Oulun seudun esikkoäidit huhtikuussa
Kommentit (176)
Sognatorella aika karmea hetki siellä ollut. Onneksi yleensä noista selvitään säikähdyksellä. Kyllä siinä sydän kummiski hyppää kurkkuun niin sanotusti.
Miitti oiski sit Sognatore sun luona? Täytyy sit hypätä samaan bussiin Marsupialian kanssa, niin osaan sinne =)
Verkku: tuli mieleen, noista silmien rähmimisestä yks tapaus, tosin kysymyksessä oli aikuinen mut kummiski oli jatkuvaa silmätulehdusta ja rähmimistä ja ei löytynyt selitystä ennenkuin lääkäri älys kurkata päänahan ja siellä sit se ongelma oli, eli ilmeisesti sieltä sormiin ja sit omiin silmiin jotain töhnää tuloksena jatkuva tulehduskierre.
Mukava viikonloppu takana, vaikka mies on ollu reissussa, kun mummo tuli poikaa katsomaan ja hoitamaan. Kyllä sitä tarvii aikuisen juttuseuraa kummasti.=)
t.Katjuska
Miitistä, meille käy kans aikalailla mika aika vain, jos Väinön nuha on parantunu. Ei viittitä tulla muita vauvoja sairastuttaan. Mutta toivottavasti päästään paikalle ja tutustumaan teihin:)
Sognatorelle voimia, onneksi mitään ei sattunu, mutta varmasti oli hyvä käydä tarkastamassa asia, ainakin luultavasti helpotti omaa oloa, kun tietää, että kaikki on kunnossa. Väinö on kerran tipahtanu lattialle, vain kyllä 10cm korkeudelta ja alaselkä ainoastaa, kun lipesi multa ote laskiessa maahan. Musta tuntu, kun itse hätääntyy, että Väinökin hätäänty siitä vielä enemmän ja alkoi itkemään, vaikka tippumiskorkeus oli aika matala.
BlackPoppy: Aika kuulostas hyvältä, oisko joku puoliväli hyvä. Mikä teille ois hyvä? Jossain keskustassa, vai missä päin? Oisko varminta vaihtaa varalta numerot, jos jompi kumpi myöhästyy tai mennään ristiin?
Verkku: Voisko se silmien rähmiminen johtua korvatulehduksesta, kun oon joskus kuullu, että voi oireilla niinkin. No oli mikä oli, toivottavasti paranee pian!
Vauvauinnissa olleet, kuinka monta kertaa kävitte ennen kuin aloitte sukeltelemaan?
Nyt pihalle harmaaseen ilmaan kävelylle, jos huomenna ois parempi!
Sognatorella kyllä ollut hurja tilanne. Olisin itsekin varmasti ollut ihan paniikissa moisesta! Mutta älä syytä itseäsi suotta, helposti käy noin ja jokainen vauva varmasti jossain vaiheessa jostain putoaa. Tärkeintä, että Viiville ei käynyt mitään ja eihän se isompana edes muista koko juttua!
Zahrinan vauva nukkuu kyllä ihan mielettömät päikkärit! Meidän poika taas on niin vähäuninen. Tänäänki ollu klo 8 asti hereillä ja nukkunut ehkä 2h yhteensä parissa pätkässä. Ja nukkumaan laittaminen on yhtä taistelua. Huutaa vaan väsymystä, mutta ei asetu vaikka mitä tekis. Sit ku vihdoin nukahtaa, niin nukkuu ehkä puoli tuntia... Mutta yöllä se on nyt pari kertaa nukkunu 4h putkeen! Jee!
Siis eikö se miitti kuitenkin ole nyt perjantaina täällä meillä? Klo 13-17 välillä? Ja Sognatoren luona sitten sitä seuraavalla kerralla? En ole facebookin ryhmästä löytäny sitä kohtaa, mistä sais lähetettyä kaikille jäsenille yksityisviestin enkä oo löytäny sitäkään, mistä vois tehdä sen tapahtumamerkinnän. Ne voi vissiin tehdä vaan Katjuska ja Marsupialia? Jos lähetän osotteen jommalle kummalle, niin lähetättekö edelleen kaikille?
Sunnuntain jatkoja! :)
Kylläpä on hurjan pelottava tilanne ollu Sognatorella. Onneks nuo vauvat vaikuttavat olevan aika vahvaa tekoa, eikä Viiville käynyt pahemmin. Unna ei oo vielä päässy putoamaan, mutta kauhulla odotan, että niin käy. Oon aivan varma, että ennemmin tai myöhemmin joku vahinko sattuu ja jos ei mulle, niin jollekulle toiselle.
Kävispä tuo Unna nyt nukkumaan, ni tää äippä pääsis isin kanssa yhessä saunaan pitkästä aikaa. Eipä tuo ainakaan oo tänään nukkunu ku yhet päikkärit ja niiltäkin heräs puol neljän aikaan. Luulis väsyttävän :)
Mä ootan kyllä innolla perjantaita, ni pääsee näkemään teitä kaikkia ja vähän paremmin tutustumaan :)
Eipä näkynyt tänäänkään aurinkoa, vaikka piti! Pöh.
Joo, innolla odotellaan perjantaita :)
Zahrinan vauva nukkuu tosiaan aika hurjat päikyt. Malttaako Joonas yöllä sitten enää nukkua.
Meillä kellojen siirron myötä meni rytmit vähän huonoksi, herätään 8-9 aikaan, siitä parin tunnin sisään nukkuu pikku puolen tunnin unet, päiväunille menee 1 maissa ja nukkuu 1-3h, joskus neljäkin(iskän kans), illalla saattaa hetkeksi torkahtaa syliin ja nukkumaan menee vasta 21 jälkeen, kun aiemmin tuntia aiemmin.
Silmästä, tulehdus se ei siis käsittääkseni ole koska näyte oli puhdas. Korvatulehdusta mietin itse, mutta ei ole muuten normaalia itkuisempi, paitsi vauvauinnissa. Pitää tiistain neuvolassa ottaa puheeksi.
Mies lähteekin aamulla ajoon ja on koko viikon pois, taas ollaan viikko kaksisteen. Noh, itehän oon ukkoni valinnut! ;)
Nyt taidan alkaa iltapalalle.
Huoh.. Eka päivä melki kahteen viikkoon kun on ihan normaali arkipäivä. Aluksi siä reissus tosiaan oltiin ja sitten oli mun isä vieraana. Rytmit ollaan kyl aika hyvin saatu pidettyä, viikonloppuna ehkä meni vähä mönkään.
Onkelma on mulla se, että Leo nukkuu kolmet unet ja ekat yleensä jo ennen lounasta. Ja kaikki unet sitte pikku pätkis. Oon yrittäny joskus Leoa pitää hereillä lounaseen, tänäänkin koitin, mutta se on niin hirmu väsynen ja känkkänen ni ei tuu mittee. Tai jos oon onnistunu ni se nukkuminen on sit menny plörinäks ku hän taas liian väsyny.
Mietin, että ehkä vika onkin siinä, että Leo menee nukkuun jo klo 20, joskus jopa 19.30 eli vähän samaa kuin Marsupialilla, eli illat aikasia, Sampukka kyl vielä paljo pienempi :) Eli sitä iltaa pitäs yrittää venyttää varmaan niin vois nukkua pitempään eikä siis tarvis unia enne lounasta. Itekki nukkuis mieluusti kauaemmin kun klo 6 asti.. Miten teillä muilla rytmit menee ja varsinki missä aikataulus teette iltarutiinit?
Toki on mukava tää mamman oma aaamuhetki ku Leo nukkuus.. Saa juua kahvit rauhas ;) mutta mieluusamapaa ois nukkua aamulla pitempään ja saada päiväl kauemmin omaa aikaa.. Mutta joo tämmöstä meille :) Perjantaina nähään, kivaa!! Mäkin ootan innolla paremmin tutustumista!
eikö vauvat yleensä ota ekat päikkärit siinä n. tunnin päästä aamuherätyksestä? niko ainakin teki pitkään niin. nyt 9kk iässä menee yhä klo 19 illalla nukkuun ja herää n.7. sitä aamuheräämistä ei vauvoilla oikein voi kontrolloida. esim myöhemmin nukkumaanmeno ei auta yhtään. joka vauvalla on oma "kello" joka herättää yleensä aina samaan aikaan. parempi laittaa aikasin nukkuun, niin saa varmasti tarpeeksi unta. se alkaa muuttumaan siinä 1-2v iässä ilmeisesti. luulen et niko menee nukkumaan klo 19 ainakin vuoden ikään asti.
nykyisin niko ottaa ekat päikkärit 10-11 aikaan. sitten lounas. 14-15 aikaan toiset päikkärit ja sitten päivällinen. iltapuuro on siinä 18.30. kolmannet päikkärit jäi pois 7-8kk iässä. niko menee ihan suosiolla päikkäreille. jos se alkaa huuteleen, niin sitten se ei ole tarpeeksi väsynyt ja koitan tunnin päästä uudestaan.
Huhhui! Täällähän on tapahtunut PALJON! Meni aikaa et sai luettua kaikki viestit:D Ja uusiakin on liittynyt mukaan siis tervetuloa munkin puolestani!
Verkku: Kiva että testi oli puhdas, Aadalla on nyt rähmiminen loppunut kokonaan, eli taisi olla vain kyynelkanavassa ahtautta. Ja tosiaan pestiin monta kertaa päivässä silmää ettei päässy tulehdusta syntymään koska siihen rähmäänhän ne bakteerit pesiytyy. En usko että korvissa mitään just ku ei oo normaalia itkuisempi, jännä vain tuo että huutaa vauvauinnissa nyt.
Nuha: Meillä NenäFrida auttanut tosi hyvin. Aada kyllä kans inhoaa sitä ja huutaa samantien kku näkee mutta on kyllä tehokas ja saa rään hyvin pois. Muutaman kerran suihkauttanut myös Naso NaCl ratiopharm 0,9% nenäsumutetta. sitä saa käyttää vauvoillekkin.
Se myös kosteuttaa nenän limakalvoja joten on mun mielestä parempi ku Nasolin joka kuivattaa niitä.. Ainaki itsellä käytettäessä..
Niin pääsiäinenkin meni.. Oltiin koko pääsiäinen mummolassa, lauantai päivän Aada oli mummulla hoidossa ja miehen kans käytiin lautailemassa.. Vieläki häntäluu kipeänä kun tuli muutamia kertoja sohjon takia pyllähdettyä oikein kunnolla persiilleen. Heh kiva jumpassaki ku ei voi tehdä istumaannousuja ku sattuu vieläki!
Töihin meno mulla tulee ajankohtaiseksi juhannuksen jälkeen BYÄÄH! ei kiinnosta kyllä yhtään. Mutta toivottavasti siihenki tottuu. Nyt jo ahdistaa! Aada menee sitten elokuussa päiväkotiin. Suunnitelmissa olis että joko kummitäti ja täti hoitais Aadaa heinäkuun.. Toivottavasti joku järjestyy...
Aadalle on nyt sitten puhjennut se ensimmäinen hammas. viime tiistaina huomasin että siellähän se pilkistää. nyt työntää kaikkia esineitä suuhun kun kutittaa niin paljon. Ei kyl Panadolia ole tarvinnut antaa et aika kivuttomasti tullut läpi.
Konttausasentoa opettelee silloin tällöin ja joskus reenautetaan itsekkin vähän.
Meillä rytmit menee niin että herätään 8-9.30 riippuu ny päivästä. Yhdet päikkärit nukutaan n. 12-15 yleensä lyhyempiä mutta eilen ulkona nukahti oikein kunnolla 2,5 tuntia. Ajattelin nyt nukuttaa useammin ulkona että saa raitista ilmaa.. ja tietenki pitäis kävelyllä käydä että sais itsekkin raitista ilmaa. sitten yöunille nukahtaa 9.30. Laitan yleensä sänkyyn rauhottumaan 9 aikaan ja muutaman kerran käyn laittamassa tuttia jos ei samantien simahda.
Meille perjantai mitti passaa mihin aikaan vaan tietenki ihanteellisinta olisi päiväunien jälkeen.. kattoo nyt että moneltako tyttö herää.. jos tosiaan on avoimien ovien päivä niin ei kerry stressiäkää siitä aikataulusta.. Miehellä iltavuoro tämä viikko joten tekemistä sais meillä olla:) nyt syöttämään Aadaa:) Meillä oli muistaakseni näin 41+4 3740g 50cm
-Poks ja Aada kohta 10kk!-
Tuo nukkuminen ja rytmit taitaa olla niin vauvakohtasia. Meillä onnistu Unnan rytmin muuttaminen suht helposti. Ensimmäiset neljä kuukautta suunnilleen nukuttiin aina 11-12 asti ja nukkumaan mentiin joskus yöllä 12-1 aikaan. Ei tarvinnu kuin muutaman aikainen aamuherätys, niin sekä äiti että tytär oppi vähän fiksumpaan aikatauluun. Nykysin Unna käy nukkumaan siinä yheksän ja kymmenen välillä. Iltatouhut alotetaan aina kaheksalta ja Unnan väsymyksen mukaan katellaan, millon sitä kannattaa alkaa laittaa omaan sänkyyn. Toisinaan se nukahtaa tosi helposti ja toisinaan sitten saa käydä laittamassa tuttia suuhun ja taputtelemassa pepulle hermoja raastavan monta kertaa :) Ja tosiaan jos yöunille meno venähtää, niin kyllä Unna sen sitte aamulla ottaa takasin eli nukkuu pidempään. Toiset vauvathan ei sit osaa nukkua aamulla pidempään, vaikka mikä olis.
Ehkä sun BlackPoppy kannattaa kuitenki kokeilla sitä, et yrität saada Leon nukkumaan vähän myöhemmin. Kyllä se pian näkyy sit aamulla, jos Leo malttaa nukkua pidempään. Ja ehkä sitä kautta ne ennen lounasta -unet jää pois. Unna on joku aika sitten siirtyny kaksiin päikkäreihin. Tarkkaan en tiiä, millon ne kolmannet unet jäi pois, kun en oo mihinkään ylös laittanu. Päiväunien aika ja pituus meillä vaihtelee tosi paljon, mutta noin yleisesti Unna on sen kolme neljä tuntia hereillä ja sit on unien aika.
Mulla alkaa iskeä hirveä pääsykoestressi. Kirjastosta tuli sähköpostia, että pääsykoekirja pitäis palauttaa huomenna, enkä saanu sitä uusittua, ku jotku typerät oli menny sitä varaamaan. Huoh. Huonolla tuurilla en ehi lainaamaan sitä enää toistamiseen ennen pääsykokeita. Sanomattakin lienee selvää, että en oo kauheesti tässä viime aikoina panostanu siihen lukemiseen eli luettavaa olis vielä... No, paljon. Siispä ottaako miljoona euroa sakkoa ja lainauskielto ja jättää kirja palauttamatta vai toivoa, että jostain sen vielä sais ennen niitä pirun kokeita?
Hui hirviä, kun luki noita vauvan putoamis juttuja! Onneksi kävi Sognatorelle, ja kaikille muillekkin joiden vauvat on joskus tippunu, hyvin.
Välillä saan sellasia kauhukuvia mieleeni just jossa tyttö köllöttää lattialla pudonneena jostakin ihan reporankana/sätkien tai on esim. lopettanut hengittämisen. !aarhgg! ihan hirveää edes taas ajatella. Et voin kuvitella miten hirveetä kun lapsi oikeesti tippuu!
Mekin ollaan miittiin näillä näkymin tulossa :)
Jos muuten joillain kestoilijoilla jää vaippoja pieniksi niin täällä on potentiaalinen ostaja
Meillä nukuttiin viime yönä yks kolmen tunnin pätkä! Jee! :D Toivoa sopii, että tänä yönä niitä olis jo kaks.
Tuossa Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille" -kirjassa sanotaan, että myöhäsempi nukkumaanmeno harvoin auttaa pitempiin uniin, vaan se huonontaa unta. En uskaltais ees koittaa. Mutta mulla onkin unihäiriölapsi. :P En riskeeraa sen yöunia millään lailla.
Gribzin tavoin mullakin on kauhukuvia tuosta hengittämättömyydestä. Joka kerta, kun poika on nukkunut tavallista pitemmän pätkän, oon ihan varma, että se on kuollut. Melkeen ei uskalla käydä edes katsomassa. Yölläkin saatan herätä kuuntelemaan, että se hengittää. En tiedä, onko tää enää edes ihan normaalia... Että ehkä aiheutan ite tuon sen huonosti nukkumisen? Jos se jotenkin vaistoaa sen.
Meillä piti olla tänään neuvola, mutta terveydenhoitaja soitti aamulla että lääkäri on sairaana. Ens maanantaina uus yritys. Onneks käytiin viime viikolla siellä OYS:ssa, kun siellä mitattiin ja punnittiin. En muista laitoinko jo ne mitat, ne oli 61cm ja 7.1kg.
Meillä menee pieneksi jääneet vaipat kiertoon lähipiirissä. Tilasin just huuto.netistä paketin sisävaippoja, kun tuntuu noiden harsojen käyttämiset niin tuskasilta tuon venkulan kans. Ja kun ei ehdi ommmella samaa tahtia ku poika kasvaa. :D
Nyt iltapuuhiin ja nukkumaan!
Nyt alkaa jo vähän helpottaa olo, kun voi olla jo ihan varma, että ei tuolle tytölle todellakaan tullut edes mustelmaa.. Mutta kyllä silti se kuva ei päästä lähde mihinkään, ei varmaan koskaan.. Ja kyllähän sitä syyllisyyttä kantaa siitä, että päästää tuommoista tapahtumaan. Mun pikkuinen luottaa muhun ja sen luottamuksen tuolla lailla pettää, kun ei huolehdi riittävän hyvin että pieni on turvassa.. :( No, ei auta kuin yrittää jatkossa olla tarkkaavaisempi!
Mun kestoilu-ura on alkanut vähän takkuisesti. Ensinnäkin äitiyspakkauksen imsevimset on jo liian pieniä meidän tytölle, samoin kaverilta saatu muumisisävaippa kuorineen. Harsot menee just ja just ja ne yhdet ainoat villahousut mitä meillä on puristavat jo reisistä :( Pöh! Enkä minä oikein raski alkaa ostelemaankaan noitra. MArsupialian kanssa kun oltiin Taikapilvessä niin tuli katottua niitä hintoja ja nehän on tähtitieteellisiä.. No, koitetaan siis välillä kestoilla harsoilla ja sillä yhdellä villahousulla, säästäähän siinäkin jo muutaman kertiksen :)
Mies sitten osti mulle uuden auton tänään :) Tai no, mun autohan meni välirahana mutta mies maksoi välit.. Ihan mukavalta tuntui tuolla uudella körryytellä. Ja nyt muuten mahtuu taakse sekä Nero että kärryt! Ja vauvan saa eteen kun airbagin pystyy kytkemään pois..
Kauhee väsy, tämä tyttö menee nukkumaan. Niin, nukkumisesta, viime yö meni näin (meillä yöt aina vähän vaihtelee) Nukkumaan meni noin 9 aikaan, heräsi 2, 5 ja sitten nukkui huonolla menestyksellä eli tuttia joutui laittamaan suuhun muutamaan otteeseen. Lopulta heräs 8 aikaan, vaipanvaihto ja takas nukkumaan. Ylös noustiin 10 aikaan, kun en enää millään saanut tyttöä tyytyväisenä makaamaan sängyssä viekussa.. Nyt nukkuun, öitä!
Gribz ja Sognatore, katselkaapa varsin Huuto-netistä niitä kestoja. Sieltä saa monesti aika edullisesti. Uutena en minäkään raskis ostaa... En oo yhtään ostanu uutena, harsotkin tuli käytettynä paitsi tietty äp:n. Minä en mitään muuta kykene ostamaan käytettynä ku vaippoja. :D
Älä Sognatore tunne syyllisyyttä asiasta, ei vauva sitä taida muistaa. Vahinkoja sattuu, se on selvä.
Me saatiin muutamia vaippoja lainaan ja ostin sitten uutena muutaman Bumgeniuksen yhden koon vaipan, menee siis koko vaippaiän.
Lisää pitäis ehkä olla lainavaippojen jäädessä pieneksi.
Neuvolassa käyty, neitiä vähän vierastutti. Kehui tomeraksi ja motorisesti ikäisiänsä vähän edellä.
Mitat oli 7355g ja 65cm. Painoa ei siis ole tullut kuin parisataa grammaa, mutta sanoi ettei kiire ole kiinteiden aloituksella, ajateltiin kuitenkin pian aloittaa maistelu pikkuhiljaa, ettei tarvi sitten kerralla alkaa syöttämään isompia määriä.
Ajattelin aloittaa bataatilla, jostain pitäs käydä hankkimassa niitä jääpalakuutiorasioita.
Tuo on muuten jo usein laittanut polvet mahan alle, että kohta sitten ei oo hetken rauhaa :)
Täytyypä lähteä pelastamaan, neiti piereskelee puoliksi tuolla nojatuolin alla ;)
Ihana ilma, pihan siivoukseen kunhan tyttö nukkuu.
Verkku ja tyty 5kk
Sognatore: Voi että on varmaan tuntunut aivan kauhealta! Mutta onneksi selvisitte säikähdyksellä. Samaa ajattelin kun Verkkukin että ei se vauva taida sitä muistaa ja varmaan unohtanutkin jo:) Kylläpäs sulla nyt kelpaa liikuskella kun mahtuu koko konkkaronkka kyytiin:) Millanen auto sulla nyt on alla? Minusta tuon Nero kuulostaa niin ihanalta:) Jotenki on ikävä tuommosta nuorta koiraa joka on vähän hulvaton kaveri;D Meillä kun alkaa jo koiralla on sen verran ikää että eipäs se päivisin muuta paljon tee kun nukkuu. Lonkkakin on nyt selvästi alkanut vaivaamaan, pitäs varmaan käyttää ELL jos piikitettäs se. Mutta eihän se ole kun hetken helpotus...
Marsupialia: Mukava että teillä alkaa kans nuo yöt olla ihan inhimillisiä. Mun korvaan ne kuulostaa kyllä vieläkin aika levottomilta:) Mutta entiseen verrattuna Sampohan alkaa päästä jyvälle tästä yörutiineista:) Onko kirjasta ollut sitten apua? Selvisikö verikokeesta mitään?
Verkku: On teillä kyllä komeet mitat:) Ja ihanan kuulosta kun tyttö jo alkaa liikkumista mietiskelemään:) Me miehen kans vedettin veto että lähteeköhän Joonas eka taaksepäin, eteenpäin vai pyöriikö sivuttain. Vauvoillahan on jokaisella se oma tyyli miten pääsee paikasta toiseen. Joonas on kans alkanut nostelemaan takapuolta ilmaan kun on lattialla mutta saa nähä millon se keksii lähtä liikkeelle. Toivottavasti ei ennen muuttoa:) Löytykö teidän piipusta muuten mitään elävää??? Tai kuollutta;D
Onpa outo tuo teidän silmän rähmiminen. Jos uskot noihin luonnon lääkkeisiin niin sisko on saanut lapsilta silmätulehukset ym pois aloeveralla. Mutta jos siinä ei tulehdusta ole niin onhan sekin jo positiivista. Mutta onhan olemassa tosiaan sellasiakin korvatulehuksia jotka ei niinkään aiheuta huutoa. Joten kannattaahan se käydä tarkistamassa. Meinaatko muuten tehdä soseet itse? Me ollaan ostettu ihan kaupasta, vaikka halvemmaksi olisi kyllä tullut jos olisi itse tehnyt.
Poks86: Onnea ensimmäisestä hampaasta. Onneksi saitte kunnialla läpi tuon puhkeamisajan, eikä ole tarvinnut lääkkeitä ottaa. Sullakin on töihin lähtö. Oletko mitä kautta kysellyt päivähoitopaikkoja? Mulle kertoivat neuvolassa että kannattaa laittaa hakemukset 4kk aikaisemmin kun on tarve että saa sitten varmasti paikan jostain. Minä kyllä haluaisin Joonaksen ihan perhepäivähoitajalle kun on niin pieni vielä, mutta saahan sitä haluta...
Tuittu1983: Meillä kans on saatu aika helposti tuota rytmiää muutettua. Joten taitanee olla aika vauvakohtaista. BlackPoppy: kannaataahan sitä kokeilla jos saisitte vähän venytetty sitä unille menoa. Vaikka vähän väsäihtäisikin niin kyllä se uni maittaa sen jälkeen:) Jossain vaiheessa meillä vaan meni niin kärttyseksi kun oikeen väsy iski että oli ihan työntakana saada poika nukkumaan. Mutta se kannatti, aikaseemin mentiin nukkumaan jo 19.30 ja nyt 21.00 :)
Juu, kyllä meillä nukutaan oikein urakalla! Kysyin jo neuvolassa että onko ihan normaalia, niin sanoivat että jos ei yöuniin vaikuta niin antaa nukkua vaan. Kaks viimestä yötä ollaan taas pitkästä aikaa nukuttu koko yö putkeen (viimeyönä pari kertaa tutti piti laittaa) mutta ollaan syöty vasta 6 aikoihin. Yöunet on vähentynyt kyllä parilla tunnilla jos vertaa kun Joonas oli 2kk mutta eipä tuo minua haittaa. Nukkumaan mennään 9 aikaan ja herätään 7-8 aikoihin. Illalla otetaan puolentunnin pikkutorkut sitten näitten pitkien päikkäreitten lisäksi. Eli meillä nukutaan vaan kahdet päikkärit päivässä.
Puuron syönti aloitettiin viime viikolla ja Joonas tykkää:) Nyt vkl aloitellaan sitten iltapuuron syöntiä harjottelemaan. Menee se tämä aika niin nopeesti.
Meillä käydään kylvyssä kerran viikossa, lisäksi on tietenkin päivittäinen puhdistus ym. Parina viime kertana on oikeen urakalla alettu leikkimään ammeessa. Kauhea vihdonta on päällä niin että kylvettäjäkin kastuu. Aikasemmin ei tehty muuta kun ihmeteltiin vaan hiljaa yhdessä kohti. Alkaa olla aika haastavaa pitää kiinni ettei umplaha kokonaan veden alle.
Oli tuossa puhetta tuosta unirätistä. Olen nyt ottanut yöksi harsot pois sängystä kun tuntuu niitä vetelevän unissaan naaman päälle ja herää sitten siihen. Pehmolelulammas on ollut sitten pään vieressä niin siihen on näyttänyt olevan hyvä nukahtaa:) Tasan 5kk iässä Joonas kääntyi mahalleen, tykkää kyllä katsella niin kovasti mutta ei ole vielä oikeen keksinyt miten siinä pitäis levähtää vaan alkaa huuto kun väsähtää.
Meillä ois kuunvaihteessa muutto edessä. En ole saanut vielä eväänikään liikautettua pakkaamisen suhteen. On jotenki ollut niin saamaton olo nyt jonkin aikaa... Päätettiin vielä muuttaa vuokralle ja katsellaan sitten rauhassa sitä unelmataloa pikuhiljaa. Mutta mukavaa on se että päästään asumaan alakertaan joten vaunulenkit on sitten mahdollisia ja Joonaksellekkin on odottamassa oma huone kunhan alkaa nuo yöt nukkumaan läpi kunnolla:) (jos minä raskin laittaa omaan huoneeseen) Onko teillä muilla muuten tullut herkkäunisemmaksi nyt kun ikää alkaa olla enemmän? Aikasemmin pysty vaikka imuroimaan vierestä mutta nyt herää varmasti jos makkarissa kuuluu outoja ääniä? Joten voipi olla että omahuone kutsuu:D
Ja kun saadaan vähän isompi asunto niin voidaan pitää joskus miitti meilläkin:)
Oletteko muuten lähternyt noihin rokotusohjelmiin mukaan? Me ei lähdetty. Vaikka olishan se hyvä, mutta vaika ne kuin lupailee että ei ylimäräisiä reissuja siitä synny ja neuvlareissuilla hoidetaan kaikki, niin varmasti pitää alkaa kuskamaan kaikenmaaliman jutuissa...
Tulipa taas romaani ja jäi varmaan monta juttua kirjoittamattakin, mutta poristaan sitten pe lisää. Me tullaan vaan vähän myöhemmin. Laitettasko FBssä jotain listaa mitä kukanenkin tuo tullessaan?
Z ja Poitsu 5kk ja vähän päälle
Sognatore79: Voi ei :( Säikähin ihan kun aloin lukemaan tuota sun tarinaa. Onneksi kaikki kuitenkin päätty hyvin!! Meillä on pari kertaa pää kopsahtanu vahingossa johonkin ja viime viikolla mulla jotenkin lipes poika otteesta ja sillä niskat retkahti taaksepäin. Mää ite meen aina nuista pikkujutuistakin ihan paniikkiin ja alan itkeä. Varmaan poikakin sitten itkee välillä ihan sen takia kun äiti märisee. Varmasti ei semmonen näky kyllä ikinä unohdu kun lapsi on tipahtanut :( Mutta teijän tyttö ei varmasti enää edes muista koko juttua. Lähittekö te muuten samantien käymään oyssissa sen tippumisen jälkeen? Miten lääkärt/hoitajat suhtautu siellä asiaan?
Gribz ja Sognatore79: Meillä tosiaan on nyt siirrytty nuihin kestoihin. Ainoastaan öisin käytetään kertakäyttövaippaa. Mää ite oon ostanu yhen ainoan vaipan uutena. Just semmosen Bumgeniuksen josta Verkkukin puhu. Netistä oon sitte niitä samoja ostanu käytettynä 4kpl ja nyt kohta on taas tulossa 3kpl.Oon tosi paljon käytettynä ostellu siis. Melkein joka päivä on joku nyssykkä postilaatikosta tipahtanu :) Mulla on nyt 2 taskuvaippaa myynnissä jotka ei sopinu malliltaan meijän pojalle. Hintana pidän niille vaikka 10€. Ite maksoin niistä käytettynä 12€ ja tosiaan ei niitä kauan meillä käytetty kun totesin etteivät sovi meijän pojalle. Tosin ne on väritykseltään aika poikamaisia ja teillä molemmilla kun on tyttövauvat :) Tuossa käytettynä ostamisessa on se hyvä juttu että voit edullisempaa hintaan ostellu nuita erimerkkisiä vaippoja ja sitten tosiaan myyä niitä eteenpäin jos toteat ettei olekaan sopivia. Marsupialia jo suosittelikin tuota huuto.nettiä. Sieltä oon jonkin verran ostellu nuita. Huuto.nettiä vielä parempi paikka on musta kestovaippainfon sivut. Síeltä oon tosi paljon ostellu käytettynä vaippoja ja siellä myyjät tuntuu olevan luotettavia ja vaipat joita oon ostanu on tosi hyvässä kunnossa.
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewforum.php?f=84
Ja siis ihan ehottomasti suosittelen kokeilemaan niitä Bumgenius 3.0 yhdenkoon taskuvaippoja! Ne on meillä kyllä ollu niitä ainoita vaippoja joitten kans uskaltaa lähtiä kodin ulkopuolellekin. Muut vaipat on meillä lähes sata varmasti valskannu. Onhan ne tosi kalliita uutena (hinta 22,50€). Mutta niissä tosiaan tulee hyvät mikrokuituimut mukana ja ne on tarkotettu koko vaippaiän vaipaksi. Tosin epäilen vähä että meillä ne saattaa jossain vaiheessa jäähä pieneksi jos tuo poika kasvaa tuommosta mahotonta vauhtia :) Niin ja niillä Bumgeniuksilla on ihan tosi hyvä jälleenmyyntiarvo! Itekki oon ostellu niitä netistä käytettynä ja maksan niistä n.13-16€/kpl. Ja ne ihan varmasti kyllä menee kaupaksi. Suosittelen siis :) Mää oon ihan hurahtanu kestoihin :D
BlackPoppy: Kyselit nuista nukkumisrytmeistä. Meillä siis poika nukahtaa iltasin lähes kellon tarkasti klo:20. Aamulla herää 7-8 välillä. Joskus on heräilly kuudenkin aikaan. Ekat päikkärit se nukkuu noin tunnin päästä heräämisestä. Ne päikkärit on kestoltaan ehkä n.45min. Sitte yhen aikoihin se nukahtaa pitemmille päikkäreillä. Tällöin siis yleensä lähen vaunuileen. Oon huomannu että jos en nukuta sitä vaunuissa vaan sisällä niin nämä päikkärit jää lyhyiksi. Niin ja vaunuissa nukkumisessakin tuntuu olevan se että niitten pitää liikkua. Joten tämä mamma porskuttaa menemään 1-2tuntia vaunujen kans. Kasvaapahan itellä samalla kunto kun lapsi saa nukuttua. Nämä päikkärit on siis yleensä 1-3 tuntia. Sitten joskus klo:17 poika nukahtaa vielä yksille päikkäreille jotka on kestoltaan n.45min. Välillä meillä on päiviä että poika nukkuu vaan tosi lyhyitä unia kerrallaan. Esim. yks päivä se nukku ihan vaan semmosia puolentunnin päikkäreitä mutta nukkuki niitä sitten neljät.
Mää kävin tänään kampaajalla! Ihanaa kun sai jotakin piristystä jo karmeaksi ehtineeseen lettiini. Viime kampaaja reissusta oli melkein puolitoista vuotta!! Mies on vaan välillä tasaillu multa latvoja :D Poika oli kampaaja reissun ajan ollu miehen kans vaunuilemassa joten oli nukkunu koko ajan.
Marsupialia: Mitä sulla muuten mies tykkäs siitä vauvauinnista?
Me tosiaan ollaan nyt käyty kahesti siellä. Viime kerralla poika oli ihan innoissaan :D Se vaan polskutteli menemään. On kyllä aivan ihanaa katella kun oma lapsi nauttii niin :)
Joo mekin tullaan perjantaina miittiin. Tarkkaa aikaa en osaa sanua, mutta ei varmaan ihan heti sillon yheltä tulla. Ootan että poika sais eka kotona nukuttua ne pitemmät päikkärit.
Riia ja poika 3,5kk
BlackPoppy, Kiitos kärryttelyistä:)
Miitistä, joku ehdotteli listaa, että mitä kukakin toisi miittiin mustakin se
kuulostais hyvältä. Ollaan näillä näkymin tulossa, jos vain nuhassa ei tuu takapakkia.
Ois kiva päästä kyllä paikalle tutustumaan teihin.Oliko paikka nyt Sognatorella?
Väinö heräsi viime yönä kolmesti, jos puoli kuus on vielä yötä, mun yötä on. Jokaisella
heräämisellä syödään, eikä mitään pikku määriä, eli nälkään varmasti herää. Ei kyllä kovin
viitti heräilyistä edes valittaa,kun on ennen nukuttu niin hyvin, ja kuin joillakin herätään
jopa tunnin välein, niin ihan hyvin menee.
Marsupialian ja Gribzin tavoin oon myös välistä aika neuroottinen hengittämisen suhteen,
ja käyn tarkistelemassa sitä ainakin kerran yössä. Mulla on myös mielikuvitus-Väinö, jota hoidan
öisin unissani. Vaihdan vaippaa, syötän yms. sängyssä siis, neuvon ja kuulemma myös tiuskin
Väinön isälle, jos ei osallistu kakkos-Väinön hoitoon. Joskus olen noussut ylös ja lähteny
viemään kakkos-Väinöä pinnasänkyyn ja ihmetelly, että onko meillä toinenki vauva :)
Olen varmaan, jossain unen rajamailla hoitopuuhissani. Onko kellään muulla tällaista?
Meillä ois muutama kestovaippa jääny Väinölle pieneksi, mutta saattavat olla liian pieniä
jo teillekki. Ne on teippivaippoja, jos päästään Miittiin, voidaan tuoda ne näytille, jos
joku haluaa lainata. Omaksi ei viittitä antaa, jos niillä ois vielä joskus myöhemmin
käyttöä. Mutta tosiaan koko on aika pieni, kun Väinö on nyt 4,5kk vanha.
Illan jatkoja:)
Tänään siis oli 5kk neuvola. Mitat oli 8165g ja 64,5cm. Hyvin taas oli kasvettu :) Terkka oli sitä mieltä, että nyt pikku hiljaa niitä soseita alkaa maistella. Pitää sit varmaan alkaa kokeilla tässä lähitulevaisuudessa.
Tänään sain VIHDOIN pesukoneen! Eli voidaan alkaa taas kestoilemaan. Onneksi! Noi kertsit on niin ällöjä, koko vauva haisee ihan pissalle ja roskaa tulee ihan hirveesti. Mulla on nyt läjä itse tehtyjä taskuvaippoja ja sisätaskuja. Ehkä muutaman vois hommata vielä lisäksi. Pitää katsoa, miten nuo riittää. Huutonetistä minäkin olen aikasemmin ostellu vaippakuoria ja harsoja. Uutena en ole ostanut mitään.
Perjantaina onkin sitten luvassa oikeen megamiitti, paljon porukkaa tulossa! Mut se onkin kivaa, näempähän kaikkia ja tutustuu myös uusiin :D
Meillä rytmit on kutakuinkin seuraavanlaiset: nukkumaan illalla 19.30-20.00 (musta on vaan ihanaa, että se menee noin aikasin nukkumaan, onpahan vähän omaa aikaa!), herätään aamulla klo 7-8. Sit tunti, pari hereillä ja max. tunnin unet, sit n. puolen päivän aikaan 1,5-2 h unet ja sit vielä iltapäivällä ehkä puolen tunnin unet. Eli aika samallalailla, mitä monella muullakin täällä. :) Nuo päikkärit nyt vähän vaihtelee, varsinkin jos ollaan liikenteessä.
Zahrinalle tsemppiä muuttamiseen. Mekin etsitään asuntoa, toivottavasti pian löytyis! Vaikka hirveä hommahan se muutto on, varsinkin kun on vauva mukana muuttamassa. Mihin päin te muutatte?
Meiltä kysyi terkka, että halutaanko ottaa pojalle 6kk neuvolassa sikainfluenssarokote. Onko muille puhuttu siitä ja aiotteko ottaa? Me ei olla vielä päätetty... :/
Hui Sognatore! Varmasti säikäytti, ja onneksi ei sattunut mitään. Taitaa nuo vauvat olla niin kovapäisiä, että ei hevillä tule vahinkoa.
Kyllä ne taitaa alkaa tippuilemaan kaikki jossain välissä, kun alkavat liikkumaan. Tuota ei voi ainakaan enää jättää minnekään yksin, ja miehellekin ennen paasasin kun jätti vauvan yksin hoitopöydälle ja lähti hakemaan jotain. Nyt se muistaa siirtää sen edes sängylle :)
Ja pääsihän se pienempänä aika hyvin liikkeelle, kun huitoi ja heilui ja monesti sai jostain käsillä pukattua itseään joka suuntaan, ja liukas alustahan liikkui mukana.
Minä tykkään kyllä olla hyvässä seurassa pitkäänkin, taitaa vaan aina yllättää nälkä tai väsymys.
Mikähän meillä vaivaa?
Pari ekaa kertaa vauvauinnissa meni oikein mallikkaasti sukelluksineen, mutta nyt viimeksi ja eilen, itkee vaan. Tai ei siis koko ajan, mutta aina sukelluksen jälkeen tulee iso itku ja saa aina jonkin aikaa rauhoitella. Samaten pesu- ja pukuhuoneessa ei suostu olemaan oikein mitenkään päin, kun itkettää. Eilenkin hyppäsin itse puolialasti pukuhuoneessa, välillä imetin ja välillä kanniskelin. Ei oo kiva käydä, jos aina huutaa :(
Ainiin, jossain välissä oli puhetta vierastamisesta. Meillä tyttö vierasti kerran mummua ja pappaa, sekin meni äkkiä ohi eikä sen jälkeen ole ollut mitään.
Meidän piipussa on vissiin lintu. Taisin kuunnella jo eilen tai joku päivä aiemminkin, että kuuluu ihme ääniä, mutta nyt kuului niinkuin variksen ääni. Aukasin pellit ja niinku joku ois humpsahtanut, en oo uskaltanu aukasta leivinuunin luukkua jos siellä on joku puolikuollut elukka, oottelen miestä kotiin. Hyi :/
Kohta pitääkin lähteä tallille kevätsiivouksiin, ja välillä käydä kotona syöttämässä neitiä :)
Tiistaina neuvola, saa nähdä onko kasvettu. Kiinteät odottelee edelleen, jotenkin ei vaan oo ollut yhtään minkäänlaista virtaa alkaa väsäilemään soseita. Pitäis hankkia jostain niitä jääpalakuutiorasioita.
Silmästä otettu bakteerinäyte oli puhdas, mutta rähmii edelleen. Ns. kipeä silmä on pienemmän näköinenkin kuin toinen, en tiedä sitten olisiko poski turvoksissa kun se on vähän väliä sellainen jännän punainen. Oon lotrannu siihen bebanthenia joka päivä mutta eihän tuo helpota.
Jaaha, kutsu käy.
Verkku ja tyttö 5kk