Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muslimeita paikalla, kaipaisin apua, ymmärtääkseni

Vierailija
04.04.2010 |

Miehen kaukainen sukulainen oli meillä kylässä ja paljastui koraani taskussa käveleväksi. Olen varma, että osaksi hän provosoi minua -onnistuneesti :), mutta haluasin selvyyttä eräisiin asioihin.

-Moniavioisuus. Täysin hyväksyttävää? Kaikkia vaimoja kai pitäisi kohdella yhtäläisellä kintymyksellä?

-Ympärileikkaus. Allahin kanssa tehty sopimus. Ja leikattuna pippeli on myös kauniimpi ja hygieenisempi? Yritti pakottaa leikkaamaan poikamme.

-Kauneus. Vain Allah voi olla kaunis, muut asiat voivat olla esteettisiä, mutta sillä ei ole väliä, jos on puhdasta.

-Homot. Iso EI EI. Homous on valinta vai synnynnäinen asia?

-Tupakointi. Täysin ok ja hyväksyttävää?

-Liha joka ei ole halal. Kypsää voi syödä, mutta mediumia ei?

Hän viipyi pitkän aikaa, mutta ei kuitenkaan rukoillut kertaakaan. Onko toiset asiat tärkeämpiä kuin toiset?

Hän vaikutti aika suvaitsemattomalta ja haluttomalta ymmärtää muita katsantokantoja.

Kiitos etukäteen :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus ei ole hyväksyttävää, jos ensimmäinen vaimo ei sitä hyväksy. Nykyään kehotetaan myös noudattamaan asuinmaan lakeja. Eli jos niissä kielletty, ei sitä pitäisi harjoittaa. Totta on, että kaikkia vaimoja pitää kohdella tasavertaisesti.

Ympärileikkauksen suhteen olen täysin samaa mieltä kuin miehesi sukulainen. (Etenkin kauneudessa ja hygienisyydessä :D )

Mieheni sukulaiset ajattelevat noin myös kauneudesta ja homoseksuaalisuudesta. Halal-ruoka riippuu teurastustavasta, ei lihan kypsyysasteesta. :D

Ja ehdottomasti kunnon muslimi noudattaa viittä rukousta päivittäin. Joten tiedä sitten miten hyvin uskoaan harjoittava tuo teidän vieras sitten oli...

Vierailija
2/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylässäkin, eikä ikinä tuputa tolla tavalla kelleekkää (vähiten mulle) uskoaan.

Minulla on oma uskontoni ja olen sen tehnyt kaikille selväksi. Meillä on päinvastoin ongelmana se että hän sanoo aina "en halua puhua uskonnosta" jne. Minusta olisi kiva välillä jutella näkemykistämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle siis kelpasi täyskypsä lampaan palapaisti, mutta ei rosepaisti, oli tehty samasta lampaasta, joka ei ollut halal...niin sitä vaan ihmettelin

ap

Vierailija
4/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle siis kelpasi täyskypsä lampaan palapaisti, mutta ei rosepaisti, oli tehty samasta lampaasta, joka ei ollut halal...niin sitä vaan ihmettelin ap

miten joku menee naimisiin jonkun kanssa jonka kulttuuri ja uskonto on itselle noin tuntematon?

Vierailija
5/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle siis kelpasi täyskypsä lampaan palapaisti, mutta ei rosepaisti, oli tehty samasta lampaasta, joka ei ollut halal...niin sitä vaan ihmettelin ap

miten joku menee naimisiin jonkun kanssa jonka kulttuuri ja uskonto on itselle noin tuntematon?

tässä ei ollut kyse ap:n miehestä. Kannattaa lukea aiemmat viestit!

Mitä tuohon "kypsänä voi syödä myös ei-halal-lihaa" tulee, niin väistämättä tulee mieleen, että monella muslimilla saattaa olla hatarat tiedot monista oman uskonnon säännöistä, koska referenssiteos - koraani - on kielellä, jota kaikki muslimit eivät osaa.

Juutalaiset teurastussäännöt ovat käsittääkseni melko samankaltaisia muslimien sääntöjen kanssa, ja juutalaisillahan veri on kauhistus, se pitää saada mahdollisimman tarkkaan pois. Voihan olla, että myös muslimeilla on samantyyppinen suhtautuminen vereen, ja sen takia ap:n viestin henkilö oli tulkinnut asian näin.

En siis väitä tietäväni totuutta asiasta, kunhan spekuloin.

Vierailija
6/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muslimeitahan on yhtä montaa eri sävyä kuin kristittyjäkin. eli jotkut on kiihkoisempia uskonsa kanssa ja toisen taas ei.

-joskut kristityt juovat alkoholia, samoin muslimit.

-joskut syövät mitä vaan, niin muslimit kuin kristityktkin, riippuamtta halalista. toisen karttavat tiettyjä ruoka-aineita.

-jotkut muslimit kannattavat ympärileikkausta, toisen hygieniasyitä ja toiset uskontosyistä. jotkut muslimit eivät kannata ympärileikkausta lainkaan.

-toiset rukoilevat avoimesti 5 kertaa. toiset mielessään ja joskut eivät rukoile lainkaan.

jnejne.

muslimikin voi olla vain sydämeltään, tai sitten myös tavoiltaan jne. toisinaan voi olla ns. muslimi mutta sitä uskontoa ei harjoita, kuten moni meistä kristityistä.

Vierailija
7/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veri pitää vuodattaa maahan viime tippaan saakka, näin siis juutalaisten, muslimien oppien mukaan.

Jumala uhrasi poikansa veren ja siksi määräsi myös ihmisten kunnioittamaan verta, eli vuodattamaan sen maahan.. mutta veren pyyhyyden syytä muslimit eikä juutalaiset tiedä.

Vierailija
8/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisistakin on suurin osa ns. kultuurikristittyjä.

Vierailija
9/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.Käistin että a. on myös aviossa muslimin kanssa

niin onko sitten relevanttia miehen vaimon tuntea islamia? Ei välttämättä. Jos minä menisin naimisiin jostakin toisesta kulttuuritaustasta tulevan henkilön kanssa, tuskin kokisin ihan hirveän tarpeelliseksi selittää kristinuskon nippelitietoutta vain sen takia, että suurin osa kotimaani asukkaista kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Varsinkaan siinä tapauksessa, että ko. henkilö ei olisi erityisen kiinnostunut uskonnoista.

Vierailija
10/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ei ole muslimi, vaan hänen kaukainen sukulainen, joka oli meillä kylässä.

Kiitokset vastauksista

ap

Vierailija
11/12 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.Käistin että a. on myös aviossa muslimin kanssa

niin onko sitten relevanttia miehen vaimon tuntea islamia? Ei välttämättä. Jos minä menisin naimisiin jostakin toisesta kulttuuritaustasta tulevan henkilön kanssa, tuskin kokisin ihan hirveän tarpeelliseksi selittää kristinuskon nippelitietoutta vain sen takia, että suurin osa kotimaani asukkaista kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Varsinkaan siinä tapauksessa, että ko. henkilö ei olisi erityisen kiinnostunut uskonnoista.

Minä en kuulu kirkkoon enkä harjoita mitään muotomenoja mitä kuuluu kristikunnan uskonnollisiin tapoihin. Mutta kun asumme täällä Suomessa, niin kyllä minä hänelle heti kerroin mikä on joulu, miksi lapset kastetaan jne.

Vierailija
12/12 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöminen islamissa on kiellettyä, vaikka olisi halal-lihaakin. Liittyisikö tähän tai sitten ei vain tykännyt mediumista. Esim. arabimaissa valmistetaan usein läpikypsäksi. Usein liha keitetään ei valmisteta uunissa, kotioloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi