Saako teillä vieraat polttaa sisällä?
Vai laitatteko parvekkeelle tai ulos tupakoimaan?
Meillä on sellainen periaate, että kun vieraita on kutsuttu illalliselle, tupakointi on sallittu olohuoneessa/ruokailutilassa. Kesäaikaan pidämme kutsut aina puutarhassa, joten silloin tietty myös siellä hoituu tupakointikin.
En ole huomannut mitään hajuhaittoja satunnaisesta polttelusta, tuuletamme toki hyvin jälkeenkin päin.
Millainen käytäntö Suomessa yleensä on? Itse asumme Keski-Euroopassa ja täällä on edelleen aika tavallista, että sisälläkin poltellaan. Toki omat vieraamme aina kysyvät, sopiiko vai mennäkö ulos.
Kommentit (82)
Parvekkeella saavat polttaa, ja ovi asuntoon on tällöin kiinni.
taitaa olla suomen tavat vähän outoja sulle?
Olen asunut täällä 12 vuotta. Ja kyllä, Suomen tavat ovat välillä hiukka outoja minulle. Kun käyn Suomessa ja näen aikuisia ihmisiä baarin ulkopuolella värjöttelemässä tupakka suussa kuin pojankoltiaiset opettajaa paossa :) En tiedä onko Suomi sitten niin "edellä" tässäkään. Täällä otetaan asiat paljon rennommin. Ei meillä vieraita kovin usein käy, työkiireiden takia. Mutta kun tulevat, niin minulle on tärkeää, että kaikki viihtyvät, saavat istua pöydässä ja osallistua juttuihin, vaikka tupakoitsevatkin! Vaikka en itse poltakaan, en ota suurempaa stressiä satunnaisesta tupakansavusta.
Täällä toinen Keski-Euroopassa asuva.
Just tässä ketjussa ilmitulleita piirteitä suomalaisuudessa inhoan sydämeni pohjasta ja olen helvetin onnellinen, että siellä ei tarvitse asua.
Meillekään ei tulisi mieleenkään ajaa vieraita ulos polttamaan (tosin jotkut menee sinne ihan vapaaehtoisesti). Läpiveto päälle ja vieraiden poistuttua vielä kunnon tuuletus, seuraavanakin päivänä. Ei ole mikään ongelma.
Suomessa ei oikein hallita ihmisten kestitystä, ei kotona eikä varsinkaan ravintolassa. Pipo on yksinkertaisesti niin kireällä, ettei nähdä metsää puilta.
meillä keittiössä saa vieraat sauhutella, mutta me ei asuta Suomessa. Muution ite ei polteta, ja ei tule hajuhaittoja tms.
hiuksissa ja vaatteissa kulkeutuu paljon tupakan myrkyllisiä aineita sisälle.
Tsiisus! :D
Asun etelä-Euroopassa ja täällä ei tulisi normaalitaloissa kuuloonkaan, että vieraiden pitäisi mennä ulos polttamaan juhlien aikana.
Paitsi meillä, mutta meillä onkin pohjoismaalainen kuri kotona! ;)
Mieskin polttaa ulkona ja hänen tuttunsa myös, jos ovat meillä käymässä.
Sama juttu kuin kenkien kanssa. Täällä ei missään koskaan pyydetä ottamaan kenkiä pois, kun tullaan vieraisille.
Paitsi meillä... :D
Suomessa on unohtunut täysin se, mikä oli normaalia vielä 30 vuotta sitten. Se on edelleen normaalia muualla. En sano, että parempaa, päinvastoin, mutta normaalia.
Suomessa on unohtunut täysin se, mikä oli normaalia vielä 30 vuotta sitten. Se on edelleen normaalia muualla. En sano, että parempaa, päinvastoin, mutta normaalia.
Hauskaa että elät kuvitelmissasi :)
Saksassakin joku aika sitten poltettiin julkisissa virastoissa, yliopistoissa jne, mutta Suomen mallia noudattaen sekin on loppunut.
Siihen vastattiin, ja sen jälkeen jotkut ulkomaille "päässeet" tulevat huutamaan miten Suomessa ollaan niin ja niin sivistymättömiä.
Jos sivistyksen mittari on tupakoinnin salliminen omassa kodissa, niin olen mielelläni sivistymätön.
Täälläpä kolmas Keski-Euroopassa asuva.
Jokainen tietää, että tupakka on myrkkyä. Mutta niin on moni muukin asia maailmassa. Vaikea on uskoa, että silloin tällöin tupakinsavulle altistuminen tekee terveelle ihmiselle yhtään mitään haittaa. Jokainen meistä nielee päivittäin kaikenlaisia muitakin ilmansaasteita.
Meilläkin poltetaan sisällä, kun on vieraita. Poltamme miehen kanssa muutenkin, mutta ulkosalla näitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Meille on vieraidemme viihtyvyys tärkeää. Varaamme aina paria sorttia savukkeita ja jokusen sikarinkin, kun porukkaa on tulossa.
Suomessa vedetään aina kaikki överiksi. Eihän siellä saa juoda enää edes täysmaitoa ilman, että joku kattoo kieroon.
Just tässä ketjussa ilmitulleita piirteitä suomalaisuudessa inhoan sydämeni pohjasta ja olen helvetin onnellinen, että siellä ei tarvitse asua.
Meillekään ei tulisi mieleenkään ajaa vieraita ulos polttamaan (tosin jotkut menee sinne ihan vapaaehtoisesti). Läpiveto päälle ja vieraiden poistuttua vielä kunnon tuuletus, seuraavanakin päivänä. Ei ole mikään ongelma.Kuulostaa niin keskiajalta. Tuollaista se oli täälläkin vielä joitain vuosikymmeniä sitten, kun ei ymärretty terveyden päälle.
Vieraanvaraisuus ja terveys ovat kaksi eri asiaa. Mieluummin jaa mieheni vieran kanssa, se ei ole läheskään noin vaarallista, mitä vieraanvaraisuuteen tulee.
Et varmasti pyydä vierasta laittamaan turvavyötäkään autossa kiinni, jos tarjoat kyytiä. Ihan vaan vetoat vieraanvaraisuuteen, kun kyydinpyytäjä on ilman turvavyötä 5 kk. ikäisen lapsen kanssa etupenkillä sylikkäin.
Suomessa ei oikein hallita ihmisten kestitystä, ei kotona eikä varsinkaan ravintolassa. Pipo on yksinkertaisesti niin kireällä, ettei nähdä metsää puilta.
sillä hajut lähtee naapuriin.
Et varmaan huomaa hajuhaittoja mutta ne jotka eivät polta, edes satunnaisesti , huomaavat kyllä.
Meillekään ei tulisi mieleenkään ajaa vieraita ulos polttamaan (tosin jotkut menee sinne ihan vapaaehtoisesti). Läpiveto päälle ja vieraiden poistuttua vielä kunnon tuuletus, seuraavanakin päivänä. Ei ole mikään ongelma.Suomessa ei oikein hallita ihmisten kestitystä, ei kotona eikä varsinkaan ravintolassa. Pipo on yksinkertaisesti niin kireällä, ettei nähdä metsää puilta.
Tuollaista se oli täälläkin vielä joitain vuosikymmeniä sitten, kun ei ymmärretty terveyden päälle. Vieraanvaraisuus ja terveys ovat kaksi eri asiaa. Mieluummin jaa mieheni vieraan kanssa, se ei ole läheskään noin vaarallista, mitä vieraanvaraisuuteen tulee. Et varmasti pyydä vierasta laittamaan turvavyötäkään autossa kiinni, jos tarjoat kyytiä. Ihan vaan vetoat vieraanvaraisuuteen, kun kyydinpyytäjä on ilman turvavyötä 5 kk. ikäisen lapsen kanssa etupenkillä sylikkäin.
Täälläpä kolmas Keski-Euroopassa asuva. Jokainen tietää, että tupakka on myrkkyä. Mutta niin on moni muukin asia maailmassa. Vaikea on uskoa, että silloin tällöin tupakinsavulle altistuminen tekee terveelle ihmiselle yhtään mitään haittaa. Jokainen meistä nielee päivittäin kaikenlaisia muitakin ilmansaasteita. Meilläkin poltetaan sisällä, kun on vieraita. Poltamme miehen kanssa muutenkin, mutta ulkosalla näitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Meille on vieraidemme viihtyvyys tärkeää. Varaamme aina paria sorttia savukkeita ja jokusen sikarinkin, kun porukkaa on tulossa. Suomessa vedetään aina kaikki överiksi. Eihän siellä saa juoda enää edes täysmaitoa ilman, että joku kattoo kieroon.
ja olen yllättynyt, että juuri ulkomaille muuttaneet ovat kaikista suvaitsemattomimpia. Tulee väistämättä olotila, että te ette uskalla olla eri mieltä ja luulette sen muka vaikuttavan vierailijoiden viihtyvyyteen...ja pidot on pielessä jos laittaa vieraat pihalle tupakalle. Ette voi olla tosissanne??
Vieraat voisivat suorastaan toivoa, että teillä Suomesta tulleilla olisi jotain kummallisia tapoja, sehän olisi vaan hauskaa.
ainakin mitä vieraiden kestityseen tulee. Ja todellakin: terveysterrorismi on mennyt ihan liian pitkälle.
Kysyn vaan 20 vuotta Etelä-Euroopassa asuneena, miksi tästä kaikesta ns. terveysvalistuksesta huolimatta Suomessa näkyy silmiinpistävän paljon ylipainoisia ihmisiä? Tämä ei sinänsä liity tupakointiin, mutta luulisi rasvan ja kaiken hyvän ruuan kieltäneessä maassa olevan hoikkia ihmisiä enemmän!
Ja vastaus ap:n kysymykseen: toki poltetaan meilläkin sisällä, kun on vieraita. Kuten ap:lläkin, meillä on kyllä kuukausia kestävä kesä, jolloin kaikki toiminnot siirtyy ulos. Mutta talvisaikaan toki polttavat vieraat sisällä.
..mä meen niin pitkälle että meillä ei saa tupakoida parvekkeellakaan, vaan passitan tupakoimaan ulos.
..mä meen niin pitkälle että meillä ei saa tupakoida parvekkeellakaan, vaan passitan tupakoimaan ulos.
Kuka sun luo edes viittii tulla kylään? No, onneksi et kuulu mun ystäväpiiriin..
Asun etelä-Euroopassa ja täällä ei tulisi normaalitaloissa kuuloonkaan, että vieraiden pitäisi mennä ulos polttamaan juhlien aikana. Paitsi meillä, mutta meillä onkin pohjoismaalainen kuri kotona! ;) Mieskin polttaa ulkona ja hänen tuttunsa myös, jos ovat meillä käymässä. Sama juttu kuin kenkien kanssa. Täällä ei missään koskaan pyydetä ottamaan kenkiä pois, kun tullaan vieraisille. Paitsi meillä... :D Suomessa on unohtunut täysin se, mikä oli normaalia vielä 30 vuotta sitten. Se on edelleen normaalia muualla. En sano, että parempaa, päinvastoin, mutta normaalia.
Naurettavaa edes verrata jonkun keski-euroopan käytäntöjä Suomen käytäntöihin. Olisi se nyt aika perseestä esim. näillä keleillä, kun naapurit kävelisi liejuiset koiranpaskat kengissä toisten olkkareihin. Ne talvikengätkin on täällä vähän eri kaliiperia, kuin mitä jossain Ranskassa tarvitaan.
Ja tietty tässä voi sitten alkaa taas itkeä, kun suomalaiset on niin tyylittömiäkin... se kun edelleen on vähän eri asia kipsutella korkkareilla jossain espanjassa kuin täällä SUomen jäässä ja sohjossa.
Muutenkin musta on aika naurettavaa itkeä jonkun sisällä tupakoinnin perään. Jos vieraiden viihtyminen on siitä kiinni, saako vetää röökiä sisällä ( ja näin aiheuttaa monille muille, esim. astmaatikoille) sietämättömän olon, niin eipä ole kummoisia vieraita.
niin varmaan en mitään sanoisi, toisin tuhkakupin, mutta onneksi kaikki ystävämme ovat sen verran huomaavaisia ja sivistyneitä, että menevät ilman muuta pihalle.
vieraille aina muutaman marisätkän, myös kotiinvietäväksi. Pitäähän sitä olla kohtelias.
Ja Islannissa kun asuimme, tarjouduin aina sänkyseuraksi vierasperheen isännälle. Pitäähän sitä olla kohtelias.
ulos, jos haluaa polttaa