***Huhtikuun helmet 2009 1V!!! Oma Kuukausi***
Kommentit (165)
Hieno paloauto muuten Urholla, onnellinen mies kyydissä. Laitan kuvan Tompan harrasteista.
Meillä on olkkarissa sellainen lapsiperheessä todella käytännöllinen (huhhuijaa) lasipöytä se pitäisi pestä monta kertaa päivässä jos tahtoisi sen olevan siisti. Taustalla näkyvä kelta-sini teline on Tompan kävelytuki.
on sellainen perintökalleus tai no ei se perintö ole eikä missään nimessä kalleus on jostain kultaiselta 70 luvulta
Hiphei, kurahousukeli! Pukeutumiseen saatiin vielä yksi haaste lisää, kun pitää koittaa pitää 90 % hiekasta pois olohuoneesta. Pojat ei osaa itse pukea kurahousuja, joten aina pitää kiukutella pukiessa. Mutta sisälle tullessa äiti kiittä, kun kumpparit ja kurahousut riisuu ulkona, suurin osa hiekasta jää sinne.
Jupekin kokeili kurahousuja, pihalla on huippua kontata, jes! Kumpparit on kamalan kömpelöt, joten on käytetty ihan ensiaskelkenkiä, eli lätäköihin ei ole asiaa. Mutta onhan sitä nähtävää muutenkin.
Ensimmäiset askeleetkin on otettu, enkat taitaa olla kolme, eli ei vielä kävelemiseksi viitsi sanoa. Mutta kohta mennään.
Äh, luin teidän viestit illalla ja näin aamulla en muista mitään, mitä piti kommentoida. Täytyy ottaa uusiksi...
tuuti
Pitää laittaa otsikkoon asiat, niin muistan sitten itsekin miksi kävin kirjoittamaan´.
Unohdin Tsilille maitoasiasta puhua sen, mitä mulle neuvolasta sanottiin silloin kun imetys loppui. Että vähintään 5dl korviketta pitää juoda vuorokaudessa. Luulisi saman pätevän perusmaitoonkin, en sitten tiedä nouseeko tuo määrä kun lapsi kasvaa. Meillä ehkä just päästään nyt tuohon puoleen litraan kun tehdään iltapuuro korvikkeeseen. Hirmu huonosti alkuun Inka joi. Vettä tykkäs enemmän hörppiä ruualla. Sinnikkään tuputtamisen myötä nyt menee ruuallakin maitoa keskimäärin puoli desiä, hyvänä hetkenä desi, huonona kaks huikkaa. Pelastus on se, että välipalaksi haluaa vain vellitetran, ei silloin syö muuta. Siitä tulee hyvä määrä päivän maidoista.
Mutta meillä ainakin sitä maitoa pitää tyrkyttää ihan, että saa menemään tarpeeksi.
Meilläkin oli Inkalla uudet kumpparit jalassa kun käytiin konttaamassa märässä hangessa. Muita kenkiähän meillä ei vielä ole.. Mutta kömpelöt tosiaan ja epäilen, että vähän valuivat jaloista koska hurjalta tuntuisi, jos lapsen nilkat vääntyisivät niin päin, kuin mitä kumpparit näytti. :D
Lyyti
Ne kommentit:
Osanotto sailorille. Jaksamista sinne ja toivottavasti tulee tosiaankin ensi kerralla hyviä uutisia sieltä suunnasta. Siis hyvä ne on huonotkin kertoa, mutta siis toivon teille enemmän iloja kuin suruja jatkossa.
Viime vuonna pesin ikkunoita ison mahan kanssa, se oli muuten tiellä. Vielä en ole suunnitellut sitä operaatiota, odottelen lämpimämpiä kelejä.
Vastasyntynyt vauva on kadonnut, eikä meille vissiin sellaista enää tule. Täytyy toivoa, että päästään kummiksi tai sit joskus mummiksi. Ne on niiiiiin ihania. Vaikka on noi isotkin ihania, omalla tavallaan.
Hammashoidosta sen verran, että meillä on saanut välillä hieman maistaa hammastahnaa, 0-6 v, niissä todella lukee iät, että verticia kauppaan vaan kun saat rahaa. Ei tarvi olla kovin kumma etsijä olla, että löytää. Minä taas olen ottanut vakavasti sen "ei samaa lusikkaa suuhun" jutun, esikoinen on ehkä pari kertaa maistanut minun lautaselta jotain, johon olen ehkä koskenut omalla lusikalla, nuoremmat ei sitäkään. Joku pusu on silti saattanut eksyä... Vielä ei ole reikiä isommillakaan näkynyt, kopkop.
Päkkänä asustaa anopin kanssa. Mekin asuttiin pari vuotta sitten 2 viikkoa, hyvin meni, kun anoppi tajusi olevansa kylässä. Mukava ihminen oli, silloin kun eli. Jupe ei koskaan ehtinyt häntä tavata.
Mä olen niin omakotitaloasuja. En voi sietää yöllä hiipimistä, eli kerrostalo oli tuskaa, paitsi alin kerros. Pidän lumitöistä ja mullasta, laittaisin kasvimaan kun ehtisin, eli parin vuoden päästä. Mäkin olen joskus kierrellyt rapussa nukkuvaa humalaista, en tosin päälle astunut. En siis paljoa rappukäytävää kaipaa.
Nausikaa harrastaa kulttuuria, hienoa. Mä kävin silmälasiliikkeessä kolmen täystuhon kanssa, siinä oli myyjä kauhuissaan :-)
Tsilille kommentti juomisesta, Sylvi rupeaa varmaan juomaan sit kun parempi tarjoilu loppuu, niin meidän pojatkin teki. Eli jos oli tissiä on tarjolla, niin muu ei kiinnosta. Puoli litraa päivässä on hyvä määrä.
Ilmakylvyt on tosi rasittavia liikkuvan lapsen kanssa, paitsi kesällä ulkona. Talkki ja rasva ei sovi yhteen, eli ei voi käyttää samana päivänä ja ilman kunnon pesua välissä. Suosittelen pitäytymään jommassa kummassa ja jos käyttää talkkia, tarkistamaan ettei vaipoissa/ puhdistuspyyhkeissä ole rasvaa. Jupen kanssa on se etu, että konttaa ilmoittamaan kakastaan aina heti, eikä haudo housussa. Esikoisen kanssa oli joskus ihottumaa oikein urakalla.
Johan tuli juttua, nyt kauppaan, maito loppuu.
tuuti
Kiitos maitovinkeistä. Tuputan nyt sitä maitoa ja mietin asiaa lisää jos tarvis sitten kun tissittely loppuu.
Tomppa se on ihana ahkera apulainen! Jos olisi hieman pidempi, niin auttaisi varmasti myös ikkunanpesussa! Urho varmaankin jo osaisi pestä ikkunat? ;D Meidän ikkunat ahkeroitiin eilen puhtaaksi ja rankalaisen parvekkeen ovien alalasit on jo käyty rähmimässä. Vaikka kivahan se on että Sylvi pääsee itse katsomaan ulos.
Bepanthenin nimeen vannotaan meilläkin pyllyrasvana. Nauratti eilen baarissa kun kaverilla oli sitä huulirasvana...
Juu kävin muutamalla eilen ja tuli mentyä viimeiselle kaverin seuraksi homokaraokebaariin. Hauska paikka, vaikka musta tuskin tulee kantista. Kotiin pääsin jo ennen yhtä, enkä sammunut rappukäytävään, heh.
Tänään tulee Sylvin mummi eli äitini vierailulle. Saa kokkailla itse rauhassa kun tytölle on viihdyttäjä. Sitä ennen kuitenkin imuri kouraan, äh.
t. Tsili&Sylvi
Verticia tarkoitit varmaan sitä fluoripitoisuutta. Alle 2 v 500 ppm, yli 2 v 1000 ppm max. Tota on vähän vaikea löytää tota 500 ppm, meillä taitaa olla tuhatta, mutta käytetään minimaalisesti. Vissiin Elmex ja Herra Hakkarainen käypi. Fluoritabletit/purkat vai mitä pikkuäiti Tompalle antoi...niistä ei puhuttu mitään. Luulisin että aika turhia, joskaan ei ehkä mitenkään vaarallisia, jollei liikoja anna.
Meidän pitäs varmaan parantaa kommunikaatiota miehen kanssa. Mä annoin Urkille puuron n. 30 min. sitten, n. 20 min. sitten mies sanoi, että nyt tuli puurostoppi (yllätys...) kun oli lusikoimassa puuroa Urkin suuhun.
Meilläkin kirkas lasipöytä olkkarissa. Pää kolisee ja aina klähmässä... samoissa hommissa kun Tomppa ollaan.
Ikkunanpesua. Meillä pesee mies ikkunat. Piste. Sen jälkeen, kun kuulin, että Ruotsissa miehet pesee aina ikkunat ajattelin, että sen verran ruotsalainen mäkin voin olla :)
Nyt vähän töitä.
Sande
nam!
janojuomajuttuja, maitoa ruoan kanssa n. puol desiä per ateria. Vettä n. kolmesti vuorokaudessa hörppii mukista. vauvana vesipullosta. Meillä aina vettä matkassa mukana. Tissiä n. 2-5 krt/vrk.
Hampaat meillä pestään aamuin illoin, ja nuppineulan pallon verran lastenhammastahnaa. Ei oltu hammaslääkärillä vaan hoitajalla. Neuvoi lisäksi käyttämään ruoan jälkeen ksylitolipastilleja, esim. pikkukakkosen tai kattimatikaisen.
Asuntoasiaa. Asutaan kaupungissa kerrostalossa, ei valittamista. Lapsena asuin rivitalossa ja omakotitalossa, ei valittamista. Jos asuisin maaseudulla haluaisin paljon hevosia ja oman tallin *nim. kymmenen vuotta koneja harrastanut*. Kaupungissa asuessa kävelymatka keskustaan n. 5km pidän varsin sopivana.
Lääkäri juttuja. Käytiin päivystyksessä ke-to yönä, käski laittaa suppoja. Ainoastaan korvia kurkisti. Saaralla seuraavana päivänä edelleen kuumetta ja kipuitkua, ei syö eikä juo mentiin mehiläiseen. kurkku ja nielu tulehtuneita käski antaa kylmää ja höyryhengitystä, suppoja ja seurata. Kuume ja kipuilu jatkui ja mentiin eilen illalla päivystykseen josta meidät vastaanottovirkailija käännytti kotiin, "mitä te täällä teette kun olette jo lääkärillä ollut ja täällä on noroa, suppo peppuun ja kotiin."
Tänä aamuna kuumetta yli 39, menin mehiläiseen vaikka usko oli lopussa, onneksi oli ihana lääkäri joka otti meidät tosissaan. muilla lääkäreillä emme enää käy. Saaralla molemmissa korvissa tulehdus, ylähengitystiet tukkoiset, yskä. Saatiin antibioottikuuri, kuumetta alentavaa lääkettä, yskänlääkettä ja maitohappobakteeria. Lisäksi tämä ihana lääkäri sanoi että, jos mene paremmaksi, niin soitan hänelle maanantaina ja antoi käyntikortin. :)
Hyvää pääsiäistä kaikille! Ja kiitos onnitteluista! :)
Päiväkodeissa käytetään nykyään noita xylitol-pastilleja ruoan päälle (ainakin meillä), kun hammasharjat on sellainen pöpöjenvaihtoautomaatti. Kerran pari päivässä ihan ok. Pikkukakkosen päärynänmakuiset maistuu äidillekin ruoan päälle, seis happohyökkäys.
tuuti
Emminen, korvatulehdukset on just tollaisia, esikoisen kanssa käytiin useampi kerta lääkärissä, ensin toteamassa flunssa ja kolmen päivän kuluttua oli alkava korvatulehdus. Huonolla tuurilla ei saatu vielä kuuria vaan seuraavana päivänä, kun oli vielä yks yö valvottu. Nykyään menen lääkäriin aavistuksen myöhemmin, niin on puolittunut turhat reissut. Mutta tosi vaikea arvioida, koska kannattaa mennä lääkäriin. Meillä on kans suosikkilääkäri, lastentauteihin erikoistunut ja mukava. Ihan eri meininki, jos joutuu menemään pikana satunnaiselle tärkeilijälle.
Aiemmin piti vielä kommentoida sinulle, että esikoisella tuli ja tulee edelleen nenästä verta tosi helposti flunssaisena ja kiukkuisena, eli saattaa alkaa pelkällä huutamisella.
tuuti
Kiitos Tuuti huojentavista sanoista! :)
Olen kanssasi samaa mieltä että on hyvä olla sama tuttu lääkäri jolla aina käy. Me löydettiin sellainen tänään Mehiläisen lastenlääkäriasemalta. :)
Joo, ja eihän ne voinut siel tk:ssa kaikkea tietää. Mut ei pientä lasta olisi mielestäni saanut tutkimatta kotiin lähettää. Varsinkin kun tila oli selvästi huonompi kuin kahta päivää aikaisemmin.
Meillä neuvola siirtyi, kun kipeää lasta ei saa rokottaa ja muutenkin ei saa sinne sairasta lasta viedä. että mitat tulee 12.4.
Lääkärissä kuitenkin punnittiin ja 10kg painaa.
Antipiotti meni hyvin alas, toiv. pieni tästä paranee. Pneumokokkirokotteen ajattelin neuvolassa ottaa.
Emminen ja Saara 1v
Hyvä Emminen että oli sitkeä ja sait Saaralle lopulta lääkkeet. Mä en kyllä kestä tuollaista, että käännytetään lapsi takaisin. Ei kukaan rupee huvikseen lastaan lääkärissä retuuttamaan. Onko Jupen korvat jo paremmat?
Täytyy alkaa harrastamaan taas word kirjoitusta kun muuten näköjään kaikki unohtuu. Niin, piti jo aiemmin sanoa, että kyllä se Sande oli sinne FB-ryhmään näemmä ilmestynyt. En tiedä kummalla oli hiekkaa silmissä Verticialla vai Sandella, mutta ryhmän jäsenenä kyllä siellä näyt.
Meillä on meneillään vaatekriisi. Esikoinen on lähdössä isovanhempien kanssa ruotsinristeilylle ja sillä ei ole mitään päälle pantavaa. Kaikki farkutkin repsottaa jostain päin. Pistin mieheni katsomaan sille risteilyvaatteita kun ei meinannut uskoa, että on hankaluuksia. Pitänee siis käydä vaatekaapit läpi ja listata sieltä ulos kaikki mitkä eivät mahdu päälle tai ovat jo neljäsluokkalaisen muodista ulkona.
Niin siitä puhuitte, että lapset on vaan lainassa. Ei kannata sitä 1 vuotiaan kanssa murhetia. Nyt kun talossa on 11 vuotias on tosiaan ruvennut miettimään jo sitäkin, että ei enää kuin ehkä 7 vuotta niin se lentää jo pois pesästä. Jotenkin musta tuntuu, että kun lapsi menee kouluun ja alkaa siellä elämään isompien elämää niin silloin tuo asia alkaa konkretisoitumaan.
Meillä on nyt kaksi päivää kestävä anoppivapaa sessio. Tuntuu oudolta olla kotona oman perheen kesken.
Eilen pääsin huonekalukaupoille. Sain ostettua meille sängyn. Nyt ollaan nukuttu patjojen kanssa lattialla. Kaikkea muutakin löytyi, lähinnä verhoja ja mattoja, mutta ajattelin käydä ne katsastamassa uudestaan ensi viikolla.
Meillä juodaan maitoa aamulla noin 120 ml. Hoidossa juodaan maitoa ruuan kanssa sekä ennen päikkäreille menoa. Kotiin tultaessa saa sen 120 ml ja ennen nukkumaan menoa sen saman. Meillä ei jakseta juoda 200 ml kerralla. Kotona ruokajuomana on aina vesi. Viikonloppuna saatan tarjota maitoa sitten välkkärin kanssa tai ennen iltaruokaa. Eli kyllä puolilitraa tulee täyteen. Saarako se tykkäsi piimästä. Niin meilläkin tykätään. Ajattelin ruveta sitä ostamaan. Ja nyt kun voi siirtyä jo tavalliseen maitoon niin suosittelen sitä hyla tetraa jossa on pilli. Kaikki pillijuomat tuntuu meillä olevan pop. Ostin myös jotain muksun pillimaito juomaa lasten ruokapuolelta. Meni kuin kuumille kiville.
Nyt täytyy alkaa kotihommiin kun Saku vielä nukkuu. Tänä aamuna tehtiinkin poikkeukselliset ja nukuuttiin yli kasiin. Nostin se aamulla viereen leikkimään niin se päättikin nukahtaa mun kainaloon. Ei paha!
Imuri kaivettu kaapista esiin. Esikoinen menossa yökylään mummolaan (ilmoitti jo ennen kahdeksaa aamulla). Nyt kehitellään jotain ruokaa ja sitten lähetään mummolaan ja kaupalle ja jonnekin.
Oltiin pienellä reissullakin. Kiitos päkkänälle kun puhuit taannoin niistä pillimaidoista, niillä selvittiin pitkä automatkakin. Tomppa juo joskus 2dl maitoa kerralla, joskus ei ja aina ei riitä sekään. Tomppa imuroi pitänee mennä auttamaan.
Olin tulossa nostamaan pinoa ylös, mutta pikkuäiti olikin jo käynyt päivittämässä kuulumiset :-)
Meillä suututtiin eilen ruokapöydässä kun ei meinattu saada samaa ruokaa kuin muut. Saku siis päätti että hän ei purkkimuonaa syö kun muut syö hyvää iskän tekemää lihapataa. Ei siinä muu sitten auttanut kun tarjoilla pojalle mausteilla maustettua ja suolalla höystettyä lihapataa. Hyvin paloin veti eikä näemmä vatsakaan mennyt sekaisin vaikka oli aika mausteista.
Meillä luotetaan peppurasvana natusanin sinkki salvaan. Se on kyllä hyvä rasva, parantaa kaikki mahdolliset vaivat, seuraavaksi kokeilen auton ruosteisiin. Nyt on meilläkin peppu pysynyt hyvänä. Enää ei ole ripulia vähän vain löysähkö vatsa.
Siskon kevät haalarit sain kaivettua josko sitä pukisi huomenna poitsulin kevyemmin hoitoon. Kävin kyllä katsomassa noita kunnolla kuraa kestäviä ulkopukuja mutta pitänee varmaan niitäkin harkita. Taitaa tulla aika märkä kevät.
Minä säästelen täällä imurointia siihen kun Saku herää. Sen on sen mielihommia niin en viitsi sitä itsekseni tehdä.
Piti taas välillä käväistä ja katsoa mitä meille kuuluu :) Hienoa Nausikaa ja Jupe jotka ottaneet ensiaskeleensa!
ja onnea kaikille 1- vuotiaille!
Täällä kävellään aika pitkiä matkoja kaatumatta ja portaissa osataan kiivetä (ei laskeutua).
Kontataan toki myös edelleen.
Harmi että meni ne viikonlopputreffit meiltä ohi, meillä oikeastaan arkipäivät parempia mutta nyt
oltiin kaiken kukkuraksi koko perhe mahataudissa :( Toivon että ensi kerralla päästään mukaan :)
Maidosta: täällä juodaan maitoa 6dl päivässä, aterioiden välillä ja vettä ruoan kanssa - tuohon tulee kyllä varmasti muutoksia sitten kun siirrytään tavalliseen maitoon.. sitten tulee varmasti juotua aterioilla maidot ja vettä
välissä. Meillä meni korvikkeeseen siirryttäessä eka tosi naurettavia määriä maitoa alas ja pienissä erissä, mutta kun sinnikkäästi tarjosin usein niin alkoi maistumaan! silloin kun meni heikosti niin tein puurot maitoon ja
välipalaksi annoin jogurttia niin sai huijattua kasaan jonkin verran!
Saaralle pikaista paranemista!
Mun sisko oli lukenut jostain että tän viikon loppupuolella olisi luvassa jopa 16+ astetta! toivottavasti toteutuu!
Ke lähtee mies reissuun ja tulee himaan su, jossakin välissä olisi tarkoitus mennä siskolle yökylään (sillä 3 lasta niin kivaa seuraa).
Inkako keikkui ulkona uusissa saappaissa :)? pitäisi varmaan meidänkin hommata.. ja ensiaskelkengät/kävelykengät.
Hullutpäivät on kai ihan lähiviikkoina niin sieltä voisi ehkä löytyä kevätjalkinetta!
Mukavaa loppuviikkoa!
t.iza
Jos kirjoittelisi vielä illan päätteeksi tännekin, kun ei se uni koskaan tule ennen puoltayötä..
Olen ollut tänään huisin ahkera :) .. Silitin loput silitettävät petivaatteet ja verhot mitkä on odottaneet jo joulusta saakka (3h meni siihenki, huh heijaa), revin pihatieltä kivet ylös jotta pääsen kaivamaan ruohomättäät pois niiden tieltä, sain pari korttia valmiiksi, viimeistelin nean kakkujen koristeet kaikkine miljoonine kukkasineen ja lehtineen sekä kakkukuvan tietty, vaihdoin verhot makuuhuoneeseen jotta arska ei pääsisi niin herkästi häiritsemään uniani.. Mitähän vielä.. Niin pyyhein myös makuuhuoneen puusälärit, keräävät ihan uskomattoman määrän pölyä!!
Huomenna jos jaksaisi repiä lisää kiviä ja joku päivä pitäisi ikkunatkin pestä, ennen synttäreitä..
Huomenna pitäisi myös seurakunnalta diakonissan soittaa, hieman jänskättää sekin tai lähinnä se kun pitäisi mennä käymään sitten jossain seurakunnalla.. Kun en ole tod mikään uskon ihminen ja kirkot ym paikat ahistaa vaan niin.. Mutta ehkä sen kestää siinä toivossa, että sieltä jotain apua saisi.. Ellei saa niin en todellakaan tiedä enää mitä tehdä..
Tää mein taloudellinen tilanne ja raskaus vetää parisuhteenkin ihan kuralle.. En tajua miten siitäkin kaikesta selvitään.. Siis parisuhteesta.. Ja raskaudesta siinä määrin, että kun olen ihan yksin sen kanssa ja mies ei ole mukana hommassa niinku lainkaan.. Ei kuulemma viitsi kysellä, just..
Huominen vauvamiittikin jää väliin taloudellisen tilanteen takia ja se vasta ahistaakin. Olis niin ihana ollu nähä muitain aikuisia ihmisiä.. Täällä neljän seinän sisällä, kun on tullut oltua pian jo varmaan kuukausi.. Mutta minkäs mahtaa.. Toukokuussa jos miitti menee hirveen myöhään niin tuskin pystyn ees osallistuu enää ja sitten niitä muksuja onkin jo kaksi, että..
Juomisesta.. Lehmiksessähän ei ole mitään rajotusta, että paljonko sitä sitten saa kitata.. Mutta itse pidän sääntönä sitä, että sitä juodaan ruuan kanssa, ei muuten.. Ja ruuallakaan sitä ei vedetä alkuunsa vaan vasta lopuksi, eli sillä ei aleta vatsaa täyttämään. Eikä meillä juuri koskaan ole mennyt enempää kuin se 2dl joka aterialla eli litra päivässä.. Sen lisäksi Nea juo sitten vettä päivän mittaan.. Vähintään joku puoli desiä päivässä, mutta usein menee joku 4dl.. Ja vedenkin annan aina sillai, että ruokailuun on vähintään puolitoista tuntia – kaksi tuntia.. Eli vedellä ei mahaa täytetä..
Nea kanssa punnitsi itsensä eilen.. Kymmenen ja puoli kiloa.. Eli painoa ei olis tullu paljo mittää lisää siitä kun viimeksi punnittiin joskus kuukaus-kaksi sitten.. Mutta neuvolassa sen sitten kuulee mitä oikeesti kasvu on ollut.. Neuvolakin taisi olla ensi viikolla, en muista..
Hammastahna.. Oliko se nyt tuossa uudessa vauvan hoito-opas lehtisessä vai missä, että hammastahnaa voi käyttää sitten kun tulee ensimmäiset poskihampaat eli n. 15kk iässä ja silloin lapsi normaalisti osaa jo purskuttaa ja sylkeä pois.. Ei tainnut siis tällä oppaalla olla sitä tietoa, että tänä päivänä ei ole pakollista hammastahnaa sylkeä pois vaan pikemminkin pestä hampaat pienemmällä hammastahnalla ja sitten voi ihan vaan antaa olla.. Näin minulle infottiin viime vuonna hammashoito tilaisuudessa, että tuo on nyt uusin tutkittu juttu.. Se on ehkä ihan hyvä lasten hampaiden kohalla, siis pienten lasten, kun jossei tosiaan onnistu se purskuttelu.. Mutta miettikääpä omalle kohallenne.. Hirveet vaahot suussa ja sit sylkee suurimmat pois ja eiku menoks.. Kyllä mä ainakin haluan suuni huuhdella.. Yöks..
Mä niin odotan päivää, että mulla on varaa ostaa kuravaatteet Nealle.. Ollaan ulkoiltu nyt tosi paljon ja Nea jaksaa kävellä jo pitkiäkin matkoja.. Mut ei ole kivaa, kun ei saa yhtään päästää toista maahan. Kun meillä ei myöskään ole mitään keväthaalaria tms vaan ihan sisävaatteilla mennään ulos niin ei oikein viitti päästää maan ihmeitä tutkiskelemaan niillä..
Kauhulla myös odotan sitä päivää, kun Nea tulee ekan kerran mein patiolta alas asfaltille.. Ku siinä on sellainen pieni kynnys, ehkä joku 20-30cm.. Se kyllä tiedostaa sen ihan hyvin ja jää aina venaa, että hänet nostetaan suuntaan tai toiseen, mutta sitten kun innostuu niin tuppaa välillä unohtumaan se kynnys..
Kerrostalo ja hiipiminen.. Mä en oo koskaan kerrostalossa hiipinyt.. Jossei muut siedä elämisen ääntä niin hommatkoon korvatulpat.. Ihan kävin normaalisti vessassa ja suihkussa ihan mihin aikaan huvitti, oli kello sitten yli kymmenen illalla tai vajaa seitsemän aamulla.. Ja on pesukone käynyt yömyöhällä jne.. Koskaan ei ole yhtään valitusta tullut.. Mutta joo, kyllä rivari / okt on minun juttu myös.. Haluan, että on piha missä lapset saa vapaasti temmeltää..
Tosin täällä ei paljoo vapaasti temmelletä kun nuo naapurit kaahaa niin pirun kovaan autoillansa.. En ymmärrä miten ei lapsiperheelliset osaa yhtään ajatella.. Hyvä, että muistin, pitääkin laittaa yhdestä autosta mailia isännöitsijälle, kun seisoskelee tuolla vieraspaikalla vuostolkulla..
Tsili sanoi tuosta, että nauratti kun jollain oli bebanthen huulirasvana.. Itse olen kanssa ennen käyttänyt bepaa huulirasvana ja oma isäni käyttää edelleen.. Enää ei itse pysty laittamaan huuliin kun miettii, että sitä laittaa oman lapsen pyllyyn :D
Sande: Juu tuota fluoripitoisuutta juurikin tarkoitin.. Hyvä, että tiesit nuo niin tietää vähän sitten kaupassa kahtella..
Mulla oli joo hiekkaa silmissä.. Siis joo Sandehan on siel fb ryhmäs.. Sain tosiaan pyynnön joltakin muultakin mutta häntä ei ole sitten siellä näkynyt esittäytymässä.. Pitäisi taas tzekata lista läpi, että onko siellä ihan aitoja vauvalaisia messissä..
Ruokailu.. Meillä on alkanut ihan hyvin tämä normaalin ruuan syöminen.. Pakastimessa on kinkkukiusausta ja lihapullia ja kananugettei.. Niillä pötkitään niin pitkään kuin mahdollista.. Tänään sai kananugettei ja sitten tein maitokastikkeen minkä maustoin currylla ja hyvin upposi. Eikä se olekaan niin vaivalloista ollut keittää aina yhtä perunaa nealle, kun ei itse perunaa syödä kerta.. Siinähän se menee sivussa.. Meillä syödään niin, että kerran päivässä on tommosta ns. normaalia ruokaa ja sitten kerran päivässä soseita.. Koska ruokaa ei ole tällä hetkellä niin paljoa, että olisi varaa syödä normi ruokaa kahdesti päivässä..
Njoo.. Mutta nyt alkaa kyllä hartiat, selkä ja niska väsymään niin paljon tästä huonosta kirjoitusasennosta, joten kaitpa minä käyn pitkälleni.. Mahakin on jokseenkin sitä mieltä, että välillä voisi yrittää olla pitkälläänkin edes kerta päivään..
Verticia & Nea (unten mailla)
Izasta kiva kuulla pitkästä aikaa!
Vautsi mikä määrä energiaa Verticialla, lähetätkö tännekin vähän? =) Tsemppiä rahatilanteeseen ja lähetän täältä vastapalveluksena energian lähettämisestä parit virtuaalipotkut sun miehellesi, jotta se nyt hieman aktivoituisi teidän tilanteessa. Nean pikkusisarushan tulee ihan kohta!
Onhan Saaran korvat jo parantuneet?
Jopas teillä monilla juodaan paljon maitoa! Ehkä näistä nahkapusseista tulee edelleen se puuttuva 5 dl, jos nokkamukista menee desi päivässä. Sylvi juo pääasiassa soijamaitoa, sillä olen kuullut monelta taholta lehmänmaidon olevan yhteydessä korvatulehduksiin, jos tämä nyt jotakin ehkäsisi. Lehmis lisää limaisuutta, joten ainakin flunssaisten lasten kannattaisi juoda soijamaitoa. Plus maistuu neidille paremmin kuin lehmästä tullut maito. Ikävää lukea monien sairastelusta, eiköhän meilläkin korvatulehduskierre tule viimeistään syksyllä hoidon aloittamisen myötä... kop kop kop.
Nahkapusseista on muuten se ilo verrattuna vuoden takaisiin turpeisiin C-kuppeihin, että juoksurintsikat mahtuivat taas päälle! Kävin juoksemassa ekaa kertaa 1,5 vuoteen ja oli se kyllä aika jähmeää, mutta kivaa! Vaunujen työntäminen hangessa on sittenkin luonut aikamoisen pohjakunnon, ollaan kaikki ylpeitä siitä!
Kukas muu oli täyttänyt vuosia, eiku siis vuoden =) kuin Urho? Meillä ei näköjään ole listalla syntymäpäiviä. Onnea hurjasti! Mulla nyt meni ohi kai?
Ja Urhon jakkarasta tykkään kovasti!
Ette kai te ole siirtyneet fb:iin juttelemaan ihan täysin, hei?!
t. Tsili & Sylvi, joka tänään nukahti ilman itkua!
Kirjotin jo pienen kirjan verran tekstiä kunnes käteni hipaisi kannettavan hiiripadia ja sinne häipyi tekstit. Arggh!!!!
No, johan mä olen pääsiäisenä muutamaan kertaan jorissut, mutta ajattelin vielä kerran työviikon alkajaisiksi turista kun on kiire viikko tiedossa.
Lyhykäisesti, Verticialle pidän peukkuja. Ihmettelen tuota sun enegian määrää. Kiva, että Sylvillä meni nukahtamiset hienosti. Meillä on ruvettu pitämää puolentunnin touhutuokio sängyssä ennen nukkumista. Rasittavaa! Toivottavasti Izan porukat on jo vatsataudin selättäneet.
Neljän päivän työviikko luvassa jonka pitäisi pitää sisällän noin 6 päivän työt ja joista yksi työpäivä on ulkomailla joten ei näytä turhan valoisalta. Sunnuntaiksi pitäisi kaiken lisäksi järkätä 1 v synttärit. Verticia, laitapa tännekin sitä sun energiaasi pieni annos kiitos!
Ikkunanpesusta nyt on huono ikkunanpesuilma neuvoo pikkuäiti. Paras sää on sellainen pilvinen päivä kun ei sada mitään. Itse olen pessyt nyt ikkunan pari päivässä, mutta tyhmää oli pestä kun aurinko häikäisee silmiin ja kuravesi kuivuu ikkunaan. Aurinkoisena päivänä sen ikkunoiden likaisuuden huomaa, mutta kantsii vetää verhot eteen..Itsellä sumutinpullossa tippa pesuainetta, pari mikropyyhettä ja ikkunakuivain kun pesen ikkunoita. Mua kyllä myös inhottaa se homma yli kaiken.
Tomppa juo maitoa ehkä n.5-6dl päivässä. Vettä juo lisäksi ehkä desin. Taitaa olla aika paljon? Käytiin tänään mummolassa (mun vanhemmilla) ja Tomppa punnitsi itsensä 12kg300g. Viralliset lukemat sitten 14pv. Olikos muuta ksylitolitabletteja myydään apteekissa ollaan ostettu sellaisia vadelmanmakuisia pieniä, parempia tuolle meidän 4veellekin kuin purkka. Kaupasta olen ostanut hammastahnaa jossa lukee 0-6v sellaista olemme me joskus käyttäneet silloin kun muistamme Tompan kaikki 7 hampia pestä.