Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää äidit, jotka kutsuvat tyttäriään neideksi

Vierailija
02.04.2010 |

On tosi ärsyttävää, kun tyttöjen äidit puhuvat, että meidän neiti sitä ja meidän neiti tätä. Lapsesta saa heti sellaisen kuvan, että se on oikea nirppanokka prinsessa.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä huvittaa toisten ärtymyksen aiheet, kun ei taida elämässä mitään muutakaan olla niin keksimällä keksitään jotain paasattavaa tänne :D:D:D tikahtuu.. onko menkat menossa vai mistä puristaa??!!?? :D

kaikki saavat kutsua lapsiaan millä lempinimellä tahansa, ja sillä selvä! samoin lemmikkejään ja puolisoitaan ja perheenjäseniään ja kavereitaan, se on elämää :)

keskittykää nyt hermoilijat johinkin tärkeämpään..

Vierailija
62/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaikista eniten maksimaalista ärsytystä aiheuttava sana on niiMpä!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallisia assosiaatioita joillekin tulee sanoista. Se, että joillain ihmisellä jokin sana herättää negatiivisia tunteita ja mielleyhtymiä, kertoo kai enemmän tulkitsijasta kuin sanan käyttäjästä. Kun sinä sanot näit, olet tuollainen. Kun sinä puhut tästä, tarkoitat tuota.

Kumman vahvoja arvolatauksia joillekin on mielestäni ihan neutraaleille sanoille.

Vierailija
64/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat todella erilaisia eri ihmisillä.

Itse käytän tyttäristäni (leikki-ikäisiä) termiä neiti, jos puhun heistä ihmisellä, jolle heidän nimensä tietäminen ei ole merkityksellistä (esim. netissä, harvemmin nähdylle työkaverille yms.).

Itse en yhdistä sanaa neiti mihinkään nirppanokkaan, eikä kumpikaan tyttäristäni ole sellaisia.

Neidillä tarkoitetaan naimatonta ja lapsetonta naispuolista henkilöä.

Vierailija
65/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallisia assosiaatioita joillekin tulee sanoista. Se, että joillain ihmisellä jokin sana herättää negatiivisia tunteita ja mielleyhtymiä, kertoo kai enemmän tulkitsijasta kuin sanan käyttäjästä. Kun sinä sanot näit, olet tuollainen. Kun sinä puhut tästä, tarkoitat tuota.

Kumman vahvoja arvolatauksia joillekin on mielestäni ihan neutraaleille sanoille.

näin sanovat tietysti ne neidittelijät!

Vierailija
66/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neiti nimellähän vanhaapiikaakin kutsutaan. Ei kukaan mies tosissaan huoli sellaista ylpeää, hemmoteltua, nirppanokkaa.

sanottu!

Vierailija
67/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neideiksi ja Prinsessoiksi ovat nyt murrosiän kynnyksellä pissiksiä.

Vierailija
68/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän "jätkällä" on ainakin monta "hellittely/kutsuma"-nimeä. Jätkä, äijä,poijke, pikkumies jne. mitä ikinä keksitään. Tottakai hänen omaa nimeään käytetään myös ahkerasti. Mitä pahaa tuollaisissa "lempinimissä" muka on? Pitääkö sitä olla niin aikuista ja järkevää, ettei saa hassutella? Ja jos vieraamille juttelee, voivat vielä luulla, että puhun miehestäni, jos sanon nimellä:-)

Vierailija
69/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sanovat tietysti ne neidittelijät!

Minulle sanalla "neiti" on neutraali tai positiivinen mielikuva, joten en voi ymmärtää miksi toisilla on niin negatiivinen. Haluaisin mieluusti tietää syyn siihen. Muunkin kuin "hyyyiiiyööökksss" tai "tunnen pari nirppanokkaa, joiden äidit kutsuvat heitä neideiksi".

Edelleen, olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa joka totesi, että negatiiviset tunteet kertovat enemmin tulkitsijasta kuin sanan käyttäjästä.

Vierailija
70/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatan joskus kutsua kummityttöjäni "neideiksi", eivätkäkä he ole mikään rinsessoja eikä heitä sellaisina kohdella...

Vierailija
71/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olisivat pissiksiä ihan sama millä nimellä heitä ois kutsunu!

Ei se nimi miestä (tai neitiä) pahenna, ellei mies(tai neiti) itse!

Vierailija
72/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se jotenkin kuulostaa siltä, että äiti etäännyttää lasta itsestään. Miksi ei voi käyttää lapsen nimeä?

Vierailija
73/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää. Mulle ei tule mitään nirppanokkaa mieleen,vaan se jotenkin kuulostaa siltä, että äiti etäännyttää lasta itsestään. Miksi ei voi käyttää lapsen nimeä?

Omat tyttäreni eivät ole mitään "perustyttöjä", mutta silti saatan neiditellä heitä ja kutsua jopa tytsyiksi. Ja itseäni lohikäärmeeksi... tai pirttihirmuksi.

Vierailija
74/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen jäseniä myös kymmeniä kertoja päivässä "muru ja "kulta" -sanoilla, vaikkei kukaan ole tehty kullasta saati keksin tms muruista. Aivan järkyttävää touhua vaikka kaikilla on viralliset sekä lempinimetkin!

Vierailija
75/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-raati on päättänyt, että lasta saa kutsua ainoastaan nimellä. Nimi ei saa olla "väliviivallinen" eikä J-nimi. Nimessä ei myöskään saa olla c-kirjainta.

Ettäs tiedätte!

Kai sitä lasta nyt muullakin tavoin kutsutaan

Mua kans ärsyttää. Mulle ei tule mitään nirppanokkaa mieleen,vaan se jotenkin kuulostaa siltä, että äiti etäännyttää lasta itsestään. Miksi ei voi käyttää lapsen nimeä?

Omat tyttäreni eivät ole mitään "perustyttöjä", mutta silti saatan neiditellä heitä ja kutsua jopa tytsyiksi. Ja itseäni lohikäärmeeksi... tai pirttihirmuksi.

Vierailija
76/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajat, jolloin olin itse kotiäitinä. Silloin tuli pyörittyä erilaisissa kerhoissa, jumpissa ja muskareissa. Toiset äidit olivat silloin tärkeä vertailukohde. "Hmm... tuollainen äiti haluaisin/ en haluaisi olla..." Illalla, kun mies tuli kotiin, puhisin jo eteisessä: "Ajattele, kun se ja se äiti sanoi sitä ja tätä, eiks oo ihan käsittämätöntä. Kyllä mua ainakin ärsytti se, kun se..."

Nyt kun ollut jo monta vuotta työelämässä, ei ole aikaa, energiaa eikä kiinnostusta vatvoa toisten äitiyttä ja elämää.

Tasapuolisuuden nimissä ehdotan, että kaikki ne, joita närästää joku väärä lapsen kutsumanimi, kertoisivat, millä nimillä kutsuvat omia lapsiaan. Raati voisi sitten sanoa, lähteekö karvat ärsytyksestä päästä vai ei.

Itse käytän neiti-sanaa puhuessani tyttärelleni (auts, tämä oli liian hienosteleva termi...): "Kuules, neiti, se on nyt semmoinen juttu, että nyt saat ruveta siivoamaan huoneesi." Äänenpaino ja asiayhteys vaikuttavat suuresti siltä, miten sopivalta jokin nimi(tys) kuulostaa. Olen sitä paitsi kuullut jonkin verran rumempaakin kielenkäyttöä lapsista ja lapsia kohtaan kuin neiti-sanan käyttö.

Vierailija
77/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole neitiä, eikä prinsessaa.

Ihan tyttö tai taapero vain.

Vierailija
78/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole neitiä, eikä prinsessaa. Ihan tyttö tai taapero vain.

pitää sanoa tyttö? Miksei voi vain sanoa lapsi tai jälkeläinen? Aaaargh, minua ärsyttää!!!

Vierailija
79/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Yhden neidin ja yhden pikkuneidin äiti

PS: Meidän isompi neiti on myös aika prinsessa!

PS2: Esikoiseni on poika!

Vierailija
80/98 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdesta neljään vuotiailla on aika voimakas sukupuoliroolittuminen, ainakin meillä.

Leikeissä suorastaan vilisee neitejä, herroja, prinsessoja, prinssejä, rouvia ja niitä harjoitellaan myös oikeassa elämässä. Meidän neiti ainakin monta kertaa toivotta a vieraan tervetulleeksi "tervetuloa hyvä herra" tms.

Eikä olla kyllä mitenkään opetettu, ihan on hoidosta tullut kaikki nämä roolileikit, lapset keskenään niitä leikkivät.

Mitäs pahaa niissä onkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan