HELMET VIIKKO 4
Viime viikon keskustelut:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (63)
Hilperiina: Juu eilen oli se arvio minulla. Vauvan painoarvioksi tuli 2800g tällä hetkellä eli yhtään normaalia enemmän. Syntyessään oisi siis jotakin 3550g tuon mukaan. MUTTA lääkäri sanoi että tuohon ei ole mitää luottamista kun esikoinen oli niin iso ja silloinkin kaikista viimeinen ultra valehteli kilolla vaikka aiempi ultra oli ennakoinut isokokoisuutta. Nyt ei sitten voi oikein tietää minkäkokoinen sieltä tulee. Lääkäri sitten kysyin haluanko minä sen sektion taas niin sanoin että haluan ja minulle annettiin siihen aika joka on 10.2. Viikkoja silloin 39+3. Piti hyvin mahdollisena että syntyy aiemminkin niinkuin esikoinen 38+4. Saa nyt nähdä sitten.... Se oli nyt minun valinta että sektion haluan.
Mulla oli kohdunsuun tilanne että 2cm jäljellä kanavaa ja pehmentynyt. Ei ole kipeitä supistuksia ollut nyt pitkään aikaan yhtään niin saa nähdä kehittyykö tilanne sinne 10.2 mennessä.
Minua hirvittää imetys jo etukäteen! Viimeksi se ei ollut mielestäni mitenkään mukava kokemus. Sitä maitoa tuli ihan liikaa siellä sairaalassa, en voinut kun maata selälläni ja hirveä maitolammikko oli kokoajan jossain. :( Se oli tosi kivuliastakin kun rinnat oli liian täynnä kokoajan ja vauva imemässä tuntui niinkun ois vampyyri laitettu rinnalle. :( Kotona se maidontulo sitten tyrehtyikin aika pian, en vissiin syönyt ja juonut tarpeeksi.
Puhhuijaa, taas tekis mieli jotain makeaa :/
McFlurry ja poikuli rv 36+4
Meillä esikko siis tuli sektiolla ja sain synnytystapa-arvion äpolilla. Koko nyt 3,1 kg ja katsottiin että mahtuu tulemaan la:nakin. Kuitenkin synnytyksessä otetaan huomioon edellisen sektio ja voi olla tämäkin synnytys päättyy sektioon.
McFlurry: minulla samoja muistoja eka imetyksistä laitoksella kun itse oli leikkaushaavasta kipeä ei imettäminen meinanut onnistua. Imetystä esikosta kestikin vain kolme kk, joten katsotaan miten tämän toisen kanssa menee.
Itsellä tänään ollut oikein masispäivä huonon nukutun yön jälkeen. Kaikki asiat itkettää: kun en jaksa tehdä kotihommia, mikään ei kiinnosta eikä jaksa hellyttä jakaa tuolle ukkorukallekaan (löysinkin hänet jostain sinkkujen keskustelupalstalta... voi kun mies riepukin kärsii tästä nahjuksesta). No en kuitenkaan ole muuta voinut tehdä kuin itkeä kun itkettää, en jaksa tekopirteäkään olla.
No huomenna taas lepopäivä kun esikko menee päiväkotiin... Osaisipa sitä sitten levätä.
-vauvaksi- rv 3´7+1
Äitipolilla on jouduttu/saatu käydä täälläkin. Menin sitten mahani kanssa kaatumaan iltapäivällä...onneksi kaaduin polvilleni ja sain myös kädet alle. Sen verran oli kuitenkin kova tärähdys, että pyysivät käymään varmuuden vuoksi tarkastuttamassa. On sitä kyllä kömpelö tämän masun kanssa vaikka se ei niin kauhean iso ole. Onneksi kaikki oli hyvin, saatiinpahan kokoarvio ja sukupuolikin tietää :) rakenneultrassa oltais haluttu tietää, mutta silloin asukki ei sitä suostunut näyttämään. Pieni poika sieltä todennäköisesti tulee. Nyt arveli, että on n. 2,8kg ja la:na n. 3,3kg. Sellaista se neuvolantätikin on meille veikkaillut, saa nähdä kuinka hyvin pitää sitten paikkaansa.
Toivottavasti saadaan kohta kuulla lisää vauvauutisia!
mandariini80 rv 38+1
Tänään oli taas neuvola, ja kaikki oli vallan mainiosti. Terkkarikin arveli vauvan syntyvän jo ennen la:ta, sen verran alhaalla vauveli jo on, ja viime viikolla lääkärissä paikat oli jo auenneet, pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt. Nyt sitten tosiaankin vaan ihmetellään ja odotellaan, että koska lähtö tulee.
Eilen illalla alkoi supistella enemmän ja alapään vihlonta oli tosi kovaa. Ja nukkumaan mennessä alkoi särkeä vatsaa, jalkoja ja selkää. Ja vauva muljasi ihan älyttömästi, ja alapäätä vihloi. Eli viime yönä ei kovinkaan paljoa nukuttu. Olin jo varma, että nyt alkaa tapahtua, että jospa sitä saisi lähteä jo synnyttämään. Mutta ei päästy vielä niin pitkälle :(
Odotellaan siis vaan, ja viikon päästä seuraava neuvola.
bambiino & milla rv 37+2
Onpas ollut tökkivät sivut tänään, jos nyt saisi viestin läpi...
Helena: Hienoa, että kaikki oli kunnossa! Joo, en tajua, miksi sitä afosia mittaavat, kun ei sillä tunnu mitään merkitystä olevan. Itse olen todennut, että neuvolan tietämys kaikesta vähänkään poikkeavasta on todella heikko. Se on oikeasti vain sitä perusterveydenhuoltoa, mittaamista. Mutta ehkä heilläkin on huonot ohjeet, koska ohjeiden mukaan kuitenkin lähetteen verikokeisiin pistävät. -Vauvelihan oli mukavaan kokoinen, toivotaan nyt, että ymmärtää lähteä tulemaan piakkoin.
Käynnistykseen voi kyllä yrittää itse vaikuttaa, mutta riippuu kyllä ihan lääkäristä. Sunnuntaina lääkäri sanoi, että yleensä kyllä käynnistetään viikoilla 38, mutta kukaan muu lääkäri ei ole ollut näin myönteinen asialle. Ja jos minulla nyt arvot vaan laskee ja kutinat loppuu, niin eipä heillä ole mitään syytä käynnistää. Tänään on kutissut taas vähän enemmän, että tämä on tällaista vuoristorataa, mutta ihan siedettävää kuitenkin. Ja yö meni hyvin. Mutta perjantaina olisi kontrolli, että silloin yritän kyllä kysellä käynnistyksestä. En tiedä onnistuuko, koska minulle ei ole varattu lääkäriaikaa, ainoastaan labrat ja käyrä, mutta urputtamalla sinne lääkärillekin pääsee.
Siitäkin on kokemusta, kun oli kuopuksesta jo käynnistyspäivä päätetty ja makasin sängyssä odottamassa käynnistystä, niin tuli vielä ylilääkärin kierto. Ylilääkäri oli kuusikymppinen yrmeä mies, joka katsoi papereitani ja tuhahteli, että mikäs kiire tässä nyt on käynnistellä, kyllä se vielä kerkeää... Ja silloin oli kuitenkin arvot taivaissa ja olin jo ollut osastolla yli viikon ja seurannoissa pitkään, että hermo oli tosi kireällä. Onneksi mukana ollut nuorempi naislääkäri suhtautui lempeämmin ja tutkittuaan kohdunsuun ja todettuaan tilanteen jo aika kypsäksi, suostui ylilääkäri sitten käynnistykseen! Mutta kyllä minulla jo kylmää hikeä pukkasi! Eli vaikka olisi sovittu käynnistys, sekään ei tarkoita vielä mitään...
Sittisontiainen: Kuulostaa kyllä siltä, että alat olla kohta valmista kauraa synnärille. Supistukset kuulosti hyviltä, harmi että loppuivat. Kyllä se luonto piinaa naista viime metreillä... Tsemppiä!
McFlurry: Toivotaan, että kokoarvio pitää paikkansa. Varmasti kamalaa siinäkin jännityksessä olla, että tuleeko kauhean iso vauva. Aika jännä, että noin hirveästi voi mennä pieleen. Tulee mieleen, että mitä hyötyä niistä arvioista on, jos ovat niin epäluotettavia..? Olen ymmärtänyt, että kokenut kätilö tai lääkäri saa käsikopelolla parhaan arvion. Kuopuksen kanssa lääkäri arvioi käsin mahan päältä vauvan kooksi 3300g kaksi päivää ennen synnytystä. Vauva painoi syntyessään 3370g, että sitä sanoisin kyllä tarkaksi arvioksi! :)
Bambiinollakin tilanne kuulostaa ihan kypsältä, että vauvauutisia odotellessa!
Tänään tuli käytyä oikeasti pitkällä kävelylenkillä, kun oli kaveri seurana ja tuli höpötettyä, niin huomaamatta taivalta taittui. Olin itsekin ihan yllättynyt. Sen jälkeen oli ihana tulla kotiin lounaalle ja kömpiä vähäksi aikaa päiväunille, ennen kuin piti lähteä hakemaan lapsosia hoidosta ja koulusta. Vaikka nyt kyllä vähän väsyttää. Olen päivisin nukkunut yleensä aika paljon, joten tämän päivän kiintiö jäi kyllä vähän pieneksi.
Supistuksia!
Hilpsu rv 37+5
Elikkäs meikäläinen ei sitten päässyt sinne kaivatulle yliajalle... En ehtinyt lukea viestejänne, joten tulee ihan omaa (ja vauvan) napaa nyt.
Viime perjantaina alkoi lorista ja soitin ambulanssin... Sairaalassa kuitenkin oltiin sitä mieltä, että vettä ei ollut mennyt, kalvot olivat ehjät joten lorinan alkulähde jäänee ikuiseksi arvoitukseksi. Sisätutkimuksessa kohdunsuun tilanne todettiin kypsäksi, eli löysästi kahdelle sormelle auki ja hieman pehmeää kanavaa jäljellä. Jäin osastolle tarkkailuun... Perjantain ja lauantain välisenä yönä supisteli jo n. tunnin kolmen minuutin välein, mutta hiipuivat sitten,
Lauantaina lääkäri meinasi passittaa kotiin, mutta kieltäydyin lähtemästä - limaista ja veristä vuotoa tuli ja aina, kun yritinkin istua tai kävellä supisteli, Niinpä sain jäädä vielä sunnuntaihin (saatesanoina; valmistaudu siihen, että lähdet huomenna kotiin). Supistukset olivat taas käyrällä niin mitättömiä, etteivät uskoneet niillä olevan vaikutusta eli lääkäri ei vaivautubut edes tutkimaan!
No, häivyin kyllä siltä osastolta... Mutta toiseen suuntaan... Yöllä 1.15 heräsin supisteluihin ja tietysti taas olin sillä mielellä, että eivätköhän nuo ala kohta hiipua. Kahden maissa huonekaveri lähti saliin ja sanoin kätilölle, että supistaa, mutta väli on noin 6min... hän laittoi käyrälle (joka piirsi taas pientä vaikka tuntuvat kyllä...) puoli neljän maissa sitten hän teki sisätutkimuksen. Itse istuin rauhassa täyttelemässö ristikoita siihen asti ja ajattelin, että tuskin mitään ihmeempää on taphtunut. Tilanne: 5-6cm auki ja toinen reuna katoamassa! Ei kuin peräruiskeet, vessakäynti ja saliin!
Salissa sitten ilokaasumaski naamalle - supisti jo vähän väliä - ei taaskaan puhettakaan että muuta lievitystä olisi edes ehtinyt ajatella. Eikä tarvettakaan... Viiden maissa pääsin ponnistamaan ja sunnuntaiaamuna 18.1.09 klo5.23 putkahti maailmaan paksutukkainen pikku-ukkeli. Ihan viikkojen mukainen kooltaan... 3100g ja 47cm. Neiti nimesi veikan Simoksi,
Poika toteutti äidin ja 19,1 synttäreitä viettävän isoveikan toiveet. Eli veli sai pitää oman syntymäpäivänsä ja poika syntyi rv37+0, mikä oli äidin vähimmäistavoite,,,
Osastolla vietimme 3vrk, kun alkuun näytti, että alkaisi kellastua, mutta sitten bil-arvot tasaantuivat ja alkoivat laskea eikä tarvittu valoja, joten kotiuduimme eilen. Siirryn tästä tuonne vauvapuolelle odottelemaan teitä muita! Onnea kaikille loppuraskauteen ja synnytykseen!
Katjalah + neljän katras, etenkin "Simo" 4vrk
Silmäilin nyt noita menneitä juttuja tuossa... Taisin sitten ehtiä neljänneksi "helmen" pyöräyttäjäksi... Hilpsu, senkin ennustajaeukko, minkämerkkinen kristallipallo sulla oikein mahtaa olla?
Heh, ei minussa kyllä yleensä ennustajan vikaa ole ollut, moukan tuuria! :) Kateellisena täällä kyllä lueskelen synnytyskertomusta, kuulosti mukavan vaivattomalta. Tahtoo kanssa..!
Täällä silmät ristissä roikun, viime yö oli tosi huono, käänsin ja väänsin ja kutitteli ja harmitti. Heitin lapset kahdeksaksi hoitoon ja kouluun ja klo 11 olisi neuvola. Ajattelin mennä torkkumaan ennen sitä, mutta tännehän jotenkin ajauduin...
Ei minulla mitään asiaa oikein ollut, mutta Katjalahin uutiset tietty ilahduttivat. Tulen kertomaan kuulumisia neuvolan jälkeen, vaikkei sielläkään varmaan mitään erikoista ole...
Hilpsu rv 37+6
Olipa mukava kuulla, että katjalah:n odotus päättyi mukavasti, sait pojan täysiaikaisena kaikista supisteluista huolimatta. Eikä tarvinnut edes yliajalle mennä,
Mandariini: kaatuminen näillä viikoilla kuulosti pahalle, onneksi kaikki on kuitenkin hyvin.
Kutisevat: kuulostaa tosi ikävältä tuo jatkuva kutina! Mulle tuo hepatoosi oli kans vieras asiana eli kiitoksia vain Hilpsulle kun selvensit asiaa tuossa aiemmin.
(.) Sain eilen postitse aiemmat synnytyskertomukseni (olen synnyttänyt kaksi aiempaa eri sairaaloissa kuin tämän tulevan), aikaahan näistä on jo 10 ja 9 vuotta eli en edes muistanut kaikkea. Papereista selvisi, että esikoinen meni sektioon, koska mulla on lantiossa "yläaukeaman ahtaus", mitä se nyt tarkoittaakin. Lisäksi esikoinen oli avosuutarjonnassa eli ei välttämättä olisi tullut alakautta vaikka olisi ollut pienempikin. Koko oli ollut 36+4 viikolla 3450g. Toisen kohdalla synnytystapa-arviossa lääkäri oli kirjoittanut "Painoarviot jostain syystä vaihtelevat 2,5kg:sta 3,9kg:oon". Joo, jostain syystä tosiaan. Kakkonen oli syntyessään 3650g ja syntyi rv39+3.
Maanantaina menen äitipolille ja otan nuo paperit mukaan. Mitään tietoahan heillä ei olekaan aiemmista synnytyksistäni. Olen asiaa mietiskellyt ja aion kysyä leikkausta.
Hilperiina rv 36+6
Niin niitä vauvoja alkaa tulemaan maailmaan meidänkin pinoon! Kukakohan seuraavaksi;)
Neuvola oli eilenä ja mainitsin noista munkin kutinoista mutta terkka ohitti ne vaan jotenkin asenteella kun ei ole aikaisemmissakaan raskauksissa ollut ongelmana niin ei ole nytkään... Eli kai mä sit vaan kuvittelen kutinat:( Oisko tää jotain raajojen puutumista sitten?!?
Muuten kaikki ok, maha on suht pieni sf-mitta 30, eli alakäyrillä mennään, melkoinen pudotus sieltä alun yläkäyrän yläpuolella olemisesta. Mutta nyt mennään ihan samoissa mitoissa kun aikaisemmissakin raskauksissa. Edelleen pieneksi arvioi tämäkin terveydeenhoitaja vauvan niin kun lääkärikin viime viikolla. Sellaista 2 700-2 800 g kokoluokkaa arvioi vauvan nyt olevan.
Lapsivesi on kuulemma jo melko vähäistä ja vauva tuntuukin käteen tosi selkeästi. Pää ei ole edelleenkään kiinnittynyt siellä se alaspäin kuitenkin onneksi on mutta pikkuisen vielä vinossa. Terkka sanoikin, että tekisi mieli tuupata se oikeaan kohtaan kun niin selkeästi tuntuu mutta annetaan vielä olla paikallaan:)
Supistelut on vähentynyt:( ja nyt mua alkoi pelottaa, että tän kanssa mennäänkin yliajalle kun aikaisemmat ovat tajunneet tulla ennen laskettua-aikaa. Tulee piiiiiiitkäääät viikot.
Näin minulla tällä kertaa.
Miina rv37+5
p.s seuraava neuvola on jo maanantaina, aika pian mun mielestä?!?
Ihanaa, että näitä vauvoja alkaa putkahtelemaan maailmaan. Se antaa itellekin toivoa, että kyllä se sieltä pian tulee :)
Viime yö tuli nukuttua aika hyvin, eli nyt olisi taas voimia synnytykseen ;) Miten sitä oikeesti onkaan näin malttamaton, kokoajan miettii lähtöä, ja vessareissuilla katselee, että joskos se limatulppa sieltä putkahtaisi ulos..
Mutta oireilut on taas tällä hetkellä aika vähäisiä. Hiukan välillä supistelee, nekin niitä kivuttomia, ja alapäätä vihloo silloin tällöin, mutta siinäpä ne oireet :(
Katsellaan ja odotellaan :)
bambiino & milla rv 37+3
Onnea Katjalahille! :)
Täällä sitä kateellisena tuli luettua viestiä..Ite kun ei malttaisi millään odottaa, että saisi oman toukan maailmaan.
Tulee tässä muiden viestejä lueskellessa mieleen, että itselle tulee varmaan pitkä odotus vielä. Mulla ei pahemmin ole supistellut ja mitään muutakaan valittamista ei ole. Tukka putkella vaan painelen menemään :)
Kiva,kun tänne oli kirjoitettu niitä tavaroita mitä tarvitsee..jotenkin tuntuu, että ei edes tajua miettiä järkevästi. Sitä vaan tuijottelee laatikoihin ja miettii, että mitä puuttuu eikä päässä silti raksuta mitään.
Pitäkäähän huolta itsestänne ja masuista!
..Pitää vielä vähän hehkuttaa!
Ystävät tuli pari päivää sitten yllättäen ja järjesti mulle baby showerit :)
Aivan mahtava juttu!
En osannut odottaa ollenkaan ja olinkin kotona ihan kauheissa kulahtaneissa vaatteissa, mikä ei kyllä haitannut.
Kaikki piirakat, kakut ja muut tarjoiltavat booleia myöten oli tarjolla.
nette vko 36+3
Onnellisesti loppui Katjalahinkin odotus! Olipa hyvä ettet suostunut lähtemään kotiin vaikka olivat sairaalassa sitä mieltä =)
Täällä ei mitään uutta, öisin on vaikea saada unta, tuntuu että pahenee vaan mitä pitemmälle raskaus etenee. Iltaisin tuntuu vähän masentavalta mennä sänkyyn kun tietää että monta kertaa joutuu nousemaan ja taas odottamaan unta... Kaipa tälläkin joku tarkoitus on.
Olen siivoillut kaappeja ja järjestellyt papereita koko aamupäivän. Toisaalta masentavaa kun papereita on kertynyt niin kauheita kasoja mutta kiva kun ne sitten vihdoin on järjestyksessä. Nytkin pitäisi laittaa niitä kun poika nukkuu päiväunia mutta oli pakko tulla täälläkin käymään =)
Koitetaan jaksaa =)
-helena rv. 38+0
Neuvolareissu lyllerretty. Painoa oli kertynyt hämmästyttävää kyllä vain 200g/vko eli nyt olisi täysi kymppi kasassa kaikkiaan. Riittäisi jo! Verenpaine oli vähän korkea minulle, mutta ihan ok. Hb 115 (normaali minulle), sf 35, sykkeet ja liikkeet ok. Maha alkaa tuntua jo aika isolta ja niinhän se noilla käyrilläkin näyttää menevän aika isona aiempiin verrattuna.
Kaupassakin tuli käytyä. Minulle on viimeisen parin viikon aikana kehittynyt sitrushedelmähimo makeanhimon lisäksi. Appelsiineja menee pari päivässä ja uusi villitiys on greippi. Tein juuri ihanaa kanasalaattia, missä oli mm. greippiä... Ai että oli ihanaa! Että jotain terveellisiäkin himoja siis on...
Alkaa kyllä vähän kyllästyttää. Väsyttää, kun nukkuu huonosti eikä jaksaisi tehdä mitään. Eikä huvita enää oikein mikään, kaikki alkaa olla niin valmiina vauvaa varten. No, jos tässä vielä neljä viikkoa joutuu kärvistelemään, niin kai se olisi paras jotain sisältöä elämäänsä kehitellä...
Jaksamista kaikille!
Hilpsu rv 37+6
Paljon onnea Katjalahille pikkuisesta Simosta =) Hienoa, että viikkoja tuli ennakkoodotuksista huolimatta noin hyvin, eikä sitten tarvinnut yliaikasuudestakaan "kärsiä". Ja synnytys kuulostaa oikein mukavalta...
Omaa napaa: Tänää oli neuvolalääkäri ja kaikki ok. Verenpaineet nyt ihan normaalit ja kotimittauksissa samoin, että riittää kun silloin tällöin mittailen, mitään stressiä ei asiasta saa ottaa =) Pissa puhdas, ja paino jopa hiukan laskenut maanantaista (eri vaaka tosin), joten nyt samat lukemat kun viikko sitten. Kaiken kaikkiaan 14 kiloa tullut.
Vauva on pysynyt oikeessa asennossa, raivotarjonta ja pää on tosi alhaalla ja nyt sf-mittakin lähtenyt laskemaan (tosin lääkäri saa aina pienemmän lukeman kun terkkari, kun mittaa jotenkin "tieukemmin"), mutta laskenut siis on ja toi masu on kyllä nyt selkeesti alempana kuin ihan muutama päivä sitten. Hyvin mahtuu kuulemma syntymään. Mitään tarkkaa painoarvioo meidän terkkarilääkäri ei tee, mutta reilusti yli kolmekilonen pitäis olla syntyessään, eli ei mikään ihan pikkunen, mutta ei mikään suurikaan. Kohdunsuulla tilanne samanlainen kun viikolla 32, eli pehmeä ja yhdelle sormelle löysä, kanava täysimittainen. Ei mua kyllä supistelekkaan, paitsi harjotusmallisia on jonkun verran. Kaikki siis hyvin, nyt vaan odotellaan!
Vauvan hoitolaukku tuli postista ja nyt se on pakattu =) Pakastimeen leivoin sämpylöitä ja tein ruokaa, jos kovasti pitää kiirettä tässä jonkun ajan kuluttua. ..
Hyviä vointeja kaikille Helmille, varmasti pian tulee lisää vauva-uutisia, mutta oon jotenkin aika varma, että ei täältä vielä ihan hetkeen. Onneks vointi on nyt ihan hyvä kumminkin.
T:Hannekka ja Taimi-Armas 37-6
Mukavan kuuloinen synnytys; samaa odotellaan jo täällä malttattomana
Tämän päivän olen vain lepäillyt; verenpaineet edelleen korkealla ja on alkanut myös hieman särkeä päätä. Terkka sanoi että kun alapaine menee yli sadan niin sitten on asiaa lääkärille.
Täälläkin odotus tuntuu pitkältä, vielä siis tiedossa yli kaksi viikkoa ja kun paikat eivät olleet yhtään auki taitaa se aika tässä kuluakin. Yöt ovat todellakin kauheita kun uni ei tule vaikka kuinka väsyttäisi... toivottavasti vielä hyviä öitä on edessä sillä en halua zombiena synnärille...
Vointeja kaikille helmeille!
-vauvaksi- rv 37+2
Sisko kävi pienen vauvansa kanssa kylässä ja voi miten toivon että omakin kääryle olisi yhtä helppo tapaus! Ja tietysti että vauva olisi terve ja että synnytyis menisi ok..
Ei kyllä saisi syntyä ainakaan pariin viikkoon; ensi viikolla on tentti, johon olen päivittäin yrittänyt lukea, mutta en oikein tajunnut että lukeminen on näin hidasta.. Vasta tuon tentin jälkeen ehdin alkaa katsoa vauvajuttuja valmiiksi.
Tuntuu kyllä terkkakin uskovan, että mitään ei vielä tapahdu ennen LA:ta - tiistaina oli neuvola ja seuraavaksi on neuvolalääkäri 2 viikon päästä ja vasta 3 viikon päästä seuraava neuvola!
Makuaisti on onneksi palautunut ennalleen. Lopetin rautatabut ja mies on syöttänyt mulle paljon pihviä. :)
Kukahan meistä saa seuraavan vauvan? :)
Sunny + Tytti 36+2
Onnea katjalah!ihanaa että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja pääsit täysille vkoille.
ja kiitos teiän vastauksista siihen synnytystapa-arvioon.tosiaan ensimmäinen raskaus ni oon hieman pihalla välillä et mitä mikäkin juttu tarkottaa :)
myös täällä hieman kateellisena luen miten jotkut meistä helmistä on saanut jo vauvan.tuntuu tää loppu odotus niiiiiiiin pitkältä,ja olen aivan varma että kaikki saavat aikaisemmin vauvan kuin minä.
tänää oli neuvola.kaikki oli ok,painoa tullut 13kiloa yhteensä.sf-mitta 34.vauvan pää on jo kiinnittynyt mutta en tiedä yhtään onko kohdunsuu auki.aamusin vatsa on paljon alempana,tuntuu että se nousee päivisin.terkkari sano että johtuu vauvan asennosta.se on aivan kierossa siellä..iltasin meinaa jalat tulla kyljestä läpi,suoristelee niitä.
tossa viikonloppuna kokeiltiin hieman auttaa vauvaa mailmaa heh :)
saunaa,seksiä ja siivousta.hetken aikaa supisteli aika ikävästikin mutta meni ohi suht nopeasti.kai se on uskottava että pikkunen tulee sitten kun itse on valmis.muuten noita supistuksia ei oikein oo ollut.
huomenna tulee äippärahat =), pääsen tilaamaan kestoja.sit onki kaikki valmiina.vaunutkin tuli eilen..tossa ne eteisessä seisoo..baby vain puuttuu.
noista himoista..marjapiirakkaa tekee ihan älyttömästi mieli.en tiedä miksi,mutta tätä on jatkunut jo toista vkoa.voisin mussuttaa sitä aamusta iltaan.huoh!
bratzh 38+0
Kävin sitten aamulla äitipolilla ja kaikki oli onneksi kunnossa! Kyllä se oli afos-arvo mikä oli 121 mutta sen kuulemma kuuluukin olla koholla raskauden aikana, miksiköhän ne sitä sitten mittaa... Sappiarvot oli myös normaalit, tulokset oli tänään tulleet. Kutinaan lääkäri kirjoitti ataraxia mutta ajattelin etten ainakaan heti sitä käy ostamassa, kutina on kumminkin vaan iltaisin nukkumaan mennessä ja melko siedettävää silloinkin. Tehtiin sisätutkimus oikein kahteen otteeseen kun siellä oli myös lääkäriopiskelija, kohdunsuu on kuulemma pehmeä ja sormelle auki. Ultrattiin myös ja kaikki näytti olevan kunnossa, istukan virtaus oli normaali, lapsivettä normaalisti ja kokoarvio 2.9kg, lääkäri meinasi että saman kokoinen vauva kuin esikoinenkin oli, hän painoi 3480g syntyessään 41 viikolla. Jospa tämä syntyisi ennen sitä... Kyllä mieli huojentui käynnistä, ei tarvitse nyt ainakaan hermoilla sitä kutinaa.
Kiva että Hilpsulla oli ollut parempi päivä =) Onko puhuttu vielä käynnistyksestä mitään? Saako siihen muuten itse vaikuttaa vai päättääkö lääkäri sen yksin?
Sittisontiainen; varmaan rasittavaa kun hyvin alkaneet supistukset sitten loppuukin... Itsellä ei ole kokemusta sellaisesta kun esikoinen syntyi niin supistukset alkoi sinä aamuna ja seuraavana yönä poika syntyi. Mutta kai ne jokainen kunnon supistus jotain vie eteenpäin, ehkä itse synnytys ei sitten ole niin pitkä... Toivotaan että pääset pian tositoimiin, sulla taitaa olla ekana laskettu aikakin!
Luulen myös että Katjalah on vauvaa hakemassa ja tulee kohta ilmoittamaan että seuraava helmivauva on syntynyt =)
Täytyy kai vielä lähteä esikoisen kanssa ulkoilemaan kun ei mies kuulemma kerinnyt ulos kun olivat kaksistaan kotona kun olin siellä lääkärissä! Ei millään jaksaisi kun tuli kaupungillakin käveltyä aika matkoja ja nyt alapäätä särkee. Otin pari juoksuaskelta kun valot vaihtui punaiseksi kun ylitin suojatietä, ja se oli kyllä virhe =) Piti ihan pysähtyä kun vihlaisi niin alapäästä. Kai sitä pitäisi uskoa ettei pysty normaalisti liikkumaan vaikka kuinka haluaisi =) Huomisesta on enää 2 viikkoa laskettuun aikaan, mutta toisaalta vielä voi mennä 4 viikkoakin...
-helena rv. 37+6