitsijana sanonkin, että veemäistähän se on näin joulukuussa aina tonne terassille raahautua. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän