Saako teillä vieraat polttaa sisällä?
Vai laitatteko parvekkeelle tai ulos tupakoimaan?
Meillä on sellainen periaate, että kun vieraita on kutsuttu illalliselle, tupakointi on sallittu olohuoneessa/ruokailutilassa. Kesäaikaan pidämme kutsut aina puutarhassa, joten silloin tietty myös siellä hoituu tupakointikin.
En ole huomannut mitään hajuhaittoja satunnaisesta polttelusta, tuuletamme toki hyvin jälkeenkin päin.
Millainen käytäntö Suomessa yleensä on? Itse asumme Keski-Euroopassa ja täällä on edelleen aika tavallista, että sisälläkin poltellaan. Toki omat vieraamme aina kysyvät, sopiiko vai mennäkö ulos.
Kommentit (82)
Ei tosin meidän ystäväpiirissä kenellekään tulisi mieleenkään ehdottaa sellasta.
Ei kyllä ole sellaista vierasta eteen joka olisi edes kysynyt...
että ei suomessa tupakoijat edes enää ajattele että sisällä saisi ainakaan kylässä polttaa..Harvempi enää omassakaan kodissa sisällä polttaa, toki näitäkin on, mutta vähenemässä määrin.....
Ei kukaan ole meillä kysynytkään, aina menevät suoraan ulos.
Suomessa sisällä poltettiin joskus 1980-luvulla...
ja mulla taisi vielä 80-luvulla olla kavereita, jotka polttivat.
Hetken mietittyäni en edes muista, että yksikään kaverini, eikä taida oikein edes yksikään tuttukaan polttaa.
Kuulostaa jotenkin niin hassulta, kun joku puhuu/kirjoittaa tupakanpoltosta, ihan kun se kuuluisi jonkun elämään.
Tosin ei meillä juuri noita tupakoivia kavereita olekaan. Se vähäinenkin baaripolttelu on loppunut samalla kun loppui baareissa tupakointikin.
Suomessa enää. Jos on vielä lapsia talossa, niin en ymmärrä senkään vertaa.. Edes himoröökaajat eivät yleensä yksinkään polta sisällä, jopa vanha isäni, joka polttaa kuin korsteeni, on muuttanut tapojaan.
Nimim. 70-luvulla lapsuutensa sankassa tupakansavussa elänyt :(
minulla ei ole yhtään tupakoivaa lähisukulaista eikä ystävää eikä tuttavaa. En sellaista mielelläni riesakseni ottaisikaan. Minulta saa luennon tupakoinnin haitoista ja sademetsän hakkuusta tupakan kuivatukseen, jos joku sähkömies erehtyy pihassamme polttamaan.
taitaa olla suomen tavat vähän outoja sulle?
tupakoitsijoita, jotka polttaisivat sisällä. Eli eivät ehdottele tai oleta, että voisi. Itse asiassa vain yksi kaveri edes polttaa niin tiheästi, että tarvitsee savuja meillä ollessaan ja hän menee oma-aloitteisesti pihalle ja pyytää jonkin tyhjän pullon tuhkakupiksi. On sekin joskus vähän rasittavaa, kun kaveri käy meillä aika harvoin ja siitäkin parituntisesta haluaa osan kulkea tupakalla, mutta mitäpä pienistä.
Ainut ajattelemattomuus johon olen törmännyt tuttavapiirissä on se, että pari ihmistä sauhuttelee lastenvaunujen vieressä. Pieni vauva ei pääse karkuun savua, vaikka haluaisi. Ja jotkut vanhemmat ovat niin nössöjä, etteivät kehtaa käskeä tupakoitsijaa kauemmas tai lähteä itse pois (ettei toinen loukkaantuisi) ja sitten selän takana puhisevat.
sellaisia vieraita jotka polttavat.
hiuksissa ja vaatteissa kulkeutuu paljon tupakan myrkyllisiä aineita sisälle.
ihmeellinen kysymys. Ei tietenkään, missään tauksessa saa polttaa sisällä.
Vieraat ei varmaan polttaisi sisällä vaikka luvan saisivat.
sisällä jos ovat kylässä. En tiedä ketään joka polttais edes omassa kodissaan, siis sisällä. Ylipäänsä meidän kavereista hyvin harva enää polttaa, moni on lopettanut viimeistään kolmekymppisenä oman terveytensä vuoksi.
eikä meidän pihallamme. Vieraat tietävät tullessaan, että seuraavan kerran saavat polttaa vasta meidän katualueeltamme lähdettyään. Sen verran kunnioitusta sentään on, että eivät edes kysele periaatteittemme perään. Tupakanpoltto on turhinta mitä kuvitella saattaa emmekä hyväksy sitä missään muodossa asuinalueellamme.
kukaan ns. normaali polta sisätiloissa, edes juhlissa. Laitapuolen kulkijat on sitten juttu erikseen.
taitaa olla suomen tavat vähän outoja sulle?
Olen asunut täällä 12 vuotta.
Ja kyllä, Suomen tavat ovat välillä hiukka outoja minulle. Kun käyn Suomessa ja näen aikuisia ihmisiä baarin ulkopuolella värjöttelemässä tupakka suussa kuin pojankoltiaiset opettajaa paossa :)
En tiedä onko Suomi sitten niin "edellä" tässäkään. Täällä otetaan asiat paljon rennommin. Ei meillä vieraita kovin usein käy, työkiireiden takia. Mutta kun tulevat, niin minulle on tärkeää, että kaikki viihtyvät, saavat istua pöydässä ja osallistua juttuihin, vaikka tupakoitsevatkin!
Vaikka en itse poltakaan, en ota suurempaa stressiä satunnaisesta tupakansavusta.
partsille saavat mennä tupakille. Mä voin mennä seuraksi sauhuttelemaan ;P