Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin ihanat sutkautukset

Vierailija
04.04.2010 |

Olimme anoppilassa kahvilla, piti taas kehua iänikuista rahkapullaa ja sämpylöitä. Varmisti sen että kuinka plajon vaivaa on nähnyt meitä varten...

Ja sitten jatkoi kuinka kerrankin on 2kk kesäloma edessä,pitää loman ja saanut osaaikaeläkeviikot siihen yhtyeteen. Kuulemma menevät 800km päähän mökille 6 viikoksi ja 2 viikoksi sitten etelään lomalle. Ei voinut kysyä mihin meidän ekaluokkalaiskaksospojat menevät kesäksi siis 4

viikoksi kun minä lomalla 4 viikko ja mies ei voi pitää lomaa yksityisyrittäjä(eikä mene niin hyvin et vois palkata sijaisen)no minun äitihän se taas hoitaa tarvittaessa. Viime kesänä oli sama juttu, kuulemma lasten aika opetella yksioloa, hohhoijaa 7v on aika pieni olemaan aamu 9 ilta 17 yksin kokopäivän 4 viikkoa, vai olenko väärässä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisihan se ollut kiva jos olisivat lapsianne hoitaneet, MUTTA pakkohan heidan ei ole.

Joten ei kannata loukkaantua, vaikka harmittaakin. Isovanhemmat on erilaisia - toiset hoitavat vahemman ja toiset enemman. Heillakin on oma elama ja omat suunnitelmat.

Olitteko muuten jo hyvissa ajoin kysyneet JOS he voisivat hoitaa lapsia tiettyna aikana vai oletitteko vain etta hoito jarjestyy?

Vierailija
22/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun mies vois kysyä, hänen vanhempanhansa he ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoutuisi hoitamana lapsiasi tuo mainitsemasi "pari päivää" ei muuta sitä tosiasiaa, että teillä on 4 viikkoa iso ongelma. Et kai oleta, että isovanhemmat käyttävät puolet lomastaan teidän lapsien hoitoon? Varmaan tiedät kuitenkin koululaisten kesäloman pituuden, joten luulisi että tässä kohtaa kevättä olisitte jo miettineet jotain hoitokuviota...

Vierailija
24/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläväisen pojan täyspäiväinen hoitaminen on jo liian rankkaa isovanhemmille

Ap vielä kun itse mainitsee, että pojat ovat vilkkaita.

Minusta olisi todella itsekästä olettaa, että isovanhemmat astuisivat remmiin lastenhoitajiksi. On aivan eri asia auttaa ja hoitaa silloin tällöin lyhyemmän aikaa kuin että olisi vastuussa viikkokausia työpäivän pituisen ajan.

Isovanhempi-ikäisten jaksaminen ei ole enää nuorempien tasolla, se hyväkuntoisinkin isoäiti todella uupuu täyspäiväisestä lastenhoitourakasta. Lähipiirissä on muutama isoäiti (50+ ja yli), todella hyväkuntoisia ja urheilullisia - he kuitenkin uupuvat todella pahasti kun hoitavat lapsenlapsiaan useamman päivän putkeen. Eivät ikävä kyllä kerro sitä jälkikasvulleen, mutta minä sivullisena näen sen uupumuksen :( Ja jälkikasvu itsekkyydessään rahaa niitä lapsosia kokopäivähoitoon isovanhemmille.

Nämä "kyllä isovanhempien tulisi hoitaa" ihmiset ovat juuri niitä itsekkäitä ja kylmiä "minä minä mulle ensin" tyyppejä, joilla ei yksinkertaisesti ole kykyä ottaa toisia huomioon.

Ja eiköhän ne isovanhemmat ole ihan ansainneet sen oman lomansa, omien suunnitelmien mukaan.

Vierailija
25/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen vanhemmat tai äitini hoida meidän lapsia kesällä.

Miehen äiti tulee joskus hätiin - lähinnä silloin kun mennään meidän erityislapsen kanssa sairaalaan päiväksi tutkimuksiin.

Oma äitini on yrittäjä ja tekee kesät ympäri pyöreetä töitä ; talvella tulee sitten meille kylään mutta en sälytä lasten hoitoa äidille vaan hän saa olla lasteni kanssa sen kun jaksaa ja haluaa - auttaa toki jos meillä on menoa tuon erityislapsen kanssa.

Minusta on isovanhempien oikeus nauttia omasta elämästään siinä vaiheessa kun eläkkeelle pääsevät.

Ajattelen asiaa jo niin että en haluaisi olla omille lapsilleni pelkkä lastenvahti siinä vaiheessa kun itse olen eläkkeelle jäämässä.

Äitini sanoo että lastenlapsista nauttii aivan toisella tavalla kuin omista - kun se päävastuu on lasten vanhemmilla.

Vierailija
26/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaukana - äitini 400km päässä ja miehen vanhemmat 200km päässä.

Auttavat silloin kun hätä on suuri mutta en edes kehtaisi pyytää kumpiakaan moneksi viikoksi meille lapsen piiaksi.

Isovanhemmat saavat nauttia näistä lapsenlapsista silloin kun haluavat ja ehtivät omilta kiireiltään ja menoiltaan.

Vierailija
27/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten molemmat mummot kuolivat 2½k:n sisällä kun lapsemme olivat 5v, 3½v ja 1v8kk-1v11kk. OLivat huonokuntoisia ja asuivat 600-850km:n päässä, joten ei heistä olisi ollut lastenhoitoavuksi. Ukit ovat edelleen elossa ja asuvat siellä satojen km:n päässä kodinhoitajien ym. avustavana.

Ei ole ollut isovanhemmista lastenhoitajiksi.

Vierailija
28/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katositko kokonaan?

Sinulta on kyselty ja sinulle on ehdoteltu, mitä vastaat?

-Oletteko kysyneet apua?

-Aiotteko kysyä apua?

-Miten loppuloma hoituu noiden muutamien päivien jälkeen (jos niille saatte hoitoapua)

-Voisitteko ajatella palkata jonkun tutun (nuoren) hommiin

-Voisitteko ajatella palkata jonkun työvoimatoimiston kautta?

-Onko teilläpäin leirimahdollisuuksia?

Vierailija
29/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kuitenkin varmasti tarvitsisi apua hänelle tärkeiden asioiden hoitoon, kuten sinä tarvitsisit sinulle tärkeisiin asioihin (=lapset).

Tarjoahan siis apuasi kitkemiseen, pullan paistoon, pakkaamiseen ja siivoomiseen ja muuhun tärkeään, niin ehkä anoppikin tarjoaa kesälomansa huutavan kakaralaumasi hoitoon.

Haloo... vanha ihminen tekee hommia läpi vuoden ja kun kesäloma vihdoin koittaa ja haluaisi ladata akkuja ensi vuoden koitokseen, niin sinä nirppanokka vaadit anopin apuun.

Täällähän sitä vasta kritisoidaankin kuinka lastenhoito kotona on niin helvetin raskasta ja oikeisiin töihin verrattavaa...

Anna anoppisi lomailla, hän on sen ansainnut (ja varmaan tarvetta pidempään lomaan on jos kerran sumplii kaikenmaailman lisälomat itselleen).

Olet yliseko ap.

Vierailija
30/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka väitätte että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan kun eivät ole olleet mukana niitä tekemässä. Haloo vaan tupaan. Moniko teistä on ollut päättämässä vanhempienne kanssa että tekeevät teidät, mutta silti nuo pirut ovat tehneet. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuuksia ketään kohtaan, nakellaan vaan niskojamme ja kauhistellaan kun kuolleet löytyvät himoistaan kymmenen vuoden kuluttua muumioituneina. Tervettä on meno taas suomilandiassa.

Vierailija
31/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin, urheiluseurojen ja järjestöjen kesäleirit, urheilukurssit ja päiväsaikaan pidettävät "kerhot", esimerkiksi... tai palkatkaa lukiolaistyttö lastenhoitajaksi.

Vierailija
32/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmistumisesi isovanhempien välinpitämättämyydestä, mutta pyysittekö edes apua?

Mun mielestä isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lastenlapsiaan, mutta olen hyvin kiitollinen siitä, että meidän lasten isovanhemmat haluavat ja suorastaan vaativat saada hoitaa lapsiamme. Mun mielestä lasten ilo osallistuvista isovanhemmista on todella suuri. Lapsillamme on kavereita, jotka eivät juurikaan edes käy isovanhemmillaan ja siksi olen todella iloinen meidän lasten tilanteesta. Mun vanhemmat asuvat kaukana, mutta on pieni vaiva kuskata lapsia sinne, kun tietää, että kaikki nauttivat tilanteesta.

Vierailija
33/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, niistä kyllä näkyy että teillä on hommat hoidossa, eli ko. ongelmia ei ole.Leirejä ei ole 7v, kylläkin sitten kun lapset ovat vanhempia löytyy varmaankin leirejä johon heidät voisi viedä vaikka toiselle paikkakunnalle.

Miehen vanhemmat eivät ole mitään ikäloppuja appiukko on 59v ja anoppi 62v, urehilullisia golfaavia, ja tanssiaharrastavia aktiivikkoja, perussairauksia ei ole. Minun äitini on taas 73v ihan ripeä nainen , joka soittaa jo joka toinen päivä milloinka taas näkisi lapsenlapsiaan, ihan omasta halusta.Toisaalta soisin hänellekin välillä aikaa ilman lapsia, mutta hän itse oikeasti haluaa olla heidän kasvussaan läsnä.

Olemme jo tammikuussa kysyneet appivanhemmilta asiaa, he sanoivat että eivät tiedä kesäsuunnitelmistaan vielä, ja kun annoimme ajan kulua suunnitelmat on lyöty lukkoon.

Soisin kaikille vanhemmille joskus sen tilanteen minne laittaa lapset jos ketään ei saatavilla, onko ainoa vaihtoehto jäädä minun palkattomalle lomalle(ei hyvä idea tänä aikana) tai miehen ottaa lapset töihinsä kuten viime kesänä. On meillä vaihtoehtona tuo, mutta ajattelen poikien parasta.

Itse olen pohtinut asiaa entäs sitten kun appivanhemmat tavitsevat apua kun ovat vanhoja, onko meillä sitten velvollisuus, onko?

Itse olisin sen ratkaisun kohdalla että pojat opettelisivat olemaan muutaman tunnin keskenään ja sitten viikon verran appivanhemmat katsoisivat, viikon minun äitini ja kaksi viikkoa pojat olisivat isän kanssa töissä, onko kohtuutonta?

Vierailija
34/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ihme, että anoppi lähtee mökille mahdollisimman kauan miniästään =)

Ja tosiaan ei ole isovanhempien tehtävä hoitaa lapsenlapsiaan täyspäiväisesti.

Vierailija
35/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole kohtuutonta. minusta isovanhempien ilo on hoitaa välillä lapsenlapsiaan, muutenhan suhdetta ei synny eikä kiintymystä. palkitsevaahan tuo lasten kanssa olo on ja huom. kyseessä olevat lapset ovat jo puhekykyisiä ja ei päiväunia ym ym

Vierailija
36/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 50+ ja 60+ jaksaminen ei samaa luokkaa kuin nuorempana. Se että on aktiivinen ja urheilullinen ei sulje pois sitä tosiasiaa, että lasten täyspäiväinen hoitaminen on rankkaa iäkkäämmille.

Ja lastenlasten näkeminen ja satunnainen kaitseminen on aivan eri asia kuin täysipäiväinen hoitaminen useamman päivän ajan.

Aika moni muukin joutuu ottamaan palkatonta vapaata, tekemään erinäisiä järjestelyjä jotta saa lasten kesän järjestymään. On todella itsekästä olettaa, että isovanhemmat toimisivat lastenhoitajina.

Tässä muutama ratkaisu: sinä otat osan ajasta palkatonta vapaata. Miehesi ottaa myös muutaman päivän -viikon lomaa hoitaakseen lapsia (jos miehen firma ei tätä kestä niin silloin kannattaa todella pohtia, onko firmaa edes kannattavaa jatkaa), loppuajaksi otatte kotiin hoitajan (kesäloman aikaan onnistuu varmasti).

Ja ihan suoraan sanoen: kirjoitat niin rumasti anopistasi etten lainkaan ihmettele, ettei hän halua apuaan tarjota.

Kasvapa aikuiseksi ja opettele hoitamaan omat ja perheesi asiat - niin me muutkin teemme.

Vierailija
37/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, perheenjäsenet tapaavat auttaa toisiaan.

Vierailija
38/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, niistä kyllä näkyy että teillä on hommat hoidossa, eli ko. ongelmia ei ole.Leirejä ei ole 7v, kylläkin sitten kun lapset ovat vanhempia löytyy varmaankin leirejä johon heidät voisi viedä vaikka toiselle paikkakunnalle.

Miehen vanhemmat eivät ole mitään ikäloppuja appiukko on 59v ja anoppi 62v, urehilullisia golfaavia, ja tanssiaharrastavia aktiivikkoja, perussairauksia ei ole. Minun äitini on taas 73v ihan ripeä nainen , joka soittaa jo joka toinen päivä milloinka taas näkisi lapsenlapsiaan, ihan omasta halusta.Toisaalta soisin hänellekin välillä aikaa ilman lapsia, mutta hän itse oikeasti haluaa olla heidän kasvussaan läsnä.

Olemme jo tammikuussa kysyneet appivanhemmilta asiaa, he sanoivat että eivät tiedä kesäsuunnitelmistaan vielä, ja kun annoimme ajan kulua suunnitelmat on lyöty lukkoon.

Soisin kaikille vanhemmille joskus sen tilanteen minne laittaa lapset jos ketään ei saatavilla, onko ainoa vaihtoehto jäädä minun palkattomalle lomalle(ei hyvä idea tänä aikana) tai miehen ottaa lapset töihinsä kuten viime kesänä. On meillä vaihtoehtona tuo, mutta ajattelen poikien parasta.

Itse olen pohtinut asiaa entäs sitten kun appivanhemmat tavitsevat apua kun ovat vanhoja, onko meillä sitten velvollisuus, onko?

Itse olisin sen ratkaisun kohdalla että pojat opettelisivat olemaan muutaman tunnin keskenään ja sitten viikon verran appivanhemmat katsoisivat, viikon minun äitini ja kaksi viikkoa pojat olisivat isän kanssa töissä, onko kohtuutonta?

Mä en saanut ensimmäisestä viestistä sitä kuvaa, että asioista olisi jo keskusteltu aiemmin.

ON tuo tilanne ihan ahterista, ymmärrän hyvin. Mutta muista, että se on myös noilta appivanhemmilta pois, jos eivät nyt ymmärrä luoda hyvää suhdetta lapsiinne. Koska niin se vaan menee, niistä, jotka lapsesta välittää, niistä lapsi välittää, aina. Olisi munkin toiset isovanhemmat voineet vähän panostaa meidän suhteeseen, niin ei ois tarvinnut paskavaipoissaan lopussa itkeä, kun ei kukaan välitä. Sitten se mummi, joka oli mun elämässäni kun olin lapsi, häntä käyn jatkuvasti katsomassa elämänsä loppuun asti. Kannattaa miettiä, lapsuus on aika lyhyt verrattuna koko loppuelämään.

Vierailija
39/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa vaikka sitten palkatonta lomaa jossei pikkukoululaisten hoito muuten onnistu.

Vierailija
40/55 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat isovanhemmat auttavat meitä paljon lastenhoidossa. Me puolestamme autamme isovanhempia niissä asioissa joissa he tarvitsevat apua. Saatan pistää rahaa vähän säästöön ja jos pienituloiselle eläkeläiselle tulee isompi menoerä, kuten pesukone hajoaa, otan siihen osaa. Lisäksi kuskaamme ja haemme heitä ettei tarvitse julkisilla kulkea.

Missään nimessä en voi vaatia että vanhempamme ottavat osaa lapsemme hoitoon, mutta kovasti tietysti toivon sitä. Molemmille lapsille mummit ja vaari ovat vanhempien jälkeen niitä rakkaimpia ihmisiä. Se on mielestäni sitä rikkautta jota toinen sukupolvi voi lasten elämään tuoda. En minä ainakaa haluaisi kääntää selkääni vanhemmilleni tai anopilleni jos heillä on avuntarve.

Ap:lle vielä sanoisin, että joskus isovanhemmat voivat olla ainakin välillä sellaisia, että eivät halua tuppautua ja tyrkyttää itseään apuun. silloin kannattaa itse sanoa, että tarvitsisi apua.

Mielestäni olisi hyvä jos suoraan puhuisit, että teillä on kesäksi tuollainen ongelma. Sitten voit sanoa, että ajattelit että josko sen voisi kimpassa saada hoidettua ja kerrot tuot ehdotelmas viikko heillä ja viikko äidilläsi jne.

Toivottavasti saatte asiat järjestymään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän