Ärsyttää äidit, jotka kutsuvat tyttäriään neideksi
On tosi ärsyttävää, kun tyttöjen äidit puhuvat, että meidän neiti sitä ja meidän neiti tätä. Lapsesta saa heti sellaisen kuvan, että se on oikea nirppanokka prinsessa.
Kommentit (98)
kyllä kutsu omaa tytärtäni neidiksi enkä poikaani herraksi. Joku pikkuherra voisi juuri mennä, mutta ei ikinä neiti tai pikkuneiti, koska minullekin tulee siitä sanasta negatiivinen kuva lapsesta.
kummallisia assosiaatioita joillekin tulee sanoista. Se, että joillain ihmisellä jokin sana herättää negatiivisia tunteita ja mielleyhtymiä, kertoo kai enemmän tulkitsijasta kuin sanan käyttäjästä.
Kun sinä sanot näit, olet tuollainen. Kun sinä puhut tästä, tarkoitat tuota.
kummallisia assosiaatioita joillekin tulee sanoista. Se, että joillain ihmisellä jokin sana herättää negatiivisia tunteita ja mielleyhtymiä, kertoo kai enemmän tulkitsijasta kuin sanan käyttäjästä.
olla aika yleistä tuo neiti-sanan antama negatiivinen kuva. Täytyy kyllä myöntää, että usein se pitää paikkansa. Sellaiset äidit, joiden lapsi ei ole mikään hienohelma eivät kutsukaan lastaan neidiksi.Näin olen ainakin itse havainnut.
olla aika yleistä tuo neiti-sanan antama negatiivinen kuva. Täytyy kyllä myöntää, että usein se pitää paikkansa. Sellaiset äidit, joiden lapsi ei ole mikään hienohelma eivät kutsukaan lastaan neidiksi.Näin olen ainakin itse havainnut.
Vahvistaa omia käsityksiäsi
ajavat takaa jotain sellaista, kuin mitä tämä neidittely itselleni lapsena merkitsi. Äitini oli juurinkin Nainen, ja yritti kasvattaa minusta naista, neitiä, sellaista joka meikkaa, käy kosmentologilla ja kampaajalla.
No, minusta tuli todella erilainen äitiini verrattuna enkä voisi vähempää olla kiinnostunut merkkivaatteista tai meikeistä. Tähän yhteenkietoutuneena siis vielä se, että tämä äitini tyttönä kasvattaminen todella paljon ahdisti minua, ja samoin äitini itse oli helkkarin epävarma itsestään, ulkonäöstään ja sekusaalisuudestaan. Minulle tämä neitiys siis merkitsi häpeää, sitä että naiseus on a. jotakin sellaista joka ei minua kiinnosta b. jollakin tavalla hävettävää.
Tätä kaikkea Ei mielestäni voi yleistää kaikkiin, jotka lastaan neidiksi kutsuvat. Siltikin, omaani en suin surminkaan neidiksi kutsu. Minulle neidittely tuo mieleen ahdistavat sukupuoliroolitukset.
toisten ihmisten lapsistaan käyttämät lempinimet teitä ärsyttää? En tajua. :O
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Neiti (=naimaton naishenkilö) on meillä yksi niistä, joita satunnaisesti käytetään ilman yhtään mitään sivumerkitystä. Varmasti sanoisin vastaavasti herra, jos meillä olisi poika.
Kummia juttuja täältä saa lukea.
tyttö on kaikkea mitä missäkin tilanteessa tulee mieleen, välillä on neitikin. Joskus kun haisee hielle sanotaan rekkamieheksi. Muita nimityksiä ovat olleet mm. tirpasin,riusku ja peipponen. Minusta neitiys on ihan hienoa, eikä minulla ole syytä peitellä sitä, että lapseni on tyttö ja näyttää varsinkin mekko päällä sievältä pikku neidiltä.
Ja kyllä poikaa on sanottu herraksi.
Itse kutsun lastani hänen omalla nimellään puhuessani hänelle itselleen tai kertoessani esim. ystävilleni hänestä jotain. Kun taas esim. facebookissa käytän yleisempää nimitystä neiti, kertoessani lapseni ja itseni yhteisistä tekemisistä. Mua ei haittaa vaikka toisia kuinka häiritsisi neiti-nimen käyttö. Mulle se on harmitonta ja positiivissävytteistä käyttää sitä, ja muullahan ei oikeestaan ole väliä :) Ja neiti on leikki-ikäinen.
ps. kaikillahan meillä on näitä yleisnimikkeitä mitä ei voida sietää: akka, eukko, emäntä, ukko, isäntä jne. ;)
ja yleensä se "meidän neiti" tulee sillä tietyllä äänenpainolla.
tätä lempinimeä mennen tullen. Sopii mainiosti, joskin luulen etteivät vanhemmat ole ehkä hoksanneet että tyttö todellakin on nirppanokkainen ja näsäviisas pikkuprinsessa ja hassuksi hellittelynimeksi tarkoitettu lempinimi käy kuin nenä naamaan...
Mua ei ole koskaan ärsyttänyt "neiti" ja olen itsekin tytöstä sanonut niin. Mutta "mamma" ärsyttää jostain syystä ihan kamalasti, samoin miehestä käytetty "ukko" tai "ukkeli" ja vaimosta "emäntä". :D Ja vielä sekin ärsyttää, jos vaimo puhuu muille miehestään "isinä", esim. yksi tuttu esitteli alusvaatteitaan "meidän isille" iloksi ostettuina - yäääk!
Ja kun nyt alkuun päästiin, niin "kuullostaa" ärsyttää tosi paljon
kun kukaan ei heitä hemmottele lempinimillä. = ))
samaa mieltä kuin ap ja yleensä se "meidän neiti" tulee sillä tietyllä äänenpainolla.
juuri! Se äänenpaino tekee siitä häiritsevän!
Ytsäväni tyttö ontodellakin Neiti, ja vanhemmat käyttävät tätä lempinimeä mennen tullen. Sopii mainiosti, joskin luulen etteivät vanhemmat ole ehkä hoksanneet että tyttö todellakin on nirppanokkainen ja näsäviisas pikkuprinsessa ja hassuksi hellittelynimeksi tarkoitettu lempinimi käy kuin nenä naamaan...
usein ne neidiksi kutsutut ovat juuri tuollaisia.
lempinimistä tosiaan eniten häiritsee:
neiti, mamma,isäntä ja emäntä!
nimellähän vanhaapiikaakin kutsutaan. Ei kukaan mies tosissaan huoli sellaista ylpeää, hemmoteltua, nirppanokkaa.
tyttäriään prinsessoiksi. Ja kun ilmoitetaan että "meille syntyi ihana pieni rinsessa/prinsessa!! YÖKS!!
nirppanokka ja ylimielinen että voin häntä välillä neidiksi kutsua.
:D
kaksi tyttöä enkä ikimaailmassa kutsu heitä neideksi. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin neidittely. "menepäs pikku neiti siivoamaan huoneesi!" YÖÖÖK!
Meidän lapset ei kyllä ole mitään nirppanokkia eikä ylimielisiä prinsessoja, mutta jos kutsuisin heitä neideiksi, kuvailisi se sana juuri sellaisia tyttöjä!