**HUHTIKUUN HANIT HUHTIKUU**
Kommentit (162)
Onnea uusille vauvan saanneille!
Sit omaa... tänään siis äippäpoli aika oli kun sokerit olleet koholla niin vauvan painoarviota kun viimeksikin iso vauva ja ei oikein mahtunut tulemaan (eka myös isohko). no nyt arvio oli 4,2 kg (poika oli 4,3 kg) ja nyt lääkäri/kätilö kumpi lie sitä mieltä ettei se nyt vielä iso ole että hyvin mahtuu tulemaan ja joka kerta vähän isompi. niin ja laskettu aika on 11 pvä:n päästä ettei tuo ole ainakaan syy käynnistykseen vielä. sit jos yli menee niin katsotaan sitä kokoa sitten uudelleen ja mietitään käynnistystä/sektiota. no ihan hyvä mieli silti jäi ja haluan eniten et synnytys lähtisi itsellään käyntiin ja mahdollisimman pian. onhan se luonnollisin jokainen sen tietää jos mitään ongelmaa/sairautta/perätilaa ym ole. ja toivossa on hyvä elää kun poika syntyi 38+4 et tämäkin tulis näinä päivinä. Ihan lähtökuopissa on et pieni mahdollisuus onkin kun kert paljon supistelee. niin no verenpaine oli 127/97 et alapaine koholla...muistanko oikein et tuo vois enteillä synnytystä??, edellispäivänä oli 120/78 ja sit lauantaista alkaen ollut todella kova turvotus yötä päivää, ennen vaan iltapäivästä alkaen mut ei näin paljoa. totes siellä et ennen synnytystä kuuluukin kertyä nestettä... no aikaisemmista ollut paljon kaeummin yötä päivää jatkuva turvotus et nyt kuitenkin päässyt vähemmällä. No sitäpä tuo...ja jokaisella lääkärillä oma mielipide kuitenkin.
Mä en ollutkaan kuullut noista kuu jutuista lainkaan, aika hauska jos pitää paikkaansa. heh lapsivedenmenoa odotellessa...
sit yks hauska juttu... pojalle puhuin et vauva kun tulee niin on paljon äidin sylissä ja ottaa tissimaitoa ja silloin ei voi tulla äidin syliin ja selitin et äiti tykkää siltin teistä kaikista ym oli hetken hiljaa ja totes et no isä voi sitä tissimaitoa antaa vauvalle et hän pääsee äidin syliin. ja kiva se vauva mut ei se meille jää asumaan. on aika äidin kulta kyl!
jaahas onko osa synnyttämässä ja osa hoitelee vauvoja tai onko lähes kaikki siirtynyt sinne facebookkiin... tarttisko itsekkin alkaa tutustua siihen. ymmärrän kyllä ja mietin sitä vakavasti kyllä vaikka periaate onkin.
ihana ilma tänäänkin ulkona, oltiin lasten kanssa muutama tunti haravoimassa ja suurin kuravaihe onkin jo ohi.
ihanaperhe 38+3
ps. meillä ei oo ollut yhdelläkään vauvalla työnimeä enkä tiedä miksi
Kaikille vauvan saaneille onnittelut minultakin! Täällähän alkaa jo olla monta kyseiseen ryhmään kuuluvaa..
Kevät, ah ihana kevät... Aurinko on kiva ja lämmin, mutta siitepölyt ei! Onko jollakulla muulla samaa ongelmaa ja painiskelua mitä lääkettä uskaltaa ottaa? Terkka antoi lyvan käyttää niin Xysal:a kuin Lecrolynejakin, mutta en tätiin ihan täysin luota... Lueskelin farmakasta ja nuo silmätipat uskallan kyllä tiputella päivittäin. Mutta Xysaleista sanottiin, että ei tarpeeksi tutkittua tietoa; voi käyttää... Raskaana ollessa etenkin, mutta sitten kun imettää toinen vaikuttava-aine olisi parempi.. Kiiiik! Olen pulassa..
En olekaan tänne kirjoitellut ihan hetkeen..tulee enemmän laitettua viestiää tonne facebookin puolelle. Eipä kummempaa...täällä menee päivä kerrallaan odotellessa...paljon ei pysty tekemään, kun selkä ja jalat rupeaa särkemään. Jotain pientä tulee kuitenkin tehtyä joka päivä ettei aika kävisi todella pitkäksi, kun noi meidän lapsetkin on päivät koulussa.
Kyllä niitä huhtivauvoja alkaa pikkuhiljaa tulla...ihanaa :)
Kateellisena täällä aina luen kun joku ennustaa lähtöä synnärille tai on jo saanut vauvan....no, jos täälläkin sitten jossain kohtaa.
kolmasunelma 38+3
Täälläkin ollaan mukana edelleen. Mulla ollut taukoa tänne kirjoittelussa. Liityin kyllä facebook ryhmään ja siellä tullut jotain kirjoiteltua ja käyn joka päivä kattomassa miten muilla menee ja miten ihania vauvoja onkaan syntynyt :)) ONNEA KOVASTI!!!
Zaida kyseli noista allergia jutuista.. Mullakin nenä vuotaa,silmät kutisee ja iho kukkii.. Zyrtec ja kortisonivoiteita käytän, siinäpä nuo.
En tiiä mitä lääkkeitä voi käyttää, raskaus ja imetysaikana, mut kannattaa kysyä ä-poliklinikalta..Itse oon ainakin sinne soitellu, jos on jotain lääkeasiaa ollu..
Koin tässä itse elämäni ensimmäisen ambulanssikyydin n. viikko sitten kun taju meinas hävitä aamulla, päässä pyöri ihan hulluna ja tuntui kun olisin ollut kaameassa humalassa..silmät vain vispasi päässä ja jalat ei pitänyt.Kaikki alkoi levossa. Lanssimiehet vei kysiin ja siellä olin synnärillä, tutkittiin lab kokeita ja pissanättritä, yms muita mm. neurologisia tutkimuksia, mitään poikkeavaa ei löytynyt. Lääkärin mukaan, jokin tilapäinen taspainoelin häiriö. Pelotti kullä kamalasti, et mitä tapahtu!! Onneks vauvalla oli kaikki hyvin
Tänään oli neuvolassa käynti. kaikki oli kunnossa. Pää hyvin jo kiinnittynyt.
Supisteluja ja kipeitäkin sellaisia ollut öisin ja päivisinkin. Kohdun kaula pehmennyt ja 2cm ja sormelle auki, vaikka tilanne tämä niin oon asennoitunut siihen, et kyllä tässä vielä saadaan odotella loppuun asti, jos ei ylikin ;) Parempi niin sillä pessimistihän ei pety ;)
Esikoisen synnytys käynnistyi lapsiveden menolla ja tyttö syntyi päivää ennen laskettua aikaa.. Mut palaillaan asiaan
Tippu 38+1
Viime yönä alkoi sit ekat kipeät supistukset ja alkoivat ihan kirkkaalta taivaalta! Olikohan päivän kävelyillä ja yhden s:n harrastelu ne aiheuttanut. Ja kipeää teki, voi että. :/ koko yönä en saanut nukutuksi ja pääasiassa makasin suihkussa kuuman veden alla. Eikä todellakaan jäänyt epäselvyyttä siitä, että millaisia ne oikeat supistukset ovat. Ja väsymys varmaan vielä pahentanut oloa sinällään.. On kauhean herkkä olo, kaikki itkettää, jännittää, pelottaa..
Aamulla mies sitten pyysi, että kellottaisin supistuksia ja niiden kesto olikin n. 50s ja seuraavaan supistukseen tuli taukoa aina pari min. Soitto naistenklinikalle ja tälle tielle ollaan toistaiseksi jääty. ;>
Eka tultiin käyrille ja kyllähän niitä supistuksia sinne siirtyi. Kohdunsuu edelleen vain kahdelle sormelle auki, mutta vuorokaudessa kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan, ollen siis eilen vielä 2cm!
Synnytys nyt ei vielä käynnissä ollut, niinpä mut passitettiin tänne tällaiselle osastolle odottelemaan tulevaa.. Noh, tässä oonkin nyt kokopäivän ollut ja edistystä ei ole tapahtunut. Supistukset tekevät kipeää ja pari särkylääkettäkin olen saanut.
Mieskin muuten ollut täällä kanssani, mut kävi yhdessä vaiheessa kotona nukkumassa ja minä puolestani nukuin täällä. =) Yöksi hänen nyt myös piti lähteä.. Mutta mulla mukavaa kun ei ole tässä huoneessa muita niin saan olla ihan rauhassa! Tässä istun sängyllä kuumavesipullo selässäni.
Huomenna uusi päivä ja katsellaan onko edistystä tapahtunut.. Toivotaan! Kuulemma jos ei, niin saattavat vielä lähettää kotiinkin. Toisaalta olis kyllä kiva päästä kotiin ja olla miehen kanssa kaksin, mutta näine kipuineni istuisin varmaan vaan suihkussa! Mutta katsellaan. =))
Nyt lähden suihkuun ja tarkoitus olis aikaisin mennä nukkumaankin, kun on unet nyt jääny niin vähiin!
Poitsu ottikin varaslähdön =)
Tiistaina 13.4 aamupäivällä ( rv41+5) syntyi poika, ei ihan painoarviota ollut - mutta iso kummiskin 3960g ja 52cm =) (ois ollut varmaan just 4kg, mutta kakkasi ennen mittausta ison läjän ;D
Tänään päästiin kotiin... Kerron tarkemmin kun kerkien, mutta kaikki meni TOSI hyvin =)))
fantasy&hope
Eli fantasylle älyttömästi onnea!:) tulihan se vihdoinkin. Ja ei ollut edes iso, kun ajattelee et noinkin paljon meni yli. Ja no mulle oikeesti isoja alkaa varmaan olla vasta siinä 4,5kg paikkeilla ku niitäki nähny:D Toki mielummin otan sen n.4kg painavan, että vähä liian iso olis jo tuo 4,5kg mut saa nähdä mitä meille tulee:)
Neuvolassa tuli siis tänään käytyä eipä sielä ihmeempiä enää kun kaikki arvotkin oli ok. Maksakokeisiin se mut laittoi kun on tuo maha kutissut, mutta ne oli ok. Nyt sitten vaan odotellaan eikä nyt neuvolaakaan laitettu enää ennen äippäpolikäyntiä, joka siis silloin laskettuna päivänä eli 26.4.ja toivottavasti ei enää tarvii neuvolaan mennä:)
Supistuksia on täälläkin ollut vähän kipeitäkin mutta ei kunnolla kipeitä ja ei tarpeeksi:/ varmasti menee niin kauan et käynnistetään:(
have 38+4
Onnea synnyttäneille :) Ja tsemppiä vielä odottaville.
Tänään tuli rv 40 täyteen. Tulin just neuvolasta. Kaikki yhä hyvin, painokin oli noussu (kuukauden jumitti paikoillaan). Vauvan sydänäänet vaihteli 110-140, korttiin merkittiin 128. Sf-mitta 35cm, hemoglobiini 124 ja verenpaine 127/73. Vauva on alhaalla, muttei kiinnittynyt. Meinasi se th että mun lantio on matala ja avara, jonka vuoksi vauva ei todnäk kiinnitykään ennen synnytystä. Muutenkin meinasi että tuntuu hyvin olevan vielä tilaa vauvalla vaikken iso olekaan eikä vauva vaikuta erityisen pieneltä.
Muuten vointi on hyvä, ei kipuja eikä särkyjä satunnaisia supistuksia lukuunottamatta. Mutta olisihan se kiva päästä jo tutustumaan vaaviin :)
Minapieni rv 40
No niin... Nyt meidän pikkunen on syntynyt!
Syntyi 12.4.2010 rv 40+1
2545g ja 47 cm, eli pienen pikkanen.. Istukkakin painoi vain 390g... Istukasta johtuvia ongelmia siis. Synnyts käynnistettiin, koska lapsivesi oli vähäistä ja lapsi ei siis ollut kasvanut.. Painoarviota oli viimesenä 2700g... meni vähä väärin.
Synnytys meni hyvin ja nopeesti. Eilen päästiin jo kotia.
Vaikka tyttö on pieni niin on kyllä sitkee ja vahva :)
Voimia kaikille joilla koitos on vielä edessä...
nyt täytyy mennä, velvollisuudet kutsuvat
Olinkin jo miettinyt, että mikähän teidän tilanne mahtaa olla.
Hyvä, että kaikki meni lopulta hyvin. Kyllä tyttö nyt ehtii kasvaa oikein urakalla:-)
Pola 39+5
Täällä la häämöttää... Maaginen pvä on sunnuntaina.
Neptunus: olet varmaan jo synnyttänyt...? Tule kuulumisia kertomaan!
Tytsä: mikä siellä tilanne??!!
Tippu: hui, olipa kokemus! Onneksi kaikki ok!
Fantasy: onnea oikein paljon! Odotus palkittiin vihdoin!!
Tipzuli: onnea pienestä prinsessasta!
Täällä ei tapahdu edelleenkään mitään. Stockalla kävin ke ja to pyörähtelemässä. Tänään oltiin muskarissa esikoisen kanssa ja sit olin viel pväkodilla esikon hoitajan kanssa jutskailemassa. Mies ollut kotona "lakkoilemassa" tän päivän :-D
Sunnuntaina tosiaan la ja ma neuvola, ihan kiva päästä taas parin vkon tauon jälkeen mittaamaan hemppa (olen syönyt obsidania 2 kapselia pvässä nyt tän pari vkoa). Täällä ei tarvi tosiaan edelleenkään tuolla nlassa väsyksiin asti rampata, koska käyntiväli tiheni kerran 2 vkossa tahdiksi :-D
Alkaa vähän flunssaa pukkaamaan, esikoisella kauhea räkätauti päällä ja mulla kans sellainen olo, että menee nenä tukkoon. Olen ottanut taas käyttöön sen nenäkannun ja sillä huuhtonut röörejä auki. Töiden loppumisen jälkeen en ookaan sitä tähän mennessä tarvinnut!
Jahas, jos menis nukkuun, kun tuli viime yönä nukuttua toooosi huonosti (ja sen huomaa kyllä tästä närästyksen määrästä, voi prkls...) enkä päässyt päikkäreillekään tänään.
Tsemppiä kaikille!!!
T: Miukkis & pera 39+5
Eli pikkuisemme saapui maailmaan eilen perjantaina klo 8.12 =) Raskausviikkoja oli kasassa 39+3.. Päivittelin tännekin vielä torstai-iltana, et huomista odotellaan, mut sit kappas yhtäkkiä meni lapsivedet!
Imukupin avustamana vauva sitten syntyi perjantaiaamuna. On niin rakastettava otus tuo, aivan ihana!
Tulen päivittelemään enemmän kunhan kotiudutaan :)
Onnea muillekin vauvansa saaneille!
Pikkuisemme synnähti sunnuntaina 11.4 klo 3.54! Perheen kolmas poika, joten prinssien valtakunnassa elellään. :) Mitat 3910 g ja 50 cm. Rv 39+6 eli la oli seur. päivänä 12.4. Synnytys oli nopea ja hyvä kokemus. Menin ambulanssilla sairaalaan, sain nopeeesti spinaalin ja 20 min. spinaalin laitosta olin täysin auki. Kaikkineen meni aikaa vajaat 4 tuntia. Poikanen on syötävän suloinen rakkaus-pakkaus ja lumonnut koko perheen.
Onnea vauvansa saaneille ja tsemppiä muille odotuksen loppumetreille!
Velmutar & poikanen 6 vrk
Onnea hirveästi kaikille nyytin jo saaneille!
Kateellisena lueskelen kun niin moni jo synnyttänyt. Pääsispä itsekkin pian tositoimiin:) Toki tuntuu ettei tää täältä ihan heti oo tulos tuntemuksia kyllä on, mutta ei tarpeeksi eikä tarpeeksi kipeitä varmaan...Mutta kyllä tämä viimeistään 3 ja puolen viikon sisällä täältä tulee:D Toivottavasti jo paljo ennemmin:)
Mutta koitetaan me ei jakautuneet sinnitellä vielä loppuun asti:)
have ja sintti 38+5
...kaikille taas vauvansa saaneille - ainakin Tytsälle ja Velmuttarelle!
Haven lailla täälläkin kovasti jo odotellaan, että saisi jo pian vaavin syliin. Laskettu aika (ainakin yksi niistä) huomenna. Ei kyllä ole mitään synnytykseen viittaavia merkkejä ilmassa.
Pola 39+6
Onnea jälleen tässä viime kirjoittelukerran jälkeen synnyttäneille!
Meidän poika syntyi (rv 39+4) 14.4 aamuyöllä ja mitoin 3566g, 50cm ja 33,5cm. Terve poika kaikista epäilyistä huolimatta ja kotiin päästiin jo 1,5 vrk:n nuoressa iässä. 5h37min kesti synnytys ja ponnistusvaiheeseen tuosta meni se 7min. Nopsaan tuli ja hyvin helppo synnytys oli. =)
päivälle ennen vuorokauden vaihtumista. Ilokaasulla ja geelityynyllä pärjäsin ja salissa ehdin olla vain vajaa kaksi tuntia (kokonaiskesto 3h 17 min, mutta epäsäännöllisiä kipeitä suppareita siis lähes koko vuorokausi). Mulla ne supparit hyppivät salissa iloisesti sinne 100 hujakoille ja voin sanoa, että siinä vaiheessa huokailin jo ilokaasumaskiin aika kovaan ääneen. Mielessäni kiroilin sellaisia juttuja, että onneksi en sentään sanonut ääneen. Oma palautuminen on ollut nopeaa, mutta pojalla oli vähän tulehdusarvot koholla, joten olimme kolme päivää sairaalassa seurannassa. Nyt vasta kotona ja olen aivan poikki. Maito alkanut nousta ja tuntuu kuin olisin kävelevä lehmä, joka odottaa lypsyä. Pikkumies on kyllä syötävän suloinen ja menikin jo omaan sänkyyn yhtä aikaa isoveikkojen kanssa. Saas nähdä, millaiseksi arki muodostuu.
Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille!
Oon mäkin tosi kateellinen, mulla on itsellä sellainen olo että saattaa mennä se parikin viikkoa vielä.
Miukkis, kyllä se muuminäyttely sopii hyvin 2-vuotiaan kanssa käytäväksi. Meillä oli 1-v serkkutyttö mukana ja innoissaan kiersivät serkukset museota. Yllättävän pieni se näyttely oli, mutta pääasia oli että lapset viihtyivät. Oli aika kivasti järjestetty, lapsille oli tekemistä kun saivat itse tutkia ja kokeilla juttuja ja kaikkeen sai koskea.
Tytsä90: onnea vauvasta ja asunnosta! Mekin asuttiin aiemmin kaupungin rivarikolmiossa ja viihdyttiin tosi hyvin. Meillä kävi tuuri, oli mukavat naapurit joihin saattoi luottaa ja "kylä kasvattaa" -meininkiä. Toivottavasti teillekin sattuu kiva asuinalue!
Omaa napaa: eilen oli neuvola, eikä mitään uutta. Vauvan pää ei oo vielä kiinnittynyt ja on aika ylhäälläkin. Seuraavan ajan sain viikon päähän ja sit jos ei aja vauvaa kuulua niin äitiyspolille seuraavalla viikolla. Kivuttomia suoistuksia mulla on tullut jonkin verran, mutta epäsäännöllisesti ja ihan muutamia kerrallaan. Mutta tosiaan en usko että vauva on ihan lähipäivinä syntymässä.
Oma mieliala mulla on heitellyt tosi paljon. Välillä oon itse kärsivällisyys esikoisen kanssa, välillä tuntuu että on pinna tosi kireellä. Joskus kuulen itseni toruvan 3-vuotiasta ihan hassuista asioista, kuten eilen kun käveltiin kotiin puistosta. Satoi vähän ja poika oli väsynyt, heittäytyi hiekkatielle mahalleen n. 100 metrin päähän kotoa. Päällä oli täydet kuravarusteet. Poika nousi ylös ja mä kuulin itseni sanovat harmistuneena: "No nyt noi sun kuravaatteet on ihan kuraiset". Tajusin itsekin sanojeni hulluuden ja korjasin sitten että kyllä kuravaatteet saa likaantua mutta kiukuttelua äiti ei nyt jaksa. Onneksi poika on aika ymmärtäväinen tapaus, mutta itse jotenkin kiinnitän huomiota oman käytöksen muuttumiseen kun en yleensä oo mitenkään tarkka vaatteista, sotkusta tai muusta sellaisesta.
Mä todellakin toivon että seuraavalla kerralla mäkin voisin kirjoittaa tänne että nyt on vauva kainalossa. Mulla itsellä on synttärit 30.4 ja tajusin just että vauvahan voi mennä senkin yli... Toivottavasti ei!
Tinnis, poika 3v ja Ryppy rv 38+5
Ihanaa kuulla vauvapinon kasvamisesta, vaikka osa teistä on etuillut jonossa ;D!
Täällä vielä tuskaillaan alati kasvavan masun kanssa, vaikka LA:sta on jo reilu viikko. Pitänee olla kai kiitollinen, että toistaiseksi ei muuten syytä huoleen. Suklaansyöntikin palkitsi hyvänä hemppa-arvona, kaakaossahan on rautaa, varsinkin tummassa suklaassa siis enemmän.
Ellei mitään muutoksia tapahdu, seuraavaksi yliaikaiskontrolli äippäpolilla viikolla 40+12. Siellä kai mietitään sovitaan käynnistyksestä? Miten te jotkut olette käyneet siellä jo varhaisemmilla viikoilla?
Voimia imetyksiin, vauvanhoitoon tai odottamiseen!
Pomppu rv 41+2 (tai 40+9)
Fantasy, tsemppii huomiselle ja onnea jo valmiiksi :) Nyt vihdoin saatte nyytin maailmaan!
Emilia82, onnea tytöstä =)
Melina, hieno juttu, että selvis miten vauva on masussa ja sait sitten sen käynnistysajan perjantaille. Onnea sulle sinne (-:
Neptunus, onnea synnytykseen!
Miukkis07, no ei nyt ihan noinkaan. Nimittäin siis toi toinen puoliskoni asuu kaupungin asunnossa ja päästään siis sisäisellä vaihdolla tuohon kolmioon. Itsellänihän vaikka on hakemukset ollut kaupungilla marraskuusta asti, niin ei ole mitään kuulunut. :/
**
Sitten tämän päivän omiin kuulumisiin. Aamulla ihan ensiks käväisin Naistenklinikalla antamassa verinäytteet ja sitten lähdin pikaisesti käymään Hulluilla Päivillä pikkusiskon kanssa. =) Mukaan tarttui housut ja paita, joiden sitten toivon jossain vaiheessa sopivan. ;> Paita nyt varmaan sopii piakkoin, mutta alakroppa on tainnut vähän kasvaa raskauden aikana, niin housuista en sitten tiedä!
Keskustasta sitten lähdinkin takaisin Naistenklinikalle ultraan. Vauvan painoarvio oli 3629g. Verenpaine oli TAAS noussut ollen 138/98 ja maksa-arvot koholla. :E syytä noille ei löydy siispä tilannetta vain tarkkaillaan. Täti puhui, että jos nyt niin on, että raskausmyrkytys kokoajan vain tekisi tuloa ja jouduttaisi käynnistämään synnytys, niin pitäisi olla melko helppo juttu, kun mulla paikat on hyvällä mallillaan. Kuulemma pitäisi vaan kalvot puhkaista ja ehkä laittaa murunen jotain lääkettä. Tosiaan paikat oli melkein kahdelle sormelle auki ja kaula lyhentynyt kahteen senttiin. Edistystä!
Kahden viikon päähän varattiin vielä lääkärikäynti. Silloin olis jo rv 41+1, että toivottavasti ei enää olla kasassa silloin. ;>
Nyt nautiskelemaan loppupäivästä. =) Illalla pelaamaan pokeria.
Me ja murmeli rv 39+1