Tiedätkö 8-luokkalaisen lapsesi kokeilleen alkoholia
Kommentit (44)
Meillä ainakin yläasteella on niin kova kuri ja murkut valvonnassa, että ei ole paljon mahdollisuuksia juoda. Pinnaukset ja poissaolot ilmoitetaan heti kotiin ja ovat korvattavia. Välituntivalvonta tiukka. Jos ei ole ollut tunnilta pois niin missä välissä se lapsi ehtisi ryyppäämään? Sulla jankkaajalla ei taida olla ihan selvillä tavallisen perheen elämä. Ei kaikkien lapset huitele missä sattuu ja kaikkien koulut eivät ole mitään lähiökouluja, missä ei välitetä, onko kakarat tunnilla vai ei.
tyttöni kaverikin voivat olla meillä koulun jälkeen kello 9 saakka illalla ilman että kukaan soittaa perään !!!!!!! Jos jankkaajan lapsi on tällainen niin se ei tarkoita, että kaikkien vanhemmat ovat yhtä välinpitämättömiä
jossa aina toinen vanhempi niin pikkuisen vaikea olisi känniä peitellä.
Näitteen kännäävien teinien äidit eivät usko, että ihan oikeasti on teinejä, joita ei juominen kiinnosta. eihän se kiinnosta kaikkia aikuisiakaan
pystyyn. "sama vaikka ryyppää kun ei sille kuitenkaan voi mitään. Mennään me mökille viikonlopuksi ja jätetään nuoret kotiin. Ryyppää ne kuitenkin, minkäs me sille mahdetaan"
Näitähän on.
jotka antavat teinin olla joka viikonloppu "yökylässä" ihmettelemättä asiaa yhtään. Tai tarkastamatta, onko teini siellä missä kertoo olevansa. Tai vanhemmat on just mokillä koko viikonlopun ja teini on yksin kotona "kun se ei suostu tulemaan mökille".
Perään ei soitella koko viikonloppuna. Meilläkin on joskus tytön kaveri yötä ja kertakaan kukaan ei soita perään, vaikka on meillä pe illasta sunnuntaihin saakka ??
8 luokkalainen poika sitten.
Tuntuu, ettei ole kiinnostunut alkoholista ja tupakasta ja biletyksestä. Hänellä on vuotta nuorempi veli ja ovat kuin kaksoset. Hänellä ei ole hinkua kaupungille vaan puuhastelevat mielellään kahdestaan.
Urheilevat paljon ja nyt talvella ovat hiihtäneet satoja kilometrejä. Viikonloppuisin saattavat ottaa eväät matkaan ja lähteä monen tunnin hiihtoretkelle.
Muutenkin kumpikin poika viihtyy perheen kanssa. Kulkevat matkassa ja eivät viihdy yökylässä.
Tilauisuuksia olisi varmaan ollut juopotella, mutta jotenkin tuntuu ajatus hassulta. Ovat niin lapsellisia vielä verrattuna näihin juttuihin, mitä täältä luen. Leikkivät vielä legoillakin joskus. Kaivavat vanhat legonsa esille ja saattavat innostua niitä purkamaan ja suunnittelemaan uudestaan.
Kummia lapsia.
Mutta joka silti pitää montaa muuta asiaa tärkeämpänä lastenkasvatuksessa kun alkoholinkäytön vahdintaa. Se epäonnistuu kuitenkin.
mamma ei vahdikaan sitä, vetääkö se viinaa vai ei.Sulla taitaa vain itsellä olla pakkomielle tuosta, että lapset juo joka paikassa kuin on mahdollisuus. Tai se on sun nuoruutes tapa ja sun kaveriporukkas. Kaikki ei elä samanlaista elämää kuin sinä ja samanlaista elämää kun sun lapses, jotka dokaa koulussa ja vetää päiväkännit.
Mutta koska minä pidän sitä vain todennäköisenä, minä olen opettanut yhtä jos toista muutakin. Sinä sen sijaan näytät pistäväsi koko toivosi siihen hypotettiseen varmuuteen, että lapsesiei varmiasti ikinä missään voi juoda. Onnea valitsemallasi tiellä, mutta meistä SINÄ olet se, joka on nostanut kätensä pystyyn eikä hoida vanhemmuuttaan. Mut toki, kyllähän sä epäilemättä uskot olevasi oikeassa ja siksi mä en tule koskaan saamaan sua hereille. Sääilin lastasi, mutta sinulle en voi mitään. Siksi lopetan tämän nyt tähän.
Paitsi sen sanon vielä, että minä olen kirjotitanut tähän ketjuun nyt kaksi viestiä, joista toinen on tämä ja toinen on tuo yllä siteeraamasi. Muut viestit on kirjoittanut joku muu.
8 luokkalainen poika sitten. Tuntuu, ettei ole kiinnostunut alkoholista ja tupakasta ja biletyksestä. Hänellä on vuotta nuorempi veli ja ovat kuin kaksoset. Hänellä ei ole hinkua kaupungille vaan puuhastelevat mielellään kahdestaan. Urheilevat paljon ja nyt talvella ovat hiihtäneet satoja kilometrejä. Viikonloppuisin saattavat ottaa eväät matkaan ja lähteä monen tunnin hiihtoretkelle. Muutenkin kumpikin poika viihtyy perheen kanssa. Kulkevat matkassa ja eivät viihdy yökylässä. Tilauisuuksia olisi varmaan ollut juopotella, mutta jotenkin tuntuu ajatus hassulta. Ovat niin lapsellisia vielä verrattuna näihin juttuihin, mitä täältä luen. Leikkivät vielä legoillakin joskus. Kaivavat vanhat legonsa esille ja saattavat innostua niitä purkamaan ja suunnittelemaan uudestaan. Kummia lapsia.
mutta niiden pissisten äidit eivät sitä raukat tajua... heille on ihan luonnollista pikku-pisssiten päiväkännit jne
8-9 luokkalainen tyttö. Tyyliltää pissis: kilo pakkelia naamassa, sentti ripsaria ja peitepuikkoa huulissa, päällä legginssit ja pitkä paita, vaalennettu tai musta tukka. Hengailee kavereidensa kanssa KAIKET ajat, ei tule koulun jälkeen kotiin vaan jää suoraan koulusta ulos.
no joo, kaksi viestiä olen kirjoittanut.
Meidänkin tyttö on ns. kiltti tyttö, keskiarvo 9,5, käy isoskoulutuksessa, on tukioppilas, ystävät kaikki ns. hyvistä perheistä (hyvä keskiarvo, on kaksi uskossa olevaa perhettä, jne., jos nämä nyt ovat niitä hyvän perheen kriteerejä). Ja osa tytöistä on vannonut vanhemmilleen olevansa absolutisteja. Kaikkea muuta ovat kuin pissiksiä! Ja kuitenkin nämä tytöt pistivät bileet pystyyn ikävin seurauksin.
En jankkaa, että kaikki juovat, mutta älkää hyvät äidit olko niin sinisilmäisiä. Minäkin vastustan ehdottomasti alkoholin käyttöä alaikäisenä. Mutta minkäs nyt teet? Jos vastusta ehdottomasti, juovat ehkä salaa, eivätkä uskalla tulla hiprakassa kotiin, vaikka mikä olisi. Olen nyt yrittänyt keskustella alkoholin käytöstä, opettaa kohtuukäyttöä, ettei koskisi missään nimessä väkeviin jne. jne. Tiedän, ei ole oikein puhua tällaisia 15-vuotiaalle, mutta tyttöäni yritän varjella.
Ja tosiaan, elämässä on muutakin kuin alkoholin käytöltä varjeleminen. Ja nämä kotona aina olleet ovat sitten usein niitä opiskelijaelämässä sitten täysin villiintyviä, onhan näitäkin nähty useampia.
ja poika jäi siitä kiinni , oli 1,5 promillen humalassa ja poliisit korjas talteen. Ihmettelin mikseivät sairaalaan vieneet kun noin paljon promilleja!
Sen jälkeen pysynyt kiltisti kotona kun joutui siitä sossun puhutteluun. En ite ostais alaikäiselle, silloinhan siitä tehdään sallittua.
eikä kyllä ole oikein ollut tilaisuuksiakaan ettei olisi joutunut tulemaan kotiin (ja totta kai minä huomaisin)
olen myös sanonut että jos juot ÄLÄ KOSKAAN juo viinaa, koska vaikutus yllättää. Jos juot niin juo kaljaa tai siideriä. Kaveria ei jätetä- ei koskaan. Ja AINA voi tulla kotiin oli missä kunnossa tahansa ja aina voi soittaa vanhemmat hakemaan jne.
En ole sinisilmäinen, en vain usko että tyttö olisi vielä kokeillut. Miksi niin ei saa sanoa ?
Tyttöni ei ole ollut vuosiin yökylässä (missä juomista yleensä harrastetaan) ja olen aina hereillä kun tulee kotiin.. siispä olen satavarma että ei ole vielä koskenut alkoholiin
se ei ole pelkästään yölylät eikä pelkästään iltajuhlat, missä yläasteikäiset dokaa. Päinvastoin, tuossa iässä dokataan nimenomaan päivällä. KOulun jälkeen, tai jopa kouluaikaan, koulussa tai jossain lähipuistossa tai jonkun kotona. Päivän mittaan juodaan sen verran, että ollaan pienessä sievässä, mutta sitten lopetetaan ajoissa, että selviää ennen kotiin menoa illalla. Yhdentoista aikaankin kun koulussa aloittaa niin ehtii juoda noin 4-5 kaljaa ennen tavanomaista kotipäivällistä, enemmän jos aloittaa aikaisemmin tai tulee kotiin vasta kuuden jälkeen. Ja kotiin tullessaan on siis vesiselvä ja hyväntuoksuinen. Minä en sinuna noilla perusteilla olisi ihan satavarma siitä, että lapsi ei ole juonut eikä kokeillut, enkä muutenkaan kiinnittäisi päähuomiotani siihen, vaan siihen, että lapsella olisi hyvä olla juomatta ja keinot pitää itsestään huolta kun (useimmilla se on lopulta kun) joskus on pakko kokeilla. Ja tämän sanon äitinä, joka toivoo kovasti, että omat lapset ei koskaan joisi, tekee parhaansa sen eteen ja joka itse on absolutisti. Mutta joka silti pitää montaa muuta asiaa tärkeämpänä lastenkasvatuksessa kun alkoholinkäytön vahdintaa. Se epäonnistuu kuitenkin.
Mutta tuohon tarvitaan rahaa ja luultavasti poissaoloja koulusta. Oma 16v on pirun tarkka rahoistaan ja koulusta ei ole poissaoloja. Tosin sanoi että ysin päättäjäisissä aikoo juoda pari siideriä ja minä sanoin että siitä vaan, täällä on tapana ratsata reput ja antaa 19 euron sakko. Lisäksi olen itse töissä operaatiossa joka huoltaa juopuneita alaikäisiä juhlapyhinä.
Yläasteikäisenä en käynyt yökylässä, en leireillä, en luokkaretkillä. En luuhannut iltoja vanhempieni tietämättömissä. Kotiintuloajoista pidin aina kiinni. Harrastin urheilua, kaverit oli hyvien perheiden lapsia. Discossa kävin joskus, mutta sinnekin aina vietiin ja haettiin autolla. En lintsaillut koulusta, keskiarvo oli hyvä, en käyttänyt meikkiä. Viihdyin viikonloppuisin kotona, leikin vielä barbeilla!
Ensimmäisen kerran tulin hiprakassa kotiin 17-vuotiaana ja vanhemmat tosiaan luulivat sen olleen ensikokeilu. Eipä ollut. Kyllä ne kokeilut (niin alkoholi kuin tupakkakin) tehtiin silloin 7.-8. luokilla, kuten valtaosa tekee. En vetänyt mitään räkäkännejä, mutta pienet hiprakat aina silloin tällöin. Koulun jälkeen, harrastusten yhteydessä, niissä discoissa. Äkkiä sitä oppi minkä ajan päästä on siinä kunnossa, ettei vanhemmat mitään huomaa.
Ei minusta silti tullut tupakoitsijaa eikä alkoholistia. Ne örvellyskännit on edelleen kokematta, vaikka mittarissa on kohta 30.
alkoholista, enkä puhunut sen vaaroista, enkä kieltänyt. Ainoastaan olen sanonut, että yleensä ihmiset ruukaa ottaa alkoholia esim. ruoan kanssa, viihteellä tai saunakaljat ja siinä ei ole mitään pahaa, vaikka isi ja äiti on absolutisteja.
Kumma vain, että yläastelaisemme ovat kumpikin raittiita ja voin melkein vannoa, etteivät ole koskaan maistaneet. Suhtautuvat alkoholiin todella välinpitämättömästi. Mitä nyt ihmettelevät näitä luokkakavereitaan, jotka vetää kännit koulupäivän aikana ja erotetaan koulusta.
no joo, kaksi viestiä olen kirjoittanut.
Meidänkin tyttö on ns. kiltti tyttö, keskiarvo 9,5, käy isoskoulutuksessa, on tukioppilas, ystävät kaikki ns. hyvistä perheistä (hyvä keskiarvo, on kaksi uskossa olevaa perhettä, jne., jos nämä nyt ovat niitä hyvän perheen kriteerejä). Ja osa tytöistä on vannonut vanhemmilleen olevansa absolutisteja. Kaikkea muuta ovat kuin pissiksiä! Ja kuitenkin nämä tytöt pistivät bileet pystyyn ikävin seurauksin.
En jankkaa, että kaikki juovat, mutta älkää hyvät äidit olko niin sinisilmäisiä. Minäkin vastustan ehdottomasti alkoholin käyttöä alaikäisenä. Mutta minkäs nyt teet? Jos vastusta ehdottomasti, juovat ehkä salaa, eivätkä uskalla tulla hiprakassa kotiin, vaikka mikä olisi. Olen nyt yrittänyt keskustella alkoholin käytöstä, opettaa kohtuukäyttöä, ettei koskisi missään nimessä väkeviin jne. jne. Tiedän, ei ole oikein puhua tällaisia 15-vuotiaalle, mutta tyttöäni yritän varjella.
Ja tosiaan, elämässä on muutakin kuin alkoholin käytöltä varjeleminen. Ja nämä kotona aina olleet ovat sitten usein niitä opiskelijaelämässä sitten täysin villiintyviä, onhan näitäkin nähty useampia.
Mä olin ns. kiltti tyttö mutta kyllä sitä kumminkin vedettiin kännejä kavereiden kanssa eikä äiti tiennyt mitään. Kyllä sitä ajat ja paikat keksittiin..ö
Älkää olko niin hyväuskoisia :D
mutta kaverit ovat... samoin polttavat. On niin helppo saada selville IRC.stä tai nuorten pitämistä blogeista. Joita suurinosa vanhemmista ei tajua seurata - avaisi kyllä hyvin silmät
Neuvoisitteko vähän uusavutonta miten yllä oleva seuranta käytännössä onnistuu.
Ainakin pari kertaa. Kerran kaverit soitti ja pyysivät tulemaan ja hakemaan lapsemme pois kun oli niin kännissä.
Toisella kerralla osasin itse mennä katsomaan kun tiesin missä kesäpäivää istuvat ja siellähän ne oli siiderit kädessä.
Ihan kiltti tapaus se on muuten, joskus ehkä ottaa mutta ei usein. Koulu sujuu, ilmoittaa missä on ja tulee kotiin sovittuina aikoina.
Niin ja ikää on kohta 16-vuotta
no mistä voin olla varma? No ainakin siitä, että toinen heistä on jo aikuinen, ja ollaan voitu jutella asioista näin jälkeenpäinkin. Ja toinen ei takuulla juo vieläkään mitään, vaikka täällä sitä tuskin kukaan uskookaan. Itse olen kyllä ollut jo 8-luokkalaisena räkäkännissä viikonloppuisin.
"On niin kiltti tyttö, ettei varmasti ole edes maistanut!" Mä olin ns. kiltti tyttö mutta kyllä sitä kumminkin vedettiin kännejä kavereiden kanssa eikä äiti tiennyt mitään. Kyllä sitä ajat ja paikat keksittiin..ö
Ei sillä, että kaikki joisi, mutta hyvä koulumenestys ja yleinen kiltteys ei poissulje sitä, että kokeilee alkoholia (tai tupakkaa).
Pieni vainoharhaisuus on lasten kanssa hyväksi. Joskus osuu oikeaan.
ja siksi ei joisi.
Ihan tavallisia lapsia, jotka haluavat olla vielä lapsia ja siksi eivät juo.
Ymmärrän kyllä jos itse on vetänyt lärvit ja jakanut persettä 13 ikäisenä kaikille niin olettaa sen olevan normaalia kaikille, mutta usko tai älä, ihan tavalliset nuoret kaikki eivät tee sitä.
Mä olin ns. kiltti tyttö mutta kyllä sitä kumminkin vedettiin kännejä kavereiden kanssa eikä äiti tiennyt mitään. Kyllä sitä ajat ja paikat keksittiin..ö