***Huhtikuun helmet 2009 1V!!! Oma Kuukausi***
Kommentit (165)
Maisema sumun peitossa, onkohan mies osannut työpaikalleen tuossa sumussa? Rahatilannetta verticia kun pohtii täytyy minun antaa kiitos meidän tilanteessa miehelleni, joka on sekä ahkera työmies, että säästäväinen. Sen lisäksi hän on taitava käsistään, tämän meidän talonkin on tehnyt itse paitsi sähkömies teki sähkötyöt ja muurari muurasi takan.
Raha-asioiden murehtiminen on raskasta, mutta loppujen lopuksi kuitenkin se taitaa olla elämän pienimpiä huolia. Mietin tässä muutamia tuttavia joiden perheissä vakava sairaus.
Olen miettinyt töihin paluuta myös. Olen keksinyt mielestäni nerokkaan idean, josta kerron jos se toteutuu. Nyt on pieni räkänokka murheissaan äitin sylissä, muutoin ihan iloinen on ollut ja hyvin nukkunut, mutta räkää yhä riittää, olisikohan se se maito? Mennään aamupuurolle heti. Vein eilen vanhemmiltani kasan Meidän talo lehtiä ja opiskelin mistä ovat sisustusjuttujaan hankkineet, arvatkaas? Ikeasta!
Tuutilta kysyn kun Tompallakin rohinat jatkuu? Mitä siellä on tuollaiseen sitkeään räkätautiin neuvottu? Jatkunut kuitenkin jo Tompallakin yli viikon, mutta ei valita korviaan (eli ei ylimääräisiä itkuja, ei haro korviaan) ainoastaan aamulla yskii ja itkee kun räkää on kurkussa. Vettä on annettu myös yöllä jos on yskinyt, itkenyt. Meillä taitaa tosin olla terveyskeskus suljettuna.
Kuulin joutsenten äänen äskön, ovat tyypit tulleet tuonne rantaan (järvi ei tähän näy, mutta on kävelymatkan päässä). Pyöräilemään mielii meidänkin esikoinen ja olen luvannut, että otetaan tässä joku päivä pyörä auton perään ja mennään kirkonkylille pyöräilemään kun nämä meidän tiet on pehmoista hiekkaa, nyt erittäin pehmoista.
Onnea päkkänän uudelle sängylle! Kuulosti mukavalta löydöt. Minä mielin makkariin päiväpeittoa ja uutta lampunvarjostinta verhot ja matot löysin. Pitäisi päästä sinne Ikeaan.
Pikkuäidille: esikoinen ei koskaan itkenyt korvatulehduksiaan, oli vain nuutunut. Jupe on paljon helpompi tulkita. Esikoisen ajoilta opittua: Niin kauan kun on virustauti, hoidetaan vain oireita: höyryhengitystä ja panadolia jne. Korvatulehdus on selkeästi todettavissa, ainakin kokeneet lääkärit sen osaa. Jos hengitys kovasti vinkuu ja rohisee, kannattaa käydä parin viikon kohdalla lääkärissä näyttäytymässä, tai jos nousee kuume. Veikkaisin, että Tompalla on kyllä perusräkätauti, mutta jos rupee paranemisen sijaan pahenemaan, voi olla että on saamassa jälkitaudin. Jälkitaudit on niinkuin nimen mukaisesti flunssan jälkeen/loppupuolella tulevia, eli harvoin alkaa korvatulehdus puskan takaa.
tuuti
Tuutille kiitos noin tuota asiaa olen itsekin hiukan funtsinut, parempaan suuntaan tauti Tompalla mielestäni kehittynyt enää ei olla annettu panadoliakaan kun ei tunnu olevan kipuja vain tuota räkää joka yöllä valuu kurkkuun ja yskittää. Ensiviikolla terveyskeskus on toiminnassa ja Tompalla on se neuvolakin niin kysytään vaikka sieltä neuvoa. Eihän 1v neuvolassa muuten rokoteta?
Tsilille muistan jostain lukeneeni, että äidinmaito tiivistyy ja sitä ei lapsi tarvitsekaan niin paljoa kuin lehmänmaitoa tarvitsisi. (vai olenko nähnyt unta?) Itse imetin esikoista sen 19kk ja hän ei juonut lehmänmaitoa ollenkaan (mitä alussa annettiin korviketta). Ei vieläkään mikään innokas maitoa ole juomaan.
1v neuvolassa rokotetaan, annetaan kolmas tehoste annos..
Ja lehmismaitoa tulisi sen takia juoda se minimimäärä päivässä jotta lapsi saa tarpeeksi nesteitä..
Ei muuta tällä kertaa, kiireinen, ahdistava päivä..
Verticia
Olen joskus aikoinaan kirjoitellut pieneen kirjaseen saamiani tekstareita. Oi niitä aikoja, hurja nuoruus opiskeluaikoineen tuolla 2000-luvun alkuvuosina. Nauratti ja ahdisti samaan aikaan, kun niitä luin aamupäivällä kun äkkiseltään törmäsin tähän kirjaseen. Aika kaukana viestit tästä nykyisestä elämästä. Ihanaa aikaa molemmat. Kovin erilaisia vain.
Inkalla hirveä eroahdistusvaihe menossa. Haluaisi istua sylissä koko ajan. Hetken saattaa hairahtua leikkimään, sitten taas tulee itku ja syli-ikävä. Tahtoitku on myös löytynyt entistä voimakkaampana. Uskallapas ottaa jokin esine häneltä pois, naama vääntyy ja naapurit kuulee kuinka lasta kohdellaan kaltoin kun Häneltä Kielletään Jotain.
Maitoasiaa vielä, että mä olen kuvitellut että tietty määrä maitoa tmv pitää juoda siksi, että saa kalsiumia tarpeeksi. Nesteitähän saanee muualtakin? Että ei sen takia tartte väenvängällä maitoa juottaa jos ei maistu? Vai? Luulohan ei tietysti ole tiedon väärti, eli olenko ihan väärässä?
Oman lusikan politiikkaa minäkin yritän täällä noudattaa orjallisesti. Mies on joskus antanut oma sta haarukastaan (josta olen saanut kilarit) joten lienee peli meillä menetetty? Mies on sitä mieltä että saa sen kariestartunnan joskus kuitenkin. Minä yrittäisin välttää viimeiseen asti. Nimim. ala-asteella joka vuosi useampia reikiä. Miehellä on parempi hammasluu, eikä siksi ole kärsinyt samanmoisesta reikiintymisestä. Ehkä siksi erilaiset ajattelutavat? Mutta yhtä poikkeusta lukuunottamatta omalla lusikalla meillä aina lapselle.
Mietin, että voisikos Verticiakin kattaa yhden ylimääräisen lusikan samalla kun kattaa itselleen. Sillä sitten antaisi Nealle maistiaisia. Vaikka jokainen tavallaan. Mikäs minä olen sanomaan.
Päkkänälle mahdollisimman hyvää työviikkoa. Jupe Tomppa ja Saara saisivat jo parantua, ei ole kivaa tuollainen pitkittyminen. Ja muutkin tautiset terveiden kirjoihin kiitos, jos siis heitä on. Sairaita, ei terveiden kirjoja.
Onko Tsili juossut toistamiseenkin? Vai sanoiko kroppa kaput ekan yrityksen jälkeen? ;)
Mä yritän päästä huomenna jumppaan piiiiiiiiiiitkästä aikaa. Oon kylläkin vasta varasijalla 6, toivottavasti tulee peruutuksia paljon että nousen hierarkiassa.
Ja vielä 1v-rokotus. Meillä täällä annetaan ainakin 1v-neuvolassa se mpr-rokote, josta kuulemma suurin osa tulee kipeäksi n. viikon viiveellä. Miten on käynyt meidän jo 1v-neuvolansa käyneille tuon suhteen?
Lyyti
Kiitos rokotetiedosta, sillä kyselin kun mietin voiko räkätautista sitten rokottaa, mutta voihan tuo olla jo ohitsekin. En muista ollenkaan miten rokotusasiat menee. Esikoisen kanssa olin terävämpänä, muistutin neuvolatätiäkin kerran, että mites se rokotus?
Esikoisella kytättiin sitä nesteytystä, mitattiin hemppaakin, oli aivan normaali. Joi vettä ja mehua äidinmaidon lisäksi. Silloin neuvoivat että maitotuotteita pitää joku määrä (olikohan vähintään 4dl) olla päivässä kalsiumin vuoksi. Ei juonut 1-vuotiaana lehmänmaitoa ei, en muuten juo itsekään muuta kuin kahvissa. Siksi tuntuukin veikeältä kun Tomppa juopottelee maitoa, äitin maitomies.
Jumpalle tai juoksemaan huh, pesin tänään yhden ikkunan, siinä mun urheilut. Yhden ikkunan päivävauhtia menen niin ehkä syksyyn mennessä on ikkunat pesty.. no ei meillä niin iso talo ole, mutta veikkaan itseni tuntien että tulee uupumus. Vanha olen ja väsynyt tai ainakin väsynyt ja raihnainen, mullekin voisi laittaa energiaa tulemaan.
Hyrrr.. Tuntuu niin kylmältä tuo ilma, kun ei ole kuin kaksi-neljä astetta lämmintä.. Kyllä sitä niin ehti tottua jo noihin melkein 20 asteen lämpöihin silti vaikka olikin tuskaa, kun hikivesi vaan valui.. Kumpikos sitten parempi nii.. Koskaan oo hyvä :D Siitähä ne suomalaiset on tunnettuja, kun valittavat aina, että on liian kylmä tai liian kuuma. Ja toinen, että joko sataa liikaa tai on liian kuivaa :D
Kuivasta tuli mieleen, että tänään kävi hiekanpesijä pihassa.. Imasivat hiekat sissään.. Tietenkin juuri Nean unien aikaan ja näin ollen unta tuli vaan päikyille 1,5h.. :/
Srk.. Ei sitten apua herunut sieltäkään päin.. Ei kuuluttukkaan kyseisen diakonissan piiriin joten hän siirsi asian eteenpäin meidän piirin diakonissalle.. Joka onkin nyt sitten vaihtamassa työpaikkaa joten hänellä ei ole aikoja.. Että silleen ja jippiaijeet kaupan päälle!
Energiaa olis vielä tänäänkin tehä vaikka mitä vaikka tää tilanteemme vetääkin parisuhteen ihan tuusan nuuskaksi ja sitä myöden koko mielialan ja kaiken mahollisen perässään, mutta silti olis energiaa jotain kyl tehä..
Meillä näyttää tulevan mpr rokote vasta 14kk iässä, onneksi.. Mä jo pelästyin, että se tulee just reilu vko ennen nean synttäreitä sitten, jos niitä nyt pystytää edes järjestää.. Mut sit tarkistin niin näemmä tulee vasta tuolloin ja nyt vuoden iässä tulee se kolmas tehoste annos siitä mitä nyt kaksi on jo saatu.. mit siin on jäykkäkouristusta jne..
Njoo.. Jos kattois vaikka kauniita ja rohkeita sitten.. Tuhlataan tämän päivän energia sitten siihen :D
Verticia
Onpas taas tovi vierähtänyt siitä kun viimeksi täällä olen käynyt..... ollaan edelleen muka kiireisiä niinkuin jollain tavalla ollaankin... Päivät menee siihen ku viet vanhempaa poikaa puistokerhoon ja saman tien jumppaan sitten tän pienemmän kanssa (jedi tosin on aina siellä lapsiparkissa) ja kun jumpat on jumpattu niin vauhdilla hakemaan isompaa puistosta kotia ja syömään ja ja ja ... ja illat menee ihmetellessä :)
Jedillä on 1 vuotis neuvola ensi keskiviikkona joten mittoja silloin tulen laittamaan (jos muistan) Jedillä puhkesi 12 ja 13 hammas joten muutama vielä puuttuu.... lähti noin kuukausi sitten kävelemään ja juoksee miltein nyt :) Syö hyvin ja paljon ;) muutenkin ollaan vältytty kaiken maailman pöpöiltä. On kaiken puolin helppo kaveri. Jotenkin tuntuu nyt haikealta aatella että tässä tämä meidän vauva aika lähenee loppuaan ja omalta kohdalta(ehkä enemmän miehen osalta) siis lapsiluku täynnä . Varsinkin kovin tuo vauva lehden juttu "lapsiluku täynnä" kolohti kyllä. Tammikuussa mulla oli kova hinku takas töihin mutta en vieläkään ole sitten palannut ja nyt sitten päätös oli että 1.6 työt alkaa ja oma koti äitiys on sitten tässä. Vanhemman pojan kohdalla kun tiesi että' toinen tulee tietysti niin hänen kasvaessaan suru siitä vauva-ajasta ei kuitenkaan ollut ns. paha nyt tilanne on kovin toinen ja kun 99% varmuudella enempää ei tule tuntuu pienemmästäkin odotus/ pikkuvauva jutusta melkein itkemään ... sekava selitys koittakaa saada selvää :)
Jotain puhetta asumis jutuista teillä näyttää olevan puheena.... Itse olen asunut "vähän joka paikassa" :) siis kokeiltu noi osumisen "kaikki alueet" maalla-kaupungissa ja kaikkea siltä väliltä miltein kuitenkin koko lapsuuteni pienessä kaupungissa "maalla" asuneena olen kaivannut isompaan kaupunkiin "hälinään ja ihmisten keskelle" nyt taitaa tulla 10 vuotta täyteen kun sitten Helsingissä olen asustellut ja täälläkin Kamppi ja Kallio koettu asuin alueena ja asuisin mielelläni vieläkin mutta "asuinkustannuksiin vedoten" joutunut muutamaan kauemmaksi ytimestä. Ja olen kyllä viihtynytkin nämä vuodet täällä itäisessä helsingissä missä sitten sitä ihmeteltävää riittääkin :) mutta nyt stooria sitten tulikin aimo pätkä joten jospas sitä taas useemmin tänne piipahdan :)
mikumamma ja Jedi melkein vuosikas
Kiva kuulla Mikunmammastakin! Jedillä jo 13 hammasta!!! Meillä vasta 6 kpl.
Miten Tompan räkis jaksaa?
Meillä nukuttiin viime yö taas huonosti. Oli eilen supertouhukas koko illan ja oikein iloinen. En sitten tiedä mistä huonot unet tuli.
Ruokahalu on valtava. Viimeisintä hupia on roikkua mun takahelmassa ja kävellä siitä kiinnipitäen mun perässä.
Tänään pitää mennä ostamaan muumikeksejä hoitoon huomisen synttäripäivän kunniaksi. Me ollaan syöty kotona marie keksejä ja ne on Sakun herkkua.
Jaoin minä. Ihan väärässä olin rokotteiden suhteen. 1v-neuvolassa tulee, kuten Verticia kertoi, se toinen vahviste rokotteeseen, jota on jo saatu, mpr tulee kohdassa 14kk ihan kuten täällä kirjoitettiin ennen kuin tulin sotkemaan.
Ei pitäs tunkea nokkaa joka soppaan.
Hirveästi hampaita Jedillä! Vau! t. Inka, 6 hammasta
Lyyti
Jupe ilmoittautuu kuusihampaisten kerhoon ja mainitsee myös, että portaissa kiipeäminen sujuu mallikkaasti. Nyt pitää syödä oma toppapuku, mikä on varma päiväunien merkki. Tarvii varmaan pukea miehelle päälle, kiskoi sen itse sohvalta syliinsä
tuuti
Silmät ristissä tässä vielä hämyvalossa skriivailen pikaiset kuulumiset etukäteen huomiselle. Olikohan tuossa lauseessa mitään järkeä?!
Viime vuonna tähän aikaa olin juuri kestittänyt entiset työkaverini,jotka sanoivat ettei tuollaisessa tilassa pitäisi enään rehkiä. Aamulla sitten alkoikin jo vatsa-ahdistus ja siitä sitten suunnattiinkin jo puolen päivän hujakoilla sairaalaan. Niin tämä aika rientää!!
Paljon on vuodessa asioita muuttunut, mutta kuitenkin tuntuu että asiat olisi aina olleetkin toisaalta näin. Hassua!
Huomisen vuosipäivän vietän työmatkalla. Vähän pepusta mutta minkäs teet! Onneksi pääsee illaksi kotiin vaikka ei nyt olekaan sinisiipi. Sakulle ostin tänään lahjan valmiiksi, että on huomiseksi jotain uutta kivaa. Se kiva on nyt tällä kertaa brion palikkalaatikko.
Väsynyt Päkkänä 39 v + joitain päiviä ja Saku 1 v
Tompalle 1 v onnittelut!
T:Saku 1 v
Onnea 1-vuotiaille Sakulle ja Tompalle! Perästä tullaan. Äiti ja isi tänään just miettivät, että mitä ne tarjoaa vieraille mun 1v-synttäreillä. En ymmärtänyt mitä täytekakku ja mummon tekemät herrasväenleivät on, oletteko te saaneet syödä sellaisia?. Toivottavasti ne on hyviä tai edes sellaisia mitä minäkin saan syödä.
t. Inka 2vk 2pv vaille 1v
Onnittelut 1 vuotiaille! Inka, taytekakku on ihan outoa, mä ainakin tilaan muumikeksejä ja vaniljajäätelöä synttäreille. Aikuiset syököön mitä syö...
t. Jupe
Kävin isin ja muiden isen ja lasten kanssa tutustumassa poliisejen hevosiin.
T.Nausikaa
Jupelle ja tompalle synttärionnittelut näin iltamyöhäisellä.
Mietinnässä on et mitä 1-vuotias haluaa/tarvitsee? Omia 1-vuotis lahjoja en muista, mutta 2-vuotis lahjan kyllä. Suursmurffi on yhä tallessa.
Talvella venemessuilla oli pohjalaishenkisille pienille tällaista lahjaideaa tyrkyllä ;D
Onnitteluista ja riemuitsee varttia nuoremman Sakun kanssa. Tomppalle prinsessapiparit maistuivat tänään, kivan vaaleanpunaiset. Vähän ollut tässä säpinää... Yritetty kuvata mm.1v kuvaa, hassuja kuvia tullut ehkä saan huomenna kuvat koneellekin ja jonkun paremmin onnistuneen tännekin.
Meidän 1vuotias 7 hampainen nukkuu nyt toivottavasti yöunia. Rankka päivä takana. Lasten ensipuukkoa en ostaisi meidän Tompalle kun puree muutoinkin ja eilen huitaisi äitiä pikkuautolla huuleen auts.
t.Tomppa 1v ja pikkuäiti vielä 33v
Päkkänälle tsemppiä työviikkoon ja Verticialle raha-asioiden kanssa.
Jupe rohisee edelleen ja just meni viimeinen antibiootti, loppuviikosta varmaan mennään hakemaan uutta. Blaah.
Eilen avattiin pyöräilykausi ja lapset on innoissaan, ei tarvi varmaan tänään ulos houkutella. Kivaa. Lisäksi vähentää kuran määrää ihan kivasti.
Aurinkoisia ajatuksia sumun keskellä,
tuuti