Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaativa vauva 5 vkoa- vai jokin vialla??

Vierailija
05.04.2010 |

Meidän vauva on itkuinen, kärttyisä ja tuntuu, ettei mikään missään ole hyvin. Nukkuu vain sylissä tai liinassa. Jos yrittää laittaa muualle, herää heti tai/ja alkaa huutaa samantien. Nukkuu katkonaisesti vain liikkuvissa vaunuissa, muuten ei. Sitterissä jaksaa olla ehkä 5min, sitten alkaa ähellys ja huuto.

Toki on neidillä masuvaivaakin, paukkuja tulee eikä röyhtäistä osaa. Cuplatonia annetaan, samoin nyt Gavisconia närästykseen. Nenäkin on jatkuvasti tukkoinen, siihen keittistippoja ja nenäfriida apuna.

Synnytys oli nopea, vauvalla ollut ahdasta kohdussa: pää toispuoleinen ja nilkka vääntynyt. Nyt ne on ok...tai mistä loppupeleissä tiedän?!

Vyöhyketerapiassa käyty 2 kertaa, huusi molemmat kerrat,ei apua. Kovasti oon noita hierontaohjeita yrittänyt kotona tehdä.

Autossa herää heti,kun vauhti pysähtyy (punaisissa valoissa jne). Jos istun vauva liinassa, alkaa itku. Pitää siis vaan kävellä ja olla liikkeellä.

Onko tää normaalia???? Mä alan tulla hulluksi:/ Tämä on meidän kolmas vauva, mutta NÄIN hankalaa ei pienen elämä ole vielä koskaan ollut.

Kokemuksia kaivataan.....

ja vielä: olen maidottomalla ja viljattomalla dietillä, vauva täysimetyksellä.

KIITOS!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva kakkasi kaikki viiden päivän satsit hoidon aikana vaippaan! sitä tuli niskaan saakka! en tiedä, mitä on tapahtunut, mutta vauva on ollut tänään ihmeellisen rauhallinen. Kävimme kaupassa ja neiti oli hereillä: ei ihantanutkaan, vaikka masussakin väänsi (ilme muuttui kyllä) ja suuhun nousi jotakin (nieleskeli happaman näköisenä)...yleensä olisi huutanut tuossa vaiheessa jo naama punaisena. Sama juttu autossa, ei itkua! Vyöhiksessä itki, mutta ei läheskään yhtä rajusti kuin ennen. Aamupäivän on lähinnä nukkunut!

Koitan nyt sitä korviketta taaas illalla, vaikka vähän epäilyttääkin oman maidon riittävyys...jos sitten huomenna jättäisi korvikkeen pois ja katsoisi, meneekö yö huonommin.

Hyviä vinkkejä kaikilta, kiitos niistä! Ostin nyt Disflatyliä apteekista, koitan sitä Cuplatonin sijaan.

ap

Vierailija
2/41 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi tutulta. Meillä 2,5 ekaa kuukautta olivat todellista h...tiä, sillä pisin aika, mitä pieni oli hereillä ollessaan itkemättä oli noin 5 min. Minäkin kokeilin maidottomat, viljattomat ym. ruokavaliot, mutta eihän se mitään auttanut. Ainoa, mikä jelppasi öihin oli Disfatyl-tipat; Relat, Cuplatonit ym. vain pahensivat tilannetta. Mulla tuli maitoa myös ihan älyttömästi ja vauvan paino nousi humisten, mutta yöt alkoivat sujua vasta sitten, kun rupesin iltaimetyksen jälkeen antamaan vielä korviketta. Heti 4 kk -iässä, kun kiinteät aloitin, niin johan alkoi tapahtua! Kaikki upposi ilman mutristeluja ja vauva rupesi noin parin viikon päästä aloituksesta nukkumaan 12 tunnin yöunia putkeen! Suursyömäri on yhä edelleen - lupsauttelee täyden ruoka-annoksen jälkeen vielä molemmista rinnoista (5 krt / pvä). Nyt meidän 7 kk -vauva on perustyytyväinen, mutta nukkuu tosin yli puolentunnin päikkäreitä vain liikkuvissa vaunuissa - noh, tuleepahan urheiltua päivittäin :). Niin, ja mainittakoon, ettei lisäkorvikkeen ja runsaiden kiinteiden antaminen ole vaikuttanut omaan maidon tuotantooni - maitoa tulee yhä edelleen oikein suihkuten :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista korviketta, joka sopisi vauvalle suoraan kuin itse diettailla rajusti? Johan maidon ja viljojen puute vaikuttaa sinunkin terveyteesi.

Vierailija
4/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että mitään vikaa ikinä löytyy.

Ootteko käyneet lääkärillä noiden allergia-asioiden vuoksi? Itse pyrkisin saamaan lääkäriltä Neocatea, jota antaisin pari viikkoa. Sillä selviää muuttuuko käytös ihan muuksi vai ei, eikä tarvitsisi arpoa, että mitä tuotteita mahdollisesti pitäisi jättää pois äidin syömisistä. Ja meille lääkäri sanoi, että noilla ruokarajoitteilla pitäisi tulla tosiaan todella huomattava muutos lapseen, jos kyse on allergiasta. Mutta siitä tuo imetysdieetti on ongelmallinen, kun se allergisoiva aine voi olla ihan mikä vain, vaikka mauste tai lisäaine, niin kaikkea allergisoivaa ei vain pysty karsimaan pois.

Paras neuvo mulla on, että hanki kotiin apua, jotta selviät arjesta. Kodinhoitaja kerran viikossa ainakin auttamaan, riippuu teidän perheen koosta.

Vierailija
5/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsin ensi kertaa YKSIN vessaan(en toki saanut laittaa ovaea kiinni..), kun lapsi oli täyttänyt 2v.

onnea!

minulla meinasi hermo palaa joka liikennevaloissa,kun aina se heräsi.meillä tosin ei kelvannut sitteri,eikä myöskään vaunut. kannoin,kannoin ja kannoin.

edelleen nukutaan vierekkäin,tyttö on kohta 5v.....

Vierailija
6/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. vaativa vauva. Kyse lienee myös vauvan tempperamentista. Nykyään meidän viisivuotias on ihana empaattinen ja älykäs, joskin edelleen helposti ärtyvä, lapsi.

Vierailija
7/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loisto härpätin. Aikoinaan pidin moista vempainta täysin turhana, mutta auttoi meidän mausvaivaisen kanssa loistavasti, se keinuttava liike rauhoittaa niin vauvan kuin vissiin mahankin.

uutena ne on kyllä törkeen arvokkaita, mutta käytettynäkin niitä löytää. Suosittelen!! Sen avulla oon päässyt niin suihkuun kuin vessaankin yksin rauhassa.

Vierailija
8/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsisi, kun maitoa riittää ja haluan imettää. Jos juotan kaksi viikkoa korviketta, ei täysimetykseen kyllä ole enää paluuta...

Vauvalla todettiin sairaalassa keliakia-altistus eli n.20% mahis sairastua siihen. Kaksi muuta muksua taas on laktoosi-intolerantikkoja. Siksi olen dieteillä. Aua ei ole kyllä vielä tullut, joten turhaa kai moinen kikkailu:/

Kävimme siis lastenlääkärillä viime viikolla tarkistuttamassa korvat ja kertomassa tilanteesta. Lääkäri ehdotti tuota Gavisconia, jos olisi refluksista kyse. Ei tunnu auttavan.

Olen vielä varannut ajan osteopaatille, josko vauvalle olisi jäänyt kiputiloja kohtuajoista/synnytyksestä ja itkeskelisi niitä. Kaikki pitää yrittää, vaikka voihan se tosiaan olla, että vauva vaan on sylivauva ja vaativa sellainen!

Kurjaa, kun vielä ei ole tullut sellaista 'ihanaa' fiilistä vastasyntyneestä, kun arki on vaan yhtä tuskaa ja seuraavan itkun odotusta...kärttyisään vauvaa on kyllä vaikea rakastua ensi silmäyksellä. Tämä kun karjui heti syntyessään jo eikä lopettanut sitä 3 vuorokauteen.

.ap

Vierailija
9/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti sinun tilassasi kokeilisin erityiskorviketta, jotta saisin nuo ruokavalio-kokeilut kerralla hoidettua. Sitten voisi keskittyä etsimään muita syitä.

Tietenkin lypsäisin sen ajan, jotta voisin taas jatkaa imetystä.

Mutta valintahan on sinun, että jaksatko kanniskella ja ottaa riskin, että vaivat kuitenkin johtuvat syömisistäsi, vai hellitätkö hieman ihanteestasi eli katkeamattomasta täysimetyksestä.

Vierailija
10/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä vyöhyketerapiassa. Tuttuni vauvaa käytettiin kolme kertaa ja joka kerta huusi käsittelyn aikana ja tuli valtavasti ilmaa.

Sen jälkeen tilanne rauhoittui.

Vierailija
11/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan meidän esikoiselta! Meille hoettiin vaan koliikkia neuvolassa kun kerroin että vauva vaan itkee ja itkee.. Lopulta 2,5kk iässä päästiin lastenlääkärille ja tämä löi apteekin erkikoiskorvikereseptin meille käteen ja käski kokeilla sitä. Seuraavana päivänä ja iltana istuttiin miehen kanssa sohvalla ja kuunneltiin hiljaisuutta.. Lapsi muuttui siis taikaiskusta aivan erilaiseksi, eli meidän vaativa koliikkivauva olikin lepponen ihanuus kun pääsi mahakivuistaan eroon.

Vierailija
12/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaista ja tosiaan tuo vauva-keinu oli mahtava apu myös meillä! Meille sitä suositeltiinkin liikkeessä, kun myyjällä itsellään oli ollut allergisia lapsia... Muuten en varmasti olis ostanut moista härveliä! :)

Mutta minä imetin yli vuoden, vaikka oli todella rajut ruokarajoitteet päällä. Silti halusin imettää ja en kokenut diettiä liian rajoittavaksi.

Ruokarajoitukset auttavat tosi viiveellä, vasta n. 5 viikon päästä aloituksesta. Tämä johtuu siitä, että maidossa säilyy proteiinit n. kolme viikkoa ja vie n. 2 viikkoa ennen kuin lapsen elimistöstä poistuu sitten nuo samaiset protskut.

Tsemppiä!

Vierailija
13/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile jättää sekin pois maidon ja viljojen lisäksi. Meillä kananmuna oli pahin.

Vierailija
14/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän siis tasan miten turhauttavaa tuo tunne on.. paha maitoallergia kuitenkin todettiin ja erityismaitoa sitten annettiin. Vyöhyketerapiassa muuten vauvan kuuluukin hieman itkeä! Ja kaksi kertaa on liian vähän, joten vaihtakaa terapeuttia suosiolla! Koeta ihmeessä kotihierontaohjeita.

Maitohappobakteerivalmisteet voisit kokeilla. Ja tosiaan nälkäkin voi olla! Itse imetin ensimmäistäkin siinä uskossa että maitoa tulee vaan eipä tullut kun lapsen paino ei noussut kuukaudessa kuin 230 g!!!

Vierailija
15/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoinen tuollainen, ja sitä kesti 6kk. Senkin jälkeen hän toki oli suoraan sanottuna rasittava vauva, itki paljon, suuttui herkästi, ei viihtynyt paikoillaan yhtään, nukkuminen oli täysin olematonta, mutta meillä koliikiksi diagnosoidut yöitkut helpottivat silloin 6kk:n tienoilla. Lisäksi vauva oppi nousemaan tukea vasten ja lähti liikkumaan omatoimisesti samaan aikaan, mikä toisaalta toi taas yö- ja nukkumishaasteita, mutta helpotti sinällään päiviä, kun ei itse tarvinnut koko ajan keikuttaa sylissä, vaan sai itse vaikka istua hetken, käydä vessassa yksin tai laitettua ruokaa ihan kaksin käsin.

Esikoiseni on edelleen hyvin liikkuvainen (täyttää pian 5v), ja todettu neuvolassa että on kuulemma keskivertoikäistään kehittyneempi liikunnallisesti. Hän "vaatii" edelleen paljon liikuttamista, eli turhautuu joutuessaan odottelemaan ja pysyttelemään paikoillaan. Hän on myös hyvin temperamenttinen, vahvatahtoinen ja omapäinen, tahtoo tehdä asiat aina omalla tavallaan ja suuttuu helposti, kun kaikki ei aina toimikaan hänen tavallaan.

Ap, suosittelen kokeilemaan vielä kerran vyöhyketerapiaa, joskus se nimittäin on se kolmas kerta, joka toden sanoo. Meilläkään ei siitä sanottavammin ollut apua, mutta tiedän lähipiiristäni monta tapausta, jossa se kolme hoitokertaa on auttanut. Käy lisäksi ostamassa purkki laventeliöljyä (ihan tuoksulyhtyihin tarkoitettu öljy, saa Anttilasta yms.) ja sipaise sitä esim. tyynyn kulmaan tai vauvan yöpuvun rintamukseen tippa. Laventeli on rentouttava tuoksu, jos itkut johtuvat jännityksistä niin voi auttaa. Tietysti neuvolassa otat esille itkuisuuden, kerro että mietit tuota toispuoleista päätä ja vääntynyttä nilkkaa, olisiko niissä syytä, haluaisit tutkituttaa ja sulkea varmuudella pois nämä syyt. Onko imetysdieetistä ollut apua vauvan kannalta? Jos ei, sano siitäkin neuvolassa, ja voithan kokeilla, onko vaikutusta, jos et pidäkään dieettiä yllä. Itkeekö vauva enemmän vai saman verran? Minä en kehota vaihtamaan korvikkeelle, vaan jatkamaan imetystä jos se kerran sujuu, se ainakin on helpompaa itkuisen ja kärttyisen vauvan kanssa kuin ruveta sähläämään pullojen ja korvikepakkausten kanssa silloin, kun toinen karjuu naama sinipunaisena vieressä. Minä nimittäin lopetin imetyksen juuri siksi, että väitettiin korvikkeista löytyvän vauvalle sopivamman - no ei löytynyt, pahemmaksi vain meni. Kakkaa kaivettiin kuumemittarin avulla ulos toisen huutaessa, kunnes vauvalle sai antaa luumusosetta.

Voimia kovasti, ap, pystyn hyvin kuvittelemaan, miten väsynyt olet. Minäkin olin, ja kyseessä oli sentään esikoinen, eikä minun tarvinnut huolehtia vielä isommistakin lapsista samaan aikaan.

Vierailija
16/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista kaksi neljästä ovat olleet vauvoina juuri kuvailemasi kaltaisia. Masuvaivoja jonkunverran mutta ei mitään allergioita, sinuna jatkaisin imetystä! Näillä meidän itkuisilla vauvoilla on nyt myöhemmin todettu aistiyliherkkyys. Huomasinkin jo vauvana että eivät nukkuneet sikeästi, oli ääniyliherkkyyttä ja kirkkaat valot itkettivät. Pahin itkuisuus helpotti puolivuotiaana. Vieläkin, lapset nyt 3v ja 6v jotkut sukat ym. vaatteet tuntuvat heistä niin pahoilta etteivät voi käyttää, toinen yökkii pienimmästäkin hajusta jne. Muuten normi lapsia. Voimia!

Vierailija
17/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veisin jollekin hyvälle lääkärille, mistä sitä tosiaan tietää tuosta päästä ja nilkasta, kauheaa jos kipujaan huutaa...

Vierailija
18/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon valtavaan "imetysmyöteisyyteen" äidin taholta verhoutuu vain halu ripustautua lapseen tai sitten vaikka omien mahdollisten kilojen karistaminen imettämällä.

Itse priorisoisin tuossa tilanteessa lapsen hyvinvoinnin, vaikka se tarkoittaisikin pulloruokintaa erityiskorvikkeella.

Voithan lypsää maitoa ja vaikka luovuttaa sitä toisille lapsille nautittavaksi, jos haluat pitää maidontuotantoa yllä. Kokeile nyt kuitenkin niitä erikoiskorvikkeita. Et mielestäni voi hävitä tässä asiassa.

Vierailija
19/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva vaikka itkee nälkäänsä!!!

Vierailija
20/41 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva karjuu vierellä ja sen vuoksi ei voitaisi antaa pullosta vauvalle sopivaa ruokaa. Mitä, jos se vauva onkin sen pulloruokinnan jälkeen tyytyväinen, kun vatsa on täynnä ruokaa eikä vain ilmakuplia?

Ei pulloruokinta ole mitään sähläämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä