Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaativa vauva 5 vkoa- vai jokin vialla??

Vierailija
05.04.2010 |

Meidän vauva on itkuinen, kärttyisä ja tuntuu, ettei mikään missään ole hyvin. Nukkuu vain sylissä tai liinassa. Jos yrittää laittaa muualle, herää heti tai/ja alkaa huutaa samantien. Nukkuu katkonaisesti vain liikkuvissa vaunuissa, muuten ei. Sitterissä jaksaa olla ehkä 5min, sitten alkaa ähellys ja huuto.

Toki on neidillä masuvaivaakin, paukkuja tulee eikä röyhtäistä osaa. Cuplatonia annetaan, samoin nyt Gavisconia närästykseen. Nenäkin on jatkuvasti tukkoinen, siihen keittistippoja ja nenäfriida apuna.

Synnytys oli nopea, vauvalla ollut ahdasta kohdussa: pää toispuoleinen ja nilkka vääntynyt. Nyt ne on ok...tai mistä loppupeleissä tiedän?!

Vyöhyketerapiassa käyty 2 kertaa, huusi molemmat kerrat,ei apua. Kovasti oon noita hierontaohjeita yrittänyt kotona tehdä.

Autossa herää heti,kun vauhti pysähtyy (punaisissa valoissa jne). Jos istun vauva liinassa, alkaa itku. Pitää siis vaan kävellä ja olla liikkeellä.

Onko tää normaalia???? Mä alan tulla hulluksi:/ Tämä on meidän kolmas vauva, mutta NÄIN hankalaa ei pienen elämä ole vielä koskaan ollut.

Kokemuksia kaivataan.....

ja vielä: olen maidottomalla ja viljattomalla dietillä, vauva täysimetyksellä.

KIITOS!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva karjuu vierellä ja sen vuoksi ei voitaisi antaa pullosta vauvalle sopivaa ruokaa. Mitä, jos se vauva onkin sen pulloruokinnan jälkeen tyytyväinen, kun vatsa on täynnä ruokaa eikä vain ilmakuplia? Ei pulloruokinta ole mitään sähläämistä.

Meillä kokeiltiin vauvalle kaikki mahdolliset korvikkeet, niin tavallisesta Tuttelista ja Nanista erikoiskorvikkeisiin, eivätkä ne auttaneet itkuihin yhtään. Sen vuoksi sanoin, että imetys voi olla helpompaa paljon itkevän vauvan kanssa, kun ei tarvitse ruveta "sähläämään" niiden pullojen ja purkkien kanssa vauvan itkiessä. Minä koin sen todellakin sähläämiseksi, etenkin nyt kun olen toista lastani imettänyt pitkälle yli vuoden ja huomannut, miten helppoa tämä on, kun ei tarvitse lämmittää, tiskata eikä keittää.

Voihan sitä kokeilla, jos korvikkeen anto helpottaisi vauvan oloa, mutta ei se ole mitenkään varmaa, että se korvikesyöttö olisi jotenkin autuaaksi tekevä. Ap:han sanoi, että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, joten käsittääkseni vauvan pitäisi saada ruokaa sinne mahaansa, ei pelkkiä ilmakuplia. Yleisesti ottaen tuttipullostahan niitä ilmakuplia maidon mukana menee, ei suinkaan rinnasta (paitsi, jos sieltä ei tule maitoa).

Vierailija
22/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva huusi kirjaimellisesti koko ajan, ei nukkunut kuin 10min pätkiä sylissä, liikkeellä piti olla koko ajan. Yöt nukkui kyllä hyvin, lienee ollut niin väsynyt päivän huutamisesta että puolikoomassa nukkui yöt jopa 9h putkeen.

Tähystyksen jälkeen, noin 1,5kk iässä löytyi tulehdus ja haavaumia peräsuolesta. Meillä tosin oireena oli myös muutama verinen uloste.

Vyöhyketerapiassa mekin käytiin kerran ja lapsi huusi valtavasti koko hoidon ajan.

Jatka vaan imetystä, ei se välttämättä ole allergiaa. Ja varsinkin kun olet jo viljattomalla ja maidottomalla. Minäkin olin niillä, kunnes tiedettiin, ettei syy ollut niissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ketju..

mulla meni lapsenteko haaveet ;)

miten ap:lla meni viime yö?

Vierailija
24/41 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva kakkasi kaikki viiden päivän satsit hoidon aikana vaippaan! sitä tuli niskaan saakka!

Ja lapsi rauhoittui ainakin siksi päiväksi. En ihmettele: jos minä olisin kakkimatta viisi päivää, kiipeilisin seinille kirves kädessä.

Vierailija
25/41 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli 4 juuri tuollaista vauvaa. Nuorin on nyt 2 v. Kyllä se siitä. Sun on vain pysyttävä hereillä ja tarkkana. Toivottavasti miehesi auttaa yösyötöissä ja muutenkin jakaa hoidon 50/50 vaikka olisikin töissä.

Sinulla tässä on ollut rankkaa kun vielä synnytit ja kroppasi on väsynyt.

Hakisin sinuna apua mieheltäsi.

Vierailija
26/41 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi, että kaikilta kolmelta lapselta on myöhemmin löydetty laajat allergiat (maito, kotimaiset viljat, hedelmiä, nauta, muna, soija jne.). Vyöhyketerapiasta ei juuri ollut apua, muuten kuin kakka alkoi luistamaan juuri kuten ap:kin kirjoitti että terapian aikana tavaraa tuli ämpärillinen :)

Nukkuminen oli yhtä helvettiä, pienikin "virhe" (esim. autolla ajaessa punaisiin pysähtyminen, liikenneympyrään hidastaminen, mopon ääni vaunuissa nukkuessa jne.) sai aikaan älyttömän huutokohtauksen.

Allergiat oli esikoisen kohdalla vain erittäin vaikea myöntää ja myös todeta. Iho hyvä, kakka suht ok, itkuinen lapsi sai vain temperamenttisen lapsen "diagnoosin" ja äiti hysteerisen äidin maineen...

Täysimetyksellä mentiin kun sopivaa korviketta ei löytynyt ja äiti diettasi. Rankkaa oli, mutta hengissä selvittiin. Ei kiitos enää vauvoja meille!

Jaksamista ap:lle!

Vierailija
27/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen, kun vauva alkaa imeä, maito alkaa herua ja sitä tulee niin, että hyvä kun vauva saa nieltyä! ja paino on noussut todella hyvin, 1kk neuvolassa oli jo kilo syntymäpainoon tullut lisää. En siis usko, että nälkäänsä itkee! Ilmaaan sinne mahaan toki varmasti menee, kun hotkii...pitäisiköhän kokeilla rintakumia, auttaisiko tuohon asiaan?

Tänään vauva on olut jopa 10min pätkiä sitterissä, sängyllä, lattialla ja jopa hymyillyt! Nyt iltaa kohden huuto tosin vaan lisääntyy, huutaa siis ihan pää punaisena ja paukkuja tulee.

Tilasin vielä kertaalleen vyöhyketerapiaa huomiseksi...

kiitos kaikille vastaajille...

ap

Vierailija
28/41 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkunäppylää tuli jos mä söin munaa, kalaa jne. paljon. Muulloin "vain" tuota sun kuvailemaa.

Imetyksen lopettaminenkaan (9kk) ei auttanut, silloin vaan jäi multa vielä ne imetyslepotuokiotkin pois. Korvike ei sopinut yhtään paremmin.

Vaatteissa alin kerros piti olla ruskovillan kerrasto, tavalliset sukkahousut rikkoi polvitaipeet heti. Muutenkin lapsi riisui vaatteet aina pois päältään. (ruskovillat sai olla) Kaikki vaipat ei sopineet. Parhaita oli citymarketista saatavat Huggiesvaipat ja halvat vaipat (ilmeisesti ei niin käsiteltyjä)

Levottomat yöt jatkuivat yli 3v, sitten alkoi helpottamaan. Myös iho-oireet alkoivat helpottamaan

Nyt 9v kiusana enää aftat tomaatista ja atooppinen iho.(+infektioastmaepäily) Meillä oli kiusana vielä anopin omat kokeilut (prkl) joista viimeisestä lähdettiin päivystykseen kun huuli turposi. Sen jälkeen uskoi, ettei lapselle saa antaa kuin niitä ruokia, joita listassa lukee.

Käytiin läpi Mll:ssä unikoulu, hoitajat sanoivat etteivät koskaan ole nähneet niin levottomasti nukkuvaa lasta. Lisäksi oli piereskellyt yöllä ihan koko ajan. Lapsi oli aika iso kun meni unikouluun, me oltiin jo aivan rättiväsyneitä.

Vierailija
29/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ajatellut heitä "vaativina" vaan ihan normaaleina tapauksina. Jos kerran maitoa tulee reippaasti ja vauva kasvaa loistavasti niin pysy ihmeessä imetyksellä - jos vaan itse jaksat dieetillä. Meillä on ollut aina ihan samanlaista ja mistään allergioista ei ole ollut kyse.

Vierailija
30/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiinnostunut, että millä annostuksella tuota Gavischonia teillä on käytössä ja onko sitä samaa mitä aikuisilla käytetään?

Meillä hieman alle 5vk vauva ja aivan refluksioireiselta vaikuttaa. Itkee ja oksentelee tauotta. JOpa tutien päästä edellisestä syömisestä. :(

Vierailija
31/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

gavisconia annan 1ml ruiskulla suuhun syötön jälkeen, n.8x/vrk. tämä annostus on 4,5-kiloiselle. tuote on ihan sama lapsille ja aikuisille, apteekista ilman reseptiä.

ap

Vierailija
32/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja löytyi pahat allergiat 3kk iässä.

Nukkui rauhallisesti vaan kenguruhoidossa sydämeni sykettä kuunnellen minun ollessani puoli-istuvassa asennossa vauva rintakehäni päällä.

Vieläkin 1,5v herää heti jos esim rattaiden vauhti pysähtyy.

Vierailija
33/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tiukalla dieetillä, mutta sillä ei mitään vaikutusta ollut. Cuplatonista ei tuntunut olevan apua, Gavisconia kokeiltiin ja maitohappobakteereja annettiin yms. Nuhainen oli, mutta mitään korvat oli terveet ja mitään selkeää tulehdusta ei ollut. Sitten joku lääkäri käski kokeilla panadol-suppoa ja se auttoi!

Vierailija
34/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman, nyt 10kk vauvana masuvaivaisen, temperamenttisen ja allergisen lapsen kokemuksella antaisin seuraavia vinkkejä:

Koetko, että cuplatonista on apua? Meillä se ei auttanut yhtään, mutta disflatyl oikeasti auttoi saamaan pierut ulos! Kannattaa kokeilla. Myös "pierujumppaa" kannattaa harrastaa aktiivisesti, eli jumpata jalkoja koukkuun masun päälle monin eri tavoin monta kertaa päivässä. Meillä auttoi parhaiten kun laittoi jalat koukkuun ja piti niitä siinä hetken - lapsi oppi itse käyttämään asentoa hyödyksi ja yritti siinä (usein onnistuneesti) ähistä pieruja pihalle.

Mitkä d-vitamiinitipat käytössä? Meillä öljypohjaiset (devitol) toi kamalat masuvaivat. Deetipat oli sopivin, mutta niitäkin piti aloitella todella pikkuhiljaa, siis vasta 2kk ikäisenä sai täyden annostuksen.

Jos maidottomasta/viljattomasta dieetistä ei ole apua, niin allergian aiheuttaja voi olla mikä tahansa muukin. Eli kannattaa pitää omaa ruokapäiväkirjaa + vauvan oirepäiväkirjaa. Omalla vauvallani minun syömät mansikat (tai esim. mansikkajugurtti) aiheutti kamalat masuvaivat ja välittömän ripulin. Enkä suinkaan tajunnut sitä heti.

Onko kakka kovalla? Tosi pienellekin löytyy apua apteekista, eli levolacia tms. voi antaa ja auttaa oloa.

Meillä (öljypohjaiset!) maitohappobakteerit vain pahensi masuvaivoja, vaikka neuvola niitä neuvoi antamaan ja monilla kuulemma helpottaa. Heti kun jätettiin ne pois, niin itkeskely väheni.

Tsemppiä! Ei tuo mielestäni ihan normaalia ole, mutta ei silti tarkoita, että vauva olisi pahasti sairas. Jotain allergiaa tai muuta masuvaivaa voi olla...

Vierailija
35/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen et moni vain syöttää ja syöttää mutta sitten ei röyhytetä välissä ollenkaan..ilmankos on kovat kivut mahassa :( Meidän itkuista tyttöä se suututti kun piti välillä keskeyttää syöminen röyhyn takia mutta kun iso määrä ilmaa tuli ulos niin ruokaa meni paremmin ja kovat itkut vähentyi.

Vierailija
36/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menee vauvalle Gefilus-D3-tippoja ja itse syön MultiTabseja (raskaus) ja Rela-pillereitä. Olisiko näistä joku vaivan aiheuttaja?

Eilen illalla kokeilimme antaa 60ml NAN:korviketta kovaan huutoon- vauva imaisi sen kertalaakista ja pienen itkeskelyn jälkeen nukahti- ja nukkui 22-08 yhdellä syötöllä! Olisiko vain sattumaa? Ja siis kun maitoa multakin tulee...olen nyt hieman ymmälläni. Ei kuitenkaan reagoinut maitoon, jiten se tuli testattua! Otan sen takaisin ruokavaliooni.

Mun ruuat ovat olleet todella neutraaleja viime päivät tyyliin perunaa, lihaa, kasviskeittoa, riisikakkuja, salaattia, riisiä. Ei mitään mausteista tms. Siksi ihmettelen, että mikä VOISI aiheuttaa mahakipuja?! Toki jokin liemikuutio esim, jossa riisi keitetään...

Eilen illalla vauva huusi siis noin 2-3h lähes putkeen- joka kerta parahti itkuun, kun tuli pieru ulos. Ja nyt on ollut 5 päivää kakkaamatta, ennen tuli kakka varmaan 5 kertaa päivässä!!

On tämä yhtä arpapeliä....'mukava' silti kuulla, että on tätä muillakin ollut ja niistä hengissä selvitty:)

ap

Vierailija
37/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo gefilus-tipat vesi- vai öljypohjaisia?

Kannattaa tuota NAN:ia kokeilla antaa tänäänkin illalla. Meillä ainakin oli iltaisin todella kova tankkaus, mikään määrä maitoa ei tuntunut riittävän...

Mitä kasviskeittoa olet syönyt? Esim. porkkana on yleinen allergisoiva aine, samoin liemikuutioissa käytettävät selleri ja palsternakka. Onko salaatin joukossa tomaattia tai paprikaa? Ne ovat myös aika yleisiä allergian ja esim. närästyksen aiheuttajia.

Meillä myös jotkut minun syömät ruuat toivat ilmaa masuun: kaali, sipuli ja herneet pahimpia. Sipulia käytin kyllä mausteena, mutta vain pieniä määriä ja esim. sipulikeitto, jota tavallisesti käytän esim. lihamureketaikinassa, piti jättää kokonaan pois. Eli aina ei kyse välttämättä ole allergiasta, vaan voi olla muuten vain herkkä maha.

Ja lisäksi: meillä kofeiini ei sopinut vauvalle ollenkaan, vaan pienikin määrä valvottaa! Itki väsymystään, mutta uni ei tullut tai heräili 15min välein. Eli jätin kaiken kofeiinin pois: kahvi, tee ja kolajuomat.

Ja vielä yksi: En tiedä miten on mahdollista, mutta minun juomat hiilihapolliset juomat aiheuttivat lapselle kamalan määrän pieruja mahaan. Ja niitä sitten itkeskeli, kun ei kunnolla vielä osannut piereskellä... Eli kaikki limpparit ja vichyt pois...

Jos juot paljon kofeiiniä tai hiilihapollisia juomia, niin noitakin voi kokeilla...

Vierailija
38/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes älysin antaa sille korviketta. Lapsella oli nälkä, vaikka itse luulin että maitoa riittää! Ei sitten ilmeisesti riittänytkään.. Turha vouhkata täysimetyksestä lapsen kustannuksella.

Vierailija
39/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sulta ei tule tarpeeksi maitoa vauvan tarpeisiin, en usko että tuo oli sattumaa, kun sai vatsansa täyteen niin nukkui hyvin koko yön. ei siitä sen hassumpaa lasta tule osittaisimetyksellä, korkeintaan vähän rauhallisempi vaan.. Kokeile edes pari päivää, niin tiedät että oliko sittenkin nälkä-itkua.

Vierailija
40/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että korvike auttaa nälkään, niin voit silti yrittää täysimetystä: juo itse PALJON! On oikeasti uskomatonta, kuinka paljon sitä vettä pitää kitata, jotta maitoa riittää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi